Sym jet4 een goede aanschaf?

knakker2

Well-Known Member
Gegroet,

De laatste keer dat ik op een scooter reed was vorige eeuw. Geweldig naar mijn zin gehad toentertijd met mijn oude Gilera Runner. Sindsdien is er nogal veel veranderd en ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb. Ik heb al rondgezocht hier, via Google een hoop bekeken maar nergens vind ik dus een passend antwoord op mijn vraag;

Ik rij elke dag 20km woon/werk met tot op heden een Tomos die langzaam aan het overlijden is. Heb besloten om een scooter te kopen en ben vandaag een dealer binnengestapt en heb wat rondgekeken. Het is dat de dealer het mij heeft afgeraden wegens mijn lengte (1.92m), anders was ik direct tot aanschaf van een Zip over gegaan. Moet bekennen dat ik, toen ik erop zat wel zijn mening elfde. Echt veel ruimte heeft een zip niet. Daarbij wil ik soms een boodschappentas tussen mijn benen gaan plaatsen dus de Zip sla ik - helaas - over.

In oog viel toen op de Sym jet 4 en wil nu graag weten of dit verstandig is;
Hij ziet er goed uit. Genoeg ruimte, maar

- de 2 takt is bijna €200 goedkoper. 4T voordeel is iets zuiniger heb ik begrepen. Als dat het enige is boeit mij dat niet
- ik rij nu tomos, iets opgevoerd naar 38km/h, dus geen bekeuringen op de rollerbank. Kan dit ook met die Sym? ( ik zal een snor variant kopen )
- Het is volgens mij een merk uit China. Ga ik dat op lange termijn ook merken? Hij kost 1500 dus hoop niet al te veel geklooi ermee te hebben. Het is toch een flinke smak geld
- eventueel andere adviezen/tips?

Ik dank jullie vriendelijk voor de input :)
 
Advertisement - register to remove this

Wat ik kan zeggen:

Ik heb zelf een piaggio zip 2000 (uit 2011 gehad) met een 2-takt motor.. Ik was er zelf niet al te vreden over..
10 inch velgen merk je meteen aan het rijgedrag.... De groeve van een klinker weg voel je namelijk vrij erg met 10 inch velgen.

Daarnaast een scooterslot gaat vrij lastig door het achterwiel, wegens krappere ruimte. Het frame voelde ook vrij slap aan.
Voorvork (dat zilver ding) dat is een brol van een voorvork.. Had hem na 2700 km al af.. Deed er niet eens gekke dingen mee (alleen normaal rijden).. ook bij het demonteren van de carterkap moest je heel moeilijk doen met het luchtfilter..

Begrijp mij niet verkeerd. Het piaggio blok is vrij goed, alleen over de scooter zelf was ik niet te vreden.

Of de sym 4T goed is, zal je een proefrit voor moeten aanvragen.. Het is geen chinese brol scooter.. Maar zeker niet zo goed als de oudere 2-takt scooters. Trouwens je kan een mening vragen aan iemand..Maar iedereen beleeft het namelijk heel anders of iets lekker rijd of niet. Je zegt dat 4t zuiniger is.. Meestal is het maar een beetje zuiniger.. Een 4-takt blok kan ook behoorlijk zuipen als je dat ding op toeren jaagd of de afstelling niet goed hebt staan.
 
Wat ik kan zeggen:

Ik heb zelf een piaggio zip 2000 (uit 2011 gehad) met een 2-takt motor.. Ik was er zelf niet al te vreden over..
10 inch velgen merk je meteen aan het rijgedrag.... De groeve van een klinker weg voel je namelijk vrij erg met 10 inch velgen.

Daarnaast een scooterslot gaat vrij lastig door het achterwiel, wegens krappere ruimte. Het frame voelde ook vrij slap aan.
Voorvork (dat zilver ding) dat is een brol van een voorvork.. Had hem na 2700 km al af.. Deed er niet eens gekke dingen mee (alleen normaal rijden).. ook bij het demonteren van de carterkap moest je heel moeilijk doen met het luchtfilter..

