Stekker gesmolten bij ontsteking - Piaggio New Fly

RB31

New Member
Piaggio new fly 4t4v
04/08/2012
30000km
2de eigenaar, onderhoud doe ik zelf.


Aansluiting op de onsteking gesmolten thv de blauwe draad. De stekker is ook gesmolten.

Sinds een paar weken snerpend geluid bij draaiende motor. (Oliepeil gecontroleerd en bleek erg laag: op het onderste streepje vd peilstok. Olie bijgevuld. Scooter start en rijdt prima, geen bijzonderheden. Poging achter vliegwiel schoon te maken met perslucht. Kwam wat stof uit, probleem niet verholpen. Olie en filter vervangen, ventilator op vario vervangen, probleem niet verholpen. Rollen zijn ook op, nog niet vervangen.)

Koplamp, achterlicht en dashboard verlichting gingen vorige week opeens uit. Batterij ineens leeg. Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, lampen nog steeds uit. Na het aansluiten van de spanningsregelaar lichte brandgeur waargenomen thv ontsteking. Stekker eruit getrokken en vastgesteld dat de verbinding van de stator (blauwe draad) zo heet is geworden dat de boel is gesmolten. Daarna scooter niet meer gestart.

De weerstanden van pickup en stator gemeten en deze zijn onveranderd sinds de vorige meting in 2020, resp. 128.5 en 0.6 ohm. Betekent dat, dat de pickup en stator nog goed zijn? De weerstand op blauwe draad thv de stekker vd spanningsregelaar is 1.2 ohm. (Is dit verschil tov de gemeten 0.6 ohm een probleem?)

Ik heb geen idee wat de volgende stappen zijn om dit te repareren omdat ik niet weet wat hier precies aan de hand is. Of wat voor schade het kan veroorzaken.
 

Attachments

  • IMG_20230716_114553.jpg
    IMG_20230716_114553.jpg
    201.5 KB · Views: 23
  • IMG_20230716_114651.jpg
    IMG_20230716_114651.jpg
    202.5 KB · Views: 23
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De oorzaak van het smelten KAN zijn dat er een slecht contact was dat vonken is gaan trekken. Daar kan de stekker compleet van smelten wanneer de stroom groot genoeg is. Ik kan zo niet inschatten of dat werkelijk de oorzaak is geweest. Je zou dus eerst eens de stekkers kunnen vernieuwen. Niet het gemakkelijkste klusje als je niet de juiste gereedschappen hebt voor het monteren van de stekkerpinnen. Maar het is in principe met wat geduld en goed inzicht ook met een punttangetje te doen. Natuurlijk ook alle aangetaste draden vervangen. En anders laten doen bij een werkplaats. Als het inderdaad de oorzaak was dan zou alles weer moeten werken. Of er verder schade is, is ook moeilijk te beoordelen.
 
Enge toestand!
Ik zou het vliegwiel eraf halen en kijken hoe het er binnen uitziet. Er lijkt iets mechanisch, dat snerpende geluid, aan de kortsluiting vooraf te zijn gegaan.
Wanneer je de stekker wil vervangen, dan is de kans er dat je een hele ontsteking moet kopen....

Zelf een nieuwe stekkerverbinding aanleggen is dan de oplossing.
Wat helpt is een elektrisch schema van de ontsteking en de verschillende onderdelen. Maar die van jouw zou afwijkend kunnen zijn vanwege 4v.
Ik kijk of ik nog een schema voor je heb. Dan kun je beter nagaan wat er nou mis is.
Post automatically merged:

De handleiding heb ik, maar helaas zijn de elektrische schema's niet te lezen. Kennelijk heb ik een slechte kopie..
 

Attachments

Last edited:
Zo'n hitte ontstaat alleen bij een slecht contact van een verbinding waar stroom over getrokken wordt.
Ik denk niet dat het snerpende geluid hier iets mee te maken heeft.
Deze connector zat niet goed in elkaar geklikt of de contactvingers waren uitgelubberd.

De waardes van de stator/pckupspoel zien er goed uit, daar is niks mis mee.

Echter de weerstand van die blauwe draad is veel te hoog.

Een punt/punt meting van eenzelfde draad moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
In de praktijk komt dit meestal neer op ongeveer 0,3 Ohm ivm contactweerstand van de meetdraden/meetpennen en afwijking van de meter.

