Stichting BREIN....

Ik hoop dat ftd gewoon de rechtzaak aangaat, wat er uit komt zien we dan wel weer, maar laat de rechter eerst maar eens bepalen of FTD onrechtmatig bezig is, en of FTD die dwangsom moet betalen.

FTD heeft BREIN al voor de rechter gesleept (gedagvaard), dus een rechtzaak wordt het sowieso. Een hele belangrijke ook denk ik.

http://forum.ftd.nu/showthread.php?t=425635

of

http://www.fighttodefeat.nl/

Ik heb FTD al eens gesteund met geld btw, hebben ze nu mooi wat aan.
 
Ik kwam die gasten van FTD nog eens tegen op Ibiza :D




Ik had gehoopt dat dit topic een beetje de richting op ging wat mensen nu zelf vinden van downloaden ed..heeft iemand last van zijn geweten?

En is het werkelijk zo schadelijk voor de muziekindustrie (ja, artiesten nee? )
Er zijn genoeg artiesten, fabrikanten die gebruik maken van gratis downloaden ed.

het zijn stuiptrekkingen van een industrie die denkt dat ze het kunnen tegenhouden..
 
Downloaden is wat mij betreft gewoon van deze tijd. Ook vind ik muziek, en zeker films gewoon te duur.

Een goed spel koop ik vaak wel, nadat ik hem heb getest via een gedownloade versie. Muziek koop ik eigenlijk nooit, en films zijn gewoon te duur vind ik.

De meeste muziekanten verdienen geloof ik meer aan concerten als aan cd verkoop, waar de platenlabels meer aan verdienen.

Ook de beveiliging van sommige cd's, of de reclame voorafgaand aan een legale film vind ik irritant. Ik BETAAL dan voor een dvd / blu-ray, en moet eerst de waarschuwing van stichting brein bekijken, 4 voorstukjes, en dan kom je eindelijk in het menu. Ik wil gewoon de film erin doen, en op play kunnen drukken, zoals dat ook is met films die je van het net aftrekt.

Ik heb er geen schuldgevoel bij eigenlijk, muziek luister ik thuis gratis, en in het weekend betaal ik wel een kaartje voor een feest om de dj's live te mogen horen.

btw, software koop ik wel regelmatig. Ik vind het niet heel erg om te betalen voor windows waar ik tig uur per dag gebruik van maak, of voor een goede virusscanner. Maar wel vind ik bijvoorbeeld photoshop erg duur voor de consument.

Nu is photoshop een proffesioneel pakket, wat zo duur is voor bedrijven die er hun geld mee verdienen. Als ik hem als consument download zal niemand daar van wakker liggen denk ik.
 
Mee eens ja. Ik heb zelf bv. Windows gekocht, maar dat meer omdat ik geen gezeik wilde hebben met het belangrijkste programma op mn PC.

CD's koop ik eigenlijk ook nooit, wel heb ik meer dan 30.000 mp3's. Dus muziekartiesten krijgen van mij niet veel geld, ik ga ook niet zo heel vaak naar concerten (+/- 1x per jaar).

Films koop ik wel, ik heb een DVD verzameling van +/- 150 DVD's waarvan er een hoop gebrand zijn, maar op termijn vervang ik de meesten toch wel voor legale. Mijn vuistregel is dat een DVD niet meer dan 5e mag kosten. En vaak lukt dat wel met speciale aanbiedingen. Ik koop toch geen popi films, maar meer de klassiekers. Daarnaast bezoek ik regelmatig de bios dus krijgen ze ook weer wat terug.

Maar niet echt last van mn geweten dus, er wordt genoeg verdiend door die mensen.
 
Ik zelf ben momenteel wel weer begonnen met cd's te kopen :)

Vooral de cd's van feesten en goede dj's wil ik gewoon in handen hebben. Als ik thuis ben zet ik hem meteen op de computer en maak ik copy's voor in de auto zodat de originele niet beschadigen. Enkel omdat ik het album origineel wil hebben.

Losse nummers haal ik binnen met een youtube muziek download programma, zodat ik die nummers van youtube kan halen.

Mja een dj moet het toch meer hebben van de feesten waar ze moeten draaien, en niet zozeer de cd verkoop.
 
Je kan zowel de nadelen als voordelen van het downloaden inzien. Uiteraard is het nadeel dat de betreffende personen geld mislopen, maar aan de andere kant zorgt het ook voor gigantische veel publiciteit als bepaalde nummers / films in de smaak vallen.

