Sym crox trekt langzaam op

Status
Not open for further replies.

Lorenzo P

Active Member
Hallo allemaal ik rij nu al een tijdje een Sym crox en met de top snelheid behaalt die 62 kmpu gps alleen het duurt eeuwen om op te trekken ik moet gewoon 17 kilometer al rijden wil hij eindelijk is op gaan trekken naar top snelheid. en met wind tegen is hij haast helemaal niet op te trekken.

Nu dacht ik de trek veren maar dan hoorde ik weer dat dat geen nut heeft met een 4 takt
nu dacht ik de rollen ja dat kan alleen dan gaat het weer ten koste van mijn topsnelheid.

ik ben al bij mijn scooter dealer geweest en die kunnen er ook niets mee doen volgens hun behalve de rollen aanpassen wat dan wel ten koste van mijn topsnelheid gaat.
nu ben ik vandaag voor een second opinion naar Van dijk tweewieler centrum in zeist geweest en die gingen kijken en kwamen al snel uit dat mijn aandrijving niet in orde is aangezien bij welke snelheid ik rij geeft mijn bodem plaat een schrapend gevoel en is het bijna een trilplaat. Nu hoorde ik vandaag ook een soort piepend geluid alsof er iets niet goed vast zat ik ben langzamer hand wel een beetje klaar met deze pech scooter.

Dit ding is niet oud heeft nog net geen 4100 km op zijn teller staan en gekocht in september 2018. Ik heb wel een nieuwe uitlaat kunnen vinden een Technigas GP4 ja ik had liever ook iets anders alleen mijn geweldige motorblok kon niets ondersteunen.

Ik ben bijna geneigd om hem op marktplaats te flikkeren en een zip te halen een ding is zeker ik koop nooit meer die Sym rommel.

vooral heuvel afwaarts trilt die plaat als een gek
 
Advertisement - register to remove this

Sym is absoluut geen rommel hoor! Jouw dealer en het spulletje uit Zeist zouden toch moeten weten dat deze scoot voornamelijk begrenst is via de ECU. Aangezien deze uit September 2018 komt betreft het hier een Euro 4 type.
En deze is voorzien van een ECU en een elektrisch gestuurde carburateur.
Er is wel wat voordeel te behalen met het weghalen van de variobegrenzer i.c.m. een iets grotere sproeier, maar dit is minimaal.
Enige wat men kan doen is een andere ECU aanschaffen of men laat de huidige ECU chiptunnen naar gewenste snelheid.
Een andere uitlaat plaatsen als de originele haalt wat dat betreft weinig uit, ook weer vanwege de ECU.
 
Last edited:
Sym is absoluut geen rommel hoor! Jouw dealer en het spulletje uit Zeist zouden toch moeten weten dat deze scoot voornamelijk begrenst is via de ECU. Aangezien deze uit September 2018 komt betreft het hier een Euro 4 type.
En deze is voorzien van een ECU en een elektrisch gestuurde carburateur.
Er is wel wat voordeel te behalen met het weghalen van de variobegrenzer i.c.m. een iets grotere sproeier, maar dit is minimaal.
Enige wat men kan doen is een andere ECU aanschaffen of met laat de huidige ECU chiptunnen naar gewenste snelheid.
Een andere uitlaat plaatsen als de originele haalt wat dat betreft weinig uit, ook weer vanwege de ECU.
Hoi dankjewel voor je reactie. Ik ben vandaag naar Tweewieler centrum van dijk geweest en die gingen onderzoeken in de carter wat er mis was met de aandrijving. De rollen waren 7,4 gram en de v-Snaar was bijna door gebroken en er was een bepaald onderdeel aan de krukas niet goed geschuurd, ik weet even niet welk onder deel dit is.

Dus een nieuwe v Snaar en nieuwe rollen 6,5 of 6,7 gram en een onderdeel opgeschuurd, ging ik dus testen en hij trok veel harder op naar top snelheid en nog maar heel licht getril bij de bodem plaat en geen rare geluiden meer.