1,2 Ohm geeft al een spanningsverlies van 1,2 Volt bij een stroompje van 1 Ampere en over die blauwe draad wordt oa je accu geladen en verzorgt dus ook de boordspanning van de scooter.
De stroom door deze draad is minstens het 3 a 4 voudige en daarom wordt het slechte contact in deze connector zo heet.
 
Je zou dus eerst eens de stekkers kunnen vernieuwen. Natuurlijk ook alle aangetaste draden vervangen.

Een snelle zoekopdracht bij easyparts levert enkel de complete draadboom. Waar kan ik zo'n stekker vinden? Carmo? (toevallig vandaag in een andere post gezien, eerlijk gezegd geen idee welke ik dan nodig heb...)


Ik zou het vliegwiel eraf halen en kijken hoe het er binnen uitziet.
Wanneer je de stekker wil vervangen, dan is de kans er dat je een hele ontsteking moet kopen....

Zelf een nieuwe stekkerverbinding aanleggen is dan de oplossing.

Vliegwiel eraf en visuele inspectie is een goed begin inderdaad. Bedankt! Misschien is het verstandig een nieuwe onsteking te plaatsen met het oog op mijn kundigheid en het gegeven dat ik dan zelf nog maar 1 stekker onder handen neem.

Wat helpt is een elektrisch schema van de ontsteking en de verschillende onderdelen. Maar die van jouw zou afwijkend kunnen zijn vanwege 4v. De handleiding heb ik, maar helaas zijn de elektrische schema's niet te lezen.

Hartelijk dank voor het nakijken, het elektrisch schema en werkplaatshandboek staan inmmiddels in resources.



De waardes van de stator/pckupspoel zien er goed uit, daar is niks mis mee.

Het probleem is dus niet door een van de twee veroorzaakt? Is het raadzaam een nieuwe aansluiting zelf te maken of is het verstandiger de stator te vervangen?


Echter de weerstand van die blauwe draad is veel te hoog.

Een punt/punt meting van eenzelfde draad moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
In de praktijk komt dit meestal neer op ongeveer 0,3 Ohm ivm contactweerstand van de meetdraden/meetpennen en afwijking van de meter.

1,2 Ohm geeft al een spanningsverlies van 1,2 Volt bij een stroompje van 1 Ampere en over die blauwe draad wordt oa je accu geladen en verzorgt dus ook de boordspanning van de scooter.
De stroom door deze draad is minstens het 3 a 4 voudige en daarom wordt het slechte contact in deze connector zo heet.



Dus de blauwe draad is de boosdoener? De draad is open net achter de stekker. Oorzaak of effect van het probleem? De stekker heeft trouwens geen zwarte draad, enkel de blauwe en groene. Hoort dat? Foto volgt.

Wat is verstandig om te doen? Stekker (en stator?) vervangen en omleiding maken voor de blauwe draad? Kabelboom vervangen?

In aanvulling op 'wat vooraf ging', misschien dat het iets verheldert:

1 ik heb ongeveer een jaar geleden een reparatie uitgevoerd aan de kabelboom nadat het licht aan en uit ging bij links en rechts sturen (en de rode knop niet meer werkte). Achter de stuurkap drie zwarte draadjes gebroken. gerepareerd met kroonsteenstjes, afgedicht met lijmpistool en met tape afgeplakt.

2 De scooter is nu ongeveer een jaar uitgerust met een langere achterveer. Ik heb net even snel gekeken maar de gewijzigde positie tussen het blok en het frame (de bok raakt bv de grond niet meer aan) lijkt de stekker, eingenlijk de draad, iets minder ruimte te geven om mee te bewegen tijdens het rijden.

Hartelijk dank voor uw uitleg.


Werd draadje van pick up niet ergens gekneld? dit kan ook de oorzaak zijn.

De weerstand van de groene draad bij de stekker die in de CDI gaat, is 128-129 ohm. Net getest, had ik nog niet aan gedacht, bedankt!
 

Attachments

  • IMG_20230717_175049.jpg
    IMG_20230717_175049.jpg
    112.2 KB · Views: 14
  • IMG_20221031_084733.jpg
    IMG_20221031_084733.jpg
    204.3 KB · Views: 11
  • IMG_20230717_204018.jpg
    IMG_20230717_204018.jpg
    146.6 KB · Views: 11
Last edited:
Je kunt de stator (ontsteking) vervangen dan zit daar gelijk een nieuwe en goeie connector aan echter de contra-connector van de kabelboom is ook heet geweest dus die moet je ook vervangen vooral omdat je die 1,2 Ohm meet.

