Startmotor werkt alleen na gebruik claxon

Danny1984

Member
Mensen hoe is het?

Ik heb een raar probleem, zal vanaf het begin beginnen.

Scooter gekregen, ding deed het niet, veel geprobeerd en heel veel vernieuwd, en nu doet hij het, nouja deed.

Ik heb oa vervangen : accu, carburator, bougie, bougiekabel, benzinefilter, en benzinekraan.
Hij deed het eindelijk, ik was in euforie, en wat doe je dan? Nou je bestelt een shitload aan spul om het beestje liefde te geven.
Ik heb een compleet onderhoudspakket besteld met banden vloeistoffen rolletjes en noem maar op.

Ik ben autospuiter van beroep en kan slecht tegen corrosie en roest, dus heb als eerst de kickstart deksel eraf gepakt gestraald, in de epoxy en prachtig hoogglans zwart gespoten.

Binnenwerk van de kickstart heeft nooit goed gewerkt, en het veer was heel vreemd opgekruld, dus ik heb hiervoor ook een set gekocht compleet met rondsel en alles.
Bij het demonteren kwam Ik erachter dat 1bout door de vorige eigenaar was afgebroken.

Maakte me er niet druk om, had zelf in het hoofd om blok te spuiten ooit, en dan zou ik een moer op de afgebroken bout lassen om het te verwijderen.

Maar na het monteren van het kapje kwam ik erachter dat mijn scooter niet meer wilde draaien, hij draaide heeeel langzaam rond tot hij stilviel.

Dus eerst dacht ik, kijk naar de accu, maar accu is nieuw, en zat bovendien op de druppellader, dus dat was het niet, maar toch even meten om het uit te sluiten, en ja hoor 12 volt, dus das goed.
Toen dacht ik deksel eraf, want dat is er als laasts op gekomen, alles leek goed, dus een vriend gebeld die er meer van weet dan ik, hij gaf me de tip om de bendix eruit te halen en te kicken, dus dat deed ik, en hij deed het, gelukkig leeft het beestje.

Ook kwamen we erachter dat de afgebroken bout een plek was waar een soort van centreerbusje in hoorde te zitten, dus op het moment dat ik de deksel erop monteer, is het niet helemaal loepzuiver met zoals het zou moeten, want hij centreert zich alleen op de bouten van de deksel, misschien is het wat, en misschien zie ik beren in de bos.

Maar ondanks dat de bendix eruit was, wilde ik ff testen of de startmotor zijn werk goed deed, dus voorzichtig starten, en wat denk je, hellemaal niet, kon drukken wat Ik wilde maar het leek of de knop dood was.

Toen de verlichting aan gezet wat het wel deed, en weer starten, weer niets.

Hij klikt ook niet eens.

Toen geclaxxoneerd, en toen wilde hijwel starten.

Ik heb dit10x geprobeerd, en elke x deed hij het alleen na gebruik claxon

Ik ben het ff zat en weet niet meer waar ik het zoeken moet, is de startmotor op zijn eind, of de bendix?

Hebben jullie tips en ideeen voor me.

Alvast bedankt mensen.

Goed weekend.

Gr Danny
Post automatically merged:

Ohja het is een agm star 50
 
Advertisement - register to remove this

Beetje vreemd dat na het bedienen van de claxon de startmotor het ineens wel goed doet.
De knoppen van de claxon en de elektrische start zitten zelfs op een andere schakelaarcluster.

Heb je eens gekeken naar de accuklemmen of deze goed vast zitten en contact maken en of de zekering in de zekeringhouder goed contact maakt?
 
Heb ik naar gekeken, en zelfs los gehad.
Die zit goed vast, en heb zekering ook gechecked, die is goed.

Ik heb beide Polen de startrelais aan elkaar gesloten en hoor de startmotor draaien, dus dat is het niet.

Ik hoor niets klikken als ik de startschakelaar op de stuur indruk, dus die heb ik ook een beetje uitelkaar gehaald, teveel durfde ik niet want ik scheet in mijn broek, dacht anders krijg ik hem niet meer in elkaar.

Maar ik heb er contactspray in gespoten en dat werkt ook niet.

Ik heb wel een multimeter, maar een goedkope die volt aangeeft, startrelais geeft dezelfde waarde aan als de accu.

Accu is vol en nieuw en staat op druppellader.

Bedankt dat je de moeite neemt om mij te beantwoorden.

Gr Danny

Ps: ding werkt helemaal niet meer, in het begin deed hij het nog na de claxon maar das nu ook over.

Als ik de knop indruk is hij dood, het klikt ook nergens, net alsof het niet eens aangesloten is.
 
Last edited:
Doe eens het volgende:

  1. Sluit de zwarte meetpen van je multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze hier aangesloten gedurende alle metingen.
  2. Zet de scooter op contact.
  3. Meet met de rode meetpen op de groene/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting1 en schrijf de waarde op.
  4. Meet vervolgens met de rode meetpen op de rood/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting2 en schrijf de waarde op.
  5. Knijp een remhendel in zodat het remlicht gaat branden en houd hem ingeknepen.
  6. Meet met de rode meetpen weer op de groene/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting3 en schrijf de waarde op.
  7. Meet vervolgens met de rode meetpen op de rood/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting4 en schrijf de waarde op.
  8. Druk nu ook de startknop in en houd deze ingedrukt.
  9. Meet nu met de rode meetpen op de rood/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting5 en schrijf de waarde op.
Laat me even weten welke waardes meting 1 t/m 5 opleverde.

