Sym fiddle 2 2014

Hemant

Member
Hallo Allemaal,

ik heb een tweedehandse scooter gekocht.
Volgens eigenaar is v snaar, roller versnellingsbak olie motorolie en caberayeur gedaan.

nu heb ik weekje gereden en merk dat ie ondanks dat de motor warm is niet lekker stationair draait ene keer te laag en valt soms uit en andere keer te hoog alsof ie veel toeren maakt. Vorige Eigenaar zegt dat de kleppen afgesteld moeten worden.

iemand anders zegt cabarateur vies of stuk maar die was net schoongemaakt.
Verders trekt ie goed op en rijd prima max 34 km P/u.

wie weet water aan de hand kan zijn, tis mijn eerste scootertje.

groetjes,
Hemant
 
Advertisement - register to remove this

Valse lucht kan het probleem zijn
Kun je checken als de motor loopt om dan een beetje deo op het spruitstuk enzo te spuiten niet het lucht filter mocht hij dan daarop reageren heb je valse lucht
 
Hoi,

heb wat deo erin gespoten, dan gaat de motor tijdelijk wat hoger lopen.

betelend dat valse lucht,zou verwachten dat de scooter zou uitvallen.

ik heb ook even naar de choke geken bij een koude start lijkt het alsof ie niet aangaat. En scooter valt dus uit tenzij ik zelf gast bijgeef. Choke wordt overigens wel warm ik zie alleen geen verschil in de naald bij koud of warme start zou de choke stuk zijn en hoe kan ik dat testen?

Op contact alleen krijgt de choke geen spanning bij een draaiende motor meet ik 11volt. En vanaf de rubbere rand tot naald dis eerste koperen stuke meey ik 10.8 mm.

hemant
 
De elektrische choke werkt met de wisselspanning van de lichtspoel dus wat je meet klopt.
Je meet alleen spanning als de motor ook daadwerkelijk draait.

Verder wat betreft de choke, hieronder een filmpje dat al meermaals hier op het forum gedeeld is.
Er wordt uitgelegd hoe de choke werkt en hoe je hem test.
De filmmaker gebruikt een voeding maar een accu werkt ook prima.

Verder de carburateur stel je in als de choke zijn werk heeft gedaan, dus met warme motor.
Dus bij een koude start zal de motor hoger stationair lopen na een paar minuten stationair draaien, als de motor dus is opgewarmd, zal het stationair toerental zakken.
Als de vorige eigenaar de carburateur in koude toestand heeft ingeregeld krijg je op het moment dat de choke zijn werk heeft gedaan en het toerental dus gezakt is, problemen.

Post automatically merged:

Hoi,

heb wat deo erin gespoten, dan gaat de motor tijdelijk wat hoger lopen.

betelend dat valse lucht,zou verwachten dat de scooter zou uitvallen.

hemant

Hemant,

waar heb je deo ingespoten?
 
Ok,

In mijn geval bij een koude start heb ik nogsteeds een laag toetrental eigelijk zelfde als bij warm alleen bij koud slaat ie dus uit tenzij ik gas bijgeeft.
Ik heb geprobeerd fijner af te stellen met de stel schroef met veer, is er nog een andere plek waar iets is afgesteld met een soortgelijke stelschroef?

De Deo heb ik op die ronde bizen van de lucht filter gespoten, ook op de cabarateur, aan de kant van de gaskabel zodra ik dat deed ging de motor hoger in zijn toeren.

Ik ga ens kijken of ik hem helemaal eruit kan halen en testen met een multimeter, kan een een 12v 6 amp dc voeding gebruiken?

Hemant
 
Natuurlijk nergens in spuiten waar normaal ook lucht wordt aangezogen want dit heeft weinig nut, de motor zal altijd reageren door hoger of lager in toerental te gaan.
Het gaat om het vinden van een lek waardoor er extra lucht wordt binnen gezogen buiten de Venturi van de carburateur om.

Dus bij:
  • Carburateur zelf, langs schroefjes/pakkingen/slang aansluitingen.
  • Vacuum aansluiting van het spruitstuk.
  • Vacuum aansluiting van vacuumpomp/vacuumkraan.
  • Vacuum slang zelf.
  • Spruitstuk zelf.
  • Aansluiting van carburateur op spruitstuk.
  • Pakking tussen spruitstuk en blok.
  • Luchtfilter aansluiting op de carburateur.
Dit laatste is eigenlijk geen valse lucht maar ongefilterde lucht, wanneer deze aansluiting lekt kan dit van enige invloed zijn op de normale luchtweerstand van je luchtfilter en dus je brandstof/lucht verhouding.

Bij 2-takt (bij jouw niet van toepassing):
  • Oliekeerring aan de variokant.
  • Oliekeerring aan de vliegwiel kant.
Verder die 12 Volt 6 Ampere voeding of acculader is hiervoor ook prima te gebruiken maar omdat je scooter toch al een accu heeft en niet iedereen beschikt over een acculader of 12 Volt voeding was mijn voorstel een accu dus.
 