Maar toch duurde het 2 hele seconden om weer op te trekken na dat hij stil stond voor een paar min dus uit eindelijk ook de sproeier laten vervangen bleek er 82 in te zitten nu zit er 78 in Hij trekt nu minder stotterend op en vloeiender alleen wel 2 hele seconden nog steeds. Wel wou hij een sproeier 80 er in zetten maar die had hij niet.

Al met al gebeun bij Mc-Bos voor heen mijn scooterdealer nou niet meer. Hele grapje kost mij uit eindelijk 69 euro. Door die beunhazen bij MC-Bos twee wieler centrum van dijk heeft mij goed geholpen en ik ben nu ook een tevreden klant bij Tweewieler centrum van dijk.
 
Sproeier 78 is net iets te klein voor dit type e4 motorblokken.
Standaard is het maat 80 en zonder begrenzers is het maat 82, dit vanuit Sym/Sanyangzelf.
Het blijft echter wel wat vreemd dat de snaar versleten en/of bijna gebroken is na 4.100 km!?

Uiteraard kan men experimenteren met het rollengewicht wat wellicht scheelt in het op en/of wegtrekken.
Echter zal de snelheid met geen micrometer toenemen vanwege de ECU, deze krijgt het signaal van de sensor van het koppelingshuis.
In tegenstelling tot eerdere modellen is deze puur begrenst op de max-snelheid en niet zozeer op het toerental heb ik begrepen.
Desalniettemin zal het toerental waar de meeste power zit zo rond de 7.000/7.800 rpm zitten vermoed ik.

En v.w.b. een onderdeel welke niet goed geschuurd is, kan ik eerlijk gezegd niet zoveel mee?
 
Sproeier 78 is net iets te klein voor dit type e4 motorblokken.
Standaard is het maat 80 en zonder begrenzers is het maat 82, dit vanuit Sym/Sanyangzelf.
Het blijft echter wel wat vreemd dat de snaar versleten en/of bijna gebroken is na 4.100 km!?

Uiteraard kan men experimenteren met het rollengewicht wat wellicht scheelt in het op en/of wegtrekken.
Echter zal de snelheid met geen micrometer toenemen vanwege de ECU, deze krijgt het signaal van de sensor van het koppelingshuis.
In tegenstelling tot eerdere modellen is deze puur begrenst op de max-snelheid en niet zozeer op het toerental heb ik begrepen.
Desalniettemin zal het toerental waar de meeste power zit zo rond de 7.000/7.800 rpm zitten vermoed ik.

En v.w.b. een onderdeel welke niet goed geschuurd is, kan ik eerlijk gezegd niet zoveel mee?
Oh is dat schadelijk die sproeier 78 en ik zag net dat 2 van de 6 rollen 8 gram waren en de andere 4 7,5. Die er voorheen in zaten
 
Het is niet direct schadelijk v.w.b. de sproeier. Maar het is wel noodzakelijk dat men zo snel mogelijk de juiste sproeier plaatst.

en ik zag net dat 2 van de 6 rollen 8 gram waren en de andere 4 7,5. Die er voorheen in zaten

Dit gegeven is niet zo goed en creëert een onbalans in de variateur. Het zou beter zijn als men 3 rollen hebt van 8,0 gram en 3 rollen van 7,5 gram. Op die manier is het geheel in balans..., m.a.w., men dient men de rollen om en om te monteren!
8,0-7,5-8,0-7,5-8,0-7,5 gram. Dit kan tevens verklaren waarom de snaar aan gort is gelopen. Weet niet wie van de 2 kandidaten dit verzonnen heeft maar dit riekt wel heel erg naar nalatigheid, dit op z'n zachts gezegd!

Edit: heb blijkbaar over de rest heen gelezen waarvoor m'n verontschuldiging. Er zit blijkbaar nu een combinatie van 6,5/6,7 in de variateur. Zoals ik al aangegeven heb is het belangrijk dat het geheel in balans is. Om en om geplaatst.
Mocht dit het geval zijn, rest alleen de sproeier.
 
Last edited:
Het is niet direct schadelijk v.w.b. de sproeier. Maar het is wel noodzakelijk dat men zo snel mogelijk de juiste sproeier plaatst.