EDIT: By the way, met meten en tegelijkertijd de rem en de startknop indrukken heb je misschien 1 hand te kort een elastiek of een tyrap rond de remhendel en het stuur doet wonderen. ;):)
 
16103055254957678838871906239683.jpg
Doe eens het volgende:

  1. Sluit de zwarte meetpen van je multimeter aan op de min-pool van de accu en laat deze hier aangesloten gedurende alle metingen.
  2. Zet de scooter op contact.
  3. Meet met de rode meetpen op de groene/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting1 en schrijf de waarde op.
  4. Meet vervolgens met de rode meetpen op de rood/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting2 en schrijf de waarde op.
  5. Knijp een remhendel in zodat het remlicht gaat branden en houd hem ingeknepen.
  6. Meet met de rode meetpen weer op de groene/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting3 en schrijf de waarde op.
  7. Meet vervolgens met de rode meetpen op de rood/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting4 en schrijf de waarde op.
  8. Druk nu ook de startknop in en houd deze ingedrukt.
  9. Meet nu met de rode meetpen op de rood/gele draad, wat geeft de multimeter aan en noem deze waarde meting5 en schrijf de waarde op.
Laat me even weten welke waardes meting 1 t/m 5 opleverde.

Met meten en tegelijkertijd de rem en de startknop indrukken heb je 1 hand te kort een elastiek of een tyrap rond de remhendel en het stuur doet wonderen. ;):)
Ik ben niet goed in Electronica, maar je bedoelt volt toch? Want ik kan geen ohm meten met dat ding.
 
Last edited:
16103086194832295729118221824167.jpg
Post automatically merged:

Ik lees je bericht te laat, ik denk dat ik het verkeerd heb gedaan.

Ik heb de Polen op de startrelais zo gelaten, ik kon geen bloot bekabeling vinden, dus ik heb het stekkertje eruit geklikt en heb daarmee de meting gedaan.

Ik hoop dat dat is wat je bedoelde.
 
De meting is inderdaad niet goed als je het stekkertje uit elkaar trekt dus deze zul je even opnieuw moeten doen.

Het stekkertje moet je aangesloten laten en met de meetpen achter in de connector steken zodat je met de meetpen het contact raakt.
 
No worries, we komen er wel, is het niet vandaag dan morgen.

Een connector is een ander woord voor een stekker.

Wat ik bedoelde is zoals op de afbeelding hier beneden.

Niks aantrekken van de tekst op de connectoren noch van de kleur van de connector noch van de draden, deze zijn bij jouw anders.

Je ziet het puntje van de rode meetpen op het koperen pennetje achterop de connector, bij jouw kan dit pennetje dieper zitten.

back probing.png
 
Zo heb ik het nu gedaan, pfoe gelukkig :)

Wat ik vreemd vind, is dat bij de laatste meting de startmotor gewoon meewerkte.

Blij dat hij teminste tekenen van leven geeft.
Post automatically merged:

Ik heb voor de zekerheid wat contacts pray in het stekkertje gespoten, baat het niet schaad het niet.
 
Last edited:
Ha, je was me voor.
Meting 5 zou nagenoeg 0 Volt moeten zijn, het feit dat jij 9,45 Volt meet, duidt erop dat je startknop niet goed functioneert of dat er een slecht contact zit in de rood/gele draad tussen de connector waar je op gemeten hebt en de connector van de rechter schakelaarcluster.

Maar ik lees dat je startmotor nu wel draait wat eerst niet het geval was, toch?

Verder is mij opgevallen dat je accuspanning wel heel erg laag is, deze zou minimaal 12,2 Volt moeten zijn bij een accu in niet al te beste conditie.

Met deze spanning heeft de startmotor niet genoeg kracht om de krukas rond te krijgen als de bendix aangrijpt op het tandwiel van de vario!!!
 
De Pasbus carter 8x14mm China GY6 (...€ 0,95 is belangrijk voor zowel de bendix als de kickstarter dat die op de juiste plaats zitten.
Ik miste er ook 1 en de bendix wilde niet in het startertandwiel komen, uiteindelijk zelf maar een bus gedraaid 8x14 met gat van 6mm voor de bout en probleem was weg.
Onderschat het busje dus niet.
Bedankt hap hiervoor.
Post automatically merged:

Ik heb een nieuwe accu geplaats, en hij staat contstant op de druppellader.

Toen ik hem zonet meette toen ik klaar was, washet 1220 meende ik.

Ik had wel een poosje de remlicht aangehad, misschien komt het daardoor.

Maar de startknop werkte inderdaad, kan het misschien komen door die stekker die ik even los heb gehad?
 
Om zeker te weten of je probleem in de schakelaar of in de bedrading zit zou je de meting van punt 9 (meting5) nog eens opnieuw moeten uitvoeren maar nu op de connector van je rechter schakelaarcluster.
Deze ziet er ongeveer uit zoals op de foto hier beneden.
Maar het kan zijn dat jij de zwart/witte en de groene draad van de bovenste twee aansluitingen niet hebt als je scooter geen kill-switch heeft.

PUM-150T-18-020105_01.jpg
 
Dom vraagje, maar die stekker zit onder de stuurkap, of moet ik als vanochtend ding (, schakelaar) open schroeven en binnenin de meting doen?

Ik heb een kill switch, maar ik dacht te menen dat ik binnenin ook dezelfde draden zag.
 
Back
Top