Sym Mio 50 4t tikkend geluid

Kaj4t

New Member
Laatst heb ik een in mijn Sym Mio 50 4t snor (2010) een Polini Variateur laten monteren. Variateur inclusief 11 gram rolletjes en drukveer die bij deze set hoort. Toen hij er in werd gezet merkte dat er veel verschil was met optrekkracht en verder geen problemen behalve dat van 50 naar 60 minder snel ging.

Echter de volgende dag merkte ik dat wanneer ik (onbegrensd) bij de 40 KM/u kwam dat mijn scooter een soort hoge toon tikkend geluid maakt, als ik meer gas geef dan gebeuren deze tikjes sneller maar als ik bij de 45 kom gaat dit weg, dit kan ook komen door meer geluid van de motor. Ik heb absoluut geen idee wat dit kan zijn, ik ben nog maar een beginner hierin. Wanneer ik de scooter neerzet op de bok en probeer gas te geven hoor ik deze tikjes niet.
Ik wilde dit filmen maar door luchtruis was dit slecht te horen, althans heb ik zojuist een video gevonden met dit zelfde soort geluid.

Zouden jullie weten wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan fixen? Na veel zoeken kan het letterlijk alles zijn in de scooter (als dit allemaal hetzelfde probleem was).
Link naar de video:
 
Advertisement - register to remove this

Excuses voor de lange duur op een reactie, ik heb inmiddels nog een tijdje kunnen rijden op de scooter zonder veel problemen, het geluid blijft er wel in zitten. Ik kan met de scooter gemakkelijk 53+ mee rijden maar het geluid blijft er helaas zitten. Ik heb dit ook getest met mensen achterop en precies wanneer ik de 40 KM/u behaal krijg ik weer dat geluid.
Hoe zou ik kunnen testen dat dit uit mijn uitlaat komt? Stilstaand kan ik helaas het geluid niet horen, het is echt wanneer ik rijd op de scooter dat het geluid zich vertoont.
Voor mijn gevoel komt het geluid ongeveer onder mij vandaan, zou er misschien iets niet goed zitten ergers in de carterkap? Het kan ook zijn omdat ik nog geen grotere sproeier erin heb gezet dat de motor te weinig benzine krijgt? Ik heb persoonlijk echt geen idee.
Ik ga testen of ik met een andere CDI die ook 40+ gaat kijken of ik nog steeds hetzelfde probleem heb.
 
Ik heb op dit moment eigenlijk iets soortgelijks. Ben er vrijwel van overtuigd dat het bij mij in de vertanding zit: wiellager of ingaande as lager.
Ook ik hoor het niet als die op de bok staat, enkel met belasting. Na het aangrijpen van de koppeling hoor ik het.

Ik heb het overigens over het snerpende geluid dat ik hoor op je filmpje.

Als je tikken hoort zou ik eerst je rollen en geleiders even controleren. Edit: Ah die zijn dus waarschijnlijk net vervangen
 
Last edited:
Deze rollen zijn laatst vervangen toen ik de vario erin liet zetten bij Joey Schaar.
Zijn er misschien soort testen die ik kan uitvoeren om bepaalde dingen uit te sluiten?
 
Deze rollen zijn laatst vervangen toen ik de vario erin liet zetten bij Joey Schaar.
Zijn er misschien soort testen die ik kan uitvoeren om bepaalde dingen uit te sluiten?
als het geluid is ontstaan toen je daar bent geweest zou ik gewoon terug gaan en je verhaal uitleggen. ik vraag me af of ze er nog iets mee doen omdat je er zo lang mee hebt doorgereden maar ze zouden je vast verder kunnen helpen.
 
Ik kan het proberen om terug te gaan en kijken of ze erbij kunnen helpen, mij werd verteld om dit niet te doen door mss kosten die ik zou kunnen krijgen.
Heb net geprobeerd mijn sproeier te verwisselen naar een 82 ipv 80. Helaas lukte dit niet doordat 2 schroeven in de vlotterbak waren doorgedraaid.
Maar na het testen van de scooter weer merkte ik dat het geluid minder hard was de eerste keer dat ik 40 reed maar daarna was het weer zoals voorheen.
 
