Sym Jet X 50, 70cc swap

Hallo mensen van het forum, ik ben een nieuw tot de praktijk motor sleutelen, ik snap hoe een verbrandingsmotor werkt en weet wat alles is..
alleen er ontbreekt was praktijk ervaring.

Ik heb sinds 2 weken een Sym Jet X 50 cadeau gekregen en eigenlijk mag het allemaal wel iets sneller..
Ik heb een 70cc malossi blok gevonden dat past op mijn Sym.. wat moet ik allemaal aanpassen om deze te monteren?
Is een nieuwe krukas vereist? moet er een nieuwe uitlaat op? nieuwe rollen? grotere carb?

Ik zou input van meer ervaren scooter enthousiasts heel erg op prijs stellen.

Met vriendelijke groet,

P.A.
 
Advertisement - register to remove this

met blok bedoel je cilinder? Als het een heel blok is neem ik aan dat die al helemaal afgesteld is dus hoef je er niet veel aan te doen.
Als het een cilinder is moet je alles opnieuw afstellen. Sproeier, rollen, druk- en trekveren. Uitlaat hoeft niet per se, maar er gaat wel een hoop vermogen verloren als je het niet doet.
 
met blok bedoel je cilinder? Als het een heel blok is neem ik aan dat die al helemaal afgesteld is dus hoef je er niet veel aan te doen.
Als het een cilinder is moet je alles opnieuw afstellen. Sproeier, rollen, druk- en trekveren. Uitlaat hoeft niet per se, maar er gaat wel een hoop vermogen verloren als je het niet doet.
Yes yes, u got is... idd een nieuwe cilinder.. afstellen is wel iets wat ik hoogstwaarschijnlijk zelf kan... beetje spelen met de stationair/lucht/en gas schroef.. wat voor een uitlaat zou toepasselijk zijn? ik vind een terugloop net iets te opvallend voor de politie ;)

P.A.
 
afstellen moet je niet onderschatten is niet alleen de carb maar ook de overbrenging (drukveer,rolletjes,trekveertjes) en carb idd ook maar niet echt de luchtschroef en stationair schroef maar meer de hoofd sproeier, over uitlaat moet je ff vermelden welke cilinder je wilt halen en of dat het een hoogtoerige of laagtoerige cilinder is. Dat kunnen we inschatten als je laat weten welke merk en soort maar zeker welk materiaal (aluminium of gietijzer) nieuwe krukas is zeker aan te raden want als je met een 70cc mhr scheur cilinder gaat rijden is je krukas meestal na een paar weekjes aan gort. hoewel ik wil zeggen dat je het beste een doppler krukas kunt gebruiken is een nieuwe krukas installeren zon beetje het lastigste trucje wat je met een scooter blok kunt uithalen, dat zou ik zonder ervaring zeker afraden agz je makkelijker iets fout monteert dan goed. ik hoor het graag over je cilinder.
 
afstellen moet je niet onderschatten is niet alleen de carb maar ook de overbrenging (drukveer,rolletjes,trekveertjes) en carb idd ook maar niet echt de luchtschroef en stationair schroef maar meer de hoofd sproeier, over uitlaat moet je ff vermelden welke cilinder je wilt halen en of dat het een hoogtoerige of laagtoerige cilinder is. Dat kunnen we inschatten als je laat weten welke merk en soort maar zeker welk materiaal (aluminium of gietijzer) nieuwe krukas is zeker aan te raden want als je met een 70cc mhr scheur cilinder gaat rijden is je krukas meestal na een paar weekjes aan gort. hoewel ik wil zeggen dat je het beste een doppler krukas kunt gebruiken is een nieuwe krukas installeren zon beetje het lastigste trucje wat je met een scooter blok kunt uithalen, dat zou ik zonder ervaring zeker afraden agz je makkelijker iets fout monteert dan goed. ik hoor het graag over je cilinder.
Hallo daar, Thanks for the reply.. het blok wat er nu in ligt is schijnbaar niet zo goed onderhouden.. ik heb 'm opengetrokken en de zuigerveren zijn toe aan vervanging, ook de pakking die aan de krukas kant zit is lek.

ook de zuiger is wel toe aan vervanging, cilinderkop is nog heel.. dus alleen nieuwe pakkingen, zuigerveren, en nieuwe zuiger nodig for now.

Wat betreft de cilinder waar ik naar zit te kijken als ''upgrade'' hier heb je alle info: https://www.cityparts.nl/cilinder-m...0-sym-jet-euro-x-50-sym-shark-50-3113570.html

Voor de rest ben ik nog heel even het huidige blok aan het reviseren omdat ik met een bepaald budget werk, de naaldlager is ook nog in takt..
hij liep voorheen wel, maar starte alleen maar met carb cleaner, als ie vervolgens een nacht stil stond deed ie het weer niet.

