Super 98 beter voor mijn 4 takt scooter?

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
D

Deleted member 68514

Guest
Goedenavond, misschien een domme vraag. Maar goed. Wat kan is de beste benzine voor mijn 2014 Sym Orbit 2 50cc? Volgens mijn dealer is de euro95 tegenwoordig zodanig aangepast ivm milieuvriendelijk rijden dat het sowieso beter is om 98 te tanken. Ik dacht aan euro 98 maar dat is er niet. Super 98 wel. Dus rij ik nu sinds zijn beurt op super 98 of shell v power of net wat de desbetreffende pomp aan benzine heeft wat een hoger octaangehalte zou moeten hebben. Wat te tanken? Groetjes Bram
 
Advertisement - register to remove this

Maakt opzicht niet zo heel veel uit.. Al merkte ik met me piaggio new fly 4t 2v dat hij op de 98 benzine rustiger loopt.. En daardoor is hij direct ook minder vel ineens, dus voor de meeste power vond ik hem op 95 lekkerder lopen.

Al is het wel zo dat je in 98 minder ethanol erin hebt zitten..
 
Maakt opzicht niet zo heel veel uit.. Al merkte ik met me piaggio new fly 4t 2v dat hij op de 98 benzine rustiger loopt.. En daardoor is hij direct ook minder vel ineens, dus voor de meeste power vond ik hem op 95 lekkerder lopen.

Al is het wel zo dat je in 98 minder ethanol erin hebt zitten..
Is minder ethanol dan ook beter? Mijn Orbit 2 50 is uit 2014. Dus nog geen euro of zo
 
Ethanol is bio brandstof wat voor een bepaalde gedeelte word toegevoegd aan het aantal delen benzine..

Dit is vooral gedaan om de uitstoot te verminderen. In de regel geld dat je beter op pure benzine kan rijden dan op bio ethanol..

Brandstof met bio ethanol gaat sneller achteruit als deze te lang in de brandstof tank blijft zetten.. Pure benzine kan op zicht wat langer mee zonder direct al bij verschijnselen te geven..

Dus ja brandstof dat amper geen bio ethanol heeft is het beste. Alleen dat word steeds moeilijker verkrijgbaar, en er word ook steeds meer bio ethanol bij de huidige brandstof gedaan..
 
Ethanol is bio brandstof wat voor een bepaalde gedeelte word toegevoegd aan het aantal delen benzine..

Dit is vooral gedaan om de uitstoot te verminderen. In de regel geld dat je beter op pure benzine kan rijden dan op bio ethanol..

Brandstof met bio ethanol gaat sneller achteruit als deze te lang in de brandstof tank blijft zetten.. Pure benzine kan op zicht wat langer mee zonder direct al bij verschijnselen te geven..

Dus ja brandstof dat amper geen bio ethanol heeft is het beste. Alleen dat word steeds moeilijker verkrijgbaar, en er word ook steeds meer bio ethanol bij de huidige brandstof gedaan..
Ik rij nu mijn 3e tank v power, dure euro 98, omdat de dealer dat mij aan raad. Of ja hoe zeg ik het..ik wil mijn eigen conclusies trekken. Het gaat om mijn sym Orbit 2 50cc 4 takt uit 2014, volgens mij origineel. Toen ik in het begin op euro 95 wilde optrekken viel hij altijd even terug in toeren. En dan trok hij wel goed door naar 52 op GPS. Als ik nu op trek dan geef ik zoals eerst ook vol gas en nu trekt hij gewoon door. Alleen nu krijg ik hem niet meer boven de 48km per uur. Dus woensdag laten kijken of de varioring er uit is. Want dit is levensgevaarlijk tussen de auto's. Zelfs in 30km zones komen ze claxonerend voorbij. 56km per uur op de GPS zou ideaal zijn.
 
Ik heb nu ook vpower getankt en merk opzich wel verschil. Hij loopt een stuk rustiger en lijkt ook meer kracht onderin te hebben. Qua snelheid durf ik niets te zeggen want ik heb helaas geen teller. ( Enkel een aantal malen getest door kameraad met auto achter me aan te laten rijden). Wel vind ik dat hij vlotter naar zijn top gaat met v power maar dat is misschien maar schijn? Wel stinkt hij opeens een stuk erger dan eerst(2 takt stinkt altijd). Raar vind ik dat wel aangezien ze een schonere verbranding beloven.
 
Ik heb nu ook vpower getankt en merk opzich wel verschil. Hij loopt een stuk rustiger en lijkt ook meer kracht onderin te hebben. Qua snelheid durf ik niets te zeggen want ik heb helaas geen teller. ( Enkel een aantal malen getest door kameraad met auto achter me aan te laten rijden). Wel vind ik dat hij vlotter naar zijn top gaat met v power maar dat is misschien maar schijn? Wel stinkt hij opeens een stuk erger dan eerst(2 takt stinkt altijd). Raar vind ik dat wel aangezien ze een schonere verbranding beloven.
Nou de door mij begrepen info is euro 95 juist milieuvriendelijker en daarom niet meer zo goed voor bepaalde onderdelen of alleen minder krachtig. Laat voorop staan dat ik begrepen heb van iemand anders bij de scooter service. Mijn ervaringen sta ik wel % achter..namelijk het vlotter optrekken en idd op topsnelheid maakt het niks uit. Maar dat zijn mijn bevindingen op mijn scooter. Sym Orbit 2 50cc 4 takt 2014. 8.800km op teller.
 
Laat ik het zo stellen.. Euro 95 is niet meer die benzine die we vroeger kende. Er zit gewoon (meer) ethanol bij.. Zie het als een opvuller om het schoner te laten verbranden.. Is het slecht voor motoren. Opzicht valt dat wel mee.. Maar het loopt wel wat minder krachtig.. Voor mijn gevoel gebruik ik daardoor juist meer benzine..

De percentage ethanol is overigens minder in euro 98 dan in euro 95. Euro 95 is E5 benzine.. Je hebt ook E10 benzine, en dat mag alleen nog in nieuwere autos die daar voor geschikt zijn.
 
Back
Top