Sym fiddle 2 2014

Ik heb me verschreven het is geen cvt carburateur maar een CV carburateur.
Hieronder een filmpje hoe zo'n ding werkt.
Het membraan wordt in het filmpje "Diaphragm" genoemd.
Dit membraan zie je als je de deksel aan de bovenzijde van de carburateur verwijdert en is dat grote rubberen onderdeel.

Door de onderdruk die in de venturie van de carburateur ontstaat wanneer het lucht/brandstofmengsel door de carburateur wordt gezogen ontstaat er een onderdruk in de kamer boven het membraan.
Daardoor trekt dit membraan de gasnaald omhoog.
Hoe hoger de onderdruk hoe hoger de naald uit de hoofdsproeier wordt getrokken.
Dit kun je allemaal zien in het filmpje.

 
E5, maar ik had laats 2 liter e10 erin gedaan had ik nog in mijn jereycan van me tomos liggen. Maar probleem had ik al voordat ik dat had gedaan. Vorige eigenaar tankte e5 zei hij ik normaal e5 shell. Maar wilde even die jerrycan leegmaken.

hemant
Post automatically merged:

Dat is die ronde bovenkant met die 2 schroeven die heb ik opengemaakt en ook schoongegemaalt en netjes teruggeplaatst.

die naald zelf bewoog trouwens niet met de hand kan dat kloppen.
 
Inmiddels is de E10 om en zit er weer E5 in. Een en ander afgesteld en hij loopt nu wat beter.
Choke heb ik tussen 2,5 en 3 minuten staan, wat me wel opvalt is dat als de choke aangaat dat het achterwiel als een dolle draait en de motor op hoge toeren voor iets minder dan 3 min maar als de motor warm is (moet ik wel stukje hebben) gereden dan komt ie wel goed terug stationair.

Zet ik hem op de standaard en di=oe een koude start dan gaat ie na 3 min stationair maar dan slaat die dus na wat pruttelen uit terwijl hij prima loopt als ik een stuk heb gereden, is dat normaal dat ie dan uilsaat of dat ie anders stationair is dan bij een warme motor.

Ik heb ook de luchschroef geprobeerd te stellen volgens de google beschrijving echter zie ik overal standaard 1,25 en sommige zegge. 2.5 is goed echter ik denk dat ik wel 5 x360 ben gegaan en hoe meer ik eraan draai des te hoger gaan de toeren zelf zo ver open dat de luchtschroef vanzelf begint te draaien :)

Hemant
 
Hemant said:
Ik heb ook de luchschroef geprobeerd te stellen volgens de google beschrijving echter zie ik overal standaard 1,25 en sommige zegge. 2.5 is goed echter ik denk dat ik wel 5 x360 ben gegaan en hoe meer ik eraan draai des te hoger gaan de toeren zelf zo ver open dat de luchtschroef vanzelf begint te draaien :)

Dan lijkt het mij dat het brandstofmengsel te rijk staat.

Is het luchtfilterelement wel een origineel?
Is het luchtfilterelement niet nat of vuil?
Heb jij of de vorige eigenaar misschien een grotere stationairsproeier geplaatst?
 
Hoi,

Of de luchtfilter orgineel is weet ik niet (weet niet hoe je dat kunt zien)
Ik heb hem opengemaakt en hij is schoon en droog, nog even extra schoon gemaakt met een luchtpistool.

Ik weet niet of de stationair sproeier is aangepast maar zie de maten:

Stationair sproeier = 35S
Hoofdsproeier =88

Schijnt ook een chokesproeier te zijn naast deze twee die heeft alleen geen inkeeping om hem eruit te draaien en eventueel schoon te maken was bang dat ik hem zou beschadigen als ik dat met een tang zou doen.

Hemant
 

Attachments

  • IMG_7114.jpg
    IMG_7114.jpg
    311 KB · Views: 7
  • IMG_7115.jpg
    IMG_7115.jpg
    308.1 KB · Views: 10
Ik heb me verschreven het is geen cvt carburateur maar een CV carburateur.
Hieronder een filmpje hoe zo'n ding werkt.
Het membraan wordt in het filmpje "Diaphragm" genoemd.
Dit membraan zie je als je de deksel aan de bovenzijde van de carburateur verwijdert en is dat grote rubberen onderdeel.

Door de onderdruk die in de venturie van de carburateur ontstaat wanneer het lucht/brandstofmengsel door de carburateur wordt gezogen ontstaat er een onderdruk in de kamer boven het membraan.
Daardoor trekt dit membraan de gasnaald omhoog.
Hoe hoger de onderdruk hoe hoger de naald uit de hoofdsproeier wordt getrokken.
Dit kun je allemaal zien in het filmpje.



