[Streetlegal100cc] //:: Aerox AudiRS Edition ::\\ [Project]

DavidCntrl

Well-Known Member
Beste lezers, welkom op mijn project pagina! Ik zal beginnen met wat achtergrond informatie en historie:


Inleiding
Mijn naam is David, 33 jaar oud, uit Zuid-Holland. Ik heb me in 2005 aangemeld op dit forum. Op 14/15 jarige leeftijd ben ik net zoals veel leeftijdgenoten toen der tijd verslaafd geraakt aan 2 takt tuning. Ik heb verschillende Tomosjes, Aeroxjes en een Aprilia SR gehad en verbouwd. Op een gegeven moment word je ouder en ga je over op de auto’s en motoren, zolang het maar snel gaat! Momenteel rijd ik een Audi RS6 (Instagram). De afgelopen tijd steeds vaker het idee gehad eens een ‘nostalgie’ projectje te doen, en op een gegeven moment in een impulsieve bui een afgetrapte Aerox gekocht om deze te reviseren. Nadat ik klaar was met deze Aerox miste ik toch wat. Ik was niet gewend aan de gare ‘WOK-melding’ ellende van tegenwoordig, ‘vroeger’ (tering, nu voel ik me écht oud) gingen we gewoon op de rollerbank, pakte je wat boetes per maand, dat hoorde er nou eenmaal bij, en daar bleef het bij. Maar tijden zijn veranderd. Daarom besloten om nóg een projectje te doen, en dit keer tot de max te gaan met een 100cc motorframe!

Aerox 50cc project
Hieronder even wat info en foto’s van het eerste projectje. De scooter is vanaf het frame opnieuw opgebouwd. Motorisch alles vernieuwd (oa cilinder, uitlaat, startmotor, elektra, remmerij etc). Uiteraard ook alle kappen, stuur etc vervangen. Scooter staat strak op 55km/u afgesteld.

Aangezien er niet echt veel handelswaarde in deze scooters meer zit zal deze scooter nu gebruikt worden als donor voor het 100cc project.

Het gereviseerde blok en het frame zullen uiteindelijk wel verkocht worden. DM bij interesse!


2A63CE7C-F3F0-45BC-B28C-16617D2BB93C.jpeg

90677012-6B81-4BDF-8159-23901D19748A.jpeg
Post automatically merged:

Aerox 100cc project
De uitgangspunten voor het 100cc project zijn de volgende:

  • Vanaf het kale frame opbouwen.
  • Audi RS uitstraling (Nardo grey kappen, zie 50cc project hierboven), met veel zwarte en rode details. Zadel in RS stiksels uitgevoerd, sequentiële knipperlichten, Audi stijl koplamp, eventueel RS logos.
  • Motorisch word het volledig MHR. Onder andere RC-One carters en de 94cc Malossi Testa Rossa.
  • Langere ophanging met brede achtervelg.

De scooter
Vorige week de scooter opgehaald bij Omar Motoren in Barendrecht. Aardige gozer, die gespecialiseerd is in motorscooters (heeft een hoop staan, Zipjes, Runners en Aeroxjes, allemaal op motorkenteken). Zo stond de scooter erbij:

955E46A7-90AB-4FE1-8031-7C1DC2F2C6AA.jpeg
Zoals je ziet met LC kappen ipv AC


0384A3B6-7AAD-43D6-84D2-7183EC8C1CE3.jpeg
Trommelrem achter, blijf het apart vinden dat ze hiervoor gekozen hebben bij de 100cc versie, terwijl de 50cc versies van hetzelfde bouwjaar wél doubledisk zijn uitgevoerd.


C02E0082-494E-47C4-960C-552A7EB4D1E3.jpeg
De twee Aeroxjes naast elkaar.
Post automatically merged:

Update #1
Begonnen met strippen. Zoals je kunt zien is het 100cc frame identiek, op de bevestigingspunten van de radiateur na. Ik ben hier nog niet helemaal over uit. De standaard Aerox radiateur zal sowieso niet genoeg koeling geven, maar wil wel graag mijn koplamp bewaren, dus een grotere radiateur achter de voorkap zal geen optie zijn. Ik ga vanmiddag een 180cc Runner radiateur ophalen en daar even mee schuiven. Waarschijnlijk zal deze achter het voorwiel geplaatst gaan worden.

1B952E83-1271-4FF0-9363-6462E0733871.jpeg
Voorkap, zonder radiateurbevestiging.


7DE088EC-1F21-494C-8287-9D8C9645242E.jpeg
Kappen verwijderd. Ziet er op het eerste gezicht netjes uit, had wat meer roest verwacht bij een frame uit 2005.
Post automatically merged:

Update #2
Frame volledig gestript en opnieuw gespoten. Balhoofdlagers gecheckt en opnieuw gesmeerd.

