Stillere uitlaatdemper dan Yasuni

Robbinm

Well-Known Member
Mijn voornaamste reden om geen terugloopuitlaat te nemen is vanwege het geluid. Ik vind teruglopers te veel lawaai maken. Maar nu wil ik toch een stukkie sneller. Heeft er iemand een tip voor een stille demper?

Mijn setup nu is:

Gilera DNA RST, dus met 17,5mm carb.
DR 70
Sito Plus.

Ik heb met deze setup 101 getop, gemiddeld rij ik 90 op de teller. Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is koppel, hard optrekken. Maar omdat ik nu al 70cc heb is dat al aan de max met deze uitlaat. Als ik nu een andere uitlaat zou gebruiken zou ik een hoger vermogen krijgen en daarbij ook meteen meer koppel, en dus nog meer kriebels in mijn buik.

Ik wil best de cilinderpoorten wat aanpassen voor de uitlaat, dus een uitlaat die buiten de huidige powerband ligt is geen probleem.
Wat is de beste combinatie van uitlaat en demper voor mij? Heeft het effect om twee dempers aan elkaar te lassen?
 
Advertisement - register to remove this

je kunt bijvoorbeeld een yasuni R pakken..
die maken IMO niet gek veel geluid..
dan kun je deze oook nog opnieuw volstoppen met nog meer demperwol.. dat zal ook een beetje schelen :)
maar een andere uitlaat maakt nou eenmaal meer geluid
 
Demper idd volstouwen met nieuwe demperwol en sowiezo geen powerfilter monteren. Gewoon een kartbox dmv een PVS pijp op je carb zetten. Nadeel is alleen dat je dan je geen ruimte meer hebt voor andere dingen in je buddy seat.

Je kan anders ook eens kijken naar een RS demper, die werden vroeger veel gebruikt op de scooterrace om het geluid extra te dempen, nadeel van die dingen is alleen dat ze gigantisch groot & lelijk zijn.
 
Ok, bedankt voor de reacties. Ik heb de Yasuni R al gehoord bij een kennis met een zip met exact dezelfde setup. Gewoon een standaard luchtfilter dus. Maakt niet zo veel herrie als die scooters die ik wel eens voorbij hoor komen. En nieuwe demperwol in een nieuwe uitlaat? Scheelt dat echt?

Ik heb gezien dat die demper van een R vastzit met een plaat met 2 schroefgaten. Zouden er geen dempers te krijgen zijn die langer zijn en er direct op passen?

Hoe stil is een C16? Moet ik daarvoor de cilinder aanpassen? Moet ik dan ook een andere krukas?
 
C16 is niet echt iets voor op een 70cc dr

meestal maakt deze meer lawaai dan een R omdat hij op een zwaardere setup wordt geplaatst

mvg Cé
 
Ik heb wel eens een C16 gehoort (een nieuwe dus geen halfgare met verrot dempmateriaal) en die klonk lekker diep, maar hij was 300meter verder nog wel erg goed te horen. Die yasuni R was al nauwelijks meer te horen toen hij de hoek om was.

Hoeveel toeren wilt een yasuni R draaien? Uit mijn hoofd wilde een untuned DR70 niet meer dan 11500 ofzo, maar dat valt wel aan te passen :p
 
Is het dan belangrijk dat ik een nieuwe krukas neem? Of kan de standaard krukas deze toeren wel aan... Die kennis rijd op een Zip met een DR70, yasuni R en MHR2000 vario, die heeft ook geen nieuwe krukas.
 
krukas kan het opzich wel hebben, je krukaslagers daarintegen slijten wel een stuk harder...
 
Ik heb wel eens een C16 gehoort (een nieuwe dus geen halfgare met verrot dempmateriaal) en die klonk lekker diep, maar hij was 300meter verder nog wel erg goed te horen. Die yasuni R was al nauwelijks meer te horen toen hij de hoek om was.

Hoeveel toeren wilt een yasuni R draaien? Uit mijn hoofd wilde een untuned DR70 niet meer dan 11500 ofzo, maar dat valt wel aan te passen :p

wat jij wilt bestaat gewoon niet , een yasuni R is zeker wel redelijk stil op een dr70 setup , veel stiller gaat het niet worden , zo is het nu eenmaal.

en je demper nog voller stoppen is geen optie , dan word het geluid juist harder.

2 dempers heeft ook weinig nut , en valt nog meer op..

een grotere demper zal ook weinig nut hebben..

een c-16 is niks voor op een dr70 , en tunen heeft imo niet veel nut , je voornamelijk alleen maar meer toeren , terwijl je onderin minder koppel hebt , en het is juist goed om onderin koppel te hebben als je hard op wilt trekken.
en zeker met een straatsetup.
een dr70 is dan ook helemaal opgebouwd om zo te rijden , ik zou dan eerder een andere cilinder kopen , mja , toeren is weer meer lawaai dus tuning is iig al geen optie dan.
 
Ah ok, weer wat geleerd, zat te easy te denken,

Mijn gedachtegang->

70cc = meer toeren = meer belasting van je lagers = meer slijtage

Maar dit klopt dus duidelijk niet. :rolleyes:

Edit:
En nu we het er toch over hebben, een kleine vraag om een nieuw topic voor te openen:
En als je nou een dr70 rpm steekt op een standaard krukas die al 20000 km heeft gelopen zonder revisie, maakt de km stand dan wat uit? Zou de boel het houden?
 
Last edited by a moderator:
Ah ok, weer wat geleerd, zat te easy te denken,

Mijn gedachtegang->

70cc = meer toeren = meer belasting van je lagers = meer slijtage

Maar dit klopt dus duidelijk niet. :rolleyes:

Edit:
En nu we het er toch over hebben, een kleine vraag om een nieuw topic voor te openen:
En als je nou een dr70 rpm steekt op een standaard krukas die al 20000 km heeft gelopen zonder revisie, maakt de km stand dan wat uit? Zou de boel het houden?


de krukaslagers hebben wel iets meer te lijden onder een 70cc , mja , ik gebruik ook gewoon dezelfde lagers die std worden gebruikt op 70cc , dus het maakt gewoon niks uit wat voor lagers erin zitten.

de km stand zegt niks IMO , mijn ervaring is dat een as van 1000 km oud net zo goed stuk kan lopen als 1 van 20.000 km..
 
Back
Top