Eigenlijk kan je er gewoon niet meer om heen in deze tijd. Natuurlijk kan je er dan over gaan janken, jaren en jaren maar beter gaan ze het gewoon in hun voordeel gebruiken. Gebruik het internet en downloaden gewoon als tool om je film/band ongekend populair te maken.

Wat gebeurd er eigenlijk als er niet gedownload meer kan worden? Dan word de helft van de muziek en films niet meer beluisterd en bekeken. Mensen gaan echt niet alles wat ze leuk lijkt kopen. Ik denk zelf dat het stoppen van downloaden de markt doet in elkaar storten. Bedenk het Internet eens weg uit ons leven, reken maar dat de helft van de populaire muziek en films dan op dit moment niet eens bestond of niemand er van had gehoord. Internet zorgt voor zoveel stromingen, populariteit en geld; denk je nou echt dat de uitgevers/artiesten vroeger zonder Internet meer geld verdienden dan nu? Ik kan je op een briefje geven dat uitgevers en artiesten juist dankzij Internet e.d. miljoenen of zelfs miljarden verdienen.

Software pakketten voor bedrijven e.d. dien je natuurlijk gewoon aan te schaffen. Net zoals besturingssystemen en andere software matige programma's. Dat valt denk ik namelijk in een hele andere categorie omdat je daar uiteindelijk zelf weer geld mee gaat verdienen.
 
Last edited:
Als we even verder gaan op muziek toer, bijna iedereen download wel muziek, en niet zo'n klein beetje ook.

Wat ik me dan afvraag is waar het nou om te doen is, geld of artistieke erkenning?
Als ik een huis voor iemand bouw, dan lijkt het me vanzelfsprekend dat ik daar een vergoeding voor krijg. Maar als je nou artiest bent, dan zou je toch juist blij moeten zijn dat mensen naar je muziek willen luisteren! Werken doe je om geld te verdienen, muzikant zijn doe je omdat het je passie is, toch?

Het probleem is dat er veel geld mee te verdienen valt als je goed bent, en daarom wil tegenwoordig iedereen 'artiest' worden (idols, x-factor en andere reutprogramma's).

Uiteindelijk gaat het de maatschappijen er alleen om dat ze hun slaatje uit de artiest kunnen slaan en daarvoor is stichting BREIN het werkpaardje.

Want een beetje artiest zou in mijn ogen blij zijn als hij/zij ziet dat een bepaald nummer van diens band 244383278328437272711273190273645378129 keer gedownload is.

Iemand een andere mening toegedaan?
 
Als we even verder gaan op muziek toer, bijna iedereen download wel muziek, en niet zo'n klein beetje ook.

Wat ik me dan afvraag is waar het nou om te doen is, geld of artistieke erkenning?
Als ik een huis voor iemand bouw, dan lijkt het me vanzelfsprekend dat ik daar een vergoeding voor krijg. Maar als je nou artiest bent, dan zou je toch juist blij moeten zijn dat mensen naar je muziek willen luisteren! Werken doe je om geld te verdienen, muzikant zijn doe je omdat het je passie is, toch?

Het probleem is dat er veel geld mee te verdienen valt als je goed bent, en daarom wil tegenwoordig iedereen 'artiest' worden (idols, x-factor en andere reutprogramma's).

Uiteindelijk gaat het de maatschappijen er alleen om dat ze hun slaatje uit de artiest kunnen slaan en daarvoor is stichting BREIN het werkpaardje.

Want een beetje artiest zou in mijn ogen blij zijn als hij/zij ziet dat een bepaald nummer van diens band 244383278328437272711273190273645378129 keer gedownload is.

Iemand een andere mening toegedaan?

Amen :)
 
Rechter verbiedt The Pirate Bay

door onze redactie
AMSTERDAM - De omstreden Zweedse downloadsite The Pirate Bay moet zijn website binnen tien dagen ontoegankelijk maken voor internetgebruikers in Nederland. Dat heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter bepaald in een kort geding dat auteursrechtenwaakhond Brein had aangespannen tegen de beheerers van de site.

