Stuurslotnok Vespa Sprint

nicoh

New Member
Hallo scooterliefhebbers,

Deze week hebben kwaadwillenden getracht om onze scooter (Vespa Sprint 2017) te stelen. Hierbij is het stuurslot geforceerd door het stuur met brute kracht te verdraaien. Er is geen zichtbare schade aan het slot. De scooter is met enige moeite van het stuurslot te krijgen (gaat zwaar) en is rolbaar. Uiteraard is het verzekeringswerk, maar aangezien ikzelf als technicus graag wil weten wat er kapot is, heb ik alvast wat (voor)onderzoek uitgevoerd. De cilinder is helemaal in orde. Het enige wat kapot is, is de stuurslotnok (PIA-1B006291). Het bovenste ringetje, welke met vier puntlassen vastzit, is losgeraakt van de nok zelf. De schadehersteller vraagt een torenhoge prijs voor het herstel. Voorvork kan verbogen zijn, blabla. . . Uiteraard verzekeringswerk, maar toch . . . De stuurslotnok zit in een huls (PIA-298604) welke op het frame gelast zit. De kapotte stuurslotnok laat zich niet zomaar verwijderen/vervangen. Mijn technisch verstand zegt dat er twee mogelijkheden zijn:
- Balhoofd losmaken, voorvork stukje laten zakken totdat de stuurslotnok vrijkomt en vervangen kan worden. Dit is heel veel demontage werk (=rotklus)
- De contacthuls los slijpen en een nieuwe stuurslothuls (voorzien van nieuwe stuurslotnok) erop lassen. Deze zit met 3 kleine lasnaadjes vast op het frame.

Ik wil voorkomen dat de scooter total-loss verklaard wordt (er is -naast een kapot stuurslot- ook behoorlijke lakschade ontstaan agv het voorval). Er mag dus geen discussie gaan ontstaan over de voorvork (deze is nl. 100% in orde). Ik denk erover om alleen de lakschade te claimen en het stuurslot zelf te repareren en dus niet te claimen.

Wat is de beste manier om de stuurslotnok te vervangen? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Groet,
Nico
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top