Dit gegeven is niet zo goed en creëert een onbalans in de variateur. Het zou beter zijn als men 3 rollen hebt van 8,0 gram en 3 rollen van 7,5 gram. Op die manier is het geheel in balans..., m.a.w., men dient men de rollen om en om te monteren!
8,0-7,5-8,0-7,5-8,0-7,5 gram. Dit kan tevens verklaren waarom de snaar aan gort is gelopen. Weet niet wie van de 2 kandidaten dit verzonnen heeft maar dit riekt wel heel erg naar nalatigheid, dit op z'n zachts gezegd!

Edit: heb blijkbaar over de rest heen gelezen waarvoor m'n verontschuldiging. Er zit blijkbaar nu een combinatie van 6,5/6,7 in de variateur. Zoals ik al aangegeven heb is het belangrijk dat het geheel in balans is. Om en om geplaatst.
Mocht dit het geval zijn, rest alleen de sproeier.
maar die sproeier van 80 ook wel de standaar sproeier is verhoog naar 82 door mc bos ivm met opvoeren

Van dijk wou er weer 80 in zetten omdat wij constateerde dat 82 te veel was 80 was op dus hebben wij 78 er in gezet.

Hoe schadelijk is dit die sproeier 78 als het crucicaal is dan ga ik liniadirect terug om een sproeier 80 te halen
 
Het is niet direct schadelijk v.w.b. de sproeier. Maar het is wel noodzakelijk dat men zo snel mogelijk de juiste sproeier plaatst.



Dit gegeven is niet zo goed en creëert een onbalans in de variateur. Het zou beter zijn als men 3 rollen hebt van 8,0 gram en 3 rollen van 7,5 gram. Op die manier is het geheel in balans..., m.a.w., men dient men de rollen om en om te monteren!
8,0-7,5-8,0-7,5-8,0-7,5 gram. Dit kan tevens verklaren waarom de snaar aan gort is gelopen. Weet niet wie van de 2 kandidaten dit verzonnen heeft maar dit riekt wel heel erg naar nalatigheid, dit op z'n zachts gezegd!

Edit: heb blijkbaar over de rest heen gelezen waarvoor m'n verontschuldiging. Er zit blijkbaar nu een combinatie van 6,5/6,7 in de variateur. Zoals ik al aangegeven heb is het belangrijk dat het geheel in balans is. Om en om geplaatst.
Mocht dit het geval zijn, rest alleen de sproeier.
Ik heb vandaag opnieuw gebeld naar Tweewieler centrum van dijk of sproeier 78 wel de juiste was en of er geen 80 in moest omdat hij die wel wou doen maar niet was.

Hij zei dat 78 geen kwaad kon ook vroeg hij daarbij hoe hij nu liep en ik zei goed dan zei hij dan is het de juiste sproeier.
 
Goh, die man heeft blijkbaar heel speciale gaven als ik het zo lees!
Mocht Tweewieler centrum van dijk een dealer zijn van Sym, zou deze toch moeten weten wat er standaard in de carburateur zit.
Die gegevens behoren ze in het systeem te hebben...
Maar goed, mocht dit niet zo zijn zal ik even het gedeelte van de sproeier plaatsen welke van origine gemonteerd zit.

iqVnRw6.png


Als men dus nog steeds 62 km p/u @ gps rijdt op top, lijkt het me dus niet verstandig om een kleinere doorlaat te monteren.
En blijkbaar heeft iedereen geconstateerd dat maat 82 te groot blijkt!?
Ik lees echter niet hoe men uiteindelijk tot deze conclusie komt.
Deze aangegeven snelheid van 62 km p/u @ gps suggereert trouwens wel dat de ECU vervangen en/of aangepast is!?
 
Last edited:
Goh, die man heeft blijkbaar heel speciale gaven als ik het zo lees!
Mocht Tweewieler centrum van dijk een dealer zijn van Sym, zou deze toch moeten weten wat er standaard in de carburateur zit.
Die gegevens behoren ze in het systeem te hebben...
Maar goed, mocht dit niet zo zijn zal ik even het gedeelte van de sproeier plaatsen welke van origine gemonteerd zit.

iqVnRw6.png


Als men dus nog steeds 62 km p/u @ gps rijdt op top, lijkt het me dus niet verstandig om een kleinere doorlaat te monteren.
En blijkbaar heeft iedereen geconstateerd dat maat 82 te groot blijkt!?
Ik lees echter niet hoe men uiteindelijk tot deze conclusie komt.
Deze aangegeven snelheid van 62 km p/u @ gps suggereert trouwens wel dat de ECU vervangen en/of aangepast is!?

