SYM Fiddle 4 oil-checklampje

Henry1967

New Member
Goedendag, weet iemand hoe je een oil-reset doet bij een Sym Fiddle 4. Oliepeil is ok maar oranje oil-checklampje blijft branden in dash. Alvast bedankt voor de reacties.
 

Attachments

  • 20220319_153619.jpg
    20220319_153619.jpg
    137 KB · Views: 8
Advertisement - register to remove this

Bedoel je het engine-check lampje?
Dit is een oranje lampje met een witte motor opgedrukt.
Dit is geen olie-lampje maar een waarschuwing van de ECU (centrale computer) dat er iets scheelt met het motorische gedeelte van je scooter.

Normaliter wordt deze dan uitgelezen door de dealer met speciale software net als dit bij auto's via de ODBII bus gedaan wordt.

Maar de Sym Fiddle 4 is nog niet zo lang op de markt, denk ik zo, dus ik vermoed dat er op de scooter nog garantie zit.
Indien dit zo is, niet zelf gaan sleutelen maar terug naar de dealer, sleutel je zelf aan een scooter die nog garantie heeft, maak je kans dat de garantie vervalt als ze er achter komen.
 
Bedoel je het engine-check lampje?
Dit is een oranje lampje met een witte motor opgedrukt.
Dit is geen olie-lampje maar een waarschuwing van de ECU (centrale computer) dat er iets scheelt met het motorische gedeelte van je scooter.

Normaliter wordt deze dan uitgelezen door de dealer met speciale software net als dit bij auto's via de ODBII bus gedaan wordt.

Maar de Sym Fiddle 4 is nog niet zo lang op de markt, denk ik zo, dus ik vermoed dat er op de scooter nog garantie zit.
Indien dit zo is, niet zelf gaan sleutelen maar terug naar de dealer, sleutel je zelf aan een scooter die nog garantie heeft, maak je kans dat de garantie vervalt als ze er achter komen.
Dealer krijgt op een of andere manier geen contact met SYM, zowel via mail als via de telefoon niet. Hij heeft olie gecheckt, deze is op peil. Uitlezen en resetten gaat ook niet.
 
Ah oké, nu zie ik ineens de foto die je hebt toegevoegd, deze had ik bij mijn eerdere reactie niet gezien.
Maar dit is inderdaad iets met de oliedruk.
Post automatically merged:

Dealer krijgt op een of andere manier geen contact met SYM
Dit is in principe niet jouw probleem, hij is SYM dealer en moet dit oplossen met of zonder hulp van de Sym importeur.
Wat zijn z'n vervolgstappen of heeft hij het hierbij gelaten?
Je moet hem wel duidelijk maken dat als hij je niet verder helpt en zich beroept op het smoesje dat ik hierboven gequote heb en hij je met deze scooter gewoon verder laat doorrijden, zonder je een alternatief te bieden, hij ook verantwoordelijk is voor de gevolgschade, indien die er komt.
Dit lampje zit er niet voor niks op en dit hoeft niet alleen aan het olieniveau te liggen dit kan ook andere oorzaken hebben.
En zomaar een olielampje negeren en te proberen resetten is niet de geijkte methode, neem ik toch aan.
Mijn advies, schep duidelijkheid en ga met je dealer praten.
 
Last edited:
Dealer is ook een goede vriend, dus dat zit wel goed! Omdat het een nieuw type is moet hij toch te raden gaan bij SYM. Maar heb het inmiddels zelf gevonden. Om de duizend gaat lampje aan om te zeggen dat je een oil-check moet doen. Carterdruk gaat weg via een buis zegt de dealer. Oplossing is: Via "mode" naar oil dan 2x kort drukken op "select" en alles weer ok. Dank voor je reactie! Draadje kan worden gesloten.
 
Vreemd dat jouw vriend dit niet weet als SYM dealer, want deze scooter is toch minimaal al één jaar op de markt en dit zal niet de enigste SYM Euro5 zijn met dit type motor.
Verder staat dit ongetwijfelt in de usermanual.
Maar fijn dat het mysterie is opgelost en je weer veilig en met een goed gevoel gebruik kunt maken van je scooter.
 
Ben ik met je eens, hij krijgt daarom ook geen bier vanavond!
Post automatically merged:

Vreemd dat jouw vriend dit niet weet als SYM dealer, want deze scooter is toch minimaal al één jaar op de markt en dit zal niet de enigste SYM Euro5 zijn met dit type motor.
Verder staat dit ongetwijfelt in de usermanual.
Maar fijn dat het mysterie is opgelost en je weer veilig en met een goed gevoel gebruik kunt maken

Vreemd dat jouw vriend dit niet weet als SYM dealer, want deze scooter is toch minimaal al één jaar op de markt en dit zal niet de enigste SYM Euro5 zijn met dit type motor.
Verder staat dit ongetwijfelt in de usermanual.
Maar fijn dat het mysterie is opgelost en je weer veilig en met een goed gevoel gebruik kunt maken van je scooter.
Ben ik met je eens, hij krijgt daarom ook geen bier vanavond!
 
Back
Top