Stel de scooter sterft uit (als nieuw te koop is) en aanbod in 2dehandse zijn erg beperkt welke keuze zou je maken?

Niemand bang dat er sowieso vanuit een mileubeweging straks een initatief komt om alle 2-takt uit te bannen?
 
Niemand bang dat er sowieso vanuit een mileubeweging straks een initatief komt om alle 2-takt uit te bannen?
Van mij mogen ze, zolang ik sinds de nieuwe E4 2takt nu wettelijke kan aantonen dat deze gewoon de weg op mag :cool:

Vraag me wel af hoe politie denkt te controleren of jouw 2takt emissie waardig is. Hoewel met een WOK is dat zo gepiept natuurlijk. E1, E2 staat immers in je blok ID. Daarom komt die schredder vast wel nog wel van pas voor mijn oude 2takt blokjes in de schuur. Bovendoen stikt het nog steeds van de rollerbanken en controles. Heksenjacht?

Die hypocriete milieu hippies begrijpen helemaal niets van milieu. Ik kan namelijk nog wel tien andere dingen opnoemen die veel vervuildender zijn dan alleen 2takt/co2/uitstoot en waarbij politiek/overheid ook gewoon de oogjes even dichtknijpt...
 
Last edited:
Niemand bang dat er sowieso vanuit een mileubeweging straks een initatief komt om alle 2-takt uit te bannen?

Word helemaal ziek van die lui met het geitenwollensokken politieke geouwehoer! Wanneer wordt men nou eindelijk is wakker?
Lijkt er meer op dat de fietserslobby weer eens wat de wereld in geduwd heeft zonder stil te staan bij de gevolgen wat hier uit voortvloeit!
Met z'n allen lekker de weg op joh! A-klasse, B klasse en niet te vergeten de snelle E-bike met zowel een geel als blauw kenteken.

Slachtoffers zijn er inmiddels dus al genoeg gevallen van dit absurde en halsstarig gedrag en besluit!
Verschillende keren al in het nieuws geweest met vooral de snelle E fietsers die de rijbaan op moeten met net aan 45 echte km's.
Op de 50 km wegen waar de bromscooters en E bikes mogen komen die toch wel de 53/45 km kunnen halen is de angst groot.
Zeker als men in de vroege uren naar het werk en/of school moet...
Men wordt dan al gauw vogelvrij verklaard door medeweggebruikers op 4 wielen is mijn ervaring.

Die hypocriete milieu hippies begrijpen helemaal niets van milieu. Ik kan namelijk nog wel tien andere dingen opnoemen die veel vervuildender zijn dan alleen 2takt/co2/uitstoot en waarbij politiek/overheid ook gewoon de oogjes even dichtknijpt...

Die mening deel ik wat wel blijkt uit post #5!
Maar hier zijn een hoop eurotjes mee gemoeid wat natuurlijk weer een negatief effect heeft op de economie!
En dat is natuurlijk ''not done'' , deze lieden hebben tot 2030 de tijd.....
Daar ga je toch van tandenknarsen lijkt me!

Tjonge, jonge, gaan we ongewild toch de politieke kant weer op!
Die 2 takt word heus wel uitgebannen maar geef ons allen dan ook de tijd tot 2030 ofso…
Asbest vrij moet in 2023 een feit zijn in heel Holland en dat zie ik ook niet 1.2.3. gebeuren!

Nog maar te zwijgen over de oude gietijzeren en asbest gasleidingen die inmiddels aan het vergaan zijn.
30 jaar de tijd gehad maar men gaat pas over tot actie als er echt stront aan de knikker is!
Omgekeerde wereld en daar kraait geen haan naar! Ook weer een money en economische kwestie.

En ik spreek uit ervaring, want heb 25 jaar geleden in sommige grote steden voor de rijkere woningbouwtjes een hoop shit moeten verwijderen. Heden ten dage is het dus nog steeds hetzelfde geleuter en stelt men dit elke keer uit met alle gevolgen van dien.
 
