Startproblemen en vraag sproeiermaat

Bassievrucht

Active Member
Ik heb een kymco agility 50 met 80cc.

Nu heb ik het volgende probleem;

Ik kan hem heel slecht starten in de ochtend, net alsof de hele carburateur weer vol moet lopen, maar ik heb de vlotterbak in de ochtend er een keer afgehaald en er zat gewoon benzine in.

Als ik hem dan start na 2 minuten doorstarten dan komt die gewoon goed vooruit, geen problemen ermee.

Uiteindelijk word die warm en gaat die stotteren en loopt die gewoon veel te rijk. Als je remt voor een stoplicht ofzo dan valt die uit en moet die even 2 minuten afkoelen en dan start die daarna direct weer.

Dus ik denk, hij zal wel gewoon te rijk lopen met sproeier 84, dit is gewoon een "officiele sproeier" die je kan kopen voor dit soort carburateur (keihin)

Nu heb ik een hele hoop polini sproeiers liggen dus ik dacht ik draai er wel even sproeier 82 van polini in, zelfde schroefdraad en schroefdraad maat.

Vervolgens start ik hem, ok loopt goed stationair, stuk beter.

Vervolgens ga ik rijden om te testen maar stottert die nog erger dan eerst, dus nu mijn vraag, is polini 82 rijker dan bijvoorbeeld keihin 82?

En weet iemand waarom die in de ochtend zo ontiegelijk slecht zou kunnen starten?
 
Advertisement - register to remove this

1 Vervolgens ga ik rijden om te testen maar stottert die nog erger dan eerst, dus nu mijn vraag, is polini 82 rijker dan bijvoorbeeld keihin 82?

2 En weet iemand waarom die in de ochtend zo ontiegelijk slecht zou kunnen starten?
1 Voor zover ik weet staat de sproeiermaat gewoon voor 0,82 mm.
Ik herinner me van 15 jaar terug dat er een enkel merk was die dat anders deed, maar heb de info niet meer helder.

2

- Wellicht toch even je choke op werking testen, ook al twijfel ik of dat überhaupt nodig is met dit seizoen.
- Verder stationair afstelling eventueel aanpassen. Twee slagen de verkeerde kant op met je luchtschroef en zon scooter start al voor geen meter meer.
- Controleren op valse lucht.
- Gezien je met 80cc rijdt ga ik er vanuit dat je klepspeling juist staat.
 
je hebt een sproeier voor stationair en een hoofdsproeier.
ga niet lopen #$@%#@$ aan je hoofdsproeiers als starten en stationair moeilijk doen, die H.S. is voor de top!
stationairsproeier kan dicht zitten, E-choke kan ook haperen zoals al gezegd.
en je hebt geen luchtschroef maar een stationair-mengselschroef op een Kymco. hiermee regel je ook een bypasskanaaltje voor je stationair mengsel, net als de "choke" doet (die niet zoals een ouderwetse choke de luchttoevoer afknijpt, zodat er meer benzine uit de stationair- of hoofdsproeier wordt getrokken.)
aangezien je een 80 cc hebt, die wat meer mengsel lust, eerst stationairsproeier checken/doorprikken, stat. regelschroef even controleren (indraaien tot de aanslag, dan weet je hoe ie stond) dan daar omheen zoeken (waarschijnlijk) verder open. (maar als je sproeier dicht zat en hij doet 't gelijk, hier afblijven.
 
1 Voor zover ik weet staat de sproeiermaat gewoon voor 0,82 mm.
Ik herinner me van 15 jaar terug dat er een enkel merk was die dat anders deed, maar heb de info niet meer helder.

2

- Wellicht toch even je choke op werking testen, ook al twijfel ik of dat überhaupt nodig is met dit seizoen.
- Verder stationair afstelling eventueel aanpassen. Twee slagen de verkeerde kant op met je luchtschroef en zon scooter start al voor geen meter meer.
- Controleren op valse lucht.
- Gezien je met 80cc rijdt ga ik er vanuit dat je klepspeling juist staat.
1 - dan is dat waarscijnlijk uitgesloten, dan zouden die polini sproeiers gewoon moeten werken.

