Startmotor lui/stuk of de accu?

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Sinds een aantal weken in het bezit van een Peugeot Elyseo 2t uit 2005.
Km stand nu ongeveer 27k.
Vorige eigenaar beweerd uitlaat en accu vervangen te hebben, bij uitlaat was dit duidelijk te zien maar bij de accu vind ik dat je dat niet echt kan beoordelen van buitenaf, vandaar dat ik me hier meld daar ik twijfel.

Mijn vermoeden is dat de accu zichzelf leeg trekt, kan dit bijv door een kabel breuk of iets dergelijks? Of zal toch de accu zelf aan vervanging toe zijn?
Hoe kan ik dit het beste controleren?

Nog enige achtergrond info:
Toen ik hem kocht en de volgende dag electrisch wilde starten, ging dit niet. Wel een geluidje maar hij heeft niet genoeg kracht/batterij power om de start motor rond te slaan, Op het zelfde moment doet alles het prima; Alarm, verlichting etc. Alles werkt. Ook de claxon, maar de startmotor lijkt te weinig stroom te krijgen op dat moment. En door dit laatste ga ik twijfelen, misschien toch ergens een massa probleem? Op het moment dat ik een stuk gereden hebt, start hij in principe altijd meteen elektrisch, totdat ie weer een nachtje in de garage heeft gestaan.

Nu is het niet zo'n mega groot probleem aangezien hij met 1 rustige kick al loopt maar het zou wel fijn zijn om electrisch te kunnen starten.
 
Advertisement - register to remove this

Als de scooter een nachtje heeft gestaan, spanning meten over de polen, deze moet dan minimaal 12,3 Volt zijn.
Is hij minder, zou je kunnen proberen de accu eens goed op te laden (met een acculader, niet met een druppellader) en na een nachtje staan, weer dezelfde meting uitvoeren.

Is de spanning dan weer lager dan 12,3 Volt kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn:

  • Accu is slecht.
  • Je hebt een parasitaire verbruiker (iets gebruikt stroom terwijl de scooter uit staat).
Dit laatste kun je met je multimeter meten door:
  1. De multimeter op het hoogste Ampère gelijkstroombereik te zetten.
  2. Het zwarte meetsnoer in de Com-aansluiting van de multimeter te pluggen.
  3. Het rode meetsnoer in de A-aansluiting van de multimeter te pluggen.
  4. Daarna de accuklem van de min-pool van de accu los nemen.
  5. De zwarte meetpen op de min-pool van de accu prikken.
  6. De rode meetpen te prikken op de losgenomen draad/draden.
  7. De meter aflezen en indien de meting minder is dan 0,0x de meter een meetbereik lager schakelen.
  8. Let wel als je de keuzeschakelaar op het mA bereik zet ook de rode meetdraad om pluggen van de A-bus naar de mA-bus van de multimeter.
  9. Uiteindelijk mag je geen of bijna geen stroom meten (minder dan laat zeggen 5 mA)
Alle metingen hierboven met het contactslot op "off".

Meet je meer dan heb je te doen met een parasitaire verbruiker en moet je hierna op zoek gaan door één voor één alles wat met gelijkstroom werkt, af te koppelen.

Meet je 0 mA of heel weinig moet je toch denken aan een slechte accu.

Een slechte accu kan ontstaan door:

  • Ouderdom.
  • Een slechte spanningsregelaar. (Een te hoge of te lage laadspanning)
  • Verbruikers die de accu leeg trekken als de scooter uit staat.
 
Bedankt voor het uitgebreide bericht.
Ik zal een deze dagen even een meting doen (Geen zin om de kappen te verwijderen met dit weer haha) en dan een update plaatsen.

Om even terug te komen op de parasitaire verbruiker, ik heb een start onderbreker en een dashboard klokje. Het klokje loopt altijd en de start onderbreker knippert langzaam middels een klein rood dashboard lampje (zoals je ze in auto's ook wel eens ziet).

Zou het zo kunnen zijn dat wanneer er een parasitaire verbruiker aanwezig is, het 1 van deze twee kan zijn?
 
een klok en (ik neem aan) een led lampje gebruiken nauwelijks stroom. Je zou hem wel heel lang stil moeten laten staan voordat de accu leeg is
 
Beetje een late reactie maar er was een flinke tegenvaller ontstaan in de tussentijd.
Nu eindelijk een meting kunnen doen.
Accu blijft redelijk vol, loopt wel terug tot iets boven de 12.5. Wanneer hij boven de 13 is dan start ie elektrisch, maar daaronder, wanneer ik start dan schiet de spanning in 1 x terug naar het minimale en daarna meet ik nog amper 3/4 volt op de accu. Ik ga ervan uit dat deze stuk is?

Ik ga morgen in ieder geval even een nieuwe accu kopen en kijken of het opgelost is.
 
Back
Top