Sym Fiddle 2 losse slang en olielekkage?

dcv8911

New Member
Goedenavond dames en heren,

Allereerst even voorstellen, mijn naam is Christiaan en ik ben nieuw op dit forum. Omdat ik de laatste tijd bij vele verschillende scooterzaken ben geweest en mijn vertrouwen daar op zijn zachtst gezegd niet van is verbeterd, wil ik dit keer mijn probleem eerst eens op dit forum voorleggen.

Ik heb een (vrij oude) Sym Fiddle 2 scooter, uit 2009 (KM-stand 22.000), met het "6 deukjes-blok" ben ik inmiddels achter. Toen ik van de week afstapte zag ik ineens een slang los hangen over de carterkap. Volgens de garage waar de scooter vandaan komt hoort deze slang los te liggen. Ik heb een foto toegevoegd van hoe ik de scooter aantrof en van de het andere uiteinde waar de slang op vast zit. Nu is mij recent ook opgevallen dat de scooter (ik vermoed sterk) olie lekt, ik heb hier ook foto's van toegevoegd. Ik weet nu niet of de twee dingen met elkaar te maken hebben, maar gezien mijn eerdere mindere eerdere ervaringen met de garage waar de scooter vandaan komt, wil ik graag eerst vragen om de meningen van onafhankelijke mensen.

Ik hoop dat hier mensen zijn die mij wat meer duidelijkheid kunnen geven. Mocht er nog meer info nodig zijn of foto's, dan is dat natuurlijk geen probleem.
 

Attachments

  • IMG-6558.jpg
    IMG-6558.jpg
    219.7 KB · Views: 26
  • IMG-6559.jpg
    IMG-6559.jpg
    144.1 KB · Views: 16
  • IMG-6566.jpg
    IMG-6566.jpg
    175.2 KB · Views: 19
  • IMG-6647.jpg
    IMG-6647.jpg
    471.8 KB · Views: 21
  • IMG-6650.jpg
    IMG-6650.jpg
    468.6 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Lekkage is vermoedelijk een kapotte rubber in de aftapdop, als je hem meet (diameter) kun je een nieuwe ophalen voor onder een euro (of koop een setje bij de bouwmarkt, action of etc. met verschillende maten). In het ergste geval is de dop veel te strak aangedraaid en het draad (men noemt dat ook wel vlees) kapot. Je zou dan met teflontape een eerste goede oplossing hebben om de lekkage te voorkomen.

De slang durf ik niet te zeggen, daar heb ik nog geen verstand van (op een opknapper van mij heb ik dit ook en ben dus ook zelf zeer benieuwd naar wat het is). Voor wat ik heb kunnen vinden op mijn scooter is het een aflaatslang van overvloedige benzine wanneer de tank te vol zit. Ik kan dat niet niet met vol vertrouwen zeggen omdat ik slechts zeer vluchtig de specifieke scooter heb bekeken. Ik weet alleen dat het met elkaar verbonden is en dat ik wel vrij zeker ben dat deze slang laag moet zitten onder de hete delen.


PS: Mooi geschreven en goede foto's, zeer zeker gewaardeerd op dit forum! :sunglasses:
 
Last edited:
loopt die slang naar je carb ? Dan is het een aftap voor je vlotterkamer , en kun je deze door middel van een afsluitschroef open draaien , dan loopt je vlotterkamer leeg. Kan zoals gezegd ook tank ontluchting zijn , in beide gavallen hangt deze los , zit bij mij in een beugeltje aan de onderkant van de carterkap. En ik hoop voor je dat het inderdaad het afdicht rubber is van de aftap dop , is de draad verrot gedraaid repareer dit dan goed , anders verlies je geheid een keer de dop en heb je een hoop schade .
 
Bedankt voor de reacties! De slang loopt niet naar de carburateur, maar is aangesloten op een plastic stuk wat eigenlijk nergens heen lijkt te gaan (zie foto’s).

Ik denk dat er wat verwarring is rondom de olielekkage, want de aftapdop zit volgens mij vlakbij de oliepeilstok, en dat is dus niet de dop die ik gefotografeerd heb. De lekkage zit ook deels boven de dop die ik gefotografeerd heb, dus het lijkt me ook sterk dat de olie daaruit komt en dan naar boven gaat, maar ik kan het mis hebben.
 
Dat wat jij bedoeld is een kleine aftap dop , aan de zijkant van het blok , dit is er ook èèn , en hier zit een veer met een zeefje onder , die je af en toe eens schoon moet maken. Ik gebruik deze altijd bij elke beurt , en kijk dan gelijk of er geen slijpsel in de zeef zit. Ringen zijn ook los te bestellen hiervoor , heb er nu ook liggen voor de volgende beurt. En vergis je niet olie kruipt ook alle kanten op (ook door de rijwind) als er iets lekt , kun je hem goed schoonmaken met remmenreiniger en droog maken , dan goed na elke rit in de gaten houden , of je kan zien waar het vandaan komt Op de foto is het lastig te zien waar die slang heenloopt , misschien eens de buddybak eruit en van boven kijken.
 
Ken de scooter niet.
Is het niet gewoon een afvoer voor brandstof die langs de tank naar beneden stroomt wanneer je morst.
Wat betreft de lekkage.
Het lijkt op de scheiding tussen je carterdelen te zitten.
Zou een lekke carterpakking kunnen zijn.
Overigens kan het natuurlijk ook bij die grote moer vandaan komen zoals hierboven benoemd.

De procedure is altijd:

- Reinigen met remmenreiniger
- Stukje rijden en kijken waar de lekkage echt vandaan komt.
 
Ik heb inmiddels de boel schoongemaakt en de buddy losgehaald. Vanaf de bovenkant was lastig te zien waar de lekkage vandaan kwam. Toen ik echter een stuk was gaan rijden en daarna het voetenkapje verwijderde, kon ik wél duidelijk zien waar de lekkage vandaan komt. Volgens mij is dit de cilinderkop deksel, maar ik kan het mis hebben. Ik heb een foto bijgevoegd. Mocht dit inderdaad het geval zijn, is dit eenvoudig zelf te vervangen?
 

Attachments

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    205.5 KB · Views: 16
1684857153361.png

Waar komt het vandaan?
Ken dit blok niet zo.

Maar als het om het kleppendeksel gaat dan zal er wss een rubberen pakking in zitten.
Dit demonteren en vervangen is kinderspel.
 
Ik heb op de foto met een groene cirkel aangegeven waar het precies vandaan komt.

De rubberen “dop” lijkt vrij makkelijk te vervangen, echter zit volgens mij wel het zwarte deel op de foto (met rood omcirkeld) in de weg, en ik vraag me af of het makkelijk is om die los te halen als leek.
 

Attachments

  • 9A413D50-F308-41D8-A996-5A0F419083E3.jpeg
    9A413D50-F308-41D8-A996-5A0F419083E3.jpeg
    80.9 KB · Views: 10
Back
Top