Sym jet 14 E5

Tsja, waar is de tijd dat je met het doorzagen van een bobine, nou ja een plekje daarin, de grootste winst al kon boeken. Dat was bij een zip 4t het geval.
@Mike.v.W Een draadje naar het gasklephuis doorknippen en meer toeren kunnen maken? Wel eens eerder gehoord. Maar hoe zou dat nu werken? Is dat dan een draadje tussen het gasklephuis en de ECU, en wat zou het draadje met/aan het gasklephuis moeten doen?
@marcelMHR rox De euro 5 zip maakt echt een ander geluid uit de uitlaat. Er zit een O2 sensor in, maar of er in katalysator in de uitlaat verwerkt is?? Jammer dat we er niet gewoon de zaag in kunnen zetten....:p
 
Interessante discussie over de e5, heb zelf een Aprilia SXR ook een E5 en standaard ook niet vooruit te schoppen, door wat kleine aanpassingen winnen we wat trekkracht en snelheid waarbij we 55/56 op de teller gaan en 51/52 op de GPS, alle overstappers van een Jet E3/E4 naar deze scooter zijn dan ook teleurgesteld aangezien die wat sneller waren, nu lees ik dus dat als ze een Jet E5 kopen dus tegen het zelfde probleem aan gaan lopen.

de euro 5 zip maakt echt een ander geluid uit de uitlaat. Er zit een O2 sensor in, maar of er in katalysator in de uitlaat verwerkt is??

In de Aprilia zit er eentje in de bocht, Joey Schaar wou er eentje van een nieuwe Vespa E5 openzagen om het te laten zien maar mocht niet van Vespa aangezien die pijipen erg aan de prijs zijn.
 
Ja, ik denk dat er ook in de Zip e5 een katalysator zit. De uitlaatbocht is bijna zo dik als van een 500cc eenpitter.
Jammer dat Piaggio Nederland hier niet meer reclame voor maakt, want als het klopt wat we denken, scheelt dit behoorlijk in de luchtvervuiling.
De vraag is of dit ook het vermogen vermindert. Ik hoop dat over een poosje te weten, en zal dat met jullie delen.
 
Schoner rijden, minder uitstoot
De Europese Unie houdt zich continu bezig met het terugbrengen van de uitstoot van schadelijke stoffen in het milieu. Zij zoeken naar de beste manieren om dit te verminderen. Zo hebben zij ook de EURO5-norm opgesteld. Met de nieuwe EURO5-norm moeten scooters en brommers een Exhaust Gas Recirculation (EGR) hebben. Deze uitlaat-reductiemethode wordt gebruikt bij interne-verbrandingsmotoren waarmee, om een lang en ingewikkeld verhaal kort te houden, de uitlaatrecirculatie geregeld wordt door een EGR-klep, waardoor er een deel van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid worden naar de verbrandingskamer. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en de uitstoot drastisch, tot wel 30%! Daarnaast is er in de uitlaat een tweede katalysator geplaatst door middel van een restrictie in de voorbocht. Deze tweede katalysator helpt de uitlaatgassen om te zetten in gezuiverde uitlaatgassen. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de scooters een stuk schoner zijn voor ons milieu.

in theorie zou het niet uit moeten maken wat voor pijp eronder zit voor 4T, maar of dat nog zo is vraag ik me af..
 
Ik heb hier foto's van het verschil in de uitlaat van een Sym jet 14 E4 en E5. Ik ga binnenkort de uitlaat van de E4 op het E5 blok zetten en kijken wat de verschillen zijn.
Post automatically merged:

Zo rap zal dat ook niet gaan, 50cc 4 takt is niet vooruit te branden, waarschijnlijk zit er op die euro 5 dingen een andere type uitlaat op met nog een dikkere catalysator erin, dacht zoiets te zien bij die vespa euro 5 en zip, kan ook verschil in blok zijn hoe het inelkaar zit maar veel verschillen zou het niet het blijft 50cc en 4takt en gaat niet vooruit tenzij er een 80cc onderhangt
 

