Stuurt stuurt zelf een beetje tegen.

OlivierN

Active Member
Dag heren.

Ik heb iets vervelends met de brommer. (Sym mio 2008) Ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen maar het is een beetje gek.
Tijdens het rijden merk ik soms dat mijn stuur een beetje zelf meestuurt, waardoor ik dan moet tegensturen.
Dit varieert van helemaal niet (dan rijd ie super) tot echt heel erg waarbij ik eigenlijk nieteens harder durf te rijden dan 40.
Ik heb zelf al heel lang hier over nagedacht en naar gekeken. En ik dacht dat het de remkabel was die een beetje klemde. Maar na die 5 keer via andere routes trekken zodat ie zoveel mogelijk speling heeft is het nog niet weg.

Een aantal dingen die ik heb geconstateerd.
Soms doet het stuur gek, niet altijd. Het lijkt erop dat als ik heel abrupt met de voorrem rem dat het verdwijnt. Maar als het er niet is en ik rem abrupt is hij weer terug.
Ik probeer weleens tijdens het rijden als hij weer tegenstuurt een beetje aan de remkabel rechts te trekken, en soms is het probleem dan ook even verholpen.
Als ik stil sta en het stuur probeer te bewegen terwijl hij op het middenstandaard sta, voel ik helemaal geen weerstand in het stuur.

Kan iemand mij helpen?
Ik noem als het om brommers gaat niet vaak dingen gevaarlijk. Maar dit begint wel echt gevaarlijk te worden...
 
Advertisement - register to remove this

Hoelang geleden is de remvloeistof vervangen?
Als je alles al bekeken hebt of alle schroeven en bouten er nog inzitten ... dan denk ik dat je lucht in de remleiding hebt zitten al dan niet incombi met vocht.
ontluchten kost niks.

trekt ie naar links?
 
Zijn de remblokken goed gangbaar in de remklauw , niet dat ze gaan klemmen , en niet terug gaan . Ook kijken of de zuiger die naar buiten komt tijdens het remmen , deze zonder teveel kracht terug gaat.
 
Vervang je balhoofdlagers.
Post automatically merged:

Hoelang geleden is de remvloeistof vervangen?
Als je alles al bekeken hebt of alle schroeven en bouten er nog inzitten ... dan denk ik dat je lucht in de remleiding hebt zitten al dan niet incombi met vocht.
ontluchten kost niks.

trekt ie naar links?
Lucht in de remleiding heeft niets met dit stuurgedrag te maken, ook niet aan welke kant de remschijf zit.
 
Balhoofdlagers zou heel goed kunnen.
Ben je voor dit euvel begon een keertje gevallen of een flinke klapper gemaakt door bijvoorbeeld tegen een stoeprand of diepe put in de weg te rijden?

Probeer het volgende eens:
Zet de scooter op de standaard met het voorwiel van de grond (laat eventueel iemand achter op de buddy zitten) , ga voor de scooter zitten met je gezicht naar de koplamp neemt dan beide veerbenen van je vork vast en probeer deze naar voor en achter te duwen, voel je dan speling?

Als je remt met de voorrem voel je dan dat er iets los zit in je balhoofd/voorvork?
Zitten de veerbenen wel goed vast of staat het wiel scheef tov het stuur?
Zit er nog genoeg olie in beide veerbenen of hebben die gelekt?
 
Last edited:
Ik zou het volgende controleren:

- wiellagers
-balhoofdlagers
- voorvork krom?
- bandenspanning?
-banden slijtage (schuin afgesleten?)
Remklauw (blokken kom zuigers goed terug?)
 
Back
Top