Het enige wat aangepast is de varioring er uit en een grote sproeier 82 ivm met opvoeren omdat hij volgens MC-bos meer nodig had.
Ook nu heb ik die ring er nog steeds uit en zit er sproeier 78 in en is de top 68 kmpu teller gps heb ik niet gemeten maar als het goed is was het een correctie van -7 dus 61kmpu gps. Met de cdi is niets veranderd het is als het goed is een standaard 45kmpu cdi'tje

Ik heb recent weer gebeld naar Tweewielercentrum van dijk in Zeist en volgens hem is 78 de juiste sproeier nu zei hij wel bij de montage ervan dat hij eigenlijk 80 wou doen maar die was er niet. Natuulijk kan ik wel terug gaan om sproeier 80 te testen en eventueel te houden.
 
Het enige wat aangepast is de varioring er uit en een grote sproeier 82 ivm met opvoeren omdat hij volgens MC-bos meer nodig had.
Ook nu heb ik die ring er nog steeds uit en zit er sproeier 78 in en is de top 68 kmpu teller gps heb ik niet gemeten maar als het goed is was het een correctie van -7 dus 61kmpu gps. Met de cdi is niets veranderd het is als het goed is een standaard 45kmpu cdi'tje

Ik heb recent weer gebeld naar Tweewielercentrum van dijk in Zeist en volgens hem is 78 de juiste sproeier nu zei hij wel bij de montage ervan dat hij eigenlijk 80 wou doen maar die was er niet. Natuulijk kan ik wel terug gaan om sproeier 80 te testen en eventueel te houden.


Edit: omdat hij sloom optrok na 2 hele seconden maar uiteindelijk is dat nu ook met 78 het zelfde.
nu ik zo dit herlees bedenk ik mij hoe stom ik eigenlijk ben dat het geen eens verschil heeft gemaakt van 82 naar 78

want met de oude rollen duurde het 3 seconden om op te trekken na een stoplicht of lang stil te hebben gestaan.
ik merk meteen dat ik veel toeren krijg maar hij pas dan wegreed. Nu is dat ook zo maar is het 2 seconden op trek tijd.
 
Merk zelf bij mij piaggio dat 82 net iets te groot is.. Vooral als de acceleratie pomp bedient word lijkt hij wat te verslikken. Zou het zelf op 80 houden.
 
Ben gisteren even op bezoek geweest in de werkplaats van mijn local scootershop.
En daar heb ik wat interessante info opgedaan tussen het geouwehoer door....

Aan de hand van die info heb ik ook sterk het vermoeden dat jij een E3 hebt i.p.v. een E4.
Dit vanwege het feit dat er een varioring verwijdert is, het E4 type heeft geen variobegrenzer.
Ook komt het rollengewicht totaal niet overeen met een E4 variant.

25 km versie heeft van origine 8,5 gram rollen in de vario
45 km versie heeft van origine 5,9 gram rollen in de vario

Dit houdt in dat men een scooter uit bouwjaar 2014/2015 in bezit heeft v.w.b. de 45 km variant.
De 25 km variant is er alleen uit bouwjaar 2015/2016.
Er klopt iets niet dus...., Hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een CDI i.p.v. een ECU!
Ze hebben je scoot ondertussen aardig vernacheld dus!

Edit: Mocht het hier inderdaad een E3 variant betreffen dan is de huidige sproeiermaat zelfs erg klein te noemen.
Over het algemeen zit er een sproeier gemonteerd van maat 85 in de E2/E3 varianten.
Dit is natuurlijk een enorm verschil t.o. de E4 variant. Ook wijkt het rollengewicht best wel veel af wat ook de nodige complicaties met zich mee zal brengen.
 
