Stotterende scooter bij vol gas

Roy81

Member
Ik heb even een filmpje gemaakt van de scooter. Hij houdt in en stottert, heel soms wil hij wel hoger in toeren komen richting de 7500 a 8000 toeren maar meeste tijd warm of koud doet hij niet meer dan dit.

Bougie, bougiekabel en kap zijn al vervangen. Zit ook al een nieuw ontsteking in.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit nog zou moeten oplossen
 
Advertisement - register to remove this

Als het een nieuwe en originele 17,5mm PHVA/PHBG carburateur van Dell'orto betreft, is de standaard maat van de (hoofd) sproeier 80.
Als je bij een 2 takt motor de begrenzingen verwijdert moet je vrijwel altijd ruimer gaan in sproeier.

Is de uitlaat standaard (zonder vernauwing) verandert er niet veel behalve dan de sproeiermaat.
 
Als het een nieuwe en originele 17,5mm PHVA/PHBG carburateur van Dell'orto betreft, is de standaard maat van de (hoofd) sproeier 80.
Als je bij een 2 takt motor de begrenzingen verwijdert moet je vrijwel altijd ruimer gaan in sproeier.

Is de uitlaat standaard (zonder vernauwing) verandert er niet veel behalve dan de sproeiermaat.
Klopt gaat om de originele carb met electrische choke. Als ik op bijgaande pagina kijk zie ik dat er sproeier maat 53 in zou moeten zitten.
 

Attachments

  • IMG_20220712_215008.jpg
    IMG_20220712_215008.jpg
    98.3 KB · Views: 12
Gister nieuwe CDI geplaatst plus diverse sproeiers. Helaas lost dit alles het probleem niet op. Mocht er nog iemand tips/ideeën hebben wat ik nog meer kan proberen laat het gerust weten.

Ondertussen vervangen: Stator, CDI, bougiekabel + dop, bougie.
 
Oke ik heb het probleem gevonden. De SAS klep is verwijderd omdat er geen originele uitlaat meer onder zit. Nu ziet er dus nog een gat in de luchtfilter (achterkant waar normaal een slang zat naar de SAS klep) waar hij valselucht aanzuigt. Hoe kan ik het best dit verhelpen?

Nog even een foto van gemaakt. Waar de schroevendraaier in zit, zit dus het gat waar de luchtfilter valse lucht zuigt. Wanneer ik deze dicht doe is hij niet meer af te stellen. Luchtschroef 1,5 slag en spelen met de stationairschroef helpt dus niet
IMG_20220715_102803.jpgIMG_20220715_102816.jpg
 
Last edited:
Hoe kan ik het best dit verhelpen?

Als je de scooter hebt afgesteld terwijl dit gat open lag, is waarschijnlijk de hoofdsproeier te groot wanneer je dit gat dicht maakt.
Maw, het gaat om de verhouding brandstof/lucht, als jij de lucht gaat beperken door dit gat te dichten, moet je ook de hoeveelheid brandstof beperken. (kleinere hoofdsproeier)

Trouwens een carburateur regel je af, luchtschroef op 1,5 is niet inregelen dit is lariekoek, de luchtschroef op 1,5 zetten is geen garantie dat deze ook goed staat.
Die 1,5 slag uitdraaien is de basisinstelling waarmee de scooter zou moet lopen, de fijninstelling gebeurt erna als de motor warm is gedraaid.

Trouwens de luchtschroef doet bijna niks meer bij volgas!
 
Als je de scooter hebt afgesteld terwijl dit gat open lag, is waarschijnlijk de hoofdsproeier te groot wanneer je dit gat dicht maakt.
Maw, het gaat om de verhouding brandstof/lucht, als jij de lucht gaat beperken door dit gat te dichten, moet je ook de hoeveelheid brandstof beperken. (kleinere hoofdsproeier)

Trouwens een carburateur regel je af, luchtschroef op 1,5 is niet inregelen dit is lariekoek, de luchtschroef op 1,5 zetten is geen garantie dat deze ook goed staat.
Die 1,5 slag uitdraaien is de basisinstelling waarmee de scooter zou moet lopen, de fijninstelling gebeurt erna als de motor warm is gedraaid.

Trouwens de luchtschroef doet bijna niks meer bij volgas!
Maar hoort dit gat open te zijn of niet, het gaat om het pijpje rechtsboven (onder het afdakje zeg maar) https://www.cityparts.nl/resize/luc...er-diesis-gilera-ice-piaggio-zip-2000-2-t.jpg
 
Nu ik de foto zie hoe dit luchtfilter eruit hoort te zien, lijkt me niet dat je dit gat uberhaupt mag dicht maken.
Dit is zo te zien de aanzuiging van ongefilterde lucht.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er op dit gat iets aangesloten zat.
 
Zojuist nog maar eens met de sproeier bezig geweest. Nu maat 68 erin gedaan. Alleen op de standaard gezet en rustig warm laten worden toen paar keer vol gas en schiet nu in een keer door naar de 8500 toeren. Vanavond even een stuk rijden kijken of hij het nu wel normaal doet. Maar vooruitzichten zijn nu al gunstig
 
Klopt gaat om de originele carb met electrische choke. Als ik op bijgaande pagina kijk zie ik dat er sproeier maat 53 in zou moeten zitten.

Sorry mijn fout, ik ging uit van Minarelli??
Uiteraard is dit bij Pia iets anders..., maat 53 is trouwens ook de standaard maat voor de bromversie waarvan alle begrenzers nog gemonteerd zitten.
 
Last edited:
Heb je ook even gekeken of je luchtfilter schoon is?
Verder wel opletten dat hij niet te arm loopt, dus na een goeie rit even de bougiekleur nakijken.
Luchtfilter is helemaal schoon. Zit net een nieuw filter in. En van te voren eerst het filterhuis goed schoongemaakt. Helaas vanavond geen tijd gehad om te testen, dan morgen maar even.
 
Net een ronde van 25km gereden. Trok goed weg, heel af een toe een klein dipje maar pak daarna goed op. Sproeier 68, groter pakt hij niet goed en begint dan te stotteren

Zojuist bougie gekeken BR7ES. Wat denken jullie te wit of nog te vroeg om te oordelen?


IMG_20220717_141601.jpg
 

Attachments

  • IMG_20220717_141609.jpg
    IMG_20220717_141609.jpg
    61.2 KB · Views: 5
Het Is een nieuwe Bougie....
Gaat om je instellingen. Teveel lucht in dit geval.

Zoals vermeld wil je een koffie-met- melk kleurtje hebben, in de buurt van een donker oranje.

Is je bougie zwart of in die richting is, Heb je te veel benzine, bij wit of in die richting heb je te veel lucht.

Dus opgesomd:

Wit ---> Koffiebruin <--- zwart
Lucht ---> Goed <--- Benzine
 
Back
Top