Voor iedere dag dat de gedaagden niet aan het vonnis voldoen moeten zij een dwangsom van 30.000 euro betalen tot een maximum van 3 miljoen euro. In het kort geding dat vorige week dinsdag plaatsvond wist Brein de rechter ervan te overtuigen dat The Pirate Bay op grote schaal inbreuk maakt op auteursrechten door miljoenen internetgebruikers gelegenheid te bieden gratis illegale film- en muziekbestanden te downloaden. Volgens raadsman Douwe Groenevelt van Brein verdienen de eigenaren bovendien „grof geld”. Hij becijferde dat de site met advertentie-inkomsten 1,2 miljoen dollar per jaar binnenhaalt.
De beheerders van de site zijn in april van dit jaar al door de Zweedse rechter veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf en geldboete voor hun illegale activiteiten. In afwachting van het hoger beroep zijn ze echter op vrije voeten. Groenevelt wees de rechter er op dat ze de website gewoon blijven aanbieden. Volgens hem richt de downloadsite zich expliciet op Nederlandse gebruikers.
Brein maakte de dagvaarding van de beheerders van The Pirate Bay eind juni wereldkundig via onder meer de eigen site en Twitter en Facebook. Sindsdien is Brein het slachtoffer van een wereldwijde zogeheten distributed denial of service attack, waarbij zoveel berichten op de server werden afgevuurd dat de site van Brein kapot ging. Brein acht het zeer waarschijnlijk dat de aanval rechtstreeks het gevolg is van de rechtszaak die Brein heeft aangespannen.
De stichting is zeer tevreden met het vonnis. „Wij juichen toe dat de rechter de site in Nederland verbiedt, die is immers overduidelijk illegaal”, zei Brein-directeur Tim Kuik in een reactie. „Het is goed dat de rechter erkent dat er van inbreuk op auteursrecht en naburige rechten sprake is. Het is een duidelijk verhaal: wat illegaal is, is verboden, wie het ook doet.”
De eigenaren van The Pirate Bay kwamen overigens niet opdagen bij het kort geding. Ook hadden zij geen advocaten gestuurd om zich te verdedigen tegen de aanklachten. Peter Sunde, een van de beheerder, zei er pas twee dagen na het kort geding van op de hoogte te zijn geweest. De voorzieningenrechter oordeelde echter dat het geëiste verbod voor de piratensite 'niet onrechtmatig of ongegrond' is.
Sunde dreigde eerder deze maand in Zweden aangifte te zullen doen tegen Brein directeur Kuik wegens laster omdat hij The Pirate Bay ervan beschuldigt de ddos-aanval te hebben georganiseerd.

:L
 
Ja slaat echt nergens op.. die rechter die de uitspraak heeft gedaan vandaag zal vast ook ergens z'n vinger in de pap hebben zitten bij een of andere rechten organisatie..
 
Niet dat ik het met brein eens ben o.i.d. maar die piratebay mannen sporen echt niet. Je gaat hier toch geen gevangenis straf voor riskeren.
 
Indien dat er bij het verstekvonnis een zelfde uitspraak komt in het voordeel van BREIN kan dit wel een probleem worden voor torrent sites. Het gevolg hiervan gaat zijn dat BREIN hun kruistocht verder zet tegen de torrent sites.



Sunde weet ook niet goed wat hij met het vonnis aanmoet. "Ik leef toch niet in Nederland? Ik heb geen connectie met Nederland en The Pirate Bay heeft in feite geen activiteiten in Nederland, zoals in de uitspraak stond. Het is ziek dat Brein dit voor elkaar gekregen heeft. De uitspraak breekt met alle internationale uitspraken die ik ken. Ik vind het ook walgelijk dat ze ons aanklagen terwijl ze weten dat TPB eigendom van een bedrijf is. Wij drieën hebben helemaal geen macht meer over de site. Geen van ons heeft de mogelijkheid om wat dan ook te blokkeren. Ik heb een brief aan de rechtbank geschreven die dat duidelijk maakt."

http://tweakers.net/reviews/1345/2/wat-betekent-het-verbod-op-the-pirate-bay-pagina-2.html


Die rechter dat dit vonnis geveld heeft, bekijkt alleen de argumenten van BREIN daarom dat er deze uitspraak is. Eén van de beheerders had een brief gestuurd met argumenten, deze zijn niet eens bekeken aangezien ze niet aanwezig waren. Dus bij het verstekvonnis zal er wel een andere uitspraak komen, die hopelijk in het voordeel is van TPB.
 
Back
Top