Sym jetbasi X

dave1978

New Member
Ik heb een sym jetbasi X
Die geeft proberen met starten zowel met de kick als elektrisch.
Soms moet ik wel 10min trappen voor die een keer aangaat
De carbateur is schoongemaakt
Er zit een nieuwe zuiger in en nieuwe boegie
Ook een nieuwe benzinepomp nu vermoed ik dat er iets niet klopt met het vaccum trekken vanuit het blok
Want als ik aan het vaccum slangetje blaas dan komt er netjes benzine uit de uitlaat slang die de carbateur in gaat
Mijn scooter heeft dus geen spruitstuk of vaccum uitgang op de carbateur
Waar zou ik het moeten zoeken
Waarom doe geen vaccum trekt.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    227.6 KB · Views: 13
Advertisement - register to remove this

De vacuum aansluiting zit op het Motorblok , dat 4 kante blokje waar een slang op zit .( achter de Cilinder).
Ik heb het idee dat je een slang verwisselt heb / verkeerd heb aangesloten.
 
Ja die loopt naar de benzinepomp als ik daar op blaas dan komt er benzine uit het andere slangetje die in de cabrateur gaat
Vlotterkamer zit vol met benzine maar slaat niet aan
 
Het oranje peiltje is het vacuumslangetje en zit op de juiste nippels van zowel pompje/kraantje als je blokje.
Het gele pijltje is de nippel van het motorvacuum.
Verder zeg je als je op het vacuumslangetje blaast er wel benzine uit het slangetje loopt die naar je carburateur gaat echter als je diezelfde test doet maar niet met je mond blaast maar je sluit het vacuumslangetje weer aan op het blok en kickt, komt er dan ook brandstof uit het slangetje gelopen?
Naamloos.png
 
De ene keer wel de andere keer niet
Als ik nu kick dan komt er netjes benzine uit
Andere keer helemaal niks
Als die eindelijk aanslaat dan kan ik heel lang rijden tot ik hem uitzet dan is die met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Pas de volgende dag na 10min doet die het dan soms.
 
Je hebt een vacuümbediende brandstofpomp met 3 aansluitingen.
Het vacuüm zelf wordt opgewekt door de motor d.m.v. onderdruk in de cilinder.
(wil zeggen dat zodra de zuiger op en neer gaat d.m.v. kickpedaal of elek-start de vacuüm geactiveerd wordt)
Brandstof loopt vanaf de tank naar de pomp en wordt daarna richting de carburateur gestuurd.

Zoals je het beschrijft lijkt het erop dat de interne afsluitklep van de pomp niet goed meer functioneert.
Zodra er namelijk een vacuüm ontstaat, gaat deze klep automatisch open zodat de brandstof vrij kan doorstromen naar de carburateur/inlaattraject. En blazen heeft niet zoveel nut, je kan er beter flink aan zuigen en dan kijken wat de opbrengst is.

Maar goed, je hebt een gehele nieuwe geplaatst en dan is het nogal vreemd dat de pomp zo reageert.
Het kan uiteraard zo zijn dat de nieuwe pomp stuk is..., het komt wel eens voor maar dan mag je het onderdeel gewoon ruilen.
Een ander euvel welke dit kan veroorzaken is lucht in het systeem!
Dit kan ook een oorzaak/reden zijn waarom de brandstoftoevoer af en toe stagneert.
 
De benzinepomp is niet kapot heb ik op een andere scooter geprobeerd en die van de andere op de sym
De andere scooter liep naar een aantal keer kicken maar de sym niet

Ook heb ik er aan gezogen maar dan gebeurd er niks
 
Valse lucht kan een oorzaak zijn , bijv als je spruitstuk lek is , (haar) scheuren inzitten .
In het ergste geval .. zuiger /veren / versleten , dan ontstaat er geen zuigende werking meer .
 
Ik heb een nieuwe cillinder met nieuwe zuiger en zuigerveren
Het spruitstuk in een grote niet een normale met van die pinnetjes erop
Zie foto aan het begin van mijn bericht
 
Ik weet niet van welk bouwjaar de scooter is, maar aan de bescherming/krimpkousjes van de slangetjes te zien zijn dit nog de slangetjes van af de fabriek.

Waar ik mee zou beginnen, is het vervangen van het vacuumslangetje en het gebruik van goeie klemmetjes bij de nippels zodat je zeker weet dat het slangetje niet lekt en je ook een goeie luchtdichte afsluiting hebt van het slangetje op de nippels van het pompje en het motorvacuum.
 
Na de brandstofpomp is de carburateur de volgende verdachte waar het fout gaat (of kan gaan)!
Ik kon het type eerst niet thuisbrengen maar je hebt dus een Sym scooter met een 2 takt motorblok.
(in vroeger dagen met de Euro X of de Basic betrof het vaak het membraan wat niet meer goed reageerde doordat de klep krom was)

V.w.b. het verdere inlaattraject is het wellicht handig om de volgende stappen te doorlopen en controleren.

Sym1.png
Sym2.pngSym3.png

Sym4.png
Sym5.pngSym6.png
Sym7.png
Sym8.png
Sym9.png
 
Back
Top