Word helemaal ziek van die lui met het geitenwollensokken politieke geouwehoer! Wanneer wordt men nou eindelijk is wakker?
Lijkt er meer op dat de fietserslobby weer eens wat de wereld in geduwd heeft zonder stil te staan bij de gevolgen wat hier uit voortvloeit!
Met z'n allen lekker de weg op joh! A-klasse, B klasse en niet te vergeten de snelle E-bike met zowel een geel als blauw kenteken.

Slachtoffers zijn er inmiddels dus al genoeg gevallen van dit absurde en halsstarig gedrag en besluit!
Verschillende keren al in het nieuws geweest met vooral de snelle E fietsers die de rijbaan op moeten met net aan 45 echte km's.
Op de 50 km wegen waar de bromscooters en E bikes mogen komen die toch wel de 53/45 km kunnen halen is de angst groot.
Zeker als men in de vroege uren naar het werk en/of school moet...
Men wordt dan al gauw vogelvrij verklaard door medeweggebruikers op 4 wielen is mijn ervaring.



Die mening deel ik wat wel blijkt uit post #5!
Maar hier zijn een hoop eurotjes mee gemoeid wat natuurlijk weer een negatief effect heeft op de economie!
En dat is natuurlijk ''not done'' , deze lieden hebben tot 2030 de tijd.....
Daar ga je toch van tandenknarsen lijkt me!

Tjonge, jonge, gaan we ongewild toch de politieke kant weer op!
Die 2 takt word heus wel uitgebannen maar geef ons allen dan ook de tijd tot 2030 ofso…
Asbest vrij moet in 2023 een feit zijn in heel Holland en dat zie ik ook niet 1.2.3. gebeuren!

Nog maar te zwijgen over de oude gietijzeren en asbest gasleidingen die inmiddels aan het vergaan zijn.
30 jaar de tijd gehad maar men gaat pas over tot actie als er echt stront aan de knikker is!
Omgekeerde wereld en daar kraait geen haan naar! Ook weer een money en economische kwestie.

En ik spreek uit ervaring, want heb 25 jaar geleden in sommige grote steden voor de rijkere woningbouwtjes een hoop shit moeten verwijderen. Heden ten dage is het dus nog steeds hetzelfde geleuter en stelt men dit elke keer uit met alle gevolgen van dien.
+1

Vraag me ook telkens af waar al die bij elkaar geharkte poen uit massaal uitgedeelde WOK-jes heengaat. Soort legitieme strijkstok waarvan de helft vd opbrengsten zeker naar nog meer onzinnige groene projecten gaat als bijvoorbeeld overbodig plastic verwijderen uit 1 of andere subtropisch baai in de Stille Zuidzee. Ja in dat soort onzin is NL verdomd goed. Dit soort zogenaamde innovative projecten zijn uiteindelijk peperduur en ik als 2takt rijder heb nul komma nul belang in dergelijke onzin. Komt bij dat politiek/EU mannetjes in strak pak daar in Brussel er echt niet voor voor mij met m'n 2takt zitten maar feitelijk gewoon om poen te scheppen. Met 'poen scheppen' opzich is niets mis maar wel als hieruit onzinnige maatregelen voortkomen die per saldo alleen de mensen aan een lange vergadertafel ten goede komen.

Een peloton wielrenners dat op zondag +60kmu langs je gezicht scheert vinden we schijbaar ook prima in dit land o_O kan trouwens ook behoorlijk milieuvervuilend werken. En zo zijn er nog twintig+ andere milieuvervuilende dingen op te noemen die veel vervelender zijn dan alleen een 2takt. Dus ik snap werkelijk de hele noodzaak voor het uitbannen ervan niet.

Excuse voor de Offtopic maar dat is met dit onderwerp (2takt/milieu) volgens mij onvermijdelijk.
 