De weerstand in de blauwe draad zit hoogst waarschijnlijk in het stukje blauwe draad wat erg heet is geweest, dus vlak bij de connector van de kabelboom.
Deze zou je een klein beetje moeten inkorten en indien hij dan te kort is verlengen.

Dezelfde connectorset bestellen wordt een moeilijke.
Ik zou eens bij je locale Piaggio/Vespa dealer informeren of deze connectoren te bestellen zijn.
Indien niet, zou ik naar een automaterialenhandel gaan en vragen of men een alternatief heeft voor deze specifieke connectorset.
Je hebt dan weliswaar niet de originele connector wat en probleem kan worden als je eventueel een defecte stator krijgt maar het zit dan wel netjes aan elkaar.

Wil je het op de beunmanier doen, knip beide connectoren van de kabelboom/stator, schuif over elk kleur draadje een krimpkousje en soldeer het boeltje aan mekaar.
Schuif de krimkousjes over de soldeerverbindingen en krimp de kousjes met een warmtebron.
 
Wil je het op de beunmanier doen, knip beide connectoren van de kabelboom/stator, schuif over elk kleur draadje een krimpkousje en soldeer het boeltje aan mekaar.
Schuif de krimkousjes over de soldeerverbindingen en krimp de kousjes met een warmtebron.
Wat zeg je nu toch @Sparky ?????
Voor een paar rot centen ben je klaar ....

.
 
Nieuwe (tweedehandse) kabelboom, stator/vliegwiel en voor de zekerheid ook nog een stekker aangeschaft via marktplaats. Accu, vliegwieltrekker en krimpkous ook onderweg.

In voorbereiding op de bezorging van al dit moois begonnen met demonteren en erachter gekomen dat de moer op het vliegwiel niet los wil. Vliegwiel geblokkeerd met een steeksleutel tegen een uitlaatbout maar de moer zit zo vast dat de steeksleutel liever krom buigt dan dat de moer los komt.

Ik draai linksom voor losdraaien maar durf echt niet meer kracht te zetten omdat ik bang ben de as te slopen. Voorzichtig een paar keer geprobeerd de boel de laten schrikken met een rubberen hamer maar dat heeft geen effect.

Wat nu?
 
Met een dremel de moer doorslijpen, al is het maar voor een gedeelte?
Zou voorzichtig kunnen proberen en dan met een beitel paar klappen geven. Beetje verhitten wilt ook wel is helpen ben wel is tegen gekomen dat ze vliegwiel moer met groene locktite hadden vastgezet. Dit is alleen los te krijgen dmv warmte
 
De stekker en aansluiting heb ik vervangen. Nieuwe accu. De weerstandswaarden van stator en pickup zijn dezelfde, er is een vonk, maar de scooter start niet.

Het vliegwiel is nooit gedemonteerd maar ik heb er wel aan gedraaid. Kan dat ermee te maken hebben dat de scooter nu niet start?
 
Draaien aan het vliegwiel kan het niet zijn, tenzij je een wondermiddel hebt ter demagnetisatie. Toch?!
Volgende vraag is: krijgt ie benzine (genoeg)?
Levert de pick up iets van 2 volt?
Is de afstand tussen de pickup en het streepje op het vliegwiel iets van 0.7 mm?
Is de weerstand over blauw tussen gelijkrichter en stekker bij ontsteking nu minder dan 1 ohm? (Waar Sparky op wees)
Ben je gestopt met het los zien te krijgen van de moer op het vliegwiel? Verhitten is verleidelijk, maar waarschijnlijk niet best voor je ontsteking.
Het is helemaal niet gek om ook naar rechts te draaien, om zo de moer in beweging te krijgen. Gewoon nog eens proberen.
Heb nog even gekeken, maar het doorslijpen is wel lastig omdat de moer wat verzonken zit in het vliegwiel. Dan zou het een kwestie worden van kleine freesjes en goede kleine boortjes om meneer weg te krijgen...
 
Draaien aan het vliegwiel kan het niet zijn, tenzij je een wondermiddel hebt ter demagnetisatie. Toch?!