Hoi Sparky die heb ik nagekeken en alles zag er netjes uit rubber was mooi dus ga ervan uit dat dit ok is en dat ik daar verders niks hoef na te kijken/af te stellen.

Hemant
 
Hoofdsproeier =88

Is dit niet wat groot voor een standaard snor?
Normaliter is de standaard maat setting 85 voor de standaard Sym Fiddle qua hoofdsproeier.
Dit was eerst maat 82 bij de euro 2 varianten, euro 3 is het dus 85.
Stationair sproeier met maatje 35 is ook de standaard maat, dus die is goed.

En wat voor type bougie en hittegraad zit er momenteel gemonteerd?
 
Last edited:
Hoi,

Weet niet of dat te groot is voor een snor 25, maar je zegt een sproeier van 85, ik dacht dat die maten per 2 gingen dus even getallen toch zou dus 88-86-84-82 etc moeten zijn.

De bougie is een CR7HSA zie bijlage.

Valse lucht heb ik al uitvoerig getest bij spruitstuk, luchtfilter en slangetjes en koppelingspunten van die slangetjes. Regageert niet behalve als de lucht aan de zijkant komt waar de opening zit voor de luchtfilter die zit gemonteerd aan me zij kap links maar dat lijkt me logisch.

Ik probeer te begrijpen waarom die luchtstelschroef niet reageert zoals ie zou moeten. heb hem op 1.5 gezet daarna motor 10km warm gereden, toen aan de schroef gaan draaien, eerst 600, 900, 1200 hoe meer ik hem openzet hoe hoger de motor loopt, draai ik hem helemaal dicht valt de motor uit. Maar ik zou verwachten dat na 2-3 slagen motor niet meer reageert op de luchtschroef, maar bij mij doet ie dat dus wel :(. Als de luchtschroef op 1,5 -2 zet en ik geef gas dan duurt het even voordat ie weer terug komt in stationair

Zal de sproeiermaat van 88 uitmaken, ik neem aan dat de stationair sproeier dit regelt en die is gewoon standaard.

Alle hulp is welkom, overigens als ie eenmaal rijd dan houd ie niet ik of hapert ook niet dus dat gaat prima, terugval naar stationair is het probleem. En van koude start +choke naar stationair. Hij start ook prima in een keer.

In de bijlage de uitlaat die erop zit, kweet net of dit een standaard uitlaat is.

Hemant
 

Attachments

  • IMG_7103.JPG
    IMG_7103.JPG
    164.7 KB · Views: 10
  • IMG_7113.jpg
    IMG_7113.jpg
    315.4 KB · Views: 13
Dat van de sproeier komt omdat Sym zijn sproeiers bij Creco vandaan haalt.., beetje tussenmaten zeg maar...
Normaliter is het 88-86-84-82 et cetera, zoals je zelf ook al aangeeft.
Bougie voor de snorvariant is de CR6HSA, dit is idem voor de Euro 2,3 en 4 modellen/types.
Op de foto in de bijlage vind ik deze best wel aan de zwarte/rijke kant.

Ik zou toch terug gaan naar de originele setting v.w.b. de bougie en hoofdsproeier..
Luchtmeng is inderdaad 1,5 (3/4) slag..., 540 graden of iets meer, moet ruim voldoende zijn voor het beestje.
De uitlaat is inderdaad de originele welke nog helemaal aangesloten zit, lekker laten zitten dus ;) .

En zit er toevallig ook een acceleratiepomp op de carburateur?
Zo ja, zit deze dan nog steeds aangesloten of is deze losgekoppeld/vastgezet?
 
ok ik ga eens kijken waar ik die sproeier kan halen, via google kost dat ding geen drol maar betaal ik dus meer aan verzendkosten.

Als je tip hebt waar ik ze kan halen in denhaag graag.

Eh acceleratiepomp hoe zit dat eruit? zie foto van caburateur.

Alvast bedankt hemant
 

Attachments

  • IMG_7122.jpg
    IMG_7122.jpg
    138.2 KB · Views: 10
  • IMG_7125.jpg
    IMG_7125.jpg
    144.8 KB · Views: 10
Helaas heb ik geen tip voor je wat betreft de sproeier....
De ene dealer en/of scooterwinkel heeft het wel en de ander weer niet! Heb ik ook altijd al wat vreemd gevonden!
Want vroeger (30 jaar terug) was alles ruim voorhanden in de grote steden.
In mijn woonplaats (Zuid-Holland) zitten in een relatief kleine stad 3 shops die allen dit gewoon op voorraad hebben?
Het kan dus blijkbaar wel, moet er wel bij zeggen dat deze allen zijn aangesloten of een overeenkomt hebben met Creco in Taiwan.