Begrijp mij niet verkeerd. Het piaggio blok is vrij goed, alleen over de scooter zelf was ik niet te vreden.

Of de sym 4T goed is, zal je een proefrit voor moeten aanvragen.. Het is geen chinese brol scooter.. Maar zeker niet zo goed als de oudere 2-takt scooters. Trouwens je kan een mening vragen aan iemand..Maar iedereen beleeft het namelijk heel anders of iets lekker rijd of niet. Je zegt dat 4t zuiniger is.. Meestal is het maar een beetje zuiniger.. Een 4-takt blok kan ook behoorlijk zuipen als je dat ding op toeren jaagd of de afstelling niet goed hebt staan.

Dank voor de reactie

Heb er vandaag even op gezeten (jet4) en dat zit prima. Qua uiterlijk is het wel ok vergeleken de andere keuzes die er zijn. Het is tegenwoordig maar erg beperkt als ik het met vroeger vergelijk. Lijkt wel of er vroeger veel meer modellen waren.
Afijn, ik ga volgende week de definitieve keuze laten vallen en denk toch dat ik de Sym ga halen. Bij mij gaat het er om dat ie blijft rijden zonder geklooi met starten of onderweg stil komen te staan. Ik ben al weer wat ouder en zal er niet op gaan raggen, aan sleutelen (laat hooguit door de dealer dat ding naar 35km/h opkrikken) en hij zal niet meer dan 15 of max 20km / 5 dagen in de week gaan rijden

Heb ook de Peugeot kisbee bekeken, model spreekt me ook ietsjes aan, maar daar heb ik genoeg ellende over gelezen. Jammer genoeg is er gewoonweg géén site met beoordelingen te vinden over de Sym Jet. Dat wat ik kan vinden is afkomstig uit Engeland, daar waar blijkbaar die scooter ook verkocht wordt. Ik kan er niets over lezen en geen enkel forum wat ik kan vinden heeft er discussies over. Maakt de keuze helaas wat lastiger.

Ik denk dat ik de gok maar moet gaan wagen. Dat het wellicht een iets minder kwalitatief scootertje is dan die oude 2takt, misschien wel,.. Ik ga het maar niet vergelijken met mijn oude Runner van vroeger eind jaren 90; 25000km en het enige probleem was toen een lekke band... Dat gekke ding bleef gaan.

Door gebrek aan (leuke) keuze ga ik maar de Sym halen...op hoop van zegen op een probleemloze tijd!
 
Was even op zoek naar wat info en kwam terecht op mn oude topic

Kan even snel melden dat de Sym Jet 4 tot op heden nog steeds zonder problemen doortuft; iets van 6500km op de teller. 1x lek bandje was het enige probleem.

Had de scooter bij aanschaf op 34km/h gezet door de dealer. Onlangs bij de 6000km een beurt laten ondergaan en ik kreeg de hem terug met 2 veranderingen;

-maakt een wat tikkend geluid (kleppen?)
-rijdt nu 38km/h

Ga van de week terug naar de dealer om dat maar even te bespreken ... heb weinig zin in geklooi bij een rollerbank (al ben ik tot zo ver nog geen enkele tegengekomen, niet alleen met de Sym, maar zelfs ook niet met de Tomos die ik ervoor had.... worden rollerbanken nog wel gebruikt door de politie??)
 
mooi dat hij het zo goed doet, maar dat tikkende geluid is inderdaad wel raar, gewoon terug gaan en laten maken.

Rollerbanken worden veelvuldig gebruikt, in de afgelopem maand nog 5x bij mij in de buurt. Dan rijd ik altijd een extra rondje haha.
 
Mocht er een duidelijk tikkend geluid uit de motor/cilinder komen is het in de meeste gevallen het tikken van de inlaat en/of uitlaat klep(pen). Dit is uiteraard niet zo gezond voor de motor. Dient correct afgesteld te worden...., zelf uitvoeren of via de local Dealer/scootshop wat een lieve duit meer kost. Het is echter wel een noodzaak dus...?