Hij had ook bijna geen compressie, maar als ie eenmaal gestart was kon ik er ook prima mee rijden.

verder, zover ik weet is de vario ring eruit, en te zien en horen aan het ''bak en braad'' werk en de toeren heeft duidelijk iemand de ''toeren-info'' kabel doorgehakt.

Bedankt voor je input, ik stel het op prijs..

Ik hoor graag meer.

Met vriendelijke groet, P.A.
 

nieuwe terugloop lijkt me zeer aantrekkelijk met die 70cc het zal vast werken met je oude uitlaat maar zal ongelooflijk afgenepen worden denk ik, zeker als prop er nog in zit. kom der ook net achter dat het een 2t is, weet je zeker dat je gelijk voor een 70cc wilt gaan? valt vast wat uit te halen als je hem helemaal ontgrenst, daarnaast lijkt het me beter om eerst dit uitlaatje eronder te hangen en dan later die 70cc erop te zetten dan zul je denk ik al wel wat winst pakken van 7-10 km
 

nieuwe terugloop lijkt me zeer aantrekkelijk met die 70cc het zal vast werken met je oude uitlaat maar zal ongelooflijk afgenepen worden denk ik, zeker als prop er nog in zit. kom der ook net achter dat het een 2t is, weet je zeker dat je gelijk voor een 70cc wilt gaan? valt vast wat uit te halen als je hem helemaal ontgrenst, daarnaast lijkt het me beter om eerst dit uitlaatje eronder te hangen en dan later die 70cc erop te zetten dan zul je denk ik al wel wat winst pakken van 7-10 km
ik was er al van overtuigd dat mijn standaard krukas het niet lang zou volhouden, als ik klaar ben met de revisie, dus zoals ik al eerder aangegeven had: nieuwe zuiger, nieuwe zuigerveren, en nieuwe pakkingen.

foto's hieronder, kon helaas de video niet toevoegen.WhatsApp Image 2020-10-13 at 10.41.32.jpegWhatsApp Image 2020-10-13 at 10.41.31.jpeg
 
ohh oke dus omdat je spul versleten is wilde je gelijk een andere cilinder erop, dat begrijp ik en dan is het idd wel een goede optie om gelijk goed te doen met die 70cc, je kunt altijd kijken hoe het loopt met die std uitlaat en heb je iig die optie die ik stuurde van de uitlaat. keek net nog ff naar die 70cc maar kan nergens materiaal zien helaas, ik zou zeggen doppler krukasje erop als je die kunt vinden voor dit model scooter, dan moet het wel goed gaan met die 70cc. Ik raad je aan om NIET te bezuinigen op goede kwaliteit krukaslagers! Zal je weinig van merken als je de goede kwaliteit erin hebt zitten maar áls je de goedkope haalt en het gáát stuk ben je echt ver van huis.
 
ohh oke dus omdat je spul versleten is wilde je gelijk een andere cilinder erop, dat begrijp ik en dan is het idd wel een goede optie om gelijk goed te doen met die 70cc, je kunt altijd kijken hoe het loopt met die std uitlaat en heb je iig die optie die ik stuurde van de uitlaat. keek net nog ff naar die 70cc maar kan nergens materiaal zien helaas, ik zou zeggen doppler krukasje erop als je die kunt vinden voor dit model scooter, dan moet het wel goed gaan met die 70cc. Ik raad je aan om NIET te bezuinigen op goede kwaliteit krukaslagers! Zal je weinig van merken als je de goede kwaliteit erin hebt zitten maar áls je de goedkope haalt en het gáát stuk ben je echt ver van huis.
Dankjewel voor je reactie, ik heb om heel eerlijk te zijn niet de behoefte om m'n krukas te vervangen.. de hoeveelheid werk het kost is het niet waard in mijn opinie... het enige wat ik nu ga doen is de voet&kop pakking vervangen.. want zoals de kon zien is de voetpakking niet meer helemaal heel.. ik denk dat na een nieuwe zuiger en zuigerveren het ding redelijk rap zou kunnen lopen.. ik moet alleen even input hebben over hoe ik het ding zo standaard mogelijk hou maar er wel zoveel mogelijk power eruit kan duwen..

met vriendelijke groet, P.A.


(ik ga nu alleen het ding reviseren zodat ie loopt met z'n originele blok)
 
Back
Top