SYM Fiddle 2 1:27 verbruik

Chriske5

New Member
Hallo allemaal,

Sinds maart heb ik een nieuwe Sym Fiddle 2 gekocht die ik dagelijks gebruik voor mijn werk. Het is 46 km heen en terug met weinig stoplichten, dus ik kan lange afstanden rijden zonder te hoeven remmen.

Echter, mij is verteld toen ik een scooter ging uitzoeken dat een Sym Fiddle 2 gemiddeld 1:40 - 1:45 rijdt. Daarom heb ik voor deze scooter gekozen: ik wilde een scooter die zo zuinig mogelijk zou zijn.

Er staat nu 1650 km op de teller, en het verbruik is 1:27 (ik bereken dit na iedere tankbeurt, ik kom altijd rond die 1:27 uit).

Mijn scooterwinkel heeft voor mij de fabrikant gebeld, die beweren dat het komt omdat ik een hoog windscherm heb. Ik kan me dit niet voorstellen, aangezien een windscherm aërodynamisch is en daardoor het brandstofverbruik niet toe zou moeten nemen.

Heeft iemand anders ook ervaring met een nieuwe Sym Fiddle 2, en hoe zuinig rijdt die van jou dan? En is mijn scooter met 1650 km misschien nog niet ingereden?
Ik ben namelijk best wel teleurgesteld in het brandstofverbruik, dan had ik liever een elektrische scooter genomen.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Met 1650km is hij inmiddels wel ingereden. Dat windscherm verhaal kan opzich wel een beetje kloppen. Alleen max 5-8 procent. Alhoewel ik dit zelf geen oorzaak vind dat je verbruik véél hoger is. Heb je je kleppen goed laten afstellen? Is dit na de inrijperiode al gedaan? Heeft ie überhaupt wel zn eerste 500 a 1000km beurt gehad?

Het verbruik is in de praktijk altijd hoger dan dat het plaatje je voorschetst in de theorie.
 
Last edited:
Ik heb hem bij 300 km een beurt gegeven en bij 1500 km. De monteur zei dat hij de kleppen zou controleren bij 1500, nadat ik bij de 300 km al had aangegeven dat hij niet zuinig rijdt. Kwam volgens hem omdat hij nog niet ingereden was.

Ik ben het inderdaad met je eens dat de praktijk altijd hoger verbruik uitwijst, maar ik heb op andere fora gelezen dat mensen gemakkelijk aan de 1:40 komen.. Begin me nu toch wel af te vragen wat ik fout doe haha
 
Ik zou gewoon teruggaan naar de dealer om de afstelling nog eens goed na te lopen. Net zolang tot je tevreden bent. Je hebt hem inmiddels nieuw aangeschaft en nog garantie erop.
 
Ik heb een Sym Fiddle 2 van 2019 en rij 1:40 ongeveer MET WINDSCHERM.
Dus die dealer die lult uit zijn nek.
Hij loopt wel 35Kmh, toen die 25Kmh reed verbruikte hij iets meer, is nu zuiniger.
 
Wauw, 1:40! Dat zou overigens normaal moeten zijn voor de Sym Fiddle 2. Mijne gaat trouwens 45 km/u (heb 'm op laten voeren naar 51 km/u), en is een 4takt.

Het punt is dat mijn dealer (is eigenlijk een fietsenwinkel die ook scooters verkoopt) zelf dus ook geen idee heeft. Maar ik kan wel even uitzoeken of hij ze weer ergens inkoopt. Want als ik die verhalen zo hoor verbruikt mijn scooter wel ontzettend veel
 
Opgevoerd gaat het gebruik altijd aardig van omhoog. Laat hem eens op 35km/u afstellen, misschien word hij er zuiniger van.
 
Of is je rijstijl niet goed.
Hij is dus opgevoerd, maar hoe.
Ik heb alleen de ECU aan laten passen, verder niets gedaan.
Misschien hebben ze bij jou scooter meer gedaan, drukveer, trekveertjes, rolletjes, sproeier en of andere dingen.
ALs die van jou trekt als een raket en rijstijl niet goed zuipt hij ook meer.
 
Mijn zoon heeft een Sym Orbit 3 Euro4, deze heeft hetzelfde blok als de Sym Fiddle 2 Euro4.
Hij is nog splinternieuw omdat de zoon nog geen brommerrijbewijs heeft en rijden er altijd met z'n tweeën op om naar een speciaal oefenterrein te rijden.
Na 135 km stond het pijltje van de benzinemeter in het rode vlak en er kon 3,65 liter getankt worden.