Last edited:
Ben eigenlijk op zoek naar een leuke Benelli 491 of iets wat hierop lijkt met euro4. @ Floris als je hier wat info/link over hebt dan hoor ik 't graag.
Ik ben nog van de old skool Minarelli :)

Nope, ben ik nog niet tegengekomen man...
Vermoed dat jij de Benelli 491 RR GP bedoelt, dit was een zeer mooie scooter met een origineel Horizontaal Minarelli lang motorblok.
Nostalgie helaas, want 2002 was het laatste bouwjaar als ik me niet vergis.
Daarna ging het snel bergafwaarts met Benelli, de 49X vond ik wel wat hebben en waarschijnlijk past er ook wel een subframe en lang motorblok onder maar een euro 4 zal het nooit meer worden ben ik bang. Hooguit E1/E2 hoezeer mij dit ook tegen de borst stuit zal het vlammetje niet meer oplichten. Eurokit gaf het al aan dat het 50cc gebeuren totaal van de kaart verdwenen is bij Benelli.

Maar goed, daarentegen staat wel de rest te wachten op een mooie opkomst qua 2 takt motoren.
Hoofdzakelijk betreft het meeste van deze nieuwe 50cc E4 scooter Piaggio motorblokken. ook de schakelvarianten van Pia.
Nieuwe Derbi GP1 is er ook al in een E4 variant met uiteraard een Pia blok.

Idem v.w.b. old skool Minarelli....
yYiMVgn.gif
..lol!
 
Niemand bang dat er sowieso vanuit een mileubeweging straks een initatief komt om alle 2-takt uit te bannen?

Dat gaat denk ik niet gebeuren.. Ik snap niet dat die uberhaupt al te koop zijn.. Aangezien verkoop van 2-takt eigenlijk al aan bannen was gelegd.
 
Dat gaat denk ik niet gebeuren.. Ik snap niet dat die uberhaupt al te koop zijn.. Aangezien verkoop van 2-takt eigenlijk al aan bannen was gelegd.

Dat is zeer zeker waar, soms haal ik wel is wat kleine onderdelen bij verschillende lokale scooterwinkels in mijn hometown.
In 2017 was het aanbod bij sommige nog redelijk te noemen vanwege de overgang die met een jaar verlengd werd.
(dit was alleen mogelijk met een E3 scooter wat ik heb begrepen)
Eind 2018 was er geen nieuwe 2 takt scooter meer te bekennen..., ja nog wel 2e handjes maar die wilde niemand meer hebben natuurlijk.

Alleen maar 4 takt verkrijgbaar in verschillende smaken, 2 klepper, 3 en/of 4 klepper van Sym, Peugeot, Kymco, Honda, Vespa, Piaggio en Yamaha. En nog een legio van andere fabrikanten zoals: Baotian, Znen, Lifan en nog enkele andere.
Semi-injectie, half-injectie en/of volledig injectie maar gelukkig ook nog gewoon met een simpele CVK carburateur, hierdoor raakten de mensen nogal van de kaart :eek:, en kozen massaal nog voor de simpele versie totdat deze ook ineens van het toneel verdwenen was.

Maar goed blijkbaar hebben sommige fabrikanten besloten om toch een E4-2 takt te ontwikkelen.
Het ''hoe en waarom'' kan me echter gestolen worden, ik en zeer vele met mij zijn uitermate tevreden dat er teruggeschopt wordt.
Cultuurbarbaren zijn het! :innocent:
Formule 1 is immers ook weer terug op Zandvoort, en de 2 takt dagen op de TT in Assen is in 2019 ook enorm toegenomen, weliswaar alleen de 125 en 250 cc klasse maar dit kan dus ook zomaar blijkbaar.

Die hypocriete milieu hippies (arkAC, lol) zijn dus gelukkig niet zo georganiseerd als we dachten.., ik heb ze daar (Zandvoort & Assen) in ieder geval niet gespot. Zaten waarschijnlijk allemaal op elkaar gepakt in Amsterdam en konden ze het niet eens worden wie nou waar heen ging om het (belachelijke) standpunt te verdedigen. Om nog maar te zwijgen van de extra vluchten die van Schiphol, Rotterdam Airport en Groningen er jaarlijks bijkomen, ook in de nachtelijke uren maar dat is ook geen probleem hoor!
Ik heb in ieder geval flink genoten v.w.b. Assen en Zandvoort en de rest wat er omheen hangt.
En dat ga ik uiteraard ook doen met mijn nieuwe E4-2T scooter kan ik jullie verklappen!
 
