Stationair sproeier in hoofdsproeier?

Fabian Tak

Member
Beste forum leden,

Even een vraagje. Kan het zijn dat er een stationairsproeier inplaats van een hoofdsproeier in mijn carburateur zit?

Ik heb een SYM Jet Sport 2007
Volgens mij gewoon standaard carb

De 'hoofd' sproeier in mijn carb ziet er zo uit:
a_13_191.jpg

En niet zoals deze:
download.jpeg

Iemand enig idee of er gewoon een std hoofdsproeier in kan doen met de juiste maat?

Fabian
 
Advertisement - register to remove this

Beste forum leden,

Even een vraagje. Kan het zijn dat er een stationairsproeier inplaats van een hoofdsproeier in mijn carburateur zit?

Ik heb een SYM Jet Sport 2007
Volgens mij gewoon standaard carb

De 'hoofd' sproeier in mijn carb ziet er zo uit:
View attachment 49747

En niet zoals deze:
View attachment 49749

Iemand enig idee of er gewoon een std hoofdsproeier in kan doen met de juiste maat?

Fabian

De onderste foto is de Dell'Orto sproeier, die past niet in elke carburateur.
Sommige modellen (andere merken) hebben wel eens een andere vorm.
Die bovenste doet mij denken aan een Mikuni of Keihin carburateur, kan dat kloppen?
 
Beste forum leden,

Even een vraagje. Kan het zijn dat er een stationairsproeier inplaats van een hoofdsproeier in mijn carburateur zit?

Nee, dit kan niet....
Het lijkt meer op de venturie-buis, of het is de luchtschroef op de eerste pica.

Zie ook:

AyLHU6P.jpg


Main jet is de hoofdsproeier..., wellicht kijk je verkeerd naar de carburateur.
Er gaan trouwens dell (groot) sproeiers in....
 
Nee, dit kan niet....
Het lijkt meer op de venturie-buis, of het is de luchtschroef op de eerste pica.

Zie ook:

AyLHU6P.jpg


Main jet is de hoofdsproeier..., wellicht kijk je verkeerd naar de carburateur.
Er gaan trouwens dell (groot) sproeiers in....

Eerste foto is een voorbeeld van google geplukt.

Maar ik zie nu wat ik bedoel het is de 'needle jet seat' ik krijg de hoofdsproeier daar alleen niet uit.. zit moer vast dus ik ging er vanuit dat het een geheel is..
 
Het lijkt een geheel echter is dit niet het geval.
De carburateur is ook van dellortho (12 mm) dus qua sproeiers moet men de dellortho groot aanschaffen.

Dat het vast zit kan heel wat ergernis opwekken is mijn ervaring.
Zou het proberen i.c.m. een klein tangetje en een (platkop) schroevendraaier.
Probeer wel de buis te beschermen met bijv een stukje doek o.i.d., als men deze beschadigd is het over en uit en moet men een nieuwe aanschaffen.
 
;) is goed Fabian..., we horen/lezen het wel.
Heb ondertussen ook een service manual gevonden aangaande je scootert.

Post ik gelijk even mee zodat je het bestand makkelijk kunt downloaden.
Altijd handig om op de pc te hebben staan...:)
 

Attachments

  • sym_jet_sport_x_servicemanual.pdf
    5.5 MB · Views: 47
Zeer waarschijnlijk bij de plaatselijke scootershop, bromfietswinkel en/of dealer in je woonplaats of iets daarbuiten.
Zoiets bestellen via een webshop kan duur uitpakken aangezien de verzendkosten ook niet misselijk zijn.
De carburateur op je Sym is er een van Dellorto, type: PHVA 12 mm ter info....

Even laten weken met WD40 (o.i.d.) doet ook wonderen alvorens het geweld los te laten op deze tere delen....
 
Last edited:
Heb m er uitgekregen. In een verlengde dop vast gezet, los gedraait met een precies passende platkop. Helaas gaat er een 4mm sproeier in en geen 5mm.
 

Attachments

  • 20180515_095449.jpg
    20180515_095449.jpg
    138.2 KB · Views: 5
Zijn dezelfde sproeiers als voor 4takt keihin en Deni en noem het maar op.. Gebruiken hetzelfde type 4mm sproeierkopje.
Dit is gebazeerd op dat Keihin dezelfde sproeiers gebruikt bij 2-takt en 4-takt carbs..

Als het een dell orto sproeier is zou je denk ik dell orto klein nodig hebben.. Maar geld denk ik niet in dit geval aangezien je zegt een keihin carb te hebben.. En op de bovenstaande foto lijkt het idd op een keihin sproeier 4mm.
 
Back
Top