Startrelais kapot/ startmotor Vespa s50

Scooba142

New Member
Yo,
Mn vespa s50 4t4v had de laatste tijd startproblemen. Moest in de ochtend eerst paar keer kicken om hem aan te krijgen, daarna was het elektrisch mogelijk. Nu tijdens de sneeuwdagen heb ik hem een keer gebruikt (hij staat buiten). Nu dat de sneeuw weg is start hij niet meer, dus heb ik
- luchtfilter gecheckt -> zit wel veel olie in en ik ga een nieuw element kopen maar hij start normaal gezien gewoon zo.
- bougie gecheckt, word nat bij kicken en vonkt ( zo goed als nieuwe bougie)
- accu opgeladen, dit was het probleem vorige keer

nadat ik hem heb opgeladen en alles gecheckt heb ik hem meerdere keren geprobeerd te starten. Na een paar keer elek starten en kicken hoor ik bij elek starten een raar geluid. Hierna hoor ik hem niet meer starten en hoor ik het startrelais klikken en soms klikt hij heel snel en begint de startmotor ook geluid te maken, maar heel zacht vergeleken met een normale start. Ik zie ook dat de achterlamp bijna helemaal uit gaat als ik dit doe. Heb voor de zekerheid de accu weer opgeladen, nu blijft die aan, maar hoor alleen maar het startrelais klikken.
Zou dit een kapotte startrelais zijn? Hij is best oud maar de ‘tanden’ van het startrelais zijn niet geoxideerd.
 
Advertisement - register to remove this

Het is OF je relais, of je startmotor die kaduuk is, of de eerder genoemde slechte massa.

buiten dat kan t evt een kapotte zekering zijn.

je zegt dat je je startrelais hoort klikken, dat betekent dat deze dus nog werkt. Ik denk dat het een je startmotor ligt. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn brommer.
 
Slechte massa misschien?
Ik heb echt heel eerlijk gezegd geen idee hoe ik dit kan checken, elektro is niet echt mn ding. Enig idee?
Post automatically merged:

Het is OF je relais, of je startmotor die kaduuk is, of de eerder genoemde slechte massa.

buiten dat kan t evt een kapotte zekering zijn.

je zegt dat je je startrelais hoort klikken, dat betekent dat deze dus nog werkt. Ik denk dat het een je startmotor ligt. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn brommer.
Zekering is het denk het niet nee, weet je misschien hoe je de massa kan testen/ verbeteren? Hoop dat het niet de startmotor is want heb (nog) geen idee hoe ik die vervang ;)
 
Ik heb echt heel eerlijk gezegd geen idee hoe ik dit kan checken, elektro is niet echt mn ding. Enig idee?
Post automatically merged:


Zekering is het denk het niet nee, weet je misschien hoe je de massa kan testen/ verbeteren? Hoop dat het niet de startmotor is want heb (nog) geen idee hoe ik die vervang ;)
Meten met een multimeter, google kan je er vanalles over vinden
 
Ik zou eerst eens een nieuwe massa kabel trekken van blok naar frame voordat je alles gaat vervangen.
Wat Simsa zegt is inderdaad een goeie. Werkt het dan nog steeds niet kan je altijd proberen om nog een extra massa kabel aan te leggen.
 
Het is OF je relais, of je startmotor die kaduuk is, of de eerder genoemde slechte massa.

buiten dat kan t evt een kapotte zekering zijn.

je zegt dat je je startrelais hoort klikken, dat betekent dat deze dus nog werkt. Ik denk dat het een je startmotor ligt. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn brommer.

Of gangbaarheid bendix,
Groet,
 
Persoonlijk denk ik dat gewoon je accu kaduuk is.
Je kunt hem wel opladen maar dit heeft weinig zin want een kapotte accu laadt zich binnen no time weer op en is ook op spanning maar bij de eerste startpoging is deze weer gelijk leeg.
Het klikkend/zoemend geluid van het startrelais is een aanwijzing dat de spanning van de accu in elkaar kukelt als je de startknop drukt.

Blijf niet te lang experimenteren en doorstarten, hiermee kun je de contacten van het startrelais verbranden.
 
Heb de startmotor teruggezet en toen hoorde ik hem draaien maar zacht, het leek alsof hij los zat vanbinnen. Heb hem er weer afgehaald, blijkt zo’n blokje vast ‘gesmolten’ te zitten :/. Ik hoop dat een nieuwe startmotor het helemaal fixt.image.jpg
 
Heb startmotor vervangen en start weer, heb accu opgemeten en geeft na rijden ongeveer 12.5 aan dus genoeg volgens mij. Heb wel een probleem met ploffen maar heb daarvoor nieuw thread aangemaakt
 
Back
Top