Ok heb weer wat zitten testen en de deo op bovenstaande onderdelen gespoten maar geen valse lucht kunnen ontdekken.

Heb de choke eruit gehald en met 12 v getest de naald komt eruit zoals in de video en gaat weer naarbinnen als de spanning eraf is. Met een multimeter gemeten en ik kom in open stand dus warm uit op zo een 30 ohm. Dus volgens mij werkt de choke.

Vreemde is ls ik de choke weer plaats en een koude start doe dan loopt de motor even hoog denk nieteens 10 sec en dan wil ie weer stationair en dan valt ie uit had verwacht dat het langer zou duren voordat de choke helemaal naar buiten zou komen. Heb de luchtfilter nagekeken en die zag er nieuw/schoon uit toch nog even met een luchtpistool gespoten maar hielp niks.

Wat ik wel merk is als ik dus de choke een klein beetje optil dan gaat de toeren flink omhoog en achterwiel draait dan als en dolle, heb toen de choke ring wat meer uitgedraaid en dat leek beter te gaan heb daarna een 10 km gereden maar dan loopt hij stationair weer te hoog dus schroef wat teruggedraaid zodat ie weer rustig liep. laten afkoelen paar uurtjes en weer eens gestart maar dan slaat de choke kort aan en als ie dan terug moet naar stationait na 10 sec draait de motor veel te laag en slaat ie dus constand uit tenzij ik gas bij geef.

Ook merk ik dat bij stationair dan ie dus niet constant loopt op zelfde tempo hij gaat hoog/laag maar dus niet constant op zelfde tempo.

Weet iemand toevallig hoe hoog de choke moet worden afgesteld voor een sym fiddle dus? moet je die zwarte ringen wel of juist niet uitdraaien omdie naald dieper te krijgen.

Hemant
 
Er zijn choke's die je schijnbaar kan afstellen.
Zie deze link, die persoon heeft het kunnen afstellen.

Wat bij jou de afstand moet zijn weet ik niet, misschien als het bij jou ook in te stellen is een paar instellingen proberen.
 
Hoi klopt mijne kun je dus uitdraaien echter weer ik dus niet hoeveel tov een orginele 2.7 mm is voor een vespa maar ook voor een sym fiddle?

hemant
Post automatically merged:

Ik wil er best een paar proberen weet alleen niet hoe van start te gaan eerst helemaal indraaien?

tis de koude start waar de choke moet aangaan.Ik weet niet hoe nauw zo een choke luisterd denk wel nauw aangezien het om mm gaat.
 
Jou choke is dan te lang, je moet hem dus een beetje indraaien.
Als er spanning op komt schuift hij langzaam uit.
Wanneer jou choke geplaatst word duwt hij waarschijnlijk al iets te ver in de carburateur.
Die van jou is dat pinnetje dan te lang, dus iets indraaien.
Ik zou dan met 1mm beginnen.
 
Ok heb hem ook op 2.7 mm gezet. Aangezien ik toch bezig was heb ik de cabarateur ook gelijk nagekeken. Kon eerst niet door de kleine sproeier kijken effe met een luchtpistoolnen toen zag ik licht. Alles teruggezet 4 schroeven en twee dikke slangen. Nu wil ik hem dus testen maar motor slaat niet aan eerste start ging i 1 sec aan nu probeer ik hem te starten maar slaat niet aan. Heb de grote spoeier ook dat scroefje even losgemaakt en doorgespoten met lucht. Doe ik wat verkeerd?
 
Als je de carburateur eraf hebt gehaald en schoongemaakt is de vlotterkamer leeg.
Die zal eerst vol moet komen.
Dus even doorstarten.
 
Na paar keer starten bougie eruit halen, kijken of ie nat is.
Is ie droog kan je ook beetje benzine in bougie gat doen, bougie erin en dan starten.
Loopt hij effe en dan gaat ie uit dan is de benzine toevoer niet in orde.
 
Lol

effe bij de gamma gehaald duurde 30 min kom terug denk toch effe proberen starten en lopen.

toch voor zekerheid effe warm gedraaid en bougie nagekeken was beetje latte machiatto. Is dank goed?

ondanks schoonmaken sproeiers loopt ie niet regelmatig. Vind ik tenminste.

choke sloeg wel aan en deze keer langer moet even deze week testen.

andere probleem stationair afstellen na warm rijden en dan afstellen en weer koud starten is toerental te laag. Kweet echt niet waar ik nogmeer moet zoeken

hemant
Post automatically merged:

Kan choke toch stuk zijn dan ie Onregelmatig draait?

ik zag trouwens een slangetje op cabarateur die zat verder nergens aan vast hing los is dat normaal?
 
Als bougie koffie bruin is dan is het goed.
Onregelmatig stationair ligt niet aan de choke.
En wat heeft de vorige eigenaar allemaal gedaan aan de carburateur?
Als je geen valse lucht hebt kan het in de carburateur zitten.
Daar kunnen misschien andere hier op het forum mee helpen.
Heeft vorige eigenaar sproeier aan gepast?
Stationair sproeier?
Gasnaald verzet als die carburateur 1 heeft?
 
Back
Top