Last edited:
Nou mensen, hier even een update v.w.b. mijn nieuwe SR-50 E4 versie.
Het duurde wat langer dan verwacht omdat ik specifiek de Zwart/Rode variant wilde hebben.
Levertijd was bijna 4 weken langer als normaal!? (prijs is exorbitant hoog vind ik)

Maar goed, voor de rest geen klachten v.w.b. de Aprilia qua looks en uitstraling.
Qua motor is er ook bijna geen verschil t.o. de euro 3 versie.
Sterker nog, qua carburateur-afstelling is het gewoon hetzelfde....
17,5 Carb met maatje 53 als hoofdsproeier....
Enige is dat deze voorzien wordt van magneetventielen voor het inlaatsysteem.
Luchtfilter is the same, net zoals het sas en/of secundaire luchtsysteem i.c.m. de uitlaat en katalysator.

Begrenzers welke aanwezig zijn, behelst de variateur, uitlaat, luchtfilter en de ECU.
Tot nu toe heb ik alleen de mechanische begrenzers verwijdert en de sproeier naar maatje 58 gebracht.
Op zich loopt dit niet verkeerd maar de power ontbreekt een beetje.

De originele uitlaat is nog aanwezig en ik ben ook van plan om dit zo te laten.
Puur om het feit dat ik dan veel te veel moet weghalen en eigenlijk is me dat teveel werk.
De scoot wordt nog steeds ingereden en zodra de 500 km wordt bereikt ga ik me verdiepen in het elektronische gedeelte qua ontgrenzen. Heb zelf niet veel tijd maar mijn zoon doet dapper mee gelukkig.
Tot nu toe is het een geweldig ding wat iets meer dan 60 km rijdt i.c.m. de standaard uitlaat.
Wegligging is erg goed zoals ook de rest van de scoot, remmen gaat subliem dus ook daar geen klachten.

Verdere info volgt v.w.b. het kastje....., ben benieuwd of het klopt wat in de link (post#37) te zien is.
 
Last edited:
Zwart groene NRG MC2 2 takt snelle uitlaat en goede afstelling. Mis m nog, toen hadden fietsers en bromfietsen van rechts nog geen voorrang.

Aangezien de afloop niet duidelijk was hier de uitleg:
Als ik een 12 dagen later uit die straat van rechts was gekomen had ik voorrang gehad en was mijn NRG heel gebleven.
 
Last edited by a moderator:
Nou mensen, hier even een update v.w.b. mijn nieuwe SR-50 E4 versie.
Het duurde wat langer dan verwacht omdat ik specifiek de Zwart/Rode variant wilde hebben.
Levertijd was bijna 4 weken langer als normaal!? (prijs is exorbitant hoog vind ik)

Maar goed, voor de rest geen klachten v.w.b. de Aprilia qua looks en uitstraling.
Qua motor is er ook bijna geen verschil t.o. de euro 3 versie.
Sterker nog, qua carburateur-afstelling is het gewoon hetzelfde....
17,5 Carb met maatje 53 als hoofdsproeier....
Enige is dat deze voorzien wordt van magneetventielen voor het inlaatsysteem.
Luchtfilter is the same, net zoals het sas en/of secundaire luchtsysteem i.c.m. de uitlaat en katalysator.

Begrenzers welke aanwezig zijn, behelst de variateur, uitlaat, luchtfilter en de ECU.
Tot nu toe heb ik alleen de mechanische begrenzers verwijdert en de sproeier naar maatje 58 gebracht.
Op zich loopt dit niet verkeerd maar de power ontbreekt een beetje.

De originele uitlaat is nog aanwezig en ik ben ook van plan om dit zo te laten.
Puur om het feit dat ik dan veel te veel moet weghalen en eigenlijk is me dat teveel werk.
De scoot wordt nog steeds ingereden en zodra de 500 km wordt bereikt ga ik me verdiepen in het elektronische gedeelte qua ontgrenzen. Heb zelf niet veel tijd maar mijn zoon doet dapper mee gelukkig.
Tot nu toe is het een geweldig ding wat iets meer dan 60 km rijdt i.c.m. de standaard uitlaat.
Wegligging is erg goed zoals ook de rest van de scoot, remmen gaat subliem dus ook daar geen klachten.

