Stel de scooter sterft uit (als nieuw te koop is) en aanbod in 2dehandse zijn erg beperkt welke keuze zou je maken?

Zonder dat dit topic nou een soort politiek onderwerp moet worden :rolleyes: denk ik dat mede de oorzaak is van jouw vraag Floris is dat EU top voornamelijk bestaat/bestond uit een Italiaan?
En dat daarom EU mileubeleid daar altijd al hoog op de agenda stond?
Bovendien, in de historische (binnen)steden zou meer "vervuiling" door scooters niet meer kunnen...
 
Laat ik het iets anders formuleren....
Sinds 2010/2011 is de 2 takt sowieso verbannen in de meeste binnensteden van Italie.
Enige 2 takt motoren welke nog getolereerd werden waren allen injectie modellen.
Het doet dus wat vreemd overkomen dat juist hier de Euro 4 carburateur variant wielen aan de grond krijgt!?

En idd is dit geen politiek onderwerp en dat moet het ook zeker niet worden.
Maar zoals ik al eerder aangegeven heb wacht ik dus nog even met overstappen naar 4 takt.
In eerste instantie vanwege Peugeot welke wellicht nog met een nieuwe Jetforce op de proppen komt!
Die begeer ik eigenlijk het meest....
Zo niet, rijdt ik naar Frankrijk met een aanhanger en koop een SR of een NRG, deze kan ik immers gewoon hier invoeren en v.w.b. de onderdelen kan ik ook gewoon in NL terecht. Deze keuze ga ik hoe dan ook maken binnen een jaar!
 
Last edited:
De keuze is inmiddels gemaakt en daarvoor hoef ik niet het land uit dus!
Scooter is immers gewoon verkrijgbaar in ons mooie Holland...

Zie hiervoor: https://www.fastfuriousscooters.nl/aprilia/aprilia-sr/
Euro 4, 2 takt :cool: …. (wel erg prijzig, nondeju!)

Ik ben in ieder geval zeer in m'n nopjes dat steeds meer euro 4-2 takt scooters op de markt verschijnen!
Beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen...
 
Last edited:
Nou ik heb anders nog geen speedfight 4 euro4 2 takt gezien hier in NL.. Behalve dan in Duitsland.

En alleen FFSS zowat de enige zijn van de dealers die deze scooter wel wilt verkopen.. Want 94% die begint daar niet aan.
 
Goed nieuws Floris thnx voor deze update!!
Grote kans dat ik zelf ook voor deze SR ga en hoop dat er meer nog meer (Italiaanse) merken van de euro4 2takt verschijnen.

2takt is dus niet (dood) in NL :p
 
Nou ik heb anders nog geen speedfight 4 euro4 2 takt gezien hier in NL.. Behalve dan in Duitsland.

En alleen FFSS zowat de enige zijn van de dealers die deze scooter wel wilt verkopen.. Want 94% die begint daar niet aan.

Peugeot blijft wat achter helaas, of er is een info stop o.i.d.
Maar als het net over de grens verkrijgbaar is, kan ik me niet voorstellen dan dat deze ook vrij snel op de NL-markt zullen verschijnen.

En inderdaad is het aanbod nou niet om over naar huis te schrijven, maar er is zeker wel licht aan de horizon te zien.
Als er één schaap over de dam is volgen er vanzelf meer luidt het spreekwoord....




https://www.myscootershop.nl/aprilia-sr-50-r

Dit nog even buiten het feit dat lokale scooterwinkels dit natuurlijk ook gaan verkopen, kan bijna niet anders zo zijn lijkt me.
 
Last edited:
Ben eigenlijk op zoek naar een leuke Benelli 491 of iets wat hierop lijkt met euro4. @ Floris als je hier wat info/link over hebt dan hoor ik 't graag.
Ik ben nog van de old skool Minarelli :)

Ps
Is die Euro4 SR ook weer een Pia blok?
 
Goed nieuws Floris thnx voor deze update!!
Grote kans dat ik zelf ook voor deze SR ga en hoop dat er meer nog meer (Italiaanse) merken van de euro4 2takt verschijnen.

2takt is dus niet (dood) in NL :p

Nope, zeer zeker niet dood dus ;)
Ik verwacht dat andere types en/of modellen vrij snel zullen volgen, niemand wil immers de boot missen.
De 2 takt fanaten vertegenwoordigt een heel grote groep, dus daar kan men niet zomaar aan voorbij gaan..., volksopstand is voorhanden als men dit zomaar negeert! Den Haag heeft waarschijnlijk meegelezen..lol.
 
