This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

streep op vario bij afstellen?

Endymion

Well-Known Member
op scooter-freaks staat een how to voor het bepalen van je rollen in de vario. ze zeggen dat je met behulp van een streep op de vario te tekenen en dan een tijdje op top te rijden je kan zien of de gewichtjes de juiste zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom je bij de goede rollen de streep amper ziet en wanneer je de verkeerde rollen gebruikt dat je de streep goed ziet?

als jij de juiste rollen erin hebt.. dan komt de snaar ook gewoon helemaal boven in de vario (of te wel de streep wordt er weer afgesleten).

Het beste om te weten of je de juite gewicht rollen hebt is door te Testen.

Gewoon verschillende grams erin doen. En welke het lekkerste optrekt en de beste top heeft moet je erin houden..

Gewoon proberen dus.

Euh, naja dit klopt niet echt.

Als hij bovenin komt wil dat zeker niet zeggen dat je afstelling goed is. Ding komt ook bovenin met te zware rollers, je hebt dan wel een enrome dip.

Als je niet een complete overange erin hebt of een toerenteller is het lastig om af te stellen. Moet puur op gevoel, toeren en kracht vergelijken en aanvoelen. (overtoeren) Dip merk je meestal wel

En sowiezo, meestal komt je vsnaar niet helemaal bovenin. Bij std. scoots meestal niet, en bij racevariotjes ook niet, of je moet de goede spullen bij elkaar hebben. Vsnaar is vaak net iets te smal, of gewoon niet lang genoeg, etc.

Oja mijn ervaring met een std. scoot afstellen is dat je gewoon moet proberen het toerenverloop in 1 lijn te krijgen. Dus dpjes eruit halen. Meestal staat hij wel goed. (mits hij als een gek overtoeren draait natuurlijk)

Maar met zulke replies en die how to van scooterfreaks heb je iig wat houvast.

Last edited:
T streepje slijt inderdaad weg wanneer je snaar er langs beweegt. Het is een richtlijn om te bepalen of je rollen niet te ligt zijn. Indien het bovenste deel van de streep niet vervaagd, komt je snaar blijkbaar niet hoog genoeg.

In principe zou je licht in rollen moeten gaan, en net zo lang zwaarder gaan tot je zo min mogelijk streep overhoud.

Originally posted by Hubo
Gewoon verschillende grams erin doen. En welke het lekkerste optrekt en de beste top heeft moet je erin houden..

Tja het op gevoel afstellen... het beste blijft natuurlijk een tesbank of net zoals sjoerd zegt een toerentellertje...

maar vele mensen beschikken daar niet over helaas.

Ik deed het altijd op gevoel. En dat werkte prima

Gelukkig hoef ik nu niets meer af te stellen

Je moet zoiezo zorgen dat je snaar altijd zo hoog mogelijk in je variateur komt zodat je je zwaarste 'versnelling' kunt gebruiken..
En om dit te koppelen met de wijze waarin je snaar het snelste klimt zit je aardig in de buurt van de 'perfecte' afstelling..

Last edited:
heel makkelijk.... te lichte rollen komt je snaar niet hoog genoeg (de streep word weggesleten door de snaar) en bij perfecte rollen zie je nog maar een heel klein stukje, bij te zware rollen heeft je scoot een klote rijgedrag. maar word de streep dus wel weggesleten