Het berekende verbruik is dus ongeveer135/3,65= 1 op 37.
Wel met een belasting van 150 a 160 kg.

Dus ik schat een verbruik van 1 op 40 als de zoon er alleen op gaat rijden. en de scooter ingereden is.
 
@Sparky , dan rij jij ook nog korte stukken, dus als je langere stuken rijd is hij waarschijnlijk ook nog zuiniger, en hij moet nog ingereden worden toch?
 
Retourtje oefenterrein is toch ongeveer 16km.
Wel wordt op het oefenterrein wat extra brandstof verbruikt tov de gemaakte kilometers.
En vergeet niet, 150 a 160 kilo belasting voor zo'n klein blokje....
Hij is inderdaad nog niet ingereden heeft nu slechts 161 km gereden en moet bij 300 km binnen voor de eerste beurt.
Ik vind de beurt interval van 2000 km wel heel erg weinig!

De school van de zoon ligt ongeveer 25 km ver weg, dit betekent dus 50 km per dag, dit zou dus betekenen dat de scooter elke 40 schooldagen binnen moet voor een beurt, mocht hij hem gaan gebruiken gezien de corona perikelen in het openbare vervoer.

Er zit dus 3 jaren garantie op de scooter en om hier aanspraak op te kunnen maken, mocht iets zijn met de scooter, zou je hem elke keer een beurt bij de dealer moeten laten geven.

Even afwachten hoe zich dit ontwikkeld anders is het misschien toch gunstiger de beurtjes zelf te doen en de garantie maar laten voor wat het is.

Wat mij wel is opgevallen, de eindsnelheid van ongeveer 47 kmpu op de teller is reeds bij 2/3 gas, de laatste 1/3 gas doet helemaal niks meer qua snelheid, dit valt wel wat tegen daar dit maar ongeveer 43 kmpu gps is,

Hopelijk wordt dit nog iets beter als de scooter eenmaal ingereden is maar ik betwijfel het.

Wat zijn jouw ervaringen qua verbruik, beurtjes, eindsnelheid en eventuele aanpassingen om de snelheid iets te verbeteren, buiten dan de ECR (deels) te laten ontgrenzen.

50 kmpu gps zou wel mooi zijn om enigsinds met het verkeer te kunnen meerijden, binnen de bebouwde kom.

Ik hoop dat @Chriske5 niet boos op mij is omdat ik min of meer zijn topic kaap maar aan deze info heeft hij ook baat bij gezien zijn scooter hetzelfde blok heeft, net als jouw Fiddle 2.
 
Last edited:
@Sparky geen probleem hoor haha. Maar het verbaast me zo dat ik nog van niemand heb gehoord dat zijn of haar verbruik ook zo laag is.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Het liefst zou ik een nieuwe scooter eisen, maar ik heb geen idee of dat kan. Het product is immers niet wat ik had verwacht van het product, heeft iemand daar tips over? Vind het ook vervelend voor de dealer die er volgens mij helemaal niks aan kan doen, wil hem liever ook niet op kosten jagen. Maar volgens mij moet ik het hoe dan ook met de dealer regelen, toch?

Verder rijd ik gewoon normaal met mijn scooter, zit echt niet continu keihard te remmen ofzo, laat hem zoveel mogelijk uitrijden.

Mijn scooter rijdt nu 49 km/u op GPS, is opgevoerd van 45 km/u naar 50 km/u. Daar ben ik verder wel tevreden over.
 
@Chriske5 ik heb precies dezelfde cijfers als jou alleen met een andere scooter, zip iGet. Weet ook precies de reden namelijk opvoeren. Heb een malossi ecu geplaatst en daardoor is het verbruik significant gestegen. Alle getallen precies vergelijkbaar met die van jou.
 
Ik wist niet dat de scooter was "opgevoerd".
Wanneer is dit gebeurd en door wie?
Heb je voor het "opvoeren" ook heb verbruik gemeten of kunnen meten?
Wat is er precies aan de scooter gedaan om hem 49 kmpu gps te laten rijden?
Heb je de originele onderdelen nog en is dit gemakkelijk, door jezelf, ongedaan te maken of in overleg met de dealer?

