stationairschroef kapot wat nu?

gaat om de stelschroef voor de aanslag van de gaskabelboog.
is volgens mij gewoon een metrisch boutje/schroefje, daarom vind je 'm ook niet: ff opmeten en naar de ijzerwarenzaak..

schroefie.jpg
 
Last edited:
Opera Snapshot_2023-03-23_213939_www.google.com.png

Gaat dus om dit ding? Dan is het al helemaal makkelijk. Gewoon standaard boutje erin. Is de veer te slap en wil je geen nieuwe kopen kan er ook een moertje op. door die dan strak te draaien blijft de moer op zn plek. Is het schroefdraad in het beugeltje kapot kan je nieuw draad tappen
Post automatically merged:

Zie nu je edit pas.
wat je vindt zijn allemaal van die regelbare sproeiers.
Je hebt het toch niet over mijn linkje?
 
Kan je me uitleggen wat het een verstelbare sproeier maakt?
Dacht namelijk dat het een stationairschroef is. Regelt namelijk het stationair en doet niks anders dan de gasschuif een beetje omhoog duwen om genoeg mengsel door te laten om het blokje met de gashendel dicht het blokje te laten draaien.
Lijkt mij niet heel veel met een sproeier te maken te hebben
 
m4 is geen schroef.
volgens de technische normen bepaalt de kop of iets een schroef is of een bout.
zo bestaan er houtdraadbouten (dikke "schroef" maar met zeskantkop) maar ook cilinderkopschroeven (inbus dus) M12
Post automatically merged:

Kan je me uitleggen wat het een verstelbare sproeier maakt?
Dacht namelijk dat het een stationairschroef is. Regelt namelijk het stationair en doet niks anders dan de gasschuif een beetje omhoog duwen om genoeg mengsel door te laten om het blokje met de gashendel dicht het blokje te laten draaien.
Lijkt mij niet heel veel met een sproeier te maken te hebben
meeste die ik zie via jouw linkje hebben zo'n fijn taps puntje, die naarmate je ze verder uit draait, een grotere opening vrij geven voor lucht danwel benzine of zelfs een mengsel daarvan, afhankelijk van de carburateur en waar ze zitten.
 
De enkele die daar misschien tussen zaten waren luchtschroeven, denk dat je die bedoeld. Stationairschroeven hebben ook een puntje, als die plat was zal de gasschuif immers niet omhoog gedrukt worden.

Heb weleens van een afstelbare sproeier gehoord, maar eerlijk gezegd nog nooit gezien. Al helemaal niet in een brommer.
Denk dat het vrij ouderwetse techniek is die in de praktij niet zo goed werkt.
 
Weet je ook waarom deze niet (meer) gebruikt wordt?
Lijkt mij wel handig deze een slagje aan te kunnen draaien om je carburateur af te stellen voor bijv koud weer
 
Btw ... tegenwoordig zijn er Carburateurs waar niet eens meer een sproeier word toegepast .
SmartCarb.
 

Attachments

  • 37098459_1948034922153728_1482870762120413184_n.jpg
    37098459_1948034922153728_1482870762120413184_n.jpg
    51.1 KB · Views: 6
De enkele die daar misschien tussen zaten waren luchtschroeven, denk dat je die bedoeld. Stationairschroeven hebben ook een puntje, als die plat was zal de gasschuif immers niet omhoog gedrukt worden.
ok, sorry, dat puntje is inderdaad voor die stationairschroeven die de gasschuif van opzij opvangen.
maar wat jij dan een luchtschroef noemt, (en daarom zei ik al: "afhankelijk van het type carburateur") is in andere carburateurs (de CVK-modellen) juist een brandstof- of mengselschroef, die bij uitdraaien een rijker mengsel geeft. een luchtschroef heeft het omgekeerde effect.
 
volgens de technische normen bepaalt de kop of iets een schroef is of een bout.
zo bestaan er houtdraadbouten (dikke "schroef" maar met zeskantkop) maar ook cilinderkopschroeven (inbus dus) M12
Post automatically merged:
jaja ik heb nog een klinknagelschroef liggen.
 
(a) zeskant: de onderzijde komt vlak tegen het te bevestigen materiaal; op de bovenzijde past een sleutel waarmee de schroef kan worden vast- of losgedraaid. Formeel is dit geen schroef maar een bout. (houtdraaibout)

maar alle lol op een stokje....

is dat klote schoefje nog niet gefikst dan??
 
Back
Top