Startrelais of startmotor?

LenTheMan

Well-Known Member
Mijn scooter (Aprilia Rally) kan alleen nog gestart worden met mijn kickstarter. Als ik op de startknop druk, gebeurt er helemaal niks. Ik dacht dat ik een klik zou moeten horen van het startrelais als dat nog werkt. Niet dus. Zou dat stuk zijn, of is het toch de startmotor? Of nog iets anders? Hoe test je dat uit? En waar zit al dat spul? Een beetje advies kan ik goed gebruiken, want ik ben een beginner op dit gebied.
Len
Sorry. Ik heb dit al eerder gepost in een ander forum op deze site, maar daar werd gezegd dat ik in dit forum moest zijn. Vandaar.
 
Advertisement - register to remove this

Stappen

Doet je remlicht het?
Verbinden de kabels goed bij de start knop?
Is je startmotor niet bevuild?
zoja haal je carter eraf, haal vario etc eraf. haal start motor los die zit vast met 2 inbussen en maak em ff schoon
 
Kan je ons dat ook ff vertellen waar de startmotor precies zit, en hoe hij eruit ziet?

Relais hoor je inderdaad klikken wanneer ze inschakelen. Heb je geen lampje waarmee je kan testen of hij uberhaupt spanning doorgeeft? Kan met elk willekeurig lampje tot de 12v, mits je het niet erg vind als hij meteen doorbrandt ;) Maar dat maakt nie tuit, weet je in ieder geval dat je relais het nog doet.

Sinds wanneer is het stuk? Was het al zo toen je de scooter kocht of van de 1 op de andere dag?
 
Zodat je niet wegschiet?

Ik verwachtte eigenlijk dat je startmotor aan het schakelaartje in je remhandvat zou hangen, en niet aan je licht zelf...
beetje stom gedaan als je t mij vraagt :s

Nouwja, je zal in ieder geval niet snel met een kapot achtrerlicht rijden zonder dat je t weet...
 
Originally posted by Cipher
Zodat je niet wegschiet?

Ik verwachtte eigenlijk dat je startmotor aan het schakelaartje in je remhandvat zou hangen, en niet aan je licht zelf...
beetje stom gedaan als je t mij vraagt :s

Nouwja, je zal in ieder geval niet snel met een kapot achtrerlicht rijden zonder dat je t weet...

De 2 draadjes zitten bij de remhandle hoor, niet bij het achterlicht...
 
Originally posted by Cipher
Zodat je niet wegschiet?

Ik verwachtte eigenlijk dat je startmotor aan het schakelaartje in je remhandvat zou hangen, en niet aan je licht zelf...
beetje stom gedaan als je t mij vraagt :s

Nouwja, je zal in ieder geval niet snel met een kapot achtrerlicht rijden zonder dat je t weet...

Reden dat je altijd rem moet indrukken, is idd dat je niet wegschiet :p moet je maar eens inbeelden wat ffect het zou geven moest dit niet het geval zijn :p whahaha, kzie het zo voor mij gebeuren iemand die voor eerste keer een brommer start, die mijn brommer probeerd te starte, lol als die vergeet rem in te drukken en eens goed aan die gashendel draait :p whaha kzie het al gebeure
 
Originally posted by Stealth-EVO50
De 2 draadjes zitten bij de remhandle hoor, niet bij het achterlicht...

juist, deze remlicht schakelaars zorgen dat je remlicht gaat branden als je de rem inknijpt, maar zorgen er ook voor dat je elec. kan starten

dus als deze kapot zijn, doet én je remlicht het niet én je elec. start
 
Originally posted by Stealth-EVO50
De 2 draadjes zitten bij de remhandle hoor, niet bij het achterlicht...
Waarom zou je dan niet kunnen starten als je achterlicht stuk is?

Heb ook ffies gekeken, maar mijn startmotor doet het prima, zonder achterlampje. Of heb ik het verkeerd gelezen?
(ik heb het er dus over dat ik niet snap waarom je naar je achterlicht moet kijken als je elek. start het niet doet)
 
Originally posted by Cipher
Waarom zou je dan niet kunnen starten als je achterlicht stuk is?

Heb ook ffies gekeken, maar mijn startmotor doet het prima, zonder achterlampje. Of heb ik het verkeerd gelezen?
(ik heb het er dus over dat ik niet snap waarom je naar je achterlicht moet kijken als je elek. start het niet doet)

Je achterlicht werkt net als je elec. start op je accu. Als je remlichten en elec. start niet werken kun je dus naar je accu kijken.

Je kan wel starten met een kapot achterlicht, omdat de startmotor 'verbonden' is aan de 2 draadjes bij je remhandle. Daar reageerd de startmotor alleen op.
 
Back
Top