Startmotor draait verkeerde kant op

Meesss

New Member
Goedemorgen iedereen!
Ik ben bezig met het opknappen van een fosti grande retro scooter. De startmotor draaide niet al te best meer, dus ik heb hem uit elkaar gehaald en opgepoetst. Toen ik de startmotor weer in elkaar zette draaide hij weer, alleen de verkeerde kant op, dus de bendix grijpt nu niet meer aan op de krans. Er gaat 1 kabel naar de startmotor(die komt ergens uit de kabelboom), dus die kan niet verkeerd zitten. Ik heb ook geen kabels los gehad, dus misschien zit het in de koolborstels? Weet iemand hier raad mee of zelf het zelfde probleem gehad?
Met vriendelijke groet, Mees
Alvast bedankt!!
 
Advertisement - register to remove this

Naar mijn weten draait een gelijkstroom motor (wat een startmotor eigenlijk is ) alleen de andere kant op als je de polariteit verwisseld .
Dus plus wordt min en min plus. Dit zou dus niets met de koolborstels vandoen hebben , of je moet binnen in de startmotor draden hebben los ge soldeerd en verkeerd aangesloten. Heb je niet per ongeluk je accu verkeerd om aangesloten?
vr groet Arie
Post automatically merged:

Als je de start motor eraf haald en zo laat draaien , met de kabels aangesloten , draait hij dan zeker weten verkeerd om , of zit de bendix gewoon vast en schuift het tandwiel niet uit?
 
Naar mijn weten draait een gelijkstroom motor (wat een startmotor eigenlijk is ) alleen de andere kant op als je de polariteit verwisseld .
Dus plus wordt min en min plus. Dit zou dus niets met de koolborstels vandoen hebben , of je moet binnen in de startmotor draden hebben los ge soldeerd en verkeerd aangesloten. Heb je niet per ongeluk je accu verkeerd om aangesloten?
vr groet Arie
Post automatically merged:

Als je de start motor eraf haald en zo laat draaien , met de kabels aangesloten , draait hij dan zeker weten verkeerd om , of zit de bendix gewoon vast en schuift het tandwiel niet uit?
Goedemiddag Arie,
Klinkt inderdaad als een probleem van de plus en min verkeerd aansluiten. Ik heb vorige week ook geprobeerd, om de plus op de min pool van de accu te zetten en de min op de plus. Nu draaide de startmotor wel goed, alleen koste het me wel de zekeringen (was ook niet erg slim)
Na vanochtend de startmotor nog een keer uit elkaar gehaald te hebben draait de startmotor nu wel goed. Ik heb de behuizing van de rotor een slag gedraaid zodat de magneten nu op een andere plek zitten. Blijkbaar heeft dit het probleem opgelost, het klinkt voor mij als een wonder, maar wat helpt dat helpt
Groetjes, Mees
 
Dan heb je waarschijnlijk het magnetisch veld veranderd , waardoor hij nu wel weer goed zit, Bij de meeste startmotoren zit daarvoor in het schild e een inkeping met op het huis een uitstulping , waardoor het geheel maar op een manier in elkaar kan.
Dat is hier duidelijk niet het geval typisch iets chinees denk ik . maar goed