Ik kan het proberen om terug te gaan en kijken of ze erbij kunnen helpen, mij werd verteld om dit niet te doen door mss kosten die ik zou kunnen krijgen.
Heb net geprobeerd mijn sproeier te verwisselen naar een 82 ipv 80. Helaas lukte dit niet doordat 2 schroeven in de vlotterbak waren doorgedraaid.
Maar na het testen van de scooter weer merkte ik dat het geluid minder hard was de eerste keer dat ik 40 reed maar daarna was het weer zoals voorheen.
Pak een dremeltje (of ijzerzaagje) en slijp twee gleufjes in de boutjes. Dan draai je ze er zo uit met een platkop. Daarna vervangen door nieuwe.

Als je rustig uitlegt dag dit geluid na hun montage is gekomen zullen ze denk ik (als het niet te lang geleden is) begrip tonen en je in ieder geval advies geven wat ertegen te doen.

Maar je hebt een standaard 50cc met sproeier 80?? Lijkt me eerder te groot dan te klein ?
 
Pak een dremeltje (of ijzerzaagje) en slijp twee gleufjes in de boutjes. Dan draai je ze er zo uit met een platkop. Daarna vervangen door nieuwe.
Ik heb vandaag de sproeier eindelijk kunnen vervangen en nu imbus schroeven erin kunnen zetten, alleen nu wanneer ik ga rijden erop merk ik dat mijn kracht heel erg is gedaald, er zit volgens mij iets los moet nog even kijken wat maar als ik gas geef merk ik dat hij minder snel optrekt, eigenlijk vrij langzaam. Daarna bij rond de 20-30 gaat ook langzamer en ik kwam moeilijk bij de 40. Uit eindelijk na tijdje rijden en de motor warm was kon ik maximaal 50 maar dat duurde best lang voordat dat lukte. Ik gok dat de compressie/benzine afvoer minder goed is.
Als je rustig uitlegt dag dit geluid na hun montage is gekomen zullen ze denk ik (als het niet te lang geleden is) begrip tonen en je in ieder geval advies geven wat ertegen te doen.
Helaas is het nu wel wat weken geleden en met mijn nieuwe problemen lijkt mij dat dit niet meer zo makkelijk gaat, ik ga wanneer ik dit probleem dat ik nu heb gefixt heb even langs en kijken of zij het weten en kunnen bij helpen.
Maar je hebt een standaard 50cc met sproeier 80?? Lijkt me eerder te groot dan te klein ?
Ik heb veel posts op verschillende fora bekeken wat ik zou moeten doen als ik wilde opvoeren en bijv mijn Polini vario erin zou zetten en er werd veel gezegd dat je van 80 naar 82 moest gaan, er zou net te weinig brandstof doorheen gaan. Ik had gekeken welke sproeier erin zat en stond op iets van 'A82' had kan ook 'N82' zijn, maar de nieuwe sproeier die ik erin deed leek wel klein beetje groter.
 
Kleine update over mijn situatie. Ik heb laatst geprobeerd te kijken waar het probleem precies zit, heb gehoord dat dit geluid dus echt uit de carter komt. Wat ik heb geprobeerd is de carterkap eraf te halen om te zoeken waar het zat maar door tijdsgebrek en door een varioblokkeer sleutel niet goed te gebruiken lukte mij het niet om de variateur eruit te halen om daar bijvoorbeeld bij de rolletjes te kijken (mijn eerste vermoeden). Uit eindelijk heb ik de carterkap er weer opgedaan en reed ik naar vrienden toe, later op die avond probeerde ik terug te rijden maar de scooter wilde niet starten. Vervolgens accu opgeladen en hij startte, tot ik rond de 100 meter reed en keihard soort metaal schuur geluid kreeg.

Om even door te gaan naar mijn ondervinding, ik had gemerkt dat met dat geluid dat ik had mijn kickstart zat te bewegen en dus weer de carterkap eruit gehaald. Ik vond kleine plastic stukjes los erin plus de clip die om de kickstart rondsel zit (deze was uit vorm gebogen). Ik heb vervolgens gekeken naar de kickstart en vond daar dat er plastic stukjes zaten om een stuk foam tegen te houden en ik heb vet gebruikt bij het kickstart quadrant en het rondsel. De clip rond de kickstart rondsel heb ik weer geprobeerd terug te buigen en zit bijna perfect weer.

Toen ik weer ging rijden merkte ik dat ik weinig tot geen geluid hoorde meer bij de 40 km/u. Beetje later na een bocht merkte ik het geluid toch weer helaas. Maar het zit dus ergens daar en ik weet nog niet precies wat het is.
 
Back
Top