Indien ja, misschien even alles origineel maken en dan kijken of het verbruik wel is wat de importeur/fabrikant beloofd.
Dan weet je in ieder geval zeker of het aan de scooter zelf ligt of dat het een gevolg is van het "opvoeren".
 
Ik heb hem nieuw gekocht, doe de beurten zelf, heb het erop gegokt dat er niets aan komt. :D
Alleen de eerste beurt was gratis, toen ik zag wat en hoe ze die deden ben ik er niet meer terug naar toe gegaan en heb mij erin verdiept en doe alles zelf.
Heb ooit een motor gehad en deed de beurten ook zelf.
In het begin toen ik de scooter kocht verbruikte hij meer, maar bij de 3de tank beurt was hij al zuiniger.
Bij 1000km heb ik de ECU aan laten passen naar 35Kmh en toen was hij nog zuiniger.
Nu heb ik er 1700Km opzitten en loopt uiteindelijk 2Kmh sneller, dus 37Kmh op de teller, op GPS moet ik nog eens meten.

Maar volgens mij kunnen ze ook het benzine verbruik instellen in de ECU, met diverse parameters.
Als ik @Chriske5 was zou ik hier met de persoon die hem opgevoerd heeft eens overleggen, of de importeur hierover informeren.
En anders de importeur vragen naar wie je toe kan gaan om dit op te lossen.
 
Voordat hij werd opgevoerd reed hij ook al 1:27. Toen zeiden ze dat de scooter nog ingereden moest worden.

Het is dus niet verslechterd. Ik wil er eigenlijk ook helemaal geen groot punt van maken, 1:27 is in vergelijking met een auto natuurlijk echt top, maar omdat mijn verwachting heel anders was baal ik er toch wel heel erg van..

Degene die hem heeft opgevoerd was verbaasd toen ik hem later sprak dat het verbruik zo hoog was. Die heeft er dus bij de 2e beurt nogmaals naar gekeken en zei dat alles toch echt goed is afgesteld (hij is degene die alle scooterklussen uitvoert bij de fietsenmaker).

Om nog een keer te klagen bij hem vind ik zelf vrij zinloos, hij heeft echt z'n best voor me gedaan. Wie de importeur is, zal ik nog even uitzoeken. Bij SYM zelf sturen ze me weg dat het aan het windscherm ligt, zoals ik al eerder zei. Heb ik ook niet veel aan.
 
Mijn Vespa GTS 300 verbruikt 1 op 30 en als ik met een wat minder losse pols rijd zelfs 1 op 33, dus zelfs een scooter met 6 maal zoveel inhoud en ongeveer 10 maal het vermogen is zuiniger.

1 op 27 is echt te veel voor deze scooter, ik zou toch nogmaals naar de dealer gaan om te spreken over een oplossing.

Desnoods kassa of de rechtbijstand inschakelen indien een nette oplossing niet mogelijk is.
 
Hallo allemaal,

Sinds maart heb ik een nieuwe Sym Fiddle 2 gekocht die ik dagelijks gebruik voor mijn werk. Het is 46 km heen en terug met weinig stoplichten, dus ik kan lange afstanden rijden zonder te hoeven remmen.

Echter, mij is verteld toen ik een scooter ging uitzoeken dat een Sym Fiddle 2 gemiddeld 1:40 - 1:45 rijdt. Daarom heb ik voor deze scooter gekozen: ik wilde een scooter die zo zuinig mogelijk zou zijn.

Er staat nu 1650 km op de teller, en het verbruik is 1:27 (ik bereken dit na iedere tankbeurt, ik kom altijd rond die 1:27 uit).

Mijn scooterwinkel heeft voor mij de fabrikant gebeld, die beweren dat het komt omdat ik een hoog windscherm heb. Ik kan me dit niet voorstellen, aangezien een windscherm aërodynamisch is en daardoor het brandstofverbruik niet toe zou moeten nemen.

Heeft iemand anders ook ervaring met een nieuwe Sym Fiddle 2, en hoe zuinig rijdt die van jou dan? En is mijn scooter met 1650 km misschien nog niet ingereden?
Ik ben namelijk best wel teleurgesteld in het brandstofverbruik, dan had ik liever een elektrische scooter genomen.

Alvast bedankt!
Ik heb sinds een maand of 10 een Sym Fiddle 2, geel kenteken, niet opgevoerd. Hoog windscherm. Woon werk 50 km per dag, amper verkeerslichten, lekker doorrijden. Ik kom op een verbruik van ongeveer 1:35.
 
Back
Top