Sym crox trekt langzaam op

Status
Not open for further replies.
Niet volgens ondergetekende, dit is/zijn specificatie(s) van de carburateur welke afkomstig zijn van Sym zelf.
En zeg maar gewoon jij tegen u hoor!



Ik verwacht toch echt dat de carburateur nagenoeg brandschoon zal zijn, de symptomen doen immers wat anders vermoeden.
Maar goed, lekker schoon en fris is altijd goed wat dat betreft.



Je om/beschrijving van het probleem riekt toch echt naar een inlaat probleem in mijn beleving.
Dit i.c.m. het onjuiste rollen gewicht in de vario is dit geen rare gedachte.
Zet het trekveren en/of drukveer aanpassen maar uit je hoofd, mocht men dit nog overwegen.
Dit behoeft sowieso geen aanpassing, tenzij men met een 85/90cc cilinder rijdt!
Echter is het anno nu nog steeds zo dat 65cc de max is op de Sym motorblokjes.

Een pic van jouw CDI plaatsen is niet noodzakelijk. We hebben inmiddels al vastgesteld dat het hier een E2/E3 variant betreft.

Edit: Puur uit nieuwsgierigheid..., wat staat er op het kentekenbewijs vermeld?
Motorblok code en/of model wil ook wel helpen in de zoektocht. Model: AE05W6-EU (L4-L5) is het E3 type.
Model: AE05WA-EU (L8) is het E4 type, het frame en/of chassis nummer is wat dat betreft minder duidelijk helaas.
Ik kon het niet specifiek vinden ik stuur anders wel de achterkant van mijn kenteken bewijs

Motorblok is een XS1P37QMA-2
 

Attachments

  • 6B72B706-5847-418E-AAF2-4AD011E660B5.jpeg
    6B72B706-5847-418E-AAF2-4AD011E660B5.jpeg
    126 KB · Views: 12
Niet volgens ondergetekende, dit is/zijn specificatie(s) van de carburateur welke afkomstig zijn van Sym zelf.
En zeg maar gewoon jij tegen u hoor!



Ik verwacht toch echt dat de carburateur nagenoeg brandschoon zal zijn, de symptomen doen immers wat anders vermoeden.
Maar goed, lekker schoon en fris is altijd goed wat dat betreft.



Je om/beschrijving van het probleem riekt toch echt naar een inlaat probleem in mijn beleving.
Dit i.c.m. het onjuiste rollen gewicht in de vario is dit geen rare gedachte.
Zet het trekveren en/of drukveer aanpassen maar uit je hoofd, mocht men dit nog overwegen.
Dit behoeft sowieso geen aanpassing, tenzij men met een 85/90cc cilinder rijdt!
Echter is het anno nu nog steeds zo dat 65cc de max is op de Sym motorblokjes.

Een pic van jouw CDI plaatsen is niet noodzakelijk. We hebben inmiddels al vastgesteld dat het hier een E2/E3 variant betreft.

Edit: Puur uit nieuwsgierigheid..., wat staat er op het kentekenbewijs vermeld?
Motorblok code en/of model wil ook wel helpen in de zoektocht. Model: AE05W6-EU (L4-L5) is het E3 type.
Model: AE05WA-EU (L8) is het E4 type, het frame en/of chassis nummer is wat dat betreft minder duidelijk helaas.

Ik bel naar mc-bos morgen om te vragen of het een e3 is. En over de optrek problemen eerder vernoemd.

Ik hou je op de hoogte
 
Lees post # 20 nog is goed door!
Hierin gaf ik al aan dat het Model: AE05W6-EU (L4-L5) het E3 type betreft.

Het motorblok is goed bekend, rest van kentekenbewijs is in het geheel niet noodzakelijk om te plaatsen.
Hieronder het bewijs v.w.b. het modelcode van je Sym:

r0fPKa9.jpg
 
Lees post # 20 nog is goed door!
Hierin gaf ik al aan dat het Model: AE05W6-EU (L4-L5) het E3 type betreft.

Het motorblok is goed bekend, rest van kentekenbewijs is in het geheel niet noodzakelijk om te plaatsen.
Hieronder het bewijs v.w.b. het modelcode van je Sym:

r0fPKa9.jpg
Waar kan ik mijn motorblok code vinden?
 
@Floris van bommelstijn @eurokit

Hoi,

Ik ben er eindelijk achter wat het moeilijke optrekken veroorzaakte.
Ik ben vandaag naar Tweewielercentrum Van Dijk geweest in Zeist en die hebben mijn oude standaard uitlaat gemonteerd en het op trekken was zo veel beter ik merkte ook tijdens het rijden dat hij veel vloeiender reed.

Nu is het nog steeds wel zo dat hij er 2 seconden overdoet om op te trekken na ongeveer 15 sec of voor een rood verkeerslicht die weer op groen springt, het achterwiel draait wel een beetje die eerste seconden en bij de tweede draait hij volledig normaal ook zie je de toeren op de display omhoog gaan met zo'n 6000 tot 7000 rpm de eerste seconden al, (En met die oude uitlaat de Technigas GP4 zo'n 5000 rpm ook bij de eerste seconden). Ook hoor je de motor meteen draaien bij beide uitlaten.