Volgende vraag is: krijgt ie benzine (genoeg)?
Levert de pick up iets van 2 volt?
Is de afstand tussen de pickup en het streepje op het vliegwiel iets van 0.7 mm?
Is de weerstand over blauw tussen gelijkrichter en stekker bij ontsteking nu minder dan 1 ohm? (Waar Sparky op wees)

Ik heb twee draadjes verkeerd aangesloten. Omgedraaid en de scooter start weer. Dit op het spoor gekomen door de pickup test die nu 0.25V oplevert. Een meting in 2020 gaf dit ook al aan dus ik weet niet hoeveel aandacht daaraan nu te besteden. Inmiddels draadbreuk in de pickup draad aan de CDI. (dit klopt wrs niet, zie onder) Dit is de oorzaak van het niet starten. (dit is wrs gelul, zie onder) CDI met draaiende motor teruggeplaatst en er lijkt voldoende contact op de groene draad maar het is beetje een tikkende tijdbom zo. (dit klopt wel geloof ik, zie onder)

De weerstand is nog steeds 1.2Ohm. Ik weet niet of het uitmaakt maar de weerstand wordt getest met de zwarte pen op het aardepunt bij de spanningsregelaar. Dit is niet hetzelfde aardepunt als bij de weerstandmeting aan de aansluiting van de ontsteking.

Ben je gestopt met het los zien te krijgen van de moer op het vliegwiel? Verhitten is verleidelijk, maar waarschijnlijk niet best voor je ontsteking.
Het is helemaal niet gek om ook naar rechts te draaien, om zo de moer in beweging te krijgen. Gewoon nog eens proberen.
Heb nog even gekeken, maar het doorslijpen is wel lastig omdat de moer wat verzonken zit in het vliegwiel. Dan zou het een kwestie worden van kleine freesjes en goede kleine boortjes om meneer weg te krijgen...

Dat heb ik inderdaad opgegeven. Met de dremel wel getest met een moer in de bankschroef (gaat wel) maar ik vind het te link. En ik snap het ook niet waarom het vast zit.


Hij heeft een nieuwe stator

Geen nieuwe stator, alleen de aansluiting vervangen.



Dit is gezien de huidige situatie minder belangrijk:
(Het verhaal is nog niet helemaal ten eind. De scooter rijdt minder snel dan voorheen, 68 ipv 72 op de teller, en het lijkt alsof de koppeling later aanslaat dan voorheen. Gas geven slaat later aan dan voorheen. De achterrem is niet te strak aangespannen. De volgende onderdelen zijn vervangen:

rollen (5.3gr)
variogeleiders (polini)
ventilateur vario
snaar (de oude snaar maar in zichtbaar betere conditie dan de snaar die erop zat))

______________________________________________________________

Het bovenstaande was van toepassing tot eergisteren toen de scooter er tijdens het rijden mee kapte. De dag ervoor kreeg ik de scooter aan de praat maar bij het terugzetten van de CDI viel op dat de motor uitvalt zodra de cdi een beetje heen en weer wordt bewogen. Met de multimeter op de groene en zwarte draad vd stekker (en wat heen en weer bewegen vd stekker) kreeg ik de indruk het probleem in een van die twee draden zit. Met lopende motor de cdi teruggeplaatst met de gedachte dat er dus een nieuw elektrisch probleem aanwezig is. Nog geen 50 km later was het raak.

Vervolgens de groene draad met aansluiting aan de cdi vervangen. De meting leek erna stabieler te verlopen maar de scooter start niet. Vervolgens een zwarte testdraad aan het aardepunt achter de claxon bevestigd en de weerstand tussen deze en de groene draad gemeten: er begint thv de startmotor iets te tikken. Verder geen aandacht aan geschonken. De reparatie aan de stekker thv de ontsteking gecontroleerd: de kroonsteen gesmolten! Zeer waarschijnlijk mijn fout omdat er aan een kant een draadje iets uitgekomen was maar het doet wel denken aan de oorsprong van het probleem: stekker gesmolten. Inspectie van de stekker zelf doet vermoeden dat deze ook al aan het smelten is (aansluitingsgat blauwe draad lijkt groter sinds montage) maar nog niet zo ver heen is. Opnieuw gerepareerd ditmaal met twee blauwe knijpbuisjes (weet niet hoe dat heet) en de boel lijkt aan elkaar te zitten gezien de weerstandmetingen die nog altijd dezelfde waarden hebben.

