Sym Fiddle 2 rare geur

Ik heb dus ongeveer 3 weken mijn Sym fiddle 2, varioring eruitgehaald & chiptuning gehad loopt nog ongeveer 55/60.
Enige wat me opvalt is dat hij boven de 55 veel geluid gaat maken & soms ruik ik een raar geurtje.
Ik heb enkele vragen, zou ik nu ook andere dingen moeten aanpassen rollen/sproeier?
En is er een manier om sneller van de 50 naar de 60 te komen of zou ik daarvoor 80cc moeten monteren.

Ps, ik heb geen verstand van scooters voor als mijn gebruikersnaam nier duidelijk genoeg was.

Groetjes, Richard
 
Advertisement - register to remove this

Uit welk jaar komt uw Fiddle? Wat betekent chiptuning bij uw Sym? (andere CDI of ECU herschreven?)
Ivm milieu- en toelatingseisen zijn ' onze' (Nederlandse) 4-taktjes aardig zuinig afgesteld. Indien je toerental verhoogt op een toch al arm / schraal mengsel, kunnen de gevolgen zijn dat het zuigertje aardig heet wordt. U kunt hiervoor eenvoudig uw bougie lezen of een foto aan ons tonen. Op voorhand ben ik geneigd te zeggen: Van belang is uw sproeier 2 of 4 te vergroten. Carburateur los, meeste benzine opvangen, onderkant los met 3 schroefjes, en daar ziet u een stationair sproeier en hoofdsproeier. Plaatjes voorhanden op www.
Groet,
 
Uit welk jaar komt uw Fiddle? Wat betekent chiptuning bij uw Sym? (andere CDI of ECU herschreven?)
Ivm milieu- en toelatingseisen zijn ' onze' (Nederlandse) 4-taktjes aardig zuinig afgesteld. Indien je toerental verhoogt op een toch al arm / schraal mengsel, kunnen de gevolgen zijn dat het zuigertje aardig heet wordt. U kunt hiervoor eenvoudig uw bougie lezen of een foto aan ons tonen. Op voorhand ben ik geneigd te zeggen: Van belang is uw sproeier 2 of 4 te vergroten. Carburateur los, meeste benzine opvangen, onderkant los met 3 schroefjes, en daar ziet u een stationair sproeier en hoofdsproeier. Plaatjes voorhanden op www.
Groet,
Hey Harr, bedankt voor je antwoord.
Ik heb de Sym fiddle 2 bouwjaar 2019, ik zal binnenkort proberen mijn sproeier te vervangen.
 
Harr,

er wordt gesproken over chiptuning dus is deze Fiddle waarschijnlijk geen carburateurversie waar je zomaar een proeier vervangt.

Volgens mij is de Fiddle 3 uitgerust met een Electronic Carburator System (ECS) om te voldoen aan de Euro4 norm.
Dus zoals je al zei, zo schraal mogelijk.

De hoeveelheid benzine wordt hier geregeld door timing, dus zoals bij injectiemotoren kun je de hoeveelheid benzine regelen door de injector langer of korter open te zetten, maw het aanpassen van de fuel mapping chart.

Dit is wellicht reeds gebeurd middels deze chiptuning of het plaatsen van een "snelle" ECU.

Ik ben bang dat er verder niks aan deze scooter kan gedaan worden om deze sneller te laten rijden, tenzij je drastische veranderingen gaat toepassen zoals een grotere cilinderinhoud, maar ook hiervoor is het aanpassen van de fuel mapping chart weer nodig.

Richard, misschien zou je kunnen informeren of het aanpassen van de nokkenas nog enkele kilometers kan schelen echter dan zal de mapping van de ECU ook hiervoor weer moeten aangepast worden.

Richard, voor wat betreft die "rare geur", beschrijf die eens?
Hey Sparky! Ik heb echt geen idee wat die geur zou kunnen zijn, ik ruik het soms als ik ongeveer 10 minuten aan het rijden ben, volgensmij komt de geur alleen als ik boven de 50 heb gereden. Ik zal binnenkort even testen nog wanneer ik het echt precies ruik.
 
Pffff, ik heb de eerste bijdrage/vraag van Richard niet goed gelezen, 2-tje gemist . :(

Ik zie zojuist dat het gaat om een Fiddle 2 van 2019, ik vind alleen een carburateur versie van dit type.

Dus mijn hele relaas van hierboven kun je vergeten echter ik begrijp alleen niet hoe je hieraan chip-tuning kan doen????

Ik heb mijn bijdrage hierboven dan ook maar gewist omdat deze niet relevant is voor dit draadje en alleen maar verwarring teweeg brengt.

@richard, de geur die je ruikt is dit plastic, rubber, olie of iets anders?
 
Last edited:
Pffff, ik heb de eerste bijdrage/vraag van Richard niet goed gelezen, 2-tje gemist . :(

Ik zie zojuist dat het gaat om een Fiddle 2 van 2019, ik vind alleen een carburateur versie van dit type.

Dus mijn hele relaas van hierboven kun je vergeten echter ik begrijp alleen niet hoe je hieraan chip-tuning kan doen????

Ik heb mijn bijdrage hierboven dan ook maar gewist omdat deze niet relevant is voor dit draadje en alleen maar verwarring teweeg brengt.

@richard, de geur die je ruikt is dit plastic, rubber, olie of iets anders?
Hey! Ik heb geen idee , hij was elektronisch begrenst ben toen langs een scooterzaak geweest en die noemde het chiptunen. Aantal toeten verhogen? Op de vraag of het plastic etc was, vanavond geef ik daar antwoord op dan heb ik even rondjes gereden.
 
Toch maar even navragen of deze "dealer" bij het ontgrenzen ook de sproeier heeft aangepast want dit is, bij een goede en zichzelf respecterende zaak, wel gebruikelijk!

Verder ruik je na een goede rit toch en beetje het rubber van de V-snaar, dit is normaal.

Dit had ik bj mijn vorige Kymco en heb ik ook bij mijn nieuwe Vespa GTS 300 Classic
 
Ik denk (vooralsnog) dat het geheel gewoon iets te heet wordt en dat dat is wat men ruikt.
Het is zo dat deze variant idd een varioring heeft en dat de motor begrenst is op de ECU.
Het is echter een ECU voor een elektrisch aangestuurde carburateur.
Mocht de ECU chiptuning gehad hebben is het verstandig om wat enkele heren/leden al opmerkte om toch een iets ruimere sproeier te monteren. Dit is zowel voor de E3 als de E4 variant noodzakelijk voor een gezond 4 takt motortje.
 
Back
Top