C4B09E15-C210-4670-8FE2-5B370BBA673A.jpeg


0B07A477-A8A3-444A-A7DA-2D9936FB0AA9.jpeg
Het frame in de 2k blanke lak gezet, en begonnen met het monteren van de kabelboom. De kabelboom zal uiteraard aangepast worden, maar ik zal zoveel mogelijk gebruik maken van de originele kabelboom. Zeker omdat de motorscooter op straat zal rijden blijf ik graag gebruik maken van de verplichte zaken, zoals knipperlichten, remlicht, etc. Uiteraard zal dit allemaal op accu gaan, welke na een rit weer bijgeladen moet worden ivm de binnenrotor ontsteking.
Post automatically merged:

Update #3
De motorische onderdelen zijn ondertussen besteld door 2wheels in Rijnsburg. Het leuke hiervan is dat 2wheels ook al bestond in de tijd dat ik als jong pikkie mijn krantenwijk salaris uitgaf aan onderdelen (heette toen SWS en zat toen der tijd in Noordwijk). Voor de nostalgie waarde is het dus extra leuk dat dit bedrijf weer betrokken is bij het project.

De volgende onderdelen zijn besteld:
  • MHR RC-One carters
  • MHR 94cc Testa Rossa
  • MHR racing uitlaat
  • MHR 28mm VHST carburateur. (Wellicht dat dit nog een grote carburateur zal worden.)
  • MHR vertandingsdeksel
  • MHR Delta Clutch
  • MHR Team krukas
  • MHR Team II binnenrotor ontsteking
  • MHR overrange kit
  • Vertanding 14/39 en 13/48
  • Malossi waterpomp
Helaas zal ik nog even op de onderdelen moeten wachten, aangezien in Italië in augustus vakantie houden en dan ook echt NIETS uitvoeren of verzenden. Maargoed, we hebben nog genoeg te doen.
Post automatically merged:



Update #4
Vandaag aandacht gegeven aan de bewegende delen aan de voorkant. Ik heb de voorvork opnieuw gespoten en 2k af gelakt, ook rode brembo stickers op maat van de voorvorkpoten besteld. Zie hieronder het resultaat:

7971C6F5-C6C1-43DA-BC91-451FAA2907C3.jpeg


Vervolgens de remklauwen gedemonteerd en voorbereid op spuitwerk. Uiteraard ook gelijk nieuwe remblokken, Polini wave remschijven en Stage6 remleidingen (zwart) besteld:
67A54E0D-9A01-4302-94EB-03851E409AD7.jpeg


Remklauwen weer gemonteerd:
19990D25-E5FF-436F-A575-663DCEE7B10D.jpeg


Velgen zijn vorige maand opnieuw gepoedercoat. Ik zit nog te wachten op een pakket van Scooter-attack met daarin een brede achtervelg (Kiesler) zodat deze ook naar de coater kan, maar voor nu heb ik de voorvelg vast aangepakt. Ik zat te twijfelen tussen een rode of zwarte coating, maar was toch bang dat rode velgen too much zou worden. Daarom besloten voor een zwarte coating, maar met een stickerset van Spinningstickers erop:

1A07438B-38D9-428D-8334-F4EA3E3DB995.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hier nog 1....
Heb al een Leuke Speedfight 3 opgebouwd ... loopt leuk (best Hard ).
Heb Vorige week een Runner gekocht , daar wil ik een dik vette Wolf in schaapskleren van maken .
heb een prijsopgave gehad van Fred-Motoren voor een Malossi RC-One blok Testa Rossa 94 CC , kwam op 3000,00 Kompleet .
Ben ook met onze vriend bartj
aan het Brainstormen .

bartj heb helemaal een Monster staan . Otto Punto Uno​


lees dit eens ... zeker de moeite waard : https://scooterforum.net/threads/bartjs-bierkoerier-2-0.214947/post-3553463
 
Dat is een best project! heel dik hoor. Leuk om te zien dat je ook op basis van een A1 motorframe gaat. Ook 6Kw op kenteken?

Thanks maat, met veel plezier jou project pagina gelezen. Op kenteken staat 0.03Kw/kg, kom ik op 5Kw uit!

Leuk!

Ik dacht dat ik de enige 30 plusser was met een soort van "midlife crisis" om weer terug in de tijd te gaan en een scooter helemaal naar wens te maken.

Ik ga je zeker volgen.

Haha dat dacht ik eerst ook, maar worden er steeds meer zo te zien!

