Sym Jet 14 opvoeren

Samie311

New Member
Hoi ik heb een Sym Jet 14 50cc (2019) Euro 4 met 15xxx km's op de teller, met een XS1P37QMA-2A blok en ecs/ecu systeem . Ik wil deze graag opvoeren met 65cc alleen zie ik alleen cilinders voor de XS1P37QMA-2 motorblokken van sym.

Mijn vraag is of er verschil is tussen deze 2 blokken, en of iemand weet hoe ik naast een nieuwe variteur, cilinder en chiptuning deze nog kan opvoeren, ik wil hem zo snel mogelijk hebben. En welke sproeier ik erin moet zetten met een 65cc.

Of is het misschien mogelijk om er in gy6 blok in te zetten? Ik weet dat de aansluitingpunten gelijk zijn alleen weet iemand hoe het zit met de kabelboom en wat ik dan zou moeten vervangen allemaal.

~Samuël
 
Advertisement - register to remove this


Is eigenlijk de enige optie..., kan wel gemonteerd worden met de huidige cilinderkop en ECS gebeuren.
Grotere sproeier is dan wel noodzakelijk om te plaatsen in de carburateur.

Het verschil in motorblokken is nihil!

XS1P37QMA-2 is een wat ouder type Euro 3 motorblok.
XS1P37QMA-2A is het nieuwe Euro 4 motorblok.

Het ECS systeem is echter idem, Euro 5 motorblok is een volledig EFI systeem, en daar is nog niet zoveel over bekend!

Ombouwen naar een Chinees blok is wel mogelijk met ook een ruimere (echte 80cc) cilinder!
Maar omdat Sym een eigen motorblok heeft loont het de moeite om het e.e.a. te controleren op ophangpunten en dergelijke.
Het ECS systeem komt dan sowieso te vervallen, dus komt er ook een normale stator, CDI en CVT carburateur om het hoekje kijken.

Hoogstwaarschijnlijk dient dan ook de kabelboom aangepast en/of vervangen te worden om het geheel goed te kunnen laten functioneren.
 

Is eigenlijk de enige optie..., kan wel gemonteerd worden met de huidige cilinderkop en ECS gebeuren.
Grotere sproeier is dan wel noodzakelijk om te plaatsen in de carburateur.

Het verschil in motorblokken is nihil!

XS1P37QMA-2 is een wat ouder type Euro 3 motorblok.
XS1P37QMA-2A is het nieuwe Euro 4 motorblok.

Het ECS systeem is echter idem, Euro 5 motorblok is een volledig EFI systeem, en daar is nog niet zoveel over bekend!

Ombouwen naar een Chinees blok is wel mogelijk met ook een ruimere (echte 80cc) cilinder!
Maar omdat Sym een eigen motorblok heeft loont het de moeite om het e.e.a. te controleren op ophangpunten en dergelijke.
Het ECS systeem komt dan sowieso te vervallen, dus komt er ook een normale stator, CDI en CVT carburateur om het hoekje kijken.

Hoogstwaarschijnlijk dient dan ook de kabelboom aangepast en/of vervangen te worden om het geheel goed te kunnen laten functioneren.
Bedankt voor de reactie! ja ik wil er wel een 65cc ondergooien met denk ik een sproeier 84? Alleen ik kan dus alleen deze cilinder vinden (https://www.cityparts.nl/cilinder-6...CwStN3YFVxpjdqArv176YX1CnF5t_v5YaAt1GEALw_wcB) voor het XS1P37QMA-2 motorblok. Weet jij toevallig een 65cc die wel onder de Sym jet 14 past met een XS1P37QMA-2A motorblok?

En ik denk dat een chinees blok erin zetten teveel moeite is dus ik denk dat ik gewoon alles uit dit blok haal.

Weet iemand ook toevallig of je je scooter zelf kan chiptunen? ik had onder een anderen post wel deze dongels (https://www.zandri.nl/gereedschap/w...gel-asiangear-euro-4-btc-agm-turbho-orig.html) gevonden waarvan ze zeggen dat het op de Sym jet 14 past alleen dat weet ik dus niet zeker en ik koop het liever niet als ik er niks aan heb, dus heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Alvast bedankt
~ Samuël
 
Dat set van zandri leest ook jou ECU uit.
En je kan ook de parameters aanpassen, maar je moet wel weten wat je doet.
Ik heb mij er al iets in verdiept, en ben er al vaak mee bezig geweest en mensen mee geholpen.
Alleen vind je er geen info over op internet.
Ik ken iemand die dezelfde scooter had als jou.
Hij had hem laten aanpassen met alles origineel, op de rolletjes na.
ECU laten aanpassen en liep 70kmh.
Jammer dat ik hem niet heb kunnen uitlezen nog.
 
Mijn vraag is of er verschil is tussen deze 2 blokken, en of iemand weet hoe ik naast een nieuwe variteur, cilinder en chiptuning deze nog kan opvoeren,
Even over de varioteur, met een varioteur voer je de scooter niet op. Je maakt alleen het toerengebied wat netter. En hij zou dus mooier moeten optrekken van 0 naar top. Maar op een 4t zou ik geen andere vario nemen scheelt je weer wat.
 
Ik ken iemand die dezelfde scooter had als jou.
Hij had hem laten aanpassen met alles origineel, op de rolletjes na.
ECU laten aanpassen en liep 70kmh.

Dit lijkt me toch in het geheel niet mogelijk, tenzij de km-teller heel erg afwijkt!
Scooter van ruim 120 kg (zonder berijder) met een 4 takt (traag) 137QMA motorblok van Sym gaat dat echt niet halen.
Zeker niet met alleen de ECS aanpassing, hiervoor is wel wat meer nodig dan alleen software en rollen.
Er zit immers nog steeds een simpele CVT carburateur op met normale sproeiers, de hoofdsproeier moet dan sowieso wat groter. De standaard cilinder gaat ook niet ineens meer power leveren als men de software gaat aanpassen.

Meeste blokken van Sym, zonder begrenzers en e.v.t. aangepast behalen een top van 60/62 km/u met af en toe een uitschieter naar de 65 km/u met de standaard cilinder. Verschilt per model/type, en ook aan het gewicht wat het scootertje mee moet sleuren.
 
Mij hebben ze verteld dat als je de sproeier een maatje groter doet dat dit nu helaas niet meer gaat werken, de ECU zal via de lambda-sonde de grotere sproeier herkennen en via de solenoids het mengsel weer verarmen.
Dit is door verschillende scooterboeren mij verteld.
En staat ook zo op internet.
Of die kletsen maar iets uit hun nek.
En die persoon met die scooter is er zelf bij geweest toen alles gebeurde.
Hebben de carburateur er niet vanaf gehad.
Dus.???
Er werd gezegd dat dit het maximale was, sommige halen de 70 andere net niet.
 
Bedankt iedereen. Ik denk dat ik hem gewoon ga opvoeren met een 65cc, sproeier 84, zelf de ecu proberen aan te passen, toch een variteur aangezien ik wel wat sneller wil optrekken, malossi torque driver om de zelfde reden, en een cdi met begrenzer.

Ik laat weten hoe het afloopt en hoe hard hij gaat, 70 zou goed genoeg zijn.

~Samuël
 
Back
Top