Sym Allo 25km/h (2020 gekocht) nieuwe ECU GY6 4T 12" Dellorte geeft error code

mdri

New Member
Hallo,

Zojuist in onze Sym Allo 25km/h een nieuwe ECU geplaatst zodat ie 32-35 gaat rijden.

Het probleem is dat ie bij het contact aanzetten een error code geeft: 5 x knipperen elke 1.5sec.
(Carburetor start up enrichment valve fault) volgens Sym

Starten doet ie perfect, optrekken slecht en komt met moeite af en toe op de 35 maar valt daarna weer terug.

Volgens de geleerden was het plug and play werk, niks geen bussen veranderen oid.

Heb ook de accu al losgehaald maar dat werkt ook niet.

Iemand nog een idee wat het kan zijn
 
Advertisement - register to remove this

Volgens mij gaat dit niet werken op jou scooter.
Jij hebt geen GY6 blok, maar een Sym blok.
Ik heb dat een tijd geleden ook nagevraagd.
Ze gaven de info dat dit niet gaat werken.
Jij moet met de originele ECU naar een scooterzaak die de software goed aan kan passen.
Ik ben destijds naar deze gegaan:
 
Thanks voor je reply Bulldog.
Ik ga proberen deze ECU terug te sturen daar ze mij verzekerd hadden dat het zou werken.
Ook ga ik contact opnemen met myscootershop voor een oplossing.
 
Je kan de originele ECU ook opsturen naar hun.
Ik ben toen alleen met de ECU er naar toe gegaan, dat kan dus ook.
Of met de scooter er naar toe, wel eerst een afspraak maken uiteraard.
Maar als je belt met hun dan geven ze jou wel info hierover.

Op verschillende site's geven ze deze info over die wat jij gekocht hebt:
Geschikt voor alle Chinese 4T scooters met GY6 50cc EURO4 / E4 motorblok en 12" wielen | O.a. div. Chinese retro scooters / China LX scooters.

Ik hoop dat je hem terug kan sturen en het geld terug krijgt.
Ik vroeg toen of ik hem kon testen en als hij niet werkte of ik hem terug kon sturen.
Maar dat deden 3 verschillende onderdelenshops niet, gebruikte elektronica nemen ze niet retour.
Daarom heb ik toen ook gebeld met www.myscootershop.nl en daar info opgevraagd, en bij hun toen een afspraak gemaakt.
 
Last edited:
Het probleem is dat ie bij het contact aanzetten een error code geeft: 5 x knipperen elke 1.5sec.
(Carburetor start up enrichment valve fault) volgens Sym
Lijkt erop dat de ECS het luchtklepje niet ziet.
Dit zou een slecht contact kunnen zijn tussen de connector van de nieuwe ECS en de connector van de kabelboom van de scooter.

Wat je zou kunnen proberen is de connector van de kabelboom een paar keren in de ECS te steken en weer los te halen.
Mocht het een slecht contact zijn wrijven de contacten hierdoor een paar maal over elkaar (ze polijsten elkaar, zeg maar) en is het probleem wellicht opgelost.
 
De ECS unit die je hebt aangeschaft is gewoon goed en bovendien origineel Dellorto.
Het is een identiek type met een ander (serie) nummer uit 2018.
Voor wat betreft de foutcode kun je in onderstaande tabel het e.e.a. nalezen en e.v.t. controleren.

MTEVLBe.png


Gaat om code: 130 en 131, tip van Sparky zou weleens een wereld van verschil kunnen maken!
Het heeft echter weer niks te maken met de luchtkleppen- (magneet) ventielen.

Met de term ''starter'' in deze tabel bedoelt men de accu (contactslot) en bedrading!
 
Lijkt erop dat de ECS het luchtklepje niet ziet.
Dit zou een slecht contact kunnen zijn tussen de connector van de nieuwe ECS en de connector van de kabelboom van de scooter.

Wat je zou kunnen proberen is de connector van de kabelboom een paar keren in de ECS te steken en weer los te halen.
Mocht het een slecht contact zijn wrijven de contacten hierdoor een paar maal over elkaar (ze polijsten elkaar, zeg maar) en is het probleem wellicht opgelost.

Bedankt voor je tip maar dat bracht ook geen verbetering
Post automatically merged:

De ECS unit die je hebt aangeschaft is gewoon goed en bovendien origineel Dellorto.
Het is een identiek type met een ander (serie) nummer uit 2018.
Voor wat betreft de foutcode kun je in onderstaande tabel het e.e.a. nalezen en e.v.t. controleren.

MTEVLBe.png


Gaat om code: 130 en 131, tip van Sparky zou weleens een wereld van verschil kunnen maken!
Het heeft echter weer niks te maken met de luchtkleppen- (magneet) ventielen.