Hier nog 1....
Heb al een Leuke Speedfight 3 opgebouwd ... loopt leuk (best Hard ).
Heb Vorige week een Runner gekocht , daar wil ik een dik vette Wolf in schaapskleren van maken .
heb een prijsopgave gehad van Fred-Motoren voor een Malossi RC-One blok Testa Rossa 94 CC , kwam op 3000,00 Kompleet .
Ben ook met onze vriend bartj
aan het Brainstormen .

bartj heb helemaal een Monster staan . Otto Punto Uno​


lees dit eens ... zeker de moeite waard : https://scooterforum.net/threads/bartjs-bierkoerier-2-0.214947/post-3553463

Nice! €3000 is zeer scherp, Malossi verkoopt zelf voor €3650, heb het via 2wheels ook voor een hele scherpe prijs kunnen krijgen.
Vet ook die log! Bierkoerier, komt me bekend voor van vroeger!
 
Last edited:
Update #5

Vandaag weer wat pakketjes binnen gekregen en aan het frame gewerkt. De kabelboom is aangepast en alle elektra werkt (achterlicht, remlicht, KOSO dashboard, KOSO voltmeter, etc). Ook kabels voor de waterpomp heb ik alvast getrokken, zodat de waterpomp gaat draaien zodra het contact aan gaat (in het verleden vergat ik hem nog wel eens aan te zetten met alle gevolgen van dien). Enige wat nog niet werkt is het knipperen van de LED knipperlichten, vermoedelijk omdat hier nog een relais tussen moet, iemand een suggestie welke?



55015342-20F5-4B66-A5E5-B1C050138308.jpeg
De Kiesler achtervelg is binnen. Direct naar de poedercoater gebracht. Als deze klaar is kunnen de bestickering en nieuwe band erop.



771377D4-D326-4A81-B170-39A608B92076.jpeg
Runner 180cc radiateurtje binnen, zou precies moeten passen achter het voorwiel.



0441192B-6C6B-4698-85A6-2C52174F0480.jpeg
Het verlengde subframe van Easyboost even losjes gemonteerd. Zijkanten even zwart gespoten, komen nog custom stickers op.


34F0087D-E3AA-4DB0-B237-512C3D552A20.jpeg
Subframe van bovenaf. Zoals jullie kunnen zien heb ik ook de buddybak al aangepast.


8552363D-F642-480C-B7E3-00EC89DC72C7.jpeg

783A1222-255C-4F58-9697-0F467DAA2DF4.jpeg
Stuurtje begint vorm te krijgen. Stage6 remleidingen en snelgas geïnstalleerd.


675D2231-7F58-4F76-BE20-85C7ED908839.jpeg
Tellers beide werkend. Bovenste teller is toeren, snelheid, benzine en cilinderkop temp, onderste kleine teller is voltmeter (en radiateur temperatuur, als extratje). Voltmeter zet ik erbij omdat ik de accustatus wil weten ivm waterpomp.
 
Last edited:
Dit is wel echt een dik project. Bijna zonde om die mooie achtervelg te coaten. Ik was al heel blij met mijn 100cc project naar dit is next level. Ga vooral zo door, heerlijk om te volgen.

Die voltmeter is een goed idee. Ik heb nu alleen een temperatuur en toerenteller.
 
Dit is wel echt een dik project. Bijna zonde om die mooie achtervelg te coaten. Ik was al heel blij met mijn 100cc project naar dit is next level. Ga vooral zo door, heerlijk om te volgen.

Die voltmeter is een goed idee. Ik heb nu alleen een temperatuur en toerenteller.
Haha ja vond het zelf ook bijna zonde. Vroeger had ik hem zeker gepolijst, nu ben ik meer van de hoogglans lak.

Voltmetertje kost bijna niks, en past precies mooi op de bovenkant van je binnenkap, bij dat open gat van je sportstuur
 
Ik heb geen sportstuur. Wil zo veel mogelijk voor originele look gaan qua kappen. Ga alles ook nog in biaggi replica spuiten. Heb de stickers ervoor al binnen.
Post automatically merged:

Heb je trouwens in je kabelboom nog het originele relais voor knipperlicht zitten? Dus die 2 pins. Er zijn instelbare relais te krijgen voor led. Of anders weerstanden er tussen solderen.
 
Heb je trouwens in je kabelboom nog het originele relais voor knipperlicht zitten? Dus die 2 pins. Er zijn instelbare relais te krijgen voor led. Of anders weerstanden er tussen solderen.
Yes, die relais zit nog in mn kabelboom, maar ik zie net dat de knipperlichten 1x zwak knipperen en dan uitblijven, dus vermoed toch een weestand. Alleen zijn verschillende weerstanden te krijgen, hoe bepaal ik welke ik moet hebben? :sweatsmile:
 
Even naar het wattage van je oude lampjes kijken. Dan kan je het uitrekenen. Heb je je oude natuurkunde formules weer voor nodig.

