Piaggio new fly 4t4v
04/08/2012
30000km
2de eigenaar, onderhoud doe ik zelf.
Aansluiting op de onsteking gesmolten thv de blauwe draad. De stekker is ook gesmolten.
Sinds een paar weken snerpend geluid bij draaiende motor. (Oliepeil gecontroleerd en bleek erg laag: op het onderste streepje vd peilstok. Olie bijgevuld. Scooter start en rijdt prima, geen bijzonderheden. Poging achter vliegwiel schoon te maken met perslucht. Kwam wat stof uit, probleem niet verholpen. Olie en filter vervangen, ventilator op vario vervangen, probleem niet verholpen. Rollen zijn ook op, nog niet vervangen.)
Koplamp, achterlicht en dashboard verlichting gingen vorige week opeens uit. Batterij ineens leeg. Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, lampen nog steeds uit. Na het aansluiten van de spanningsregelaar lichte brandgeur waargenomen thv ontsteking. Stekker eruit getrokken en vastgesteld dat de verbinding van de stator (blauwe draad) zo heet is geworden dat de boel is gesmolten. Daarna scooter niet meer gestart.
De weerstanden van pickup en stator gemeten en deze zijn onveranderd sinds de vorige meting in 2020, resp. 128.5 en 0.6 ohm. Betekent dat, dat de pickup en stator nog goed zijn? De weerstand op blauwe draad thv de stekker vd spanningsregelaar is 1.2 ohm. (Is dit verschil tov de gemeten 0.6 ohm een probleem?)
Ik heb geen idee wat de volgende stappen zijn om dit te repareren omdat ik niet weet wat hier precies aan de hand is. Of wat voor schade het kan veroorzaken.
04/08/2012
30000km
2de eigenaar, onderhoud doe ik zelf.
Aansluiting op de onsteking gesmolten thv de blauwe draad. De stekker is ook gesmolten.
Sinds een paar weken snerpend geluid bij draaiende motor. (Oliepeil gecontroleerd en bleek erg laag: op het onderste streepje vd peilstok. Olie bijgevuld. Scooter start en rijdt prima, geen bijzonderheden. Poging achter vliegwiel schoon te maken met perslucht. Kwam wat stof uit, probleem niet verholpen. Olie en filter vervangen, ventilator op vario vervangen, probleem niet verholpen. Rollen zijn ook op, nog niet vervangen.)
Koplamp, achterlicht en dashboard verlichting gingen vorige week opeens uit. Batterij ineens leeg. Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, lampen nog steeds uit. Na het aansluiten van de spanningsregelaar lichte brandgeur waargenomen thv ontsteking. Stekker eruit getrokken en vastgesteld dat de verbinding van de stator (blauwe draad) zo heet is geworden dat de boel is gesmolten. Daarna scooter niet meer gestart.
De weerstanden van pickup en stator gemeten en deze zijn onveranderd sinds de vorige meting in 2020, resp. 128.5 en 0.6 ohm. Betekent dat, dat de pickup en stator nog goed zijn? De weerstand op blauwe draad thv de stekker vd spanningsregelaar is 1.2 ohm. (Is dit verschil tov de gemeten 0.6 ohm een probleem?)
Ik heb geen idee wat de volgende stappen zijn om dit te repareren omdat ik niet weet wat hier precies aan de hand is. Of wat voor schade het kan veroorzaken.
Attachments
Last edited: