Startproblemen Vespa

Status
Not open for further replies.

Nico valk

New Member
Hier een vreemde probleem. Ik ben in bezit van een Vespa ls. 4 takt. Als ik mijn scooter op het contact zet stijgt de brandstofmeter. Op het moment dat ik mijn remhendel intrek om te starten doet de scooter niets en zakt de brandstofmeter terug naar nul. Knipperlicht en clacson doen het ook niet als ik hem op contact zet. Heb het contactslot al vervangen voor een nieuwe omdat ik het vermoeden had dat het daar aan lag.
 
Advertisement - register to remove this

Als ik het zo lees klinkt dit als een massaprobleem, maw er zit ergens een breuk of slecht contact in de massa-bedrading.
De massabedrading of min-bedrading is bij Vespa zwart van kleur.

Meet met een multimeter op het laagste Ohm-bereik de weerstand van elke zwarte draad tov de min-pool van de accu.
De weerstand moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
Weerstand meten doe je met het contactslot op Off.

Controleer ook alle connectoren op slechte contacten en oxide vorming en maak indien nodig de contacten schoon.
 
Wat @Sparky zegt klopt.
Zou dit zeker checken.
Kijk ook of er oxidatie zit bij de lampen.
Vooral bij het achterlicht kan dit door opspattend water voorkomen.
De schakelaars op het stuur kunnen ook geoxideerd zijn.
Op de foto zie je welke ik bedoel.
Succes...!!!Schakelaar-Scooter.jpg
 
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het in de remschakelaars zit.
De tanksensor hangt aan 1 zijde aan massa, als de massa ergens slecht contact maakt en je schakelt een grotere verbruiker in, in dit geval het remlicht, verhoog je hiermee het potentiaal van de massa.
MAW het spanningsverschil over de tanksensor wordt kleiner en daardoor ook de stroom die vanaf de brandstofmeter komt, daardoor loopt de brandstofmeter terug naar nul.
Mottige remschakelaars zouden ook niet verklaren waarom de claxon en knipperlichten het niet doen.

Nico, heb je al eens gekeken naar de accu klem op de min-pool van je accu, misschien ligt deze los of is hij geoxideerd waardoor hij geen goed contact maakt!
 
Sparky, ik twijfel geen moment aan jouw kennis over elektra;) Desalnietemin heb ik dergelijke spookachtige symptomen als Niko beschrijft best vaak meegemaakt met enkel 1 zo'n corrupt werkende schakelaar. Ofwel deze was "los" gaan zitten in de rem of gewoon defect.
 
Dit zou dus betekenen als Nico beide schakelaars afkoppelt, de knipperlichten en de claxon weer werken en enkel de elektrische start en remlicht niet zou werken.


Ik betwijfel dit ten zeerste maar het is het proberen waard. ;)

By the way, ik ervaar je bijdrage niet als kritiek maar als een waarde volle bijdrage waar Nico misschien iets mee kan.
 
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Ben met alle informatie die ik krijg blij. Hopelijk zit er een tussen die mij uit de problemen helpt. Ga ze stap voor stap proberen.
 
Gelukkig probleem gevonden. Had diversen reacties uitgevoerd. Diversen metingen uitgevoerd en alles zag er goed uit. Ook bedrading bekeken op slijtage en/of oxidatie. Alles zag er goed uit. Heb toen als laatste middel mijn accu doorgemeten op sterkte/kracht en ja hoor. Als ik een zware verbruiker (o/a remlicht) activeerde storte de complete accu in elkaar. Een andere accu erbij gezet, proberen te starten en geweldig. Hij doet het. Nu morgen even een nieuwe accu halen. En we kunnen weer rijden.
 
Gelukkig probleem gevonden. Had diversen reacties uitgevoerd. Diversen metingen uitgevoerd en alles zag er goed uit. Ook bedrading bekeken op slijtage en/of oxidatie. Alles zag er goed uit. Heb toen als laatste middel mijn accu doorgemeten op sterkte/kracht en ja hoor. Als ik een zware verbruiker (o/a remlicht) activeerde storte de complete accu in elkaar. Een andere accu erbij gezet, proberen te starten en geweldig. Hij doet het. Nu morgen even een nieuwe accu halen. En we kunnen weer rijden.
Zo zie je maar weer, een complex probleem heeft soms een makkelijke oplossing...
Mooi dat het opgelost is !
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top