2;
- choke moet ik inderdaad nog even testen maar lijkt me sterk dat hier het probleem ligt.
- mengsel schroef staat nu op 2,5 slag zoals ik altijd aanhoud, hij loopt ook gewoon goed stationair tenzij je ineens moet remmen, en als ik stationair nog hoger zet dan dit gaat die scooter er uit zichzelf vandoor.
- valse lucht heb ik al op gecontroleerd en dit was er niet.
- klepspeling staat juist, inlaat op 0.05mm en uitlaat op 0.10mm


je hebt een sproeier voor stationair en een hoofdsproeier.
ga niet lopen #$@%#@$ aan je hoofdsproeiers als starten en stationair moeilijk doen, die H.S. is voor de top!
stationairsproeier kan dicht zitten, E-choke kan ook haperen zoals al gezegd.
en je hebt geen luchtschroef maar een stationair-mengselschroef op een Kymco. hiermee regel je ook een bypasskanaaltje voor je stationair mengsel, net als de "choke" doet (die niet zoals een ouderwetse choke de luchttoevoer afknijpt, zodat er meer benzine uit de stationair- of hoofdsproeier wordt getrokken.)
aangezien je een 80 cc hebt, die wat meer mengsel lust, eerst stationairsproeier checken/doorprikken, stat. regelschroef even controleren (indraaien tot de aanslag, dan weet je hoe ie stond) dan daar omheen zoeken (waarschijnlijk) verder open. (maar als je sproeier dicht zat en hij doet 't gelijk, hier afblijven.
Hoofd sproeier had ik aangepast omdat die op ze top ook een soort van stotterde/haperde.
stationairsproeier heb ik al doorgeprikt en doorgespoten met remreiniger, de remreiniger kwam er gewoon doorheen.
Ik denk echt dat het probleem bij de hoofd sproeier ligt.
 
Het gaat niet zozeer om hoe hoog stationair.

Maar om de mengselverhouding.

Wellicht wanneer die koud slecht start.

Luchtschroef dicht.

Dan steeds starten met 1 slag meer open draaien. ( Gewoon 5 seconden, geen 2 minuten.)

Gauw uitgesloten dan.

Verder zou ik alleen denken aan weinig compressie.
Kmstand cilinder?

Overigens met: 'lijkt me sterk' valt er weinig te presteren.:p

Als extra info, wanneer ik mijn GY6 met sproeier 80 voorzie van 84 of 86 en ga rijden gebeurt er vrij weinig. Loopt te rijk. Stottert wat, vooral wanneer je gas herpakt.
Uitvallen van een 0.02/4 mm meer benzine doorvoer is erg ver gezocht.
 
Last edited:
Het gaat niet zozeer om hoe hoog stationair.

Maar om de mengselverhouding.

Wellicht wanneer die koud slecht start.

Luchtschroef dicht.

Dan steeds starten met 1 slag meer open draaien. ( Gewoon 5 seconden, geen 2 minuten.)

Gauw uitgesloten dan.

Verder zou ik alleen denken aan weinig compressie.
Kmstand cilinder?

Overigens met: 'lijkt me sterk' valt er weinig te presteren.:p

Als extra info, wanneer ik mijn GY6 met sproeier 80 voorzie van 84 of 86 en ga rijden gebeurt er vrij weinig. Loopt te rijk. Stottert wat, vooral wanneer je gas herpakt.
Uitvallen van een 0.02/4 mm meer benzine doorvoer is erg ver gezocht.
het mengsel schroef verhaal heb ik ook al geprobeerd, cilinder is nog niet zo heel oud, zo een 1500km nu. Weet alleen niet of die netjes is ingereden door de vorige eigenaar, ik heb hem nu zo een 1000km.

zou stotteren niet kunnen komen door te arm lopen bij een 4takt? zou ook gelijk de start problemen verklaren lijkt mij.
 
mn zoon heeft ook zon apparaat...
heeft er een doogezaagde cdi inzitten, rijdt verder perfect alleen stottert op de top...
nieuwe onbegrensde cdi erin en t was opgelost.
en als je bougiedop verrot of slecht is stottert ie ook.

starten kan je verhelpen met kleppen te stellen. waarschijnlijk de uitlaatpoort iets te ver.
 