Of je haalt zoiets, hoe je niks te berekenen en kan zo in je kabelboom. Heb je gelijk een klikkend geluid zodra je knipperlicht aan staat en kan je die ook niet meer vergeten:
 
Mooie velg , heb je rekening gehouden welke Band er op gaat ? hoeveel J is die Velg ...
Een te smalle band verliest zijn Bolling bij een bredere velg , slecht voor rij gedrag , een brede band moet je rekening houden dat die niet aan gaat aanlopen , uitlaat bijv .
Denk dat 140 / 60 / 13 al te smal zal zijn .
Afstellen gaat ook anders worden .. hoe breder de band , hoe hoger de band bijv 140 / 60/13 , is een stukje hoger als een 130/60/13 bijv . en gewicht van de Rollen worden beinvloed.
 
Even naar het wattage van je oude lampjes kijken. Dan kan je het uitrekenen. Heb je je oude natuurkunde formules weer voor nodig.

Of je haalt zoiets, hoe je niks te berekenen en kan zo in je kabelboom. Heb je gelijk een klikkend geluid zodra je knipperlicht aan staat en kan je die ook niet meer vergeten:
Is al gelukt, had nog sequentiële knipperlichten liggen, die heb ik erop gezet, en bleken zelf al weerstanden te hebben. Sequentieel past ook beter bij het Audi RS thema :p

is de benzine meter van het koso dashboard aan te sluiten op elke originele benzinetank ? Ik zit namelijk met een sensor met 3 kabels hierop .
Yes, is aan te sluiten op alle benzinetanks. Is ook per tank in te stellen op weerstand van de sensor (ohm).

Mooie velg , heb je rekening gehouden welke Band er op gaat ? hoeveel J is die Velg ...
Een te smalle band verliest zijn Bolling bij een bredere velg , slecht voor rij gedrag , een brede band moet je rekening houden dat die niet aan gaat aanlopen , uitlaat bijv .
Denk dat 140 / 60 / 13 al te smal zal zijn .
Afstellen gaat ook anders worden .. hoe breder de band , hoe hoger de band bijv 140 / 60/13 , is een stukje hoger als een 130/60/13 bijv . en gewicht van de Rollen worden beinvloed.
Velg is 5x13, en is ontworpen voor 140 banden. Ik heb 140/60/13 besteld op advies van scooter-attack.
 
Vraagje, weet iemand een bedrijf met testbank die nog klanten aanneemt voor afstelwerkzaamheden? Word bij alle bekende namen weggestuurd ivm drukte (DDL, Twins, Jos Dijkman, etc).
 
Update #6

Zo, zijn we weer! Door de geboorte van onze zoon even wat minder tijd gehad om te sleutelen (en te posten natuurlijk), maar alles bij elkaar begint het project nu flink te vorderen. De scooter/motor is nu op het motorische gedeelte na zo goed als af. Alle voorbereidingen voor het blok zijn al gemaakt (koelwaterslangen, temperatuursensor, kabels voor de CDI, gaskabel, etc). Heb wat custom stickers ontworpen om bij het Audi RS thema te blijven, en ook heb ik mn zadel terug van Zinos Custom Seats . Hele relaxte gozer, werkt snel en heeft goeie ideeën, ga hier voor toekomstige projecten zeker weer heen. Het afstellen op de testbank gaat gebeuren bij HT (Heiko), nu alleen nog op de motorische delen aan het wachten (Italië is de hele maand Augustus dicht ivm vakantie, en heb helaas nog steeds geen onderdelen binnen. Hopelijk van de week!

Hier de fotos:


IMG_2182.JPG
Velg terug van de poedercoater


IMG_2332.JPG
Stickers erop en bandje erom.


IMG_2191.JPG
Heb een kunststof afdichtplaatje gemaakt voor dat lelijke gat bij het stuur. Gelijk een mooi plekje voor de voltmeter.


IMG_2221.JPG
Laatste elektra afgerond en sequentiële knipperlichten geïnstalleerd.


IMG_2250.JPG
Nieuwe schijfjes binnen gekregen (zowel voor als achter).


IMG_2276.PNG
Het RS zadel van Zino.


IMG_2337.JPG
Zoek de verschillen ;) .


IMG_2351.JPG
Voorste deel van de kappen, remschijf, koso snelheidsmeter en de nieuwe radiateur geïnstalleerd.


IMG_2353.JPG
Hier is de radiateur beter te zien. Zit bevestigd door middel van beugels die aan het frame gelast zijn.


IMG_2349.JPG
Sideview.


IMG_2358.JPG
Sideview met achterkappen en onderkuip. Check ook de stickers :) .


IMG_2355.JPG
Rearview. Leuk detail, check de custom kenteken sticker die standaard door Audi op S/RS voertuigen geleverd word.


IMG_2357.JPG
Custom stickertje op de achterbrug.


IMG_2360.JPG
En nog een fototje van het zadel om het af te ronden.

Volgende update komt zodra ik de onderdelen binnen heb!
 
Back
Top