Attachments

  • Screenshot_20220821-212004_Snapchat.jpg
    Screenshot_20220821-212004_Snapchat.jpg
    97.9 KB · Views: 16
  • Screenshot_20220821-212010_Snapchat.jpg
    Screenshot_20220821-212010_Snapchat.jpg
    107.8 KB · Views: 16
  • Screenshot_20220821-212004_Snapchat.jpg
    Screenshot_20220821-212004_Snapchat.jpg
    97.9 KB · Views: 15
  • Screenshot_20220821-212010_Snapchat.jpg
    Screenshot_20220821-212010_Snapchat.jpg
    107.8 KB · Views: 15
Last edited:
Ben benieuwd.
Hebben de uitlaten ook een lambda sonde in de bocht zitten?
Zo ja, dan is het de vraag of ze dezelfde hebben en de stekkers passen.
Zijn de cilinderkoppen hetzelfde?
 
Interessante discussie over de e5, heb zelf een Aprilia SXR ook een E5 en standaard ook niet vooruit te schoppen, door wat kleine aanpassingen winnen we wat trekkracht en snelheid waarbij we 55/56 op de teller gaan en 51/52 op de GPS, alle overstappers van een Jet E3/E4 naar deze scooter zijn dan ook teleurgesteld aangezien die wat sneller waren, nu lees ik dus dat als ze een Jet E5 kopen dus tegen het zelfde probleem aan gaan lopen.

de euro 5 zip maakt echt een ander geluid uit de uitlaat. Er zit een O2 sensor in, maar of er in katalysator in de uitlaat verwerkt is??

In de Aprilia zit er eentje in de bocht, Joey Schaar wou er eentje van een nieuwe Vespa E5 openzagen om het te laten zien maar mocht niet van Vespa aangezien die pijipen erg aan de prijs zijn.
Als je nu een E5 wilt is Piaggio m.i. de beste keuze omdat het 'opvoeren' daarvan het beste mogelijk en gedocumenteerd is. Sym en Kymco schijnt een ramp te zijn.

Of je moet overstappen naar een elektrische scooter, die trekken vaak prima op en hebben inmiddels een redelijke actieradius.
 
topic even doorgelezen.. een grotere cilinder past wel op een E5 sym wel zal je een andere injector moeten monteren om iets meer brandstof te kunnen geven. Ecu zal zichtzelf binnen marge herstellen.
qua kracht kan een e5 sym zich echt wel meten aan een e4 mits de juiste aanpassingen gedaan zijn.

denk aan vario, blauw/witte draad (is snelheidssignaal) etc
 
Ik ben overgestapt van een Peugeot Kisbee E4 naar E5.
E5 vindt ik uit stilstand fijner optrekken en maakt minder toeren.
De top van mijn E4 lag op 53 standaard op de teller en de E5 50/51.

De E5 een katalysator. Ik heb er een E4 Uitlaat onder gehangen met de lambdasonde van de E5 (E4 lambda past niet op de kabelboom aansluiting).
Totaal geen verschil in resultaat.

Bij E4 kon je 1 of 2 nokjes van de koppelinghuis af halen en reed hij 68 op de teller.
Bij E5 gaat hij 58, maar rijdt hij echt niet fijn. Bij wind tegen zakt hij zelfs enorm terug.

Een Polini vario zorgde voor een fijnere overbrenging en de top werd 52.
Reed erg fijn, maar om nu voor het resultaat €70 neer te leggen???

E5 hoor ik veel over en dan met name bij Sym.
Erg jammer want het zijn erg mooie scooters.
De Aprilia vind ik ook erg mooi, maar hoe ik het lees en gezien heb bij Joey Schaar rijdt die pas erg fijn met een Malossi Multivar icm de rode ECU.
 
De Aprilia vind ik ook erg mooi, maar hoe ik het lees en gezien heb bij Joey Schaar rijdt die pas erg fijn met een Malossi Multivar icm de rode ECU.