Last edited:
Ben gisteren even op bezoek geweest in de werkplaats van mijn local scootershop.
En daar heb ik wat interessante info opgedaan tussen het geouwehoer door....

Aan de hand van die info heb ik ook sterk het vermoeden dat jij een E3 hebt i.p.v. een E4.
Dit vanwege het feit dat er een varioring verwijdert is, het E4 type heeft geen variobegrenzer.
Ook komt het rollengewicht totaal niet overeen met een E4 variant.

25 km versie heeft van origine 8,5 gram rollen in de vario
45 km versie heeft van origine 5,9 gram rollen in de vario

Dit houdt in dat men een scooter uit bouwjaar 2014/2015 in bezit heeft v.w.b. de 45 km variant.
De 25 km variant is er alleen uit bouwjaar 2015/2016.
Er klopt iets niet dus...., Hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een CDI i.p.v. een ECU!
Ze hebben je scoot ondertussen aardig vernacheld dus!

Edit: Mocht het hier inderdaad een E3 variant betreffen dan is de huidige sproeiermaat zelfs erg klein te noemen.
Over het algemeen zit er een sproeier gemonteerd van maat 85 in de E2/E3 varianten.
Dit is natuurlijk een enorm verschil t.o. de E4 variant. Ook wijkt het rollengewicht best wel veel af wat ook de nodige complicaties met zich mee zal brengen.
Jeetje Floris,

ik schrik hier enorm van betekent dit dat mijn scooter naar de klote is?
hoe controleer ik mijn euro 3 uitvoering wat kan ik nu nog doen nieuwe rollen sproeier 85? ik wil dit best doen maar twee wieler vandijk zijn ook beunhazen

EDIT: Zojuist bij mijn accu gekeken en ik vond een zwart cdi kastje E3 dus godverdomme...
ik rij sinds december 2018 opgevoerd met telkens alles behalve de juiste sproeier 82 vooral en nu een week 78.
Dus hoe zeer kan ik nu mijn motorblok weg gooien.

Hier is het laatste woord nog niet over gesproken met Mc-Bos tering beunhazen ik ben zo woedend.

ik weet nu niet welke dealer ik in vertrouwen moet nemen...
 
Last edited:
Uhm volgensmij is het e4

Want dit kastje vond ik bij mijn accu onder mijn poten.
 

Attachments

  • IMG_1495.JPG
    IMG_1495.JPG
    128.5 KB · Views: 16
  • boitier-cdi-sym-allo-fiddle-2-et-3-orbit-ii-jet4-crox-50.jpg
    boitier-cdi-sym-allo-fiddle-2-et-3-orbit-ii-jet4-crox-50.jpg
    153.9 KB · Views: 12
Last edited:
Het betekent niet dat je scoot nu direct naar de klote is, maar flink vernacheld is door beide.
Aangezien je nog niet erg lang met een van begrenzer(s) ontdane scooter rijdt, is het qua schade niet te zeggen.
Daarvoor met men echt het spul demonteren om het visueel te controleren.
Maar goed is het natuurlijk niet, dat moge duidelijk zijn!

Voor wat betreft de pic's welke je gepost hebt is het wel duidelijk dat men een E2/E3 uitvoering hebt.
Het nieuwe E4 type heeft het e13 nummer op het plaatje staan. Bijvoorbeeld dit: e13*168/2013*00192*00.
De pic van de CDI is wat dat betreft ook een oudere versie welke vanaf bouwjaar: 2009 gebruikt worden in andere modellen van Sym.

Het bestand hieronder geplaatst is van Peugeot. Maar zoals we inmiddels allen wel weten maakt Peug gebruik van het nieuwe systeem en motorblok van Sym. Heb e.v.t. ook het originele Sym bestand maar die van Peug is wat duidelijker en overzichtelijker.

tSS99bp.png
 
Last edited:
Het betekent niet dat je scoot nu direct naar de klote is, maar flink vernacheld is door beide.
Aangezien je nog niet erg lang met een van begrenzer(s) ontdane scooter rijdt, is het qua schade niet te zeggen.
Daarvoor met men echt het spul demonteren om het visueel te controleren.
Maar goed is het natuurlijk niet, dat moge duidelijk zijn!