Ben eigenlijk op zoek naar een leuke Benelli 491 of iets wat hierop lijkt met euro4. @ Floris als je hier wat info/link over hebt dan hoor ik 't graag.
Ik ben nog van de old skool Minarelli :)

Ps
Is die Euro4 SR ook weer een Pia blok?

Van Benelli hoef je niet veel te verwachten vooralsnog.
Enkele jaren terug werd deze nog de wereld ingeslingerd maar het had een Minarelli Replica blok (horizontaal kort, CPI EURO II Motor)
van CPI. Nou niet echt een superblok gebleken terwijl de echte blokken enorm lang meegaan als het niet teveel geweld aangedaan wordt.

En ja, alles is van Rotax/Piaggio maar dat vind ik geen probleem, zijn immers ook sterke motorblokken.

Hoewel ik de schredder al lang had warm draaien.

Eerlijk gezegd zat ik ook te klappertanden totdat er iets in m'n oor gefluisterd werd door een bevriende monteur welke werkzaam is bij een brommer/scooterzaak/werkplaats. Zal niet in details treden maar deze vertelde mij dat ik geduld moest hebben want er was wat op komst!? Waarvan dus akte! Kan niet wachten op de rest wat volgen gaat....
PngHJ60.gif
 
Last edited:
Minarelli Replica blok (horizontaal kort, CPI EURO II Motor)
van CPI.
Klopt, ik wist hiervan en idd blok zal ook niet al te veel voorstellen maar dat daargelaten ;)

Ik merkte laatst onderweg een leuke (wat nieuwere) Benelli op, volgens mij een GP versie oid maar ik heb 'm nergens ter verkoop althans in NL kunnen achterhalen.
 
Van Benelli hoef je niet veel te verwachten vooralsnog.
Enkele jaren terug werd deze nog de wereld ingeslingerd maar het had een Minarelli Replica blok (horizontaal kort, CPI EURO II Motor)
van CPI. Nou niet echt een superblok gebleken terwijl de echte blokken enorm lang meegaan als het niet teveel geweld aangedaan wordt.

En ja, alles is van Rotax/Piaggio maar dat vind ik geen probleem, zijn immers ook sterke motorblokken.



Eerlijk gezegd zat ik ook te klappertanden totdat er iets in m'n oor gefluisterd werd door een bevriende monteur welke werkzaam is bij een brommer/scooterzaak/werkplaats. Zal niet in details treden maar deze vertelde mij dat ik geduld moest hebben want er was wat op komst!? Waarvan dus akte! Kan niet wachten op de rest wat volgen gaat....
PngHJ60.gif
Ik ben daarom superblij met jouw update over die nieuwe 2takt. Echt een meevaller!
Huiverend over die NL milieu-freaks blatend over ZERO TOLERANCE voor alles wat 2takt beweegt.

Overigens ook al een verbod op grasmaaiers in NL?
 
Last edited:
De vraag is natuurlijk wat hebben ze allemaal op, aan en in dit blok moeten bouwen om deze emissie norm te halen.

Met andere woorden wat moet je straks allemaal gaan vervangen en verbouwen om je 2-takt scootertje wat sneller te laten rijden en is het dan nog zo interessant om een 2-takt ipv een 4-takt te kopen?
 
Dat is een goeie Spark!

Afgezien van de E4 restrictie ben ik er toch van overtuigd dat na verloop van tijd het opvoeren van dit type 2takt net als zijn voorganger een fluitje van een cent zal zijn. Geen twijfel mogelijk :) (zie ook het huidige opvoeren van 4takt E4 Zipjes etc). En hoe snel bijvoorbeeld Polini /Maloss inspringen op deze veranderingen.

Ben daarom ook wel erg benieuwd wat er voor nodig zal zijn de restricties op een E4 2takt te omzeilen.

@Sparky Blijft het dan nog wel interessant? Mijn antwoord is: jazeker.
 
Ik ga er ook vanuit dat de reguliere restricties aanwezig zullen zijn, neemt niet weg dat deze vrij simpel aan te passen en/of te verwijderen zullen zijn. CDI kan wellicht nog een issue zijn, maar gezien de ontwikkelingen bij de 4 takt varianten zie ik vooralsnog geen problemen.
2 takt zal snel volgen en/of men vindt wel weer een manier om dit te kunnen omzeilen!
 