Met de term ''starter'' in deze tabel bedoelt men de accu (contactslot) en bedrading!

Thanks voor je reply,

Bijgevoegd de error codes op de sticker in mijn buddy. 20200523_145735 (Small).jpg
 
De ECS unit die je hebt aangeschaft is gewoon goed en bovendien origineel Dellorto.
Het is een identiek type met een ander (serie) nummer uit 2018.

Ik heb destijds met genoeg verkopers van zo'n ECU gebeld.
De meeste gaven aan dat het niet werkt bij de mijne tenminste, en ook dezelfde nummers erop.
Ze zijn geschikt voor andere type scooters was hun antwoord.
1 verkoper zei zelfs dat hij het geprobeerd had en de bedrading weg gebrand was, maar dat moet ik dan maar geloven, of niet?
En als je hem koopt en het werkt niet, dan kan je hem niet meer terug sturen.
En voor de prijs wat hun vragen voor zo'n ECU kun je beter de ECU opsturen naar de scooterzaak waar ik geweest ben of er naar toe gaan, voor 60Euro's ben je dan KLAAR.

Misschien werkt het bij @mdri wel, hoop het voor hem.
Maar zet de originele er eens in, wat doet hij dan.
 
Last edited:
Ik heb destijds met genoeg verkopers van zo'n ECU gebeld.
De meeste gaven aan dat het niet werkt bij de mijne tenminste, en ook dezelfde nummers erop.
Ze zijn geschikt voor andere type scooters was hun antwoord.
En als je hem koopt en het werkt niet, dan kan je hem niet meer terug sturen.
En voor de prijs wat hun vragen voor zo'n ECU kun je beter de ECU opsturen naar de scooterzaak waar ik geweest ben of er naar toe gaan, voor 60Euro's ben je dan KLAAR.

Misschien werkt het bij @mdri wel, hoop het voor hem.
Maar zet de originele er eens in, wat doet hij dan.

Ik heb gelukkig de ECU terug kunnen sturen en krijg mijn geld terug. Dit was de voorwaarde omdat de verkoper beloofde dat ie zou werken.
Ik ben nu in contact om de software te laten herschrijven bij myscootershop.

Maar ik ben wel blij met alle reacties van de mensen die me proberen te helpen, top.

Ik laat het jullie eerdaags weten
 
Vind het wel vreemd dat deze niet past en/of niet correct werkt.
Maar goed, ik ben ook geen helderziende en heb nu ook erg m'n twijfels of dat het wel code 130/131 betreft.
Wellicht wel, maar als ik kijk naar de sticker in je helm compartiment zie/lees ik wat anders.

carburetor start-up enrichment valve fault

:oops:, staat ook in beginpost te lezen! :sunglasses:

Letterlijk vertaald word dit dan, ''carburateur start verrijkingsklep fout'' wat dus inhoudt dat het met de elektrische choke van doen heeft. Maar de elektrische choke staat helemaal niet in verbinding met de ECS/ECU, wat het dus nog vreemder maakt.

Hieronder een schema/overzicht van Peugeot, deze (4T) hebben ook het nieuwe Sym motorblok er onder hangen i.c.m. het Dellorto systeem. Choke niet in het systeem, maar accu wel!?

OIwGwqV.png


Dit even ter info hoor, en mooi dat de verkoper niet moeilijk doet over het terugsturen en de terugbetaling, hiervoor kun je dus de originele die je (waarschijnlijk) nog in bezit hebt laten aanpassen.

We lezen/horen het wel hoe de upgrade is verlopen, over het algemeen werkt dit (software aanpassen) perfect is (inmiddels ook) mijn ervaring.

Ik heb destijds met genoeg verkopers van zo'n ECU gebeld.
De meeste gaven aan dat het niet werkt bij de mijne tenminste, en ook dezelfde nummers erop.
Ze zijn geschikt voor andere type scooters was hun antwoord.
1 verkoper zei zelfs dat hij het geprobeerd had en de bedrading weg gebrand was, maar dat moet ik dan maar geloven, of niet?

@Bulldog, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat originele Dellorto ECS/ECU units met identieke nummercodering niet werken! Evenmin is dat de bedrading zomaar spontaan kan verbranden!
Het gehele spul is beveiligd d.m.v. zekeringen, niet alleen extern maar ook intern, bovendien komt er maar 12 Volt gelijkspanning op te staan bij het inschakelen van het contactslot dus!?

Zodra de motor loopt gaat ook het wisselspanningscircuit wat doen, ook hier zit een beveiliging tussen in de zin van de spanningsregelaar. De enige factor die dit kan veroorzaken is een zekering van een verkeerde amp.
Of er zit ergens een kortsluiting in het circuit, de plus en mindraad maken dan contact met elkaar waardoor de zwakstroombedrading schade kan oplopen.
 
Last edited:
Back
Top