Verdere info volgt v.w.b. het kastje....., ben benieuwd of het klopt wat in de link (post#37) te zien is.


Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel benzine het ding verbruikt...
 
Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel benzine het ding verbruikt...

Nou dat valt vies tegen man..., momenteel schommelt het tussen 1 op 23/25 wat nou niet echt zuinig is.
Oude Roxie van mij doet dit immers ook, wellicht dat het wat zuiniger kan als de ECU is aangepast maar dat is vooralsnog wishful thinking!
Moet er wel bij zeggen dat het zo'n 4 km door de stad gaat met veel remmen en optrekken maar het laatste stuk is 10 km zonder obstakels, hij kan dan met vol gas doorrijden. Mijn zoon rijdt dus dagelijks 14 km heen en terug...

Hij heeft zelf ook een 4 takt snor variant van Pia (2 klepper) maar deze is een flink stuk zuiniger.
Is gewoon een standaard scootertje wat 32 km rijdt op top.
Hij behaalt met 7 liter zo'n 224 km terwijl ik met 7 liter maar zo'n 160 km kan rijden!:(
 
Last edited:
Zwart groene NRG MC2 2 takt snelle uitlaat en goede afstelling. Mis m nog, toen hadden fietsers en bromfietsen van rechts nog geen voorrang.

Afloop lijkt mij duidelijk

:rolleyes: En wat bedoel je hier nou precies mee!
Is dit relevant v.w.b. het topic!? (Brom en/of fietsers hebben vanaf 2001 gewoon voorrang op gelijkwaardige kruisingen.)
Welke afloop!?
 
Last edited:
Ik zie dat men het heeft aangepast!
Rest nog steeds de vraag of dit relevant is v.w.b. dit topic!?

Als ik 12 dagen in bed had blijven liggen was ik goed uitgerust en had ik alle verkeer makkelijk zien aankomen!
Zwart groene NRG MC2 2 takt snelle uitlaat en goede afstelling. Mis m nog, toen hadden fietsers en bromfietsen van rechts nog geen voorrang.

Aangezien de afloop niet duidelijk was hier de uitleg:
Als ik een 12 dagen later uit die straat van rechts was gekomen had ik voorrang gehad en was mijn NRG heel gebleven.

Dit topic speelt zich af in het heden en niet 18 jaar terug en/of geleden!
 
Tijd geleden dat hier nog wat leven zat....

Doe ikzelf maar even het draadje omhoog schoppen als dat mag!?
Ik ben zelf niet verder gegaan v.w.b. de SR-50 E4 versie. Heb het dus zo gelaten als dat het was zonder de witte draad te onderbreken.
Aangezien het vanaf het corona tijdperk steeds drukker werd op de reguliere brom-(fiets)paden en sommige wegen in de randstad, heb ik besloten om de scooter te verkopen. Echter kwam ik een oud collega tegen die het juist wat rustiger aan wilde doen!
Hij verzekerde mij dat het de moeite waard was om op z'n minst even te luisteren/kijken naar z'n aanbod.

Wat hij liet zien was voor mij gewoonweg spectaculair te noemen.
Een nagenoeg hagelnieuwe (originele) Yamaha Maxster 150cc uit 2002 met maar 3.500 km op de teller!
Het enige wat hij vroeg was een simpele ruil! Zijn motorscooter voor mijn SR-50.

Lang verhaal kort! Ik ben dus nu de trotse eigenaar van de 150cc Maxster.
Al ongeveer 2 maanden volop in gebruik en het is een must!
Top op de 50km en provinciale wegen en ook voldoende power om de snelweg op te duiken!
En ja, ik ben in het bezit van ook een motorrijbewijs natuurlijk...., maar voorheen was een 50cc scooter veel voordeliger voor het te rijden traject naar mijn werklocatie. Door aanpassingen aan de infrastructuur rond het gebied is het e.e.a. verandert met ook een berg stoplichten en deed ik er onlangs met een 50cc 2 takt scooter tien minuten langer over om op de locatie te komen als voorheen als alles meezat!

