Sym Mio alles vervangen, nog geen vonk

Marc_202212

New Member
Hi allemaal! Hoop dat jullie kunnen helpen, probleem is als volgt.

Sym Mio 50 snor uit 2011, altijd zonder problemen gestart en gelopen en opeens tijdens het rijden uitgevallen en niet meer aan te krijgen. Oorzaak, bougie vonkt niet meer.

Het volgende is nu allemaal vervangen: bougie, bobine, CDI en gisteren dan ook nieuwe stator met pickup. En nog steeds geen vonk!? Ik heb alle bedrading/ aansluitingen goed nagekeken en weet nu niet meer waar te zoeken. Volgens mij blijft er weinig over zo, iemand idee wat nog nu?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je ook de bedrading van je stator naar je cdi en regelaar door gemeten , of daar een draadbreuk in zit?
Heb je een zij standaard beveiliging , en is deze goed ? Heb je een kill switch ? en werkt deze goed. Contactslot in orde ?
Als je hem start of kickt krijg je dan spanning op je cdi? Als je deze cdi hebt ( zie bijlage) meet dan eens of op punt 5 massa komt ? Als dat het geval is kun je ook geen vonk hebben. Op punt 6 moet spanning komen als je start of kickt.
En de afstand tussen pickup en nokje op vliegwiel meten , hier moet een bank pasje strak tussen gaan.
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 8
Heb je ook de bedrading van je stator naar je cdi en regelaar door gemeten , of daar een draadbreuk in zit?
Heb je een zij standaard beveiliging , en is deze goed ? Heb je een kill switch ? en werkt deze goed. Contactslot in orde ?
Als je hem start of kickt krijg je dan spanning op je cdi? Als je deze cdi hebt ( zie bijlage) meet dan eens of op punt 5 massa komt ? Als dat het geval is kun je ook geen vonk hebben. Op punt 6 moet spanning komen als je start of kickt.
En de afstand tussen pickup en nokje op vliegwiel meten , hier moet een bank pasje strak tussen gaan.
Ja daar noem je ff paar dingen, tnx. Killswitch is eerste waar ik naar ga kijken, deze werkte eerder niet, maar stekkertje zit er wel aan. Kan zijn dat daar iets aan de hand is. Afstand pickup en bokje niet op gelet bij vervangen stator, ga ik ook ff naar kijken. Voor doormeten moet ik ff spanningsmeter halen, hoop dat eerste de oorzaak is. Ik laat nog weten zodra gedaan.
 
Heb je ook de bedrading van je stator naar je cdi en regelaar door gemeten , of daar een draadbreuk in zit?
Heb je een zij standaard beveiliging , en is deze goed ? Heb je een kill switch ? en werkt deze goed. Contactslot in orde ?
Als je hem start of kickt krijg je dan spanning op je cdi? Als je deze cdi hebt ( zie bijlage) meet dan eens of op punt 5 massa komt ? Als dat het geval is kun je ook geen vonk hebben. Op punt 6 moet spanning komen als je start of kickt.
En de afstand tussen pickup en nokje op vliegwiel meten , hier moet een bank pasje strak tussen gaan.

Wel een kleine opmerking, Sym heeft een DC-CDI en deze word geladen door de accu via de geschakelde plusdraad van het contactslot.
Op de stator zelf zit dan ook geen aparte laadspoel meer voor de CDI zelf.

Dat het niet meer vonkt zit dan (waarschijnlijk) echt tussen het contactslot, CDI en accu zelf.
Maar vergeet ook de bobine niet wat trabiarie al eerder terecht aangaf.

En ook opletten v.w.b. de startonderbreker die sluiting kan maken en/of dat deze simpelweg op het slotje staat.
Is misschien wat ver gezocht maar heb hier in het verleden ook al eens mee geworsteld voordat ik er erg in had.
Was wel op een ander type van Sym maar daar zat deze schakelaar ook geplaatst, zie ook de pic hieronder waar ik op doel:

Mio startonderbreker.png

Bovenstaande komt trouwens uit de Sym Mio handleiding, hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn maar best wel belangrijk om ook even mee te nemen/controleren.

Edit: Weet je ook geheel zeker dat er wel de juiste onderdelen geplaatst zijn?
Is niet om te zeiken ofso maar je zult de eerste niet zijn die verkeerde onderdelen opgestuurd of in de handen gedrukt krijgt!
 
Last edited:
Wel een kleine opmerking, Sym heeft een DC-CDI en deze word geladen door de accu via de geschakelde plusdraad van het contactslot.
Op de stator zelf zit dan ook geen aparte laadspoel meer voor de CDI zelf.

Dat het niet meer vonkt zit dan (waarschijnlijk) echt tussen het contactslot, CDI en accu zelf.
Maar vergeet ook de bobine niet wat trabiarie al eerder terecht aangaf.

En ook opletten v.w.b. de startonderbreker die sluiting kan maken en/of dat deze simpelweg op het slotje staat.
Is misschien wat ver gezocht maar heb hier in het verleden ook al eens mee geworsteld voordat ik er erg in had.
Was wel op een ander type van Sym maar daar zat deze schakelaar ook geplaatst, zie ook de pic hieronder waar ik op doel:

View attachment 66384

Bovenstaande komt trouwens uit de Sym Mio handleiding, hoeft natuurlijk niet de oorzaak te zijn maar best wel belangrijk om ook even mee te nemen/controleren.

Edit: Weet je ook geheel zeker dat er wel de juiste onderdelen geplaatst zijn?
Is niet om te zeiken ofso maar je zult de eerste niet zijn die verkeerde onderdelen opgestuurd of in de handen gedrukt krijgt!
Onderdelen zijn goed, met eea nog niet werkend heb ik ook telkens dubbel checks gedaan met de oude (blijkbaar toch niet defecte) onderdelen.
Die startonderbreker heeft nooit gewerkt (sinds ik scooter in bezit heb), maar onlangs is deze schakelaar wel paar keer omgezet om het starten te testen (deed niets). Zou zomaar kunnen dat daar toch ineens iets getriggerd is, ga ik naar kijken.

De bedrading van pickup en bobine is nieuw, resterende bedrading niet. Ook richting contactslot helder, ga ik ook naar kijken.

Hou jullie op de hoogte, tnx
 
Back
Top