startmotor peugeot zenith vervangen

bertusjan

New Member
hallo ik ben een oude peugeot zenith ( onder zadel staat FEO 53 en 52 ) aan opknappen van overleden broer van mijn schoondochter
ten eerste ik heb hem aan lopen gehad met kickstart
echter als ik nieuwe accu erin zet en op el start druk hoor ik alleen maar startmotor draaien ( met mijn auto kennis zeg ik is raar daar gaat eerst de bendix uit en dan pas gaat de tandwiel op startkrans draaien ) maar goed bij scooter kan anders zijn
ik zag al modellen die ingebouwd zijn en losse modellen zoals ik ze van een auto ken
eerste vraag waar zit die startmotor van een zenith ?
heeft iemand foto's of filmpjes kon op youtube hier niets van vinden
tekening zou ook fijn zijn alles is welkom :)
gr bertusjan
 
Advertisement - register to remove this

Waar de startmotor zit?
Volg de dikke + kabel van de accu, die gaat eerst naar het start relais.
Vanuit het startrelais volg je de andere dikke waarschijnlijk rode + kabel, dan kom je vanzelf uit bij de startmotor.
 
Startmotor zit ONDER het blok zoals het bij elk peugeot vertikaal blok zo is.
ok thnx heb hem gevonden
echter de startmotor zelf doet het ( hij draait ) maar het mechanische gedeelte in blok werkt niet de tandwielen komen niet in elkaar
bij auto gaat eerst tandwiel uit en dan pas draaien op starterkrans hier zie ik werkt dit anders is dit soort centrufugaal iets ?
 
Gaat via de bendix ja. Als de startmotor het grote tandwiel van de bedix aandrijft, gaat het center gedeelte verschuiven naar buiten toe. Deze verbind met je halfpoelie tandwiel met de krukas.
Dus als je startmotor het wel doet en de rest niet, dan is waarschijnlijk de bendix versleten en heb je dus een nieuwe nodig.
 
ok bedankt ik haal hem er eens uit en kijk wat ie doet scooter heeft jaren stil gestaan misschien aangekoekt
maar nog een vraagje toen ik kapwerk loshaalde lag er een kapotte o -ring in zie foto enig idee waar die vandaar is gekomen ?
thnx
 

Attachments

  • 20200529_180430.jpg
    20200529_180430.jpg
    337 KB · Views: 7
Back
Top