Vandaag de weerstand op de bobine getest, lijkt in orde, dezelfde waarden worden gemeten thv de CDI. Of het nu ligt aan de dikte van de pennetjes van de multimeter, of dat ik iets gevonden heb maar het is lastig goed contact te krijgen aan de kleine stekker aan de cdi. Soms lukt het en dan is er een conforme weerstandmeting maar vaak lukt het ook niet en 'een beetje wiebelen' lukt niet omdat de pennetjes dan geen goed contact meer maken. Visuele inspectie levert niets op, heb de neus open om er iets beter bij te kunnen maar er is niets te zien dat zorgen wekt. Dikte van de draden doet niet snel kabelbreuk vermoeden (tot nu toe alleen in 0.5mm aardedraden), de boel zit netjes op z'n plek en er schuurt niets.

Vooralsnog geen vonk en wederom geen idee wat nu te doen.


Ik waarder de reacties enorm maar ik ben een beetje druk op het moment dus soms laat een reactie van mijn kant even op zich wachten...

Edit: een weerstand meting tussen de bougiedop en de de bobine geeft geen reactie. Weerstand meting op de plus en min vd bobine geeft wel een resultaat. Ik heb een halve cm van de bougiekabel afgeknipt en de dop er weer opgeschroeft. Geen vonk
 
Last edited:
- in het werkplaats handboek voor de Vespa 4t 4v staat dat de output van de pickup meer dan 2V moet zijn. Bij mijn oude zip heb ik 4 volt gemeten bij stationair toerental. Ik weet alleen niet of die pick-ups vergelijkbaar zijn...
 
De meting is ook niet stabiel 0.25V. Tijdens het starten piekt de meting tussen 0.25V en 0.35V en loopt weer terug (0.04-5-6V) wanneer je ophoudt met starten. Een meting met lopende motor is nog niet gelukt.
 
Spanning van de pickupspoel kun je niet echt goed meten en is sterk afhankelijk an de qualiteit van de multimeter waarmee je meet.
Daarom is het beter om gewoon de weerstand van de pickupspoel te meten.
Meestal igt deze rond de 125 tot 160 Ohm.
Dus als je deze weerstand vanuit de cdi-connector meet en het stripje op je vliegwiel draait kort genoeg langs de pickupspoel kun je ervan uitgaan dat het goed zit.
Ik heb de rest van dit draadje niet gelezen maar een pickupspoel kan er nooit voorzorgen dat een connector smelt.
 
Last edited:
Ik denk dat je dit zelf soort probleem hebben kunnen gehad:



Ik denk dat die op de blauw / zwarte draad heeft lopen sluiting maken bij de connector van je zij standaard.

Die blauwe draad komt volgens mij uit bij je ontsteking.. Waar deze heeft zitten vonken tijdens het gebruik van je scooter.
Waardoor je stekker door gesmolten is omdat die daar te heet is geworden.

(de reden dat je stator nog verder goed aangeeft op de meter) zou zeker even de stekker van je zijstandaard even nakijken of dat deze wel of niet gemonteerd is.


Hoe te vervangen? Ben bij dat je deze alleen met andere delen kan repareren. Want een gesmolten stekker kan je in deze niet zomaar even vervangen.. Is geen los onderdeel.
Post automatically merged:

Je kunt de stator (ontsteking) vervangen dan zit daar gelijk een nieuwe en goeie connector aan echter de contra-connector van de kabelboom is ook heet geweest dus die moet je ook vervangen vooral omdat je die 1,2 Ohm meet.

De weerstand in de blauwe draad zit hoogst waarschijnlijk in het stukje blauwe draad wat erg heet is geweest, dus vlak bij de connector van de kabelboom.
Deze zou je een klein beetje moeten inkorten en indien hij dan te kort is verlengen.

Dezelfde connectorset bestellen wordt een moeilijke.
Ik zou eens bij je locale Piaggio/Vespa dealer informeren of deze connectoren te bestellen zijn.
Indien niet, zou ik naar een automaterialenhandel gaan en vragen of men een alternatief heeft voor deze specifieke connectorset.
Je hebt dan weliswaar niet de originele connector wat en probleem kan worden als je eventueel een defecte stator krijgt maar het zit dan wel netjes aan elkaar.

Wil je het op de beunmanier doen, knip beide connectoren van de kabelboom/stator, schuif over elk kleur draadje een krimpkousje en soldeer het boeltje aan mekaar.
Schuif de krimkousjes over de soldeerverbindingen en krimp de kousjes met een warmtebron.


Volgens jou is solderen en krimpkoud een beunmanier? Niet helemaal helder of zo? Zie een foto in dit topic waar die kerel kroonsteentjes en hete lijmpistool heeft gebruikt.. Als ik een ding wel beun vind is dat het wel.
 
Last edited:
Back
Top