Sym crox opvoeren

Ikbendieter

New Member
Ik heb een 50 cc sym crox 4 takt 2016 brom zonder vario ring. Hoe kan ik deze nog sneller laten rijden. Welk draad van de cdi moet ik doorknippen20191024_141953.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Klopt helemaal wat mijn collega hier boven aangeeft...
Andere (onbegrensde) CDI plaatsen is de enige optie, of men gooit er een 65cc cilinder onder. (combi mogelijk)
 
Sneller maken is bij 4takt 50cc niet echt rendabel. ik heb beide gehad en nog steeds, maar 2 takt, daar kun je met heel weinig veel opvoeren.

De vraag is: wil je 2tact power? Want dat ga je echt niet krijgen. 4 tact 50cc is in mijn ogen veel comfortabel en ook niet gemaakt om snel te rijden. (Ik heb het over 50cc's)

Ik heb een sym orbit 1 gehad en het maximale wat ik uit die 50cc haalde was 80 (op de teller) Daarbij had ik onder andere ook een onbegrensde cdi erin zitten.

Je kunt natuurlijk ook zoals @Floris van bommelstijn zegt. Een Iets wat grotere cilinder inbouwen. (Let erop dat je weet wat je diameter is van je cilinder wand)

Hier ben ik al 2x de mist in gegaan helaas. Maar ja wel geleerd.

Je kan zeker wel iets met de sym. Immers waar ze geproduceerd worden rijden ze rond de 70. Nederland voegt dan, "begrenzers" toe die aan de Nederlandse eisen voldoen.

Ik zou beginnen met een onbegrenste cdi. Eerst kijken wat die doet. Hoe hard die gaat met de cdi. Enz... dan finetunen...

En hou in je achterhoofd:WOK...;)
 
Ik woon op t platteland in de 4 jaar dat ik scooter rijd nog nooit controlle gehad dus. Welke cdi raden jullie aan en welke rollen en trekveren.
 
En wat zou de snelheid dan ongeveer worden. Zoals manu76 zegt 80 kmp?

Nee, de Sym Orbit of Orbit 1 heeft een ander een ander type (1P39QMB) motorblok.
De Orbit II en jouw Crox hebben het nieuwe (van Sym zelf) type (1P37QMA/XS1P37QMA-2) motorblok er onder hangen.

Het 1P39QMB motorblok is een kloon van Kymco en gaat sneller/harder als het nieuwe blok.
Je moet dan eerder denken aan 70/75 op de teller, in werkelijkheid zal dit tussen de 60/65 km/u zitten.

Trekveren kun je gerust laten zitten, maar met rollen kan het zijn dat men iets zwaarder moet als origineel.
Voor zowel de E3 als E4 variant is het standaard gewicht 5,9 gram per rol. Maat is 16 x 13....

Er is echter niks zinnigs over te zeggen welk gewicht nou de juiste is v.w.b. de overbrenging van het vermogen naar het achterwiel zonder dipjes en/of overtoeren. Dit is iets wat men zelf moet uitvinden en proberen.
V.w.b. de CDI kun je even googelen welke webshops deze goedkoop aanbieden.
Bijvoorbeeld hier: https://www.k-parts.nl/cdi-dmp-onbegrensd-kymco-peugeot-sym-50cc-4-takt-dc.html

Let wel! Doe altijd even extra navraag via de mail van de website om te verifiëren of dat de CDI voor jouw type scoot bedoeld is!
Dit kan vaak ook over de telefoon, maar dit zie je vanzelf onder de rubriek: contact staan.
Vaak kun je dit soort onderdelen niet meer ruilen i.v.m. de policy omtrent elektrische delen.

Je kan zeker wel iets met de sym. Immers waar ze geproduceerd worden rijden ze rond de 70. Nederland voegt dan, "begrenzers" toe die aan de Nederlandse eisen voldoen.

Ter info:

Dit is maar gedeeltelijk waar, de werkelijke reden is dat de fabrikant niet wil dat men de scooter in de prak rijdt.
Als het toerental (rpm) boven een bepaalde grens zit / of uitkomt, heeft men grote kans op motorschade!
Het is echter bedoeld dat deze grens niet te erg overschreden wordt, dit is puur ter bescherming van het motorblok gedaan.
Nederlandse wetgeving omtrent de constructiesnelheid staat hier ook los van, mechanische begrenzers voeren wat dat betreft nog steeds de boventoon. Meer vermogen krijg je ook niet met een zogenaamde snelle CDI, hiervoor is dus een cilinder noodzakelijk met meer inhoud/cc's.
 
Last edited:
dit is puur ter bescherming van het motorblok gedaan.

Ok. Kan ik me in vinden. maar waarom zie ik dan filmpjes waar ze vanuit de fabriek rond de 65 lopen? Zonder over toeren of wat dan ook. Gewoon 49,9cc fabrieks af.

En hier 45 van maken in nedeland? Dus in die 20km wat hetzelfde is als ongeveer 69% t.o.v 65km/u word er dus nog eens extra kosten voor 69% gerekend aan materiaal om de scooter afvoeren? Zijn die nieuwe scooters daarom zo duur?

Ik dacht altijd dat de ratten in het kabinet snel geld wilden.

Slap land wat betreft regels en denkwijze... Sorry ik dwaal af...
 
Ok. Kan ik me in vinden. maar waarom zie ik dan filmpjes waar ze vanuit de fabriek rond de 65 lopen? Zonder over toeren of wat dan ook. Gewoon 49,9cc fabrieks af.

Heb geen ervaring met dit soort filmpjes....
En over welk type en/of model Sym gaat dit dan precies?
En wie zegt me of dit wel klopt? Vaak is het zo dat de 2 takt varianten een stukje harder/sneller rijden.
Veel Sym modellen en/of types scooters zijn zowel in 2T als 4T varianten verkrijgbaar in Europa.

Niet overal zitten standaard mechanische begrenzers gemonteerd, wel v.w.b. de CDI of ECS-ECU systeem.
In bepaalde landen neemt men het niet zo nauw, maar in NL, Benelux, inclu Frankrijk of Scandinavische landen et cetera..
Rijdt en/of gaat helemaal niks standaard 65 km/h vanuit de fabriek!
Misschien wel op de km-teller unit, maar dit is nou niet echt accuraat te noemen aangezien het geen geijkte teller is.
 
Last edited:
Back
Top