Bovendien, het opvoeren van een 2takt is nog altijd veel minder omslachtig dan een 4takt. Zie de ellende op dit forum Lol... Dus ik denk dat op termijn zo'n nieuw type 2takt wel eens populairder zou kunnen uitpakken als dat Sparky nu suggereert. En misschien valt 't enorm tegen, we zullen zien.
 
Ik deel de mening van arkAC, variateur en uitlaat is bekend.
Luchtinlaat (carburateur) en/of doorlaat naar (voor het membraan) cilinder zal ook wel van toepassing zijn vermoed ik.

Ik kwam dit tegen op www:

Of het daadwerkelijk zo is volgt snel, want dan staat er een fonkel nieuwe hier in de tent.
Blijkbaar is de nieuwe CDI ook makkelijk te omzeilen....
Weet het dus niet met zekerheid te zeggen vooralsnog, maar goed ik ga in ieder geval aan de slag.
Nog 2 weekjes geduld en ik weet dan genoeg...
Zal het dan ook gelijk even posten ofdat het daadwerkelijk zo eenvoudig is....

Wat wel weer jammer is, is die eeuwige gele schokdemper aan de achterzijde welke al jaren aanwezig is...
Spuuglelijk godver, blijkbaar hadden ze deze nog volop in een aantal kisten liggen rondom de tent!

Voor de rest een hele mooie en nette scooter met de juiste velgen!
Oude 5 spaak velgjes als ik me niet vergis....:cool:
 
Last edited:
Ben eigenlijk op zoek naar een leuke Benelli 491 of iets wat hierop lijkt met euro4. @ Floris als je hier wat info/link over hebt dan hoor ik 't graag.
Ik ben nog van de old skool Minarelli :)

Ps
Is die Euro4 SR ook weer een Pia blok?

Benelli leverd geen 50cc scootertjes meer.. Alleen nog motoren, omdat 50cc voor hun niet loont.

Bovendien, het opvoeren van een 2takt is nog altijd veel minder omslachtig dan een 4takt. Zie de ellende op dit forum Lol... Dus ik denk dat op termijn zo'n nieuw type 2takt wel eens populairder zou kunnen uitpakken als dat Sparky nu suggereert. En misschien valt 't enorm tegen, we zullen zien.

Zoveel stelt het ook niet voor bij 4takt hoor.. Zolang je nog geen ECU hebt / injectie.. Die met elektrische carb, schijnt nog best wel iets uit te halen zijn.

Begrensde vario bus of vario ring
CDI
Aanslag in carburateur, of buiten carburateur
Hall sensor.
Kleinere sproeier.
 
Vind o.a. de voorkant van de SR v/a 2004 zowiezo een verbetering t.o.v de oude SR (street), geen '90s look meer en een compacter beenschild. Het altijd degelijke Pia LC blok no worries...
Wat wel weer jammer is, is die eeuwige gele schokdemper
Dat is nu net iets waar ik persoonlijk geen enkele moeite mee heb. Zo'n zwarte YSS veer voor een paar tientjes lijkt me dan ook de oplossing ;)

Afgezien van het het filmpje van Floris, 1-2-3 een stekkertje los trekken en gaan +80km/u. Te makkelijk! Is een E-carb niet gewoon te vervangen voor een normale, nadat de je de ECU/CDI hebt aangepast?
 
Last edited:
Bovendien, het opvoeren van een 2takt is nog altijd veel minder omslachtig dan een 4takt. Zie de ellende op dit forum Lol... Dus ik denk dat op termijn zo'n nieuw type 2takt wel eens populairder zou kunnen uitpakken als dat Sparky nu suggereert. En misschien valt 't enorm tegen, we zullen zien.
De vraag is natuurlijk wat hebben ze allemaal op, aan en in dit blok moeten bouwen om deze emissie norm te halen.

Met andere woorden wat moet je straks allemaal gaan vervangen en verbouwen om je 2-takt scootertje wat sneller te laten rijden en is het dan nog zo interessant om een 2-takt ipv een 4-takt te kopen?


Misschien zit er ook wel een ECU systeem erop met elektrische carburateur.. Ga er wel vanuit, aangezien dit goedkoper is dan een volledig injectie systeem.
 
Back
Top