Suzuki katana Loopprobleem

Kevinboer10

Well-Known Member
Ik heb een suzuki katana ay50 uit 98,

qua roest enz. is ie helemaal in topvorm, maar met optrekken zit het niet mee.
starten gaan goed, in het begin optrekken gaat goed, maar als ik stukje heb gereden en voor een stoplicht sta en wil wegrijden, wil die maar niet optrekken.
hij doet net of ie optrek en dan stopt ie er opeens mee en moet ik opnieuw proberen. als ik maar lang genoeg doorga geeft trekt ie wel weer op. maar als ik verder wil rijden gaat hij niet harder dan 45 km/u. terwijl hij 70 kan halen.

verder met optrekken:
- bij 10 trekt hij langzaam door naar 45.
- en als ik geluk heb pakt hij hem bij 45 door naar 70 ( dit gebeurd in slechts 5 sec, of minder zelfs.) maar meestal (95%) blijft hij haken op 45 km/u.
weet iemand wat het probleem kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Ja, er is slijtage en er moet wellicht wat opnieuw afgesteld worden. Zo te horen allereerst de carburatie (benzine/lucht verhouding).

Wat voor rollen zitten er nu in? En wat voor sproeier? Is de snaar glad of nog hele duidelijke tandjes?
 
het lijkt mij stug dat zo opeens de carburatie niet goed meer is..

ik denk eerder aan slijtage aan misschien cilinder maar ook variogebeuren.

kijk of de snaar nog goed is (dikte)

verder zal de scooter moeten worden afgesteld.

wat nog kan is dat de uitlaat ook dicht zit en daarbij misschien ook nog de uitlaatpoort.
 
het lijkt mij stug dat zo opeens de carburatie niet goed meer is..

...

kijk of de snaar nog goed is (dikte)

verder zal de scooter moeten worden afgesteld.

Kreeg de indruk dat het vanaf het moment dat hij de scooter overnam al zo was. En het antwoord is hetzelfde: afstellen, eerst carburatie en daarna het variogebeuren. Als dat echt niet lukt of hij blijft raar doen dan kom je vanzelf bij slijtage uit.
 
wat ik eigenlijk bedoel , dat als de scooter eerder goed heeft gelopen dat je dan niet met sproeiers zomaar moet gaan veranderen.

het kan bijv. ook zo zijn dat de carburateur gewoon vol vuil zit oid.

Maar ook als bijv, de cilinder slijtage heeft zal ie moeilijker gaan lopen , ook als de uitlaat dicht gaat zitten , en dat kan lijken op een brandstofprobleem.
 
Volledig met je eens.

Deze scooter lijkt echter door de vorige eigenaar al te zijn vernaggelt, dan kan je het overal zoeken, vandaar dat ik dan bij het begin wil beginnen (na gekeken te hebben of de onderdelen in op zijn minst redelijke staat zijn): de carburatie
 
Even een toevoeging wat misschien wel van belang kan zijn.

Hij heeft ook ongv. 3 maanden stil gestaan. (wel met kou maar wel in de schuur)
Misschien dat jullie misschien zo nog iets anders zien wat misschien het probleem kan zijn.

editje:

ik hem zelf graag afstellen want bij een zaak ben je nog al gauw paar 10tje kwijt, hoe kan ik het het beste doen?
 
Last edited:
Begin dan eens met de benzine te verversen en er een nieuwe bougie in te draaien en de carburateur goed te reinigen. Dan even flink doorstarten en als hij loopt gaan rijden, niet lang stationair laten draaien.
 
Back
Top