Edit: De Jet 4 is toch de injectieversie?
En het is geen kloon versie uit China maar een Taiwanees merk met een aanzienlijke historie.
 
Last edited:
Jet4 is volgens mij een euro 2 scooter (ligt ook aan het jaar van de bouw / verkoop), de Jet14 daar in tegen is een euro4 scooter met injectie (dacht in de vorm van ECS)

Tikken kan ook komen als je nog steeds met een te schrale fabrieks sproeier rijden.. Alle nieuw scooter zijn te schraal afgesteld wegens milieu eisen..
Goed voor het milieu maar slecht voor een goed lopende scooter.
 
Het tikken, vergeleken met hoe de motor klonk vóór ik hem wegbracht voor de onderhoudsbeurt met dus nu is dus niet echt extreem maar valt dus gewoon op. Er zit op elke slag van de cilinder (als ik het zo goed omschrijf) een tikgeluidje bij. Ik ga morgen langs om het te melden. Eens kijken wat er over gezegd wordt. Ik denk zelf dat het afgedaan wordt als “is prima zo, niets mis mee”
Als dat zo is maak ik wel een geluidsfragmentje wat ik upload.

Heb inmiddels er al 200km ofzo mee gereden en merk geen verschil in prestatie of wat dan ook, alleen maar dat ie nu wat sneller gaat; van 34 naar 38. Wel apart dat een onderhoudsbeurt daarvoor kan zorgen.
Heb liever niet dat als ik voor werk in een andere stad rondcross ineens gepakt wordt en naar huis moet gaan lopen ofzo..

Over de snelheid... Misschien dat de dealer er een begrenzer ofzo in kan zetten. 45km/h onbegrensd. 33 begrenst. Ik rij namelijk in de nacht door verlaten donkere, lange ietwat minder plezierige eenzame weggetjes van werk naar huis en ben dus op moment ergens wel beetje blij dat ie ietsje sneller kan, al is het maar een pietluttige 4km/h

Echter ben ik met mijn al wat oudere leeftijd het “ik moet en zal met 45km/h langs fietsers op fietspaden razen” wel kwijt en hoef overdag als ik door de stad (Rotterdam) heen rijd geen 45kmh te gaan. Overdag dus te allen tijden de begrenzer aan en die 33km/h is prima zo!
Op die wijze val ik dan ook nooit op en zullen ze me ook nooit overdag betrappen. Ben dan wel alleen weer bang dat ondanks dat ze toch zien dat ik harder kán en alsnog de pineut ben bij een algemene controle...
 
Last edited by a moderator:
Hoi Knakkert..

Sym is een hele redelijke keuze, een volle dochter in het Hyundai concern.
Ik heb jaren een Allo (symphony) gehad met een 4takt blokje, het zelfde blokje dat onder de Jet4 4takt zit.
De Allo is onlangs nog prima rijdend verkocht met 32.300 op de teller, en met weinig meer ellende dan een keer een dooie acccu en een verroeste uitlaat (ja mag het een keer, lol) verder altijd z'n onderhoud op tijd gehad, ohja de bout van de middenbok was er half uit getrild.
De Allo liep altijd net geen 60 en als dat wat begon in te kakken kreeg die weer een oliebeurtje + klepjes á € 55,- en zoef daar ging die weer, net de 6 van 60 aantikkend..

Voor mij voldoende redenen dat er nu een Jet4 blauw kenteken over een week geleverd gaat worden, en net wat je zegt, snelheid voor deze onder de 40 houden beurt er niks..

Wat ik nog wel zou willen weten is of er iemand is die een real life foto heeft van een jet4 met een medium windschermpje ?
 
Hoi Knakkert..

