Sym Jet14 start niet

Erik vd Meer

New Member
Ik ben nieuw in de wereld van de scooter. Ik heb een paar maanden geleden een Sym Jet14 gekocht van iemand die hem nieuw had gekocht 2 weken daarvoor.
Mijn ervaring is prima, hij rijdt leker. Maar een week of wat geleden wilde hij niet meer starten. De startmotor draaide wel, maar hij sloeg niet aan. De dagen erna meerdere keren geprobeerd maar zonder het gewenst resultaat. Op een aanhanger naar dw dealer waar hij was gekocht en daar deed hij het gewoon. De dealer zei dat hij dat ook verwacht had, dat dit nooit voorkwam bij een Sym?!
Ik heb er weer een tijd op gereden en laatst deed hij het weer, alleen startte hij nu na een paar mijuten weer.
ik ben nu naar een dichtbij Gelegen dealer gegaan, maar ze kunnen niets vinden.
Ik ben nu dus het vertrouwen in de scooter kwijt. Mij idee was om nu zelf maar eens op onderzoek te gaan, maar het is geen carburateur maar inspuiting en daar heb ik de ballen verstand van. Op internet gezocht naar een onderhoudsmanual, maar dat lijkt niet te bestaan.
De dealers zeggen trouwens ook dat de garantie voorbijnis als hij op een andere naam staat dan bij de verkoop??? Klopt dat wel? In Nederland mag dat toch helemaal niet?
Hopelijkmis er iemand die me wat verder kan helpen, want ik ga nu met veel minder plezier op dat ding rijden.
Ik tank trouwens steeds Vpower van de shell.
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen expert maar mijn piaggio zip had een soortgelijk probleem
Als jij de sleutel omdraait hoor je als het goed is een gezoem voordat je de scooter start, dit is de brandstof die onder druk word gezet en is deel van jet injectie systeem. Kan het zijn dat je dit niet hoort zodra hij niet start ? In mijn geval werkte hij niet als de scooter in de zon stond of de benzine warm is, maar staat hij in de schaduw start hij na een aantal uur probleemloos.

In elk geval wel erg zuur dat je geen garantie kan claimen, ik weet helaas niet hoe dit werkt met 2e eigenaar, wellicht kunnen andere forumleden hierbij helpen. een probleem met een injectiemotor kan hoog in de kosten lopen al helemaal als een van de sensoren in het blok niet goed werkt. En ik snap je helemaal dat je niet meer graag erop rijd , als je niet op je scooter kan vertrouwen is de lol er snel af.

Er is een youtube kanaal die scooters reviewed, "Scooter Centrum Reeuwijk" en die gingen over het nieuwe blok van sym en noemde het een "Betrouwbare injectie motorblok" en mijn eerste reactie was : gast wat lul jij nou stom, hoe kan je van een volledig nieuw motorblok nou zeggen dat hij betrouwbaar is als er nog geen enkele gebruikerservaringen zijn. Zo'n typische gladjanus met zn verkooppraatjes, Dus het is goed dat je dit soort dingen meld.
 
Last edited:
Is het een E4 of E5?
Wanneer hij niet start vonkt de bougie wel?
Na paar keer starten word de bougie nat of blijft hij droog?
 
Ik ben geen expert maar mijn piaggio zip had een soortgelijk probleem
Als jij de sleutel omdraait hoor je als het goed is een gezoem voordat je de scooter start, dit is de brandstof die onder druk word gezet en is deel van jet injectie systeem. Kan het zijn dat je dit niet hoort zodra hij niet start ? In mijn geval werkte hij niet als de scooter in de zon stond of de benzine warm is, maar staat hij in de schaduw start hij na een aantal uur probleemloos.

In elk geval wel erg zuur dat je geen garantie kan claimen, ik weet helaas niet hoe dit werkt met 2e eigenaar, wellicht kunnen andere forumleden hierbij helpen. een probleem met een injectiemotor kan hoog in de kosten lopen al helemaal als een van de sensoren in het blok niet goed werkt. En ik snap je helemaal dat je niet meer graag erop rijd , als je niet op je scooter kan vertrouwen is de lol er snel af.

Er is een youtube kanaal die scooters reviewed, "Scooter Centrum Reeuwijk" en die gingen over het nieuwe blok van sym en noemde het een "Betrouwbare injectie motorblok" en mijn eerste reactie was : gast wat lul jij nou stom, hoe kan je van een volledig nieuw motorblok nou zeggen dat hij betrouwbaar is als er nog geen enkele gebruikerservaringen zijn. Zo'n typische gladjanus met zn verkooppraatjes, Dus het is goed dat je dit soort dingen meld.
Dank voor je reactie. Ja, ik hoor een piepend geluid, dus dat zal het niet zijn. Ik zal ook op de site gaan kijken die je noemt! Dank
Post automatically merged:

Is het een E4 of E5?
Wanneer hij niet start vonkt de bougie wel?
Na paar keer starten word de bougie nat of blijft hij droog?
Ik heb zelf dus nog niet gekeken. Moet dan eerst gaan kijken hoe ik overal bij kom. In mijn jeugd had ik een Yamaha FS1 en toen kon je overal zo bij. Nu zit alles achter kappen en aangezien ik nergens handleidingen kan vinden, wordt dat de eerste uitdaging: hoe kom ik er bij.
Ik denk dat het grootste probleem is, dat ik nietvweet wanneer hij het niet gaat doen. Metvandere woorden: ik kan wel in de rimboe staan als hij er mee stopt en dan heb ik dus geen gereedschap......
Maar, ik ga dit zeker checken als hij het weer niet doet. Dankje voor je reactie!
 
Last edited:
je leest het verkeerd, de garantie gaat dan in. wel zal de dealer de registratie moeten wijzigen in de nieuwe eigenaar.
dat maakt het allemaal wat makkelijker
Post automatically merged:

on topic..
niet starten met een lage km stand komt wel vaker voor bij een sym E5 waarbij de kleppen niet juist gesteld staan.
er komt dan koolvorming waardoor de klep niet meer afsluit. oplossing is kleppen juist stellen.
 
je leest het verkeerd, de garantie gaat dan in. wel zal de dealer de registratie moeten wijzigen in de nieuwe eigenaar.
dat maakt het allemaal wat makkelijker
Post automatically merged:

on topic..
niet starten met een lage km stand komt wel vaker voor bij een sym E5 waarbij de kleppen niet juist gesteld staan.
er komt dan koolvorming waardoor de klep niet meer afsluit. oplossing is kleppen juist stellen.

Heb hetzelfde gehad met een sym e5 starte niet meer met 6k km op de teller was er flinke koolvorming in de cilinderkop als dit zo is zal je de cilinderkop moeten demonteren en goed reinigen.
 
Heb hetzelfde gehad met een sym e5 starte niet meer met 6k km op de teller was er flinke koolvorming in de cilinderkop als dit zo is zal je de cilinderkop moeten demonteren en goed reinigen.
Je hebt tegenwoordig kleppenreiniger die gooide ze bij me in de tank en dat brand de koolvorming volledig weg.
 
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben op vakantie en kom weinig op internet.
De scooter staat al enige tijd bij de dealer. Zij zouden gaan zoeken.
Als zij het niet vinden, zal ik ze zeker jullie adviezen laten weten en als ze het niet doen, doe ik het zelf wel.
Nogmaals bedankt!
 
Back
Top