inlaat staat een fractie te krap.
lijken zijn helemaal niet zo sterk, al ruiken ze misschien zo. (of je moet te veel zombieseries hebben gekeken?)
als je je stationair mengselschroef opendraait, hoort je stationair toerental te dalen. (arm mengsel draait hoog stationair, maar kan minder kracht achter zitten)
met de aanslagschroef op de gaskabelschijf draai je dan weer het toerental omhoog.
@AGM Retro GT Beun : juist omdat je je choke nu misschien niet nodig hebt, moet je hem testen: hij staat bij koude start altijd open, tot hij elektrisch wordt opgewarmd: als dit niet werkt, blijft ie dus open =rijk staan.
(ik ervaar ondertussen inhouden vanaf stationair naar optrekken, vermoedelijk is 3,5 slag open van die mengselschroef te veel voor wat warmer weer.)
 
Ik heb het haper probleem opgelost, had besloten om even in mijn stoute schoenen te staan en een sproeier 90 erin te zetten, even doorstarten zodat de vlotter doorliep en sloeg aan.

Liep naar me gevoel iets beter stationair.

Ik dus rijden, 0 haperingen nu, warm of koud, alleen bij ong 5 kmpu het gas snel oppakken hapert die 1x en dan gaat die gelijk weer.

Moet nog testen wat er gebeurt bij een hele warme motor en plots remmen maar ik denk dat ik dus met 84 (veel) te arm heb gereden, en door mijn 2takt ervaring heb gedacht dat die te rijk stond...

Startprobleem moet ik alleen nog oplossen nu, maar bedankt voor de hulp tot nu toe!
 
Ah 't was dus haperen i.p.v. stotteren.
Ik volg je. Best gek eigenlijk hoe een GY6 aanvoelt met sproeier 4 maatjes te klein. Laat staan 8.
Op tweetakt merk je idd weinig van 4 maatjes bijv.

@AGM Retro GT Beun : juist omdat je je choke nu misschien niet nodig hebt, moet je hem testen: hij staat bij koude start altijd open, tot hij elektrisch wordt opgewarmd: als dit niet werkt, blijft ie dus open =rijk staan.
(ik ervaar ondertussen inhouden vanaf stationair naar optrekken, vermoedelijk is 3,5 slag open van die mengselschroef te veel voor wat warmer weer.)
Ben je nou aan het herhalen wat je van mijn posts geleerd hebt. :tonguewink:

Sws de choke testen, wellicht blijft ie wel hangen in uitgeduwde naaldpositie.
 
Kraai rijmt op papegaai.. en aangezien jij 't vergeten was...
@Bassievrucht: heb je ook nog een verstelbare sproeiernaald?
Nee ik heb geen verstelbare naald helaas.

Wel even een status update;
- Sproeier heb ik nu 92 van gemaakt, reed nog een tikje lekkerder dan 90.
- Ik heb de gas pomp afgesloten dmv een tierip om de hevel, lijkt ook beter te reageren op het gas nu.
- Haperen is in principe helemaal weg, heel soms vanuit stilstand maar dat is het ook echt, groter gaan dan 92 lijkt me te rijk want nu ruikt die al best naar uitlaat gas, niet dat dat me veel uitmaakt maar meestal als je dat hebt loopt die al richting rijk.
- choke is gecontroleerd en werkt, en scooter start veel beter na de bijna 10 maten grotere sproeier, halve minuut doorstarten nog steeds maar dat is in ieder geval veel beter dan 2 minuten.
- top snelheid is van 65gps naar 70/75gps gegaan, vele malen beter lijkt mij.
- loopt nu fatsoenlijk stationair, alleen na koude start kan die heel soms afslaan in de 1e minuut van het rijden. (1,5 slag op de mengsel schroef en stationair schroef erop afgestemd, ding wil wel een beetje wegrijden maar maakt me niet zo uit, waarschijnlijk helpen nieuwe trekveren)
- de uitlaat lijkt ook veel minder warm te worden nu.
- kleppen staan nu goed op kycmo specificaties.
- alle timingen nagelopen, vonkt op het goede moment (net voor tdc) en de kleppen openen op het juiste moment.
- alle sproeiers wederom doorgespoten met perslucht en remreiniger, ook alle kanaaltjes in de carburateur, carburateur lekt ook niet hier heb ik op getest.
- nieuwe 98 er in gedaan met een beetje motor reiniger.

Bedankt voor de hulp iedereen!
 
Last edited:
Back
Top