Startmotor werkt alleen na gebruik claxon

Nee de meting hoef je niet in de schakelaar te doen, maar op de connector van de schakelaarcluster zoals op de foto van mijn post #19, deze zit waarschijnlijk achter je beenschild.
 
Ik heb hem weer opgemeten volgens punt 9.

Ik kom op 0,59 uit.

Wat denk jij?
20210110_220033.jpg
Post automatically merged:

Ik had je bericht nog niet gelezen toen ik bezig was, ik heb met 2schroefjes de schakelaar uit elkaar gehaald.

Mocht je toch een meting willen bij de connector, dan doe ik dat morgen na het werk.

Mijn gevoel zegt de schakelaar, soms wil hij soms niet.
 
Last edited:
Als je met het contact aan, de remhevel ingeknepen en de startknop ingedrukt op de geel/rode draad bij de schakelaarcluster 0,59 Volt meet is je schakelaar in orde.

Ik zou de meting nog eens doen bij het startrelais en als daar de waarde 9,45 Volt blijft zit er een probleem in de geel/rode draad tussen de connector van het startrelais en de rood/gele draad bij je startknop.
Deze rood/gele draad loopt via de schakelaarclusterconnector achter je beenschild dus in deze connector kan het probleem ook nog zitten.

Ik lees net dat je vermoedt dat de schakelaar soms wel en soms niet schakelt, hier kom je alleen achter door de meting bij de schakelaar een aantal keren te herhalen als de spanning niet elke keer als je op de startknop drukt nagenoeg 0 Volt is, schakelt de schakelaar af en toe noet goed.
 
Last edited:
Goed, we komen verder dankzij jou, geweldig.

Ik had inderdaad het contact aanstaan en remhevel ingedrukt.
Dus de startknop kunnen we uitsluiten.

Morgen na mijn werk ga ik het been schild verwijderen en ga ik door met meten.

Vind het echt super dat je me helpen wil.

Het kan zijn dat de vorige eigenaar heeft lopen rommelen daarbinnen, want ik mis een paar schroeven in het beenschild.

Bedankt voor nu, en ik laat morgen van me horen.

Fijne avond nog.

Gr Danny
 
Stuurkapje een beetje losgehaald, en weer gemeten.
20210111_191303.jpg

Ik krijg bijna weer dezelfde waarde al gister.

20210111_191325.jpg


Alvast bedankt sparky.

Gr Danny
Post automatically merged:

Bij de startrelais blijft hij 9,46, heel vreemd
 
Last edited:
Dat is niet vreemd.
Dit betekent dat het probleem (het slecht contact) in de rood/gele draad zich bevindt tussen de connector van het startrelais en de connector achter de stuurkap.
Waarschijnlijk een draadbreukje waarvan de uiteinden nog lichtjes tegen elkaar liggen.

Ik zie dat jouw meter ook Ohm kan meten.

Zet hem eens op het meetbereik van 200 Ohm.
Je ziet nu op het display waarschijnlijk OL of I, dit betekent een oneindige weerstand.
Houdt nu beide meetpennen even goed tegen elkaar, als de meter in orde is, meet je nagenoeg 0 Ohm.

We gaan nu voor de zekerheid even de weerstand meten van het stukje rood/gele draad tussen de connector van het startrelais en de connector achter je stuurkap.

Zet de scooter niet op contact en doe het volgende:

  1. Prik met de rode meetpen van de meter op de rood/gele draad van de connector in de stuurkap.
  2. Prik met de zwarte meetpen van de meter op de rood/gele draad van de connector van het startrelais.
  3. Lees de meter af en laat even weten wat je gemeten hebt.
 
Last edited:
16104355666474240118251560207038.jpg

Ik heb 0,00


Sorry dat ik gisteravond niet meette, was bekaf, half 9 sliep ik al.

Bedankt nog.