SXR loopt 56/57 GPS met de Multivar en Malossi luchtinlaat, en dat rijd prima en fijn, daar heb je de ECU niet voor nodig, wil je nog wat harder dan neem je de ECU en loopt hij zo'n 65 GPS, ik heb waarschijnlijk gemist dat die alleen met de ECU fijn rijd.. en over dat terug vallen bij wind dat klopt, weet nog niet of dat bij de Malossi ECU ook het geval is aangezien die pas mondjesmaat gemonteerd worden.
 
En hier stopte de discussie....
Ik heb inmiddels, op YouTube, een filmpje gezien van een Chinese firma die claimt een snelle ecu te hebben voor de SYM euro 5 modellen. Het is een vaag filmpje. En op mail werd pas heel laat gereageerd, en ook nog eens erg oppervlakkig . Vragen over vermogenswinst en eventuele grafieken daarvan worden uit de weg gegaan.
Jammer dat het allemaal zo moet.
Ik heb me een verhaal op de mouw laten spelden dat de EU een nieuwe wet gaat aannemen die erin voorziet dat de bron aansprakelijk kan worden gesteld in geval van letsel. Vermoedelijk is niemand daarom happig om iets te vinden om euro 5 op te kunnen voeren. Stel je voor dat een bestuurder een dodelijk ongeval veroorzaakt. Dan gaan ze terug naar de bron en krijgt Moteo, of de scooterboer, de schuld. Of dit waar is , is een tweede....
We moeten het er maar mee doen.
Er is wel 1 ding wat me dwars zit in dit hele verhaal.
Toen de euro 5 modellen net op de markt waren was er een Sym-dealer welke zich op internet had beklaagd dat die dingen zo traag waren. Hij had erbij geschreven dat Moteo wist hoe dit opgelost kon worden, maar dat ze categorisch alle medewerking weigerden. Dit stukje was ineens verdwenen van het internet....
Anyway. We zetten er maar een punt achter.
 
Maar ben je nu uiteindelijk tevreden met die scooter? Volgens mij toch wat minder enthousiasme dan over de Kymco's. Al hadden die ook hun nukken, zoals ieder merk.
 
Nix daarvan!
Op onze racebaan (Jouef)deden we dubbele magneten op de motortjes.
Ook met electriek valt er winst te boeken.
En wat dacht je van koni's onder een scootmobiel.
 
Maar ben je nu uiteindelijk tevreden met die scooter? Volgens mij toch wat minder enthousiasme dan over de Kymco's. Al hadden die ook hun nukken, zoals ieder merk.
Het rijdt prima. Maar je moet geen haast hebben. Het vreemde is dat hij op een gegeven moment zo goed reed dat ik het bijna niet kon geloven. Maar toen kwam de servicebeurt en ben ik terug bij af...
Het liefst zou ik terug gaan naar een Kymco. Ik ga wellicht een keer proefrijden op een Super 8.
 
Nieuwe Super 8 is schitterend, maar ik ben bang dat je dan toch ook gaat aanlopen tegen euronorm restricties. Uit verschillende verhalen begreep ik dat Kymco nog erger is dan Sym om hem een beetje goed lopend te krijgen.
 
Nieuwe Super 8 is schitterend, maar ik ben bang dat je dan toch ook gaat aanlopen tegen euronorm restricties. Uit verschillende verhalen begreep ik dat Kymco nog erger is dan Sym om hem een beetje goed lopend te krijgen.
Uit verhalen van bekenden, die op vakantie zijn geweest buiten de EU, begrijp ik dat de nieuwe SYM modellen buiten Europa veel beter lopen. Ik zou graag willen weten waar de verschillen zitten. Wat ik bijvoorbeeld opvallend vind, t.o.v. van mijn oude Kymco ND, is dat bij de SYM een hoop toeren niet worden omgezet in snelheid. Ik vermoed dat de vertanding daar debet aan is (vanwege het 16" wiel). Maar zelfs met een andere vertanding moét er nog iets zijn wat hem 'tegenhoudt'. Met zwaardere rollen heeft het blokje namelijk niet de 'kracht' die je zou verwachten.
Als je daar achter zou kunnen komen, en je vervangt de onderdelen door originele SYM onderdelen van elders op de wereld, dan heb je een goedlopende scooter.
 
Back
Top