Wel ga ik ga morgen weer terug naar Van Dijk om mijn carburateur te laten controleren,
nu mijn aandrijving voorheen 70 euro heeft gekost om te herstellen bij Van Dijk vertrouw ik het ook niet helemaal of die MC-Bos die carburateur wel goed schoon heeft gemaakt bij de eerst vorige onderhoudsbeurt dus vandaar.

Ook reed ik dus voorheen Met een Technigas gp4 uitlaat die uiteraard compatibel is met mijn motorblok.

Ook zei hij (De Monteur van Twc Van Dijk dat het onzin is om sproeier 82 weer te monteren. En ook zei hij toen ik ernaar vroeg dat het onzin is dat je motor hierdoor slijt door de sproeier die er in zit 78 dus. Hij zei als je scooter goed rijd op de sproeier die er in zit, dat je hem niet moet vervangen en dat dan ook betekent dat je de juiste sproeier hebt.
 
Lorenzo,
Mooi dat dit al veel beter gaat met die uitlaat. Super!
Is 't overigens niet óók verstandig eens aan die lui daar te vragen hoe je vario is afgesteld? Rollen gewicht etc...
De welbekende 5sec dip vanuit stilstand is vaak te verhelpen met een (shim) ring tussen variobus/half poelie. De v snaar ligt zo mooi gelijk met de variobus en ligt dan onderin de poelies bij wegtrekken vanuit stilstand. Denk zelf namelijk dat jouw klacht over die dip maar weinig te maken heeft met dat grotere/kleinere sproeier gezeik...
 
Lorenzo,
Mooi dat dit al veel beter gaat met die uitlaat. Super!
Is 't overigens niet óók verstandig eens aan die lui daar te vragen hoe je vario is afgesteld? Rollen gewicht etc...
De welbekende 5sec dip vanuit stilstand is vaak te verhelpen met een (shim) ring tussen variobus/half poelie. De v snaar ligt zo mooi gelijk met de variobus en ligt dan onderin de poelies bij wegtrekken vanuit stilstand. Denk zelf namelijk dat jouw klacht over die dip maar weinig te maken heeft met dat grotere/kleinere sproeier gezeik...

De Rollen waren 2 van 8 en 4 van 7,5 ze waren al licht beschadigd.
Kun je mij iets meer toelichten over die shim ring ik ben niet heel goed met scooters maar ik probeer mij er zoveel mogelijk in te verdiepen.

ook weet ik niet helemaal wat een variobus is of een poelie.
 
De vario die ken je!
Korte uitleg:
Half poelie/koelvin is de "schijf" die de vario op zn plek houd. Hiertussen de v-snaar die glijd over een bus, de variobus/glijbus:
_20190219_201711.JPG

Vaak dient de "schijf" tegelijkertijd als een starttandwiel die de "Bendix" weer aandrijft zodra je de scooter start. In jouw SYM Crox is dit geen starttandwiel maar koelvin:
_20190219_201503.JPG

De Rollen waren 2 van 8 en 4 van 7,5

Vreemde rollencombi naar mijn idee, hebben zij die erin gezet? Je zou eens kunnen vragen of ze er gewoon 1 gewicht bijv 6x5.9gr in kunnen doen?

De extra (shim) ring plaatsen:
_20190219_204233.JPG
_20190219_203423.JPG

Alhoewel dit misschien meer "fine tunen" betreft en ik jouw hier niets extra mee wil opdringen. Alleen als tip!
 
Last edited:
De vario die ken je!
Korte uitleg:
Half poelie/koelvin is de "schijf" die de vario op zn plek houd. Hiertussen de v-snaar die glijd over een bus, de variobus/glijbus:
View attachment 50570

Vaak dient de "schijf" tegelijkertijd als een starttandwiel die de "Bendix" weer aandrijft zodra je de scooter start. In jouw SYM Crox is dit geen starttandwiel maar koelvin:
View attachment 50571



Vreemde rollencombi naar mijn idee, hebben zij die erin gezet? Je zou eens kunnen vragen of ze er gewoon 1 gewicht bijv 6x5.9gr in kunnen doen?

De extra (shim) ring plaatsen:
View attachment 50574
View attachment 50573

Alhoewel dit misschien meer "fine tunen" betreft en jouw hier niets extra mee wil opdringen. Alleen als tip!
Oke Top dankjewel alles duidelijk ;)
Ik zou het morgen eens vragen aan de dealer
 
Ik vind het toch wonderbaarlijk dat iedereen denkt dat sproeier 78 goed zal zijn?
Dit vanwege het feit dat in deze Sym motorblokken (wat overal terug te vinden is) een vrij grote sproeier in de carb hebben zitten.
Denk aan de Orbit 2, Fiddle 2 en d.i.v. andere met het E3 motorblok.
Voorts werk ik zelf al sinds jaren volgens het ''tuners handbook'' van Gordon Jennings.

