Sym fiddle 2 zonder olie gereden, nieuwe cilinder of meer?

frankieknip

New Member
Mijn dochter rijdt een Sym fiddle II van ongeveer bouwjaar 2008 (ziet er desondanks nog heel netjes uit) met 17400 op de teller. Gekocht met ca 15000 km, op dat moment voorzien van nieuwe cilinder en zuiger vanwege een vastlopertje bij de vorige eigenaar aldus de verkoper. Afgelopen woensdag startte hij niet meer, ook niet na gebruik startpiloot. Laatste weken liep hij ook al niet meer als een zonnetje vertelde ze toen pas. Gisteren weer opgehaald bij de reparateur welke constateerde dat de olie vrijwel op was. Olieverbruik bij die dingen is een bekend probleem zegt hij, ikzelf wist niet dat je die dingen vaak moet peilen. Maar goed, kleppen gesteld, olie vervangen, nieuwe bougiedop en luchtfilter erop met (begrijpelijk) garantie tot de deur. Ik weet echter niet of hij compressie heeft gemeten. Ding start nog niet echt florissant en heeft veel moeite om stationair te blijven lopen. Optrekken en continu snelheid aanhouden gaat wel goed.
Is het de moeite om er (opnieuw) een nieuw cilindertje erop te zetten of is het risico dat er meer beschadigd is heel groot? En waar moet ik op rekenen wat de kosten betreft? Zelf heb ik geen kennis van 4takt dus ik laat het aan de vakman over. Vroeger met 2takt deed ik wel veel zelf overigens.
 
Advertisement - register to remove this

Als je de krukas aan beide kanten openmaakt dan kun je even de lagers controleren door de krukas te proberen te bewegen. Ook wanneer je de zuiger en cilinder hebt gedemonteerd even een slinger geven om te horen of er bijgeluid is. Persoonlijk zou ik de lagers & keerringen gewoon mee vervangen als je de motor dan toch al ver uit elkaar moet halen.

Check ook of je nokkenas tekenen van slijtage vertoont en of er geen speling op het big-end van de krukas zit.

Verder zou ik ook adviseren wanneer je de cilinder vervolgens gaat vervangen om je klepseals & small-end lager mee te vervangen. Als deze versleten zijn dan is je olieverbruik ook hoog. In principe met een nieuwe cilinder die juist is gemonteerd zou hij er weer tegen aan moeten kunnen.
 
Dank voor je reactie maar zoals gezegd begin ik er zelf niet aan. Het gaat er mij meer om of het de moeite/risico waard is en wat het ongeveer gaat kosten.
 
Gisteren weer opgehaald bij de reparateur welke constateerde dat de olie vrijwel op was.
Inderdaad olie regelmatig peilen is een belangrijke boodschap, vooral bij merken zoals Sym die hun klanten adviseren een beurt te laten uitvoeren bij elke 3000 km en in de inrijperiode zelfs bij 300 en 1000 km.
Dit is niet voor niks.

Als serieuze dealer zou het toch aangewezen zijn dat als iemand een scooter binnenbrengt waarmee gereden is met weinig tot geen olie, je het eerste de compressie meet om te kijken of er niks verder aan de hand is alvorens allerlij zaken uit te voeren en dan garantie te geven tot aan de deur.
Je kunt je klant dan ook fatsoenlijk adviseren en misschien nog een extra graantje meepikken en dan heb ik het niet over op een oneerlijke manier geld aftroggelen.
Dit draagt bij aan de reputatie van je zaak want een klant naar huis sturen met een ondeugdelijk rijdende scooter terwijl jij, als dealer, er het laatst aan gewerkt hebt, is bepaald geen reclame!

Maar misschien doen we jouw dealer wel te kort en heeft hij wel de compressie gemeten en was deze nog binnen de norm. Wellicht even een belletje eraan spenderen of een paar Euro om de compressie alsnog te laten meten, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
 
Welke motor olie heb je gebruikt??


Zonder olie kan best wel aardig wat schade hebben gemaakt.. Voor zoiets zou ik persoonlijk blokje strippen en alles nalopen.. En cruciale onderdelen vervangen. (waarom alles nalopen?) Omdat het geen zin heeft om alleen een nieuwe cilinder erop te zetten in de hoop dat hij het weer gaat doen.

Welke onderdelen beschadigd kunnen raken:

* Nokkenas en kogellager(S)
* Door overhitting kan ook de klep seals te heet worden
* Loop vlakken van de tuimerlaars kunnen beschadigd (krassen hebben)

* Kleppen kunnen verbranden bij overhitting
* Zuigerveren en zuiger kunnen bekrast raken door geen olie en de cilinderwand kan warmlopen / bekrast raken
* Smal end lager en big-end kunnen verbranden door overhitting.
* Krukas lagers kunnen een tik of te heet zijn geworden. (ze draaien nog wel rond, maar met te veel speling)
* Oliepomp kan beschadigd raken door geen olie.. (oliepomp klemt en draaid niet meer zuiver en makkelijk rond.
 
Last edited:
Dank voor je reactie maar zoals gezegd begin ik er zelf niet aan. Het gaat er mij meer om of het de moeite/risico waard is en wat het ongeveer gaat kosten.
Dat is altijd de vraag, wat is wijsheid. Want wie zegt dat het probleem met een nieuwe cilinder is opgelost, als een cilinder enige tijd met slechte of geen smering draait kan er natuurlijk makkelijk meer kapot zijn. Zoals de krukas naar de ballen gedraaid dan moeten de lagers ook vervangen worden en dan word het een vrij prijzige aangelegenheid. Zeg je er bij dat ie ook slecht start enzo neem ik aan dat ze dit wel eerst grondig checken voor de scooter de deur weer uitgaat. Dus dan mag je er wel vanuit gaan dat de scooter dan voor een paar honderd euro in orde is.

Wat is je alternatief, ja een andere scooter kopen kan natuurlijk ook. Maar dan is het weer maar de vraag hoe is de vorige eigenaar er mee omgegaan, zijn hier de krukaslagers en de cilinder nog wel in goede staat of sta je over 2 maanden weer met hetzelfde probleem.

Ik zou zeggen laat de huidige scooter maken, duur lesje maar olie checken zul je dan niet zomaar vergeten. En als de scooter verder goed bevalt weet je ook meteen wat je hebt natuurlijk. Dan weet je zekerdat die nieuwe onderdelen erin zijn gemonteerd en dat je weer een hele tijd kan rijden.

Als geld geen rol speelt en je koopt een nieuwe scooter dan kan je die bovenstaande lap tekst wel negeren
 
Bedankt voor alle reacties. Ik zie wel dat er veel beschadigd kan zijn. Ook kijk ik op van die genoemde onderhoudsinterval. Toch maar eens contact opnemen met de dealer.
 
Zo`n blokje zelf opbouwen is totaal niet moeilijk.. Alleen de dealer is flink duurder.
Je moet wel technisch inzicht hebben...

Als ik een 2ehands blokje koop, koop ik deze op voor alleen als sloop blok.. En dan haal ik of spullen eraf.. En mits intressant vervang ik wat er defect is.

Voor mijn kisbee en andere scooters bouw ik liever zelf dingen op. Weet ik teminste dat ik niet met andermans troep de weg op gaat. Dat is altijd vragen om latere problemen.
 
Back
Top