Voor wat betreft de pic's welke je gepost hebt is het wel duidelijk dat men een E2/E3 uitvoering hebt.
Het nieuwe E4 type heeft het e13 nummer op het plaatje staan. Bijvoorbeeld dit: e13*168/2013*00192*00.
De pic van de CDI is wat dat betreft ook een oudere versie welke vanaf bouwjaar: 2009 gebruikt worden in andere modellen van Sym.

Het bestand hieronder geplaatst is van Peugeot. Maar zoals we inmiddels allen wel weten maakt Peug gebruik van het nieuwe systeem en motorblok van Sym. Heb e.v.t. ook het originele Sym bestand maar die van Peug is wat duidelijker en overzichtelijker.

tSS99bp.png
Oke Het gaat inderdaad om een E3 4takt scooter tweewieler centrum van dijk heeft dit ook telefonisch bevestigd.
zij zeggen nadrukkelijk dat die sproeier 78 geen kwaad kan ook al zit er standaard 85 in volgens u.

voor de second oppinion bel ik morgen even naar mc-bos omdat het nog een keer d'r over te hebben ook wil ik daar mijn caberateur laten schoonmaken want dit zorgt voor die optrek problemen volgens een persoon die ook een 4takt bezit en het probleem kent.

Dus na dat hij lang stil stond met koude of warme of draaiende motor. bijv voor een stoplicht of na 15 seconden ongv weer gas geven. mijn achterwiel draait meteen en ik zie meteen zo'n 5000 rpm maar hij komt pas los na 2 hele seconden.

Oh En p.s dit was niet mijn cdi op die foto dit heb ik van internet geplukt ik kan wel een foto van mijn cdi maken als je dat wilt.
 
Last edited:
Oke Het gaat inderdaad om een E3 4takt scooter tweewieler centrum van dijk heeft dit ook telefonisch bevestigd.
zij zeggen nadrukkelijk dat die sproeier 78 geen kwaad kan ook al zit er standaard 85 in volgens u.

Niet volgens ondergetekende, dit is/zijn specificatie(s) van de carburateur welke afkomstig zijn van Sym zelf.
En zeg maar gewoon jij tegen u hoor!

voor de second oppinion bel ik morgen even naar mc-bos omdat het nog een keer d'r over te hebben ook wil ik daar mijn caberateur laten schoonmaken want dit zorgt voor die optrek problemen volgens een persoon die ook een 4takt bezit en het probleem kent.

Ik verwacht toch echt dat de carburateur nagenoeg brandschoon zal zijn, de symptomen doen immers wat anders vermoeden.
Maar goed, lekker schoon en fris is altijd goed wat dat betreft.

Dus na dat hij lang stil stond met koude of warme of draaiende motor. bijv voor een stoplicht of na 15 seconden ongv weer gas geven. mijn achterwiel draait meteen en ik zie meteen zo'n 5000 rpm maar hij komt pas los na 2 hele seconden.

Oh En p.s dit was niet mijn cdi op die foto dit heb ik van internet geplukt ik kan wel een foto van mijn cdi maken als je dat wilt.

Je om/beschrijving van het probleem riekt toch echt naar een inlaat probleem in mijn beleving.
Dit i.c.m. het onjuiste rollen gewicht in de vario is dit geen rare gedachte.
Zet het trekveren en/of drukveer aanpassen maar uit je hoofd, mocht men dit nog overwegen.
Dit behoeft sowieso geen aanpassing, tenzij men met een 85/90cc cilinder rijdt!
Echter is het anno nu nog steeds zo dat 65cc de max is op de Sym motorblokjes.

Een pic van jouw CDI plaatsen is niet noodzakelijk. We hebben inmiddels al vastgesteld dat het hier een E2/E3 variant betreft.

Edit: Puur uit nieuwsgierigheid..., wat staat er op het kentekenbewijs vermeld?
Motorblok code en/of model wil ook wel helpen in de zoektocht. Model: AE05W6-EU (L4-L5) is het E3 type.
Model: AE05WA-EU (L8) is het E4 type, het frame en/of chassis nummer is wat dat betreft minder duidelijk helaas.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top