Hierin staan o.a. ook formules om de (bijna) juiste sproeier te berekenen.
Vaak komt deze berekening uit op maten welke niet voorhandig zijn, de zogenaamde tussenmaten.
Aan de hand van de maat van de carburateur kan men het simpel berekenen.

Voorbeeld: 18,5 x 5 x 0.9 = 83.25, maat van de sproeier welke het dichtstbij komt is dan 84.
Of: 18 x 5 x 0.9 = 81, maat van de sproeier zou dan 82 zijn.
In beide gevallen komt dit niet echt in de buurt van maat 78 waarmee de ts rijdt momenteel.
Bovendien rijdt het ding harder dan 60 km....

Wil geen azijnpisser zijn maar het komt op mij nogal erg nalatend over.
Dit ook omdat ik zelf regelmatig Sym scooters ter onderhoud en/of reparatie heb staan hier.
De enige scooters welke heden ten dage nog met sproeiermaat 78 rijden standaard is de Peugeot Django en Kisbee.
Deze hebben beide het Chinese 139QMB-E motorblok eronder hangen.
Niet echt een Sym dus, maar ik zou toch voor de zekerheid een Co2 meting uit laten voeren.
Dit had eigenlijk al aan het begin moeten plaatsvinden. Vraag hier ook is naar bij de dealer!

Een of meerdere shimringen plaatsen v.w.b. de variateur is in het geheel niet noodzakelijk.
Men maakt immers nog gebruik van de standaard setting v.w.b. de variateur en v-snaar, toch?
(kon in ieder geval niks terugvinden omtrent dit gegeven)
Bij plaatsen van een bredere v-snaar of een zogenaamde race vario met bijbehorende glijbus is het wel noodzakelijk om het
geheel uit te shimmen.
 
Last edited:
Ik vind het toch wonderbaarlijk dat iedereen denkt dat sproeier 78 goed zal zijn?
Dit vanwege het feit dat in deze Sym motorblokken (wat overal terug te vinden is) een vrij grote sproeier in de carb hebben zitten.
Denk aan de Orbit 2, Fiddle 2 en d.i.v. andere met het E3 motorblok.
Voorts werk ik zelf al sinds jaren volgens het ''tuners handbook'' van Gordon Jennings.

Hierin staan o.a. ook formules om de (bijna) juiste sproeier te berekenen.
Vaak komt deze berekening uit op maten welke niet voorhandig zijn, de zogenaamde tussenmaten.
Aan de hand van de maat van de carburateur kan men het simpel berekenen.

Voorbeeld: 18,5 x 5 x 0.9 = 83.25, maat van de sproeier welke het dichtstbij komt is dan 84.
Of: 18 x 5 x 0.9 = 81, maat van de sproeier zou dan 82 zijn.
In beide gevallen komt dit niet echt in de buurt van maat 78 waarmee de ts rijdt momenteel.
Bovendien rijdt het ding harder dan 60 km....

Wil geen azijnpisser zijn maar het komt op mij nogal erg nalatend over.
Dit ook omdat ik zelf regelmatig Sym scooters ter onderhoud en/of reparatie heb staan hier.
De enige scooters welke heden ten dage nog met sproeiermaat 78 rijden standaard is de Peugeot Django en Kisbee.
Deze hebben beide het Chinese 139QMB-E motorblok eronder hangen.
Niet echt een Sym dus, maar ik zou toch voor de zekerheid een Co2 meting uit laten voeren.
Dit had eigenlijk al aan het begin moeten plaatsvinden. Vraag hier ook is naar bij de dealer!

Een of meerdere shimringen plaatsen v.w.b. de variateur is in het geheel niet noodzakelijk.
Men maakt immers nog gebruik van de standaard setting v.w.b. de variateur en v-snaar, toch?
(kon in ieder geval niks terugvinden omtrent dit gegeven)
Bij plaatsen van een bredere v-snaar of een zogenaamde race vario met bijbehorende glijbus is het wel noodzakelijk om het
geheel uit te shimmen.
Ik wou de sproeier wel vervangen maar de dealer zij als je scooter goed rijd op de sproeier is het de juiste.
zelf vind ik het ook raar omdat de standaard is 85 en 78 is niet logisch omdat je met 2 op en af telt. dus 87 89 en 91 of 83 81 79 77.

Ook heb ik benoemd verkracht dit nu niet mijn motorblok hij zei van niet en als het wel zo is neemt hij de verantwoordelijkheid opzich.
Ook heb ik benoemd dat er in een e3 sym crox een maat 85 sproeier zit voor de 45kmpu uitvoering. en hij zei ja dat klopt maar nogmaals als je scooter goed op deze sproeier rijd is het goed.

Ook zei ik kan je de bougie niet nakijken en toen zei hij dat is niet nodig want ik heb hem getest en hij rijd soepel en dat ervaar ik zelf ook.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top