En wellicht heb je aan maat 84 (ook) wel voldoende...
Ik heb dit echter zelf nooit geprobeerd dus kan ik het ook niet met zekerheid zeggen.., maar het ligt wel heel dicht bij elkaar dus wie weet!
Gezien de foto's is er geen acceleratiepomp aanwezig en heb je het nieuwe type carburateur eronder hangen.

Is weer een zorg minder wat je dus niet hoeft te controleren....
Rest alleen nog een iets warmere bougie en de luchtmeng afstelling.

Heb wel nog een vraag! Alhoewel ik er zeker van ben dat de gasnaald niet afgesteld kan worden vraag ik dit toch maar even voor de zekerheid.
Ik weet immers niet wat de vorige eigenaar gedaan heeft...!?
 
Hoi,

Ik zit net in de manual te kijken en daar staat het volgende:
Standard TORCH A7RC
Hot type TORCH A8RC
Cold type TORCH A6RC

de NGK CR6HSA is A6RC, maar dat is dus niet de standaard? Wat voor effect heeft dat ipv de CR7HSA, de CR6 wordt heter?
Ik woon in Den Haag dus moet effe zoeken waar ik een maatje 85 kan vinden is dat een M4 of een M5 staat namelijk niet in de handleiding, kan hem weer openmaken en opmeten maar moet met me scooter naar de shop rijden :)

Ik heb even naar de naald gekeken en daar valt inderdaad niet veel aan te stellen zit vast met een kunstof maar zie geen stel mogelijkheden.

Overigens mijn snor rijd op dit moment 33km/u als ik de bougie en de sproeier vervang zakt ie dan terug in shelheid?

Hemant
 
Last edited:
Hoi,

Ik neem aan dat ik hier niks aan hoef te doen?

Hemant
Als hij werkt hoef je hier niks aan te doen.
Dit ding geeft iedere keer als je het gas dicht was en daarna weer open draait een pufje benzine.

Ik geef dit alleen maar aan omdat je vroeg waar dit pompje zat
 
Hoi,

Ik zit net in de manual te kijken en daar staat het volgende:
Standard TORCH A7RC
Hot type TORCH A8RC
Cold type TORCH A6RC

de NGK CR6HSA is A6RC, maar dat is dus niet de standaard? Wat voor effect heeft dat ipv de CR7HSA, de CR6 wordt heter?

De ARC bougies zijn (meestal) van Chinese makelaardij en worden eenmaal in Nederland vervangen voor NGK ontstoorde bougies.
Aangezien de dealers meestal deze niet op voorraad hebben plaatsen ze een hittegraad 7 omdat deze bijna overal in kan en van toepassing is.
Het wil echter niet zeggen dat dit dan ook de juiste is! Voor een bromscooter welke ontgrensd is kan hittegraad 7 wel maar voor een snorscooter is 6 ruim voldoende.

Hieronder de tabel van Sym motorblokken:

NdamdNC.png


Overigens mijn snor rijd op dit moment 33km/u als ik de bougie en de sproeier vervang zakt ie dan terug in shelheid?

Nee, normaliter heeft het geen invloed. Maar het kan wel zijn dat als de verbranding beter is en de motor zonder morren goed op toeren komt dat het wellicht iets kan schelen in snelheid. Geen wonderen natuurlijk maar 1/2 km meer op de teller kan.
 
Last edited:
Ik heb er nu een sproeier 88 inzitten, wat is het effect als ik er een 85 in zet. Ik ben overigens naar 3 winkels geweens en die verkochten geen sproeiers.

Weet iemand toevallig welke bout maat ik moet hebben voor Sym fiddle 2 2014 met heihin 50cc? Is dat een M4 of een M5.

Als ik trwoeusn op de webshops naar inderhouds pakettejs kijk zit er altijd een CR7HSA bij :(
 
Hoi,

Heb een 84 geprobeert maar telkens bij vol gas zakt ie inelkaar, daarna een 86 maar trekken wilde ie niet kwam heel langzaam op toeren bij vol gas en kwam tot 32.

Heb toch weer de 88 terug gestopt en bougie vervangen naar een CR6HSA, nu hopen dat ie mooi kleurt, kweet niet hoelang dat gaat duren maar kijk er tzt wel naar.

Lost mijn probleem echter niet op :)

Hemant
 
Back
Top