strakkere veertjes altijd beter??

dave

Well-Known Member
als ik in mijn scooter de strakste veertjes doe , zal hij dan altijd beter trekken of minstens even goed OF kan hij ook slechter op gaan trekken?
 
Advertisement - register to remove this

nee ik bedoel , wat is daar dan de oorzaak van (te slappe veertjes ofzo)

en weet er nieamdn anders een goed antwoord op mij eerste vraag (zie bovenaan!)??
 
Er is geen antwoord op je vraag!


Er is een ideaal paar veertjes. Met die veertjes zal je het hardst optrekken. Zijn ze zwaker dan de ideale dan zal je minder optrekken dan met de ideale. Hetzelfde geld voor veertjes straffer dan de ideale. Alles hangt er vanaf hoe veel straffer de nieuwe trekveertjes zijn.

- Zijn ze wel straffer dan de originele maar nog niet zo straf als de ideale, dan harder optrekken.
-zijn ze de ideale, het hardst optrekken
-Zijn je trekveertjes zo straf dat je kopppelt bij een te hoog toerental dan zij er twee mogelijkheden:
1) Hij koppelt bij een toerental dat wel te hoog is maar waarbij er toch meer koppel is dan bij het toerental waarbij je origineel koppelde, dan sneller optrekken.
2) Hij koppelt bij een toerental dat zo veel te hoog is dat er minder koppel is dan bij het toerental waarbij de originele veertjes koppelde, dan trek je minder hard op.
 
ah kijk, daar heb ik wat aan , ik neem aan dat een te hoge koppel slecht is (?) en ik moet dus iets strakkere veertjes nemen , maar niet te strak , kijken wat hij doet en dan strakkere of minder strakke veertjes kopen .

bedankt!
 
nee, een te hoog koppel is niet slecht, hoe meer koppel hoe beter (er zijn natuurlijk grenzen maar toch). Misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Het is niet zo dat hoe meer toeren je scoot doet hoe meer koppel hij heeft. Je scoot geeft maximum koppel af bij een bepaald aantal toeren. Ga je over dat aantal toeren dan heb je minder koppel hoewel je meer toeren draait. Als je dus te strakke veertjes steekt zal hij pas koppelen bij een te hoog aantal toeren.
 
Om niet helemaal op thom's verhala in te gaan, maar toch een antwoord te geven:
heti seen misverstand om te zeggen dta als je harder wilt optrekken je strakkere veertjes moet nemen.

Dit moet alleen als je wegtrekt met te weinig toeren en daarna als het ware "gelanceerd" wordt... Kijk die veertjes houden de schoentjes naar binnen toe, en pas bij een bepaald aantal toeren vliegen die shcoentjes naar buiten en grijpen die dingen aan op het koppelingshuis. Dit toerental moet zo ongeveer 75% van je constante toerental zijn... Goed luisteren dus!

oke succes!

SvR
 
Om niet helemaal op thom's verhala in te gaan, maar toch een antwoord te geven:
heti seen misverstand om te zeggen dta als je harder wilt optrekken je strakkere veertjes moet nemen.

Dit moet alleen als je wegtrekt met te weinig toeren en daarna als het ware "gelanceerd" wordt... Kijk die veertjes houden de schoentjes naar binnen toe, en pas bij een bepaald aantal toeren vliegen die shcoentjes naar buiten en grijpen die dingen aan op het koppelingshuis. Dit toerental moet zo ongeveer 75% van je constante toerental zijn... Goed luisteren dus!

oke succes!

SvR
 
het wordt nu allemaal wel erg vaagjes , ik moet dus +/- 75% van mijn originele toeren horen voor een hoog/goed koppel en dat doe ik met niet te strakke veertjes want dan wordt mijn toerental bij mijn koppel te hoog en is het ook niet goed!(heb ik het nu goed begrepen?)
 
je hebt bijna maar nog niet helemaal door.

eerst dat van die 75%: Als je de koppeling zo zou afstellen dat hij koppelt bij het toerental waarbij maximum koppel wordt bereikt, dan zou de koppelingssegmentjes(of de schoentjes) met zoveel kracht( je koppel dus) worden rondgedraaid dat ze eerst zouden slippen voordat ze echt vast-koppelen op je koppelingshuis. Door dat slippen verlies je energie en dus ook acceleratie. Daarom moet je je koppeling zo afstellen dat hij koppelt op het toerental dat er juist niet te veel kracht is zodat de koppeling net niet slipt.

koppel: koppel drukt de kracht uit die de ontbranding in je cilinder, op je krukas zet. Er is maar één aantal toeren waarbij die ontbranding maximaal kracht levert. Als je dus mer toeren maakt dan het aantal toeren warbij de ontbranding maximaal kracht levert, heb je dus geen optimale verbranding meer en dus ook geen maximale kracht (koppel) meer.

good luck,

tom
 
Back
Top