Stationair- en luchtstelschroef onlogische reacties

Freich

Well-Known Member
Mijn Sym Symply uit 2012 met 10.000 op de teller die jaren stil stond heb ik momenteel weer goed lopend gekregen. Er zit o.a. een nieuwe cilinder in. Ook nog grote beurt gehad rond de 9500km, dus nieuwe v-snaar, luchtfilter enz. Hij loopt laag en hoog op zich prima en ik merk nergens stotteren. Ik ben nog een redelijke (trotse) beginner.

Nu probeer ik met warme motor de stationair goed te krijgen d.m.v. de 2 schroeven alleen er gebeuren voor mij onverklaarbare dingen. De stelschroef zit aan de cilinder kant dus regelt de benzine toevoer ALLEEN in stationair zo ver ik weet.

Sproeiers al gereinigd! Aan carburateur niets te zien. Membraam is goed, gashendel loopt soepel. Alles fabrieksstandaard.

1. Stationairschroef: reageert niet of langzaam. Als ik hem ver indraai gaan m'n toeren ineens veel omhoog. Maar zodra ik net zo ver terugdraai blijft hij in die toeren. Andersom ook, dan lijkt hij goed stationair te lopen maar kakt hij ineens in en moet ik weer verder indraaien. Het lijkt niet gelijk op te gaan en snel te reageren.

2. Luchtstelschroef: lijkt nauwelijks effect te hebben zoals het hoort. Ik hou als beginpositie 1,5 a 2 slagen aan. (De ene zegt 3, de ander 2, en elders hoor ik weer 1,5. In manual staat ook +-1,5.. Maar als ik hem volledig dichtdraai gaan m'n toeren als een gek omhoog. Terwijl mijn motor zou moeten afslaan door gebrek aan brandstof?

3. Mijn topsnelheid lijkt te worden bepaald door de luchtstelschroef. Het lijkt wel alsof ik iets harder kan zodra deze meer open staat. Terwijl het op vol gas enkel gaat om de grote sproeier toch?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Onregelmatig stationair lopen of een motor die niet valt af te stellen trekt vaak ergens valse lucht.
Wanneer je de luchtschroef helemaal dicht draait, dan zou de motor moeten uitvallen, niet door een gebrek aan brandstof maar een gebrek aan lucht/verkeerde benzine-lucht verhouding.
1.5 is trouwens maar een grove richtlijn en komt naar mijn ervaring vaak niet echt in de buurt van de correcte afstelling.
 
Onregelmatig stationair lopen of een motor die niet valt af te stellen trekt vaak ergens valse lucht.
Wanneer je de luchtschroef helemaal dicht draait, dan zou de motor moeten uitvallen, niet door een gebrek aan brandstof maar een gebrek aan lucht/verkeerde benzine-lucht verhouding.
1.5 is trouwens maar een grove richtlijn en komt naar mijn ervaring vaak niet echt in de buurt van de correcte afstelling.
Nu ben ik wel in de war, want bijv. in dit filmpje vanaf 11:30
heeft hij t over links/open = meer benzine, rechts = minder benzine.
Las namelijk ook dat een stelschroef aan de inlaat kant regelt lucht, zit ie aan de cilinder kant regelt hij benzine. Begrijp ik t gewoon verkeerd?

Hier bijv. vertelt iemand of t lucht of benzine regelt a.d.h.v. welke kant het zit:

En in jouw verhaal, zodra ik een luchtschroef dichtdraai en hij valt niet uit, dan zou t idd valse lucht kunnen zijn. Maar in mijn geval begint het wiel als een gek te draaien zo hard gaat het ineens hè.
 
Last edited:
Even een update van mijn kant.
Ik heb de elektrische choke getest door hem aan de 12v te leggen. De naald schuift slechts 1 mm uit, het ding wordt wel ontzettend warm. Die is dus aan vervanging toe.
Dit is waarschijnlijk het hele euvel. Zal iig veel verklaren! Ben benieuwd hoe het gaat met een nieuwe.
 
Laatste update en dit topic mag dicht:
De nieuwe choke gisteren geïnstalleerd en de problemen zijn verholpen. Mijn scooter valt nu netjes uit als ik de stelschroef te ver in- of uitdraai. Stationair schroef reageert ook netjes.
Vraag 3 helaas nog geen antwoord op, dit speelt nog steeds en ben erg benieuwd.
 
Om je vraag 3 proberen te beantwoorden.. de performance van je scooter is een kwestie van de perfectie verhouding vinden tussen lucht en benzine. Hoe beter de afstelling hiertussen, hoe beter je dingetje loopt..

ik weet niet hoe veel het scheelt qua topsnelheid maar het lijkt me vrij logisch dat als je carb beter js afgesteld dat ie sneller loopt...

hoop dat ik je vraag daarmee beantwoord heb
 
Om je vraag 3 proberen te beantwoorden.. de performance van je scooter is een kwestie van de perfectie verhouding vinden tussen lucht en benzine. Hoe beter de afstelling hiertussen, hoe beter je dingetje loopt..

ik weet niet hoe veel het scheelt qua topsnelheid maar het lijkt me vrij logisch dat als je carb beter js afgesteld dat ie sneller loopt...

hoop dat ik je vraag daarmee beantwoord heb

Met 2 of 2,5 slag loopt hij +-38 km/u (op teller) wat de top is gezien de vario ring erin.
Met 1,5 slag loopt hij maar 20 km/u (op teller). Echt een groot verschil.

Bedankt voor je uitleg.
 
Last edited:
Met 2 of 2,5 slag loopt hij +-38 km/u (op teller) wat de top is gezien de vario ring erin.
Met 1,5 slag loopt hij maar 20 km/u (op teller). Echt een groot verschil.

Bedankt voor je uitleg.
Nu je een nieuwe choke heb gezet, reageert ie dan nog steeds slecht op je afstemming van luchtschroef. Zeg maar 1.5 slag open en dan kijken of je moet indraaien. Miss dat je topsnelheid beter word? Met je nieuwe choke ivm geen valse lucht meer..?
 
Back
Top