Gr Danny
Post automatically merged:

16104356818772356988517599559301.jpg
Post automatically merged:

Dit is met contact aan
 
Last edited:
Sorry dat ik gisteravond niet meette, was bekaf, half 9 sliep ik al.
No worries Danny.

Maar je hebt/had de meter niet goed staan, weerstand meet je met de keuzeschakelaar op het Ohm-bereik, ik kan het niet goed lezen maar volgens mij staat jouw meter op het Ampere bereik.
Je moet de keuzeschakelaar zetten op de stand waar het gele pijltje naar wijst op de foto hier beneden.
De scooter NIET op contact zetten, dit geeft geen goede meting in deze stand.

2552896_5412748685640-111_11.jpg
 
Haha, echt iets voor mij, ik ga gelijk meten, moment
Post automatically merged:

Ik denk niet dat mijn multimeter goed is, op deze stand krijg ik bij aanzetten een 1, klopt dat?
Post automatically merged:

16104710563836785732621738756796.jpg
 
Last edited:
Dat klopt.
Lees mijn bijdrage #27 nog eens, dit heb ik ook vermeld in de 6de zin ;-)
Dit betekent dat de weerstand groter is dan het meetbereik waarin de meter staat.
Wanneer je de rode en zwarte meetpen tegen elkaar houdt, zie je dat de meter nagenoeg 0 Ohm aan geeft.
 
2,3 Ohm is een beetje hoog voor een stukje draad maar niet schrikbarend, dit zou niet mogen resulteren in een spanningsval van 9,45 Volt bij de connector van het startrelais.
Misschien deze meting nog eens uitvoeren en tijdens de meting wat heen en weer bewegen met de bedrading want ik krijg toch de indruk dat er toch ergens een breukje zit in die rood/gele draad en soms wel en soms niet verbinding maakt.
 
Danny,

ik zie net dat de meetdraden verkeert in je multimeter steken.
Om de metingen te doen die we tot nu toe hebben uitgevoerd moet de zwarte meetdraad in de COM-bus steken en de rode meetdraad in de middelste bus met V(Ohm-teken)mA.
 
Misschien zit het probleem in de stekker van het relais.
Je meet aan de ene kant 2,3 Ohm en aan de andere kant van deze stekker 6,2 Ohm.
Dat betekent dus dat de stekker geen goed contact maakt en een overgangsweerstand vertoont van 6,2-2,3=3,9 Ohm.
Dit is veel te veel, bekijk de pinnetjes van deze connector eens of deze niet geoxideerd zijn en of ze niet verbogen zijn, met name de vrouwtjes stekker.
Post automatically merged:

Danny,

Ik weet niet of je vanavond nog verder wilt gaan maar ik moet even weg, over ongeveer 1,5 uur ben ik weer terug.
Mocht je geen zin meer hebben dan wordt het een andere keer.
 
Last edited:
Wat ik ook doe het blijven dezelfde waardes, ik heb het stekkertje wel 10x uit elkaar gehad, het vrouwtjesgedeelte lijkt inderdaad verbogen, ik heb geprobeerd om dat bij te buigen, maar dat wil haast niet.
Ik heb er contactspray ingespoten maar dat werkt ook niet.

Ik heb wat raars opgemerkt, de draden gaan niet rechtdoor door de stekker naar de andere kant, het is gedraaid, en ik kan de stekker ook niet omdraaien, miscchifn hoort het zo, maar ik vind het vreemd.

Ik heb op het werk wel tangen om de boel door te knippen en met rood en blauwe connectors vast te maken.

Is dat een idee, of is er een mogelijkheid om een nieuw stekkertje te plaatsen.

Dit is trouwens wat ik bedoelde, ik ben blij dat we stukje bij beetje komen waar we moeten zijn.

We gaan een andere keer verder, vind het al top dat iemand met jouw kennis wil helpen.

Ik had anders vanalles gekocht om erachter te komen dat het maar een rottig stekkertje was ;) 20210112_192550.jpg
 
Back
Top