frankieknip
New Member
Mijn dochter rijdt een Sym fiddle II van ongeveer bouwjaar 2008 (ziet er desondanks nog heel netjes uit) met 17400 op de teller. Gekocht met ca 15000 km, op dat moment voorzien van nieuwe cilinder en zuiger vanwege een vastlopertje bij de vorige eigenaar aldus de verkoper. Afgelopen woensdag startte hij niet meer, ook niet na gebruik startpiloot. Laatste weken liep hij ook al niet meer als een zonnetje vertelde ze toen pas. Gisteren weer opgehaald bij de reparateur welke constateerde dat de olie vrijwel op was. Olieverbruik bij die dingen is een bekend probleem zegt hij, ikzelf wist niet dat je die dingen vaak moet peilen. Maar goed, kleppen gesteld, olie vervangen, nieuwe bougiedop en luchtfilter erop met (begrijpelijk) garantie tot de deur. Ik weet echter niet of hij compressie heeft gemeten. Ding start nog niet echt florissant en heeft veel moeite om stationair te blijven lopen. Optrekken en continu snelheid aanhouden gaat wel goed.
Is het de moeite om er (opnieuw) een nieuw cilindertje erop te zetten of is het risico dat er meer beschadigd is heel groot? En waar moet ik op rekenen wat de kosten betreft? Zelf heb ik geen kennis van 4takt dus ik laat het aan de vakman over. Vroeger met 2takt deed ik wel veel zelf overigens.
Is het de moeite om er (opnieuw) een nieuw cilindertje erop te zetten of is het risico dat er meer beschadigd is heel groot? En waar moet ik op rekenen wat de kosten betreft? Zelf heb ik geen kennis van 4takt dus ik laat het aan de vakman over. Vroeger met 2takt deed ik wel veel zelf overigens.