Nu met de Maxster is het weer als vanouds en ben ik ruim van te voren aanwezig.
 
Last edited:
grappig, was aan het lezen en kwam toevallig deze thread tegen. Ik heb een 2019 euro 4 2t model. bijna 10k km erop. verder prima ding maar wel bak ellende mee gehad. na 3 kwart jaar was me balhoofd lager compleet weggeroest lol, en stond meeste van de tijd binnen dus ik vermoed pekel en niet afspuiten. scooter zaak had vario verkeerd inklaar gezet wat tot overtollige slijtage lijden. oliepomp kabel afgebroken, nippel compleet weggeroest omdat ze geen gegalvaniseerde moer hebben gebruikt. uitlaat kreeg na anderhalf jaar een lek. dit leiden tot een scheur en de vaklui bij de scooterzaak hebben na een hoop geknutsel de uitlaat verder verneukt. ikzelf heb altijd vol systische olie gebruikt. werkt perfect, geen rook. door een potentiële design fout en nalatigheid van de scooterzaak is mijn massa bout gaan oxideren wat tot kortsluiting leiden. je zou denken, vangt de zekering toch op, klopt.... maar mijn zekering smolt aan elkaar vast.... en klapte door mijn hele electronische circuit heen. Ik heb zelf de dashboard gerepareerd omdat een nieuwe 340 euro kosten. alle andere elektronische regelaars vervangen wegens sluiting en foutieve metingen, aard bout vervangen voor een RVS variant. in de dash waren alle 3de s1m diodes geklapt een hoofd condensator en TVS diode.
Ik heb nu de luchtbegrenzer verwijderd. standaard ECU, sproeier 58, polini uitlaat, zn undercover ding. (zit nog een soort prop in) 6 gram rollers en malossi snaar. tikt 68/70 aan met goeie bandenspanning. geen rook en een lichte benzine geur uit de uitlaat. Ikzelf vind dit aangenamer dan de geur die uit de standaard uitlaat komt. bougie latte macchiato kleur. lucht schroef op de carb zit bijna helemaal dicht.

mijn bougie toen ie terug kwam van de scooterzaak na groot onderhoud van 6000km was pik en pik zwart en super nat. ik was zo kwaad dat ik dacht, ga het zelf maar aanpakken. Hij is nu tot zijn volledige recht hersteld mede dankzij easy parts. ik heb nog een schroeven handelaar in de UK gevonden die de meeste schroeven zelfs in het zwart verkoopt tot max 70 cent per schroef inplaats van 3,56. ze bieden overigens beide goede support op het gebied van technische vragen.

Gezien de vorige eigenaar zijn scooter verkocht heeft dacht ik dat deze ervaring wel een toevoeging zou zijn. mocht er iemand zijn die met vragen zit, eventueel in de toekomst. ik heb schematics en andere documenten liggen.
 
Ik heb van de week een Runner RST gekocht van 2013 , 2-takt ... dus mag alle Milieu Zone`s in .
Ga er een Dikke Straat Scooter van maken , wolf in schaapskleren zeg maar . ( van buiten geheel standaard ).
Ik ben klaar met de Speedfight 3 , 2-takt Lc van 2011 , Scooter is geheel nieuw opgebouwd ,en rijd waanzinnig ,
nu wil ik een stapje verder , vandaar de Runner.
 
Ik heb van de week een Runner RST gekocht van 2013 , 2-takt ... dus mag alle Milieu Zone`s in .
Ga er een Dikke Straat Scooter van maken , wolf in schaapskleren zeg maar . ( van buiten geheel standaard ).
Ik ben klaar met de Speedfight 3 , 2-takt Lc van 2011 , Scooter is geheel nieuw opgebouwd ,en rijd waanzinnig ,
nu wil ik een stapje verder , vandaar de Runner.
Dan moet je wel even je quote aanpassen...

"Peusjoo Spiet Vlieger 3."

Welke ik trouwens erg goed vind... :)
 
Back
Top