Sym is een hele redelijke keuze, een volle dochter in het Hyundai concern.
Ik heb jaren een Allo (symphony) gehad met een 4takt blokje, het zelfde blokje dat onder de Jet4 4takt zit.
De Allo is onlangs nog prima rijdend verkocht met 32.300 op de teller, en met weinig meer ellende dan een keer een dooie acccu en een verroeste uitlaat (ja mag het een keer, lol) verder altijd z'n onderhoud op tijd gehad, ohja de bout van de middenbok was er half uit getrild.
De Allo liep altijd net geen 60 en als dat wat begon in te kakken kreeg die weer een oliebeurtje + klepjes á € 55,- en zoef daar ging die weer, net de 6 van 60 aantikkend..

Voor mij voldoende redenen dat er nu een Jet4 blauw kenteken over een week geleverd gaat worden, en net wat je zegt, snelheid voor deze onder de 40 houden beurt er niks..

Wat ik nog wel zou willen weten is of er iemand is die een real life foto heeft van een jet4 met een medium windschermpje ?

gfeliciteerd,,, weer een Jetje erbij op de weg. Echt veel jet 4's zie ik niet tegenwoordig, en diegene die ik heb gezien hadden geen winscherm erop...
Windschermen erop lijkt mij sowieso niets,.. veel te veel gedoe bij wat hardere wind. En tijdens regenbuien word je (denk ik) toch wel nat, ofje nou wel of niet zo een scherm erop heb zitten.

Je oude Alllo was zeker een Brom? of niet?
 
gfeliciteerd,,, weer een Jetje erbij op de weg. Echt veel jet 4's zie ik niet tegenwoordig, en diegene die ik heb gezien hadden geen winscherm erop...
Windschermen erop lijkt mij sowieso niets,.. veel te veel gedoe bij wat hardere wind. En tijdens regenbuien word je (denk ik) toch wel nat, ofje nou wel of niet zo een scherm erop heb zitten.

Je oude Alllo was zeker een Brom? of niet?

nou, ik heb een extra groot windscherm en vind het heerlijk, geen last van vliegen, geen last van de wind en ook word ik aanzienlijk minder nat met een dikke regenbui
 
De Allo is/was brom ja.

En over schermpjes kan ik kort zijn na een eend op gezichtshoogte ))Klabats(( een hele hoek uit het scherm ( oke was op de motor maar ik reed amper 60-65) dat had ik niet willen beleven dat ik die pontificaal in mn gezicht kreeg..

En achter een scherm scheelt het algauw 15 graden gevoelstemp..
 
En inmiddels op 19000km en de Sym vandaag verkocht en een speedfight ervoor terug. Sym reed nog als een zonnetje. Met alleen een accu en een km kabel die niet meer werkte. Na 6 jaar en serieus 0 problemen een hele mooie aanschaf geweest :). Niet lang na m’n laatste post (jaren geleden) een begrenzer met afstandsbediening in geplaatst waardoor de Sym nog meer vloeiend reed. 2 weken geleden in al die jaren voor het eerst op een Rollerbank en deze met gemak weten te misleiden met 30km/h … onbegrensd ging de Sym tegen de 65… fijn tijdens nachtelijke lange stukjes. Al met al blij en ik zal m missen. Nu hopen dat de speedfight hetzelfde presteert.

Ik was toe aan een brom, anders had ik hier nog met zeer veel plezier mee rondgereden.
 
Last edited:
Hoe bevalt het??

Volgens mij zelfde als een spf3 maar dan met andere kappen.
Tot nu toe maar 40km gereden. Qua uiterlijk wel een stapje hoger qua klasse al is de afwerking van het stuur, het gedeelte links en rechts van het display wel een beetje goedkoop-voelend plastic afgewerkt. Verder mooi strak gestroomlijnd dingetje. Motorisch een stuk trager dan een onbegrensde Sym, maar dat is niet meer dan normaal. De speedfight op 54km/h laten afstellen en het rijdt wel ok. Wegligging etc prima. Na wat langer rijden kan ik mogelijk er meer over kwijt , maar dan zou ik een apart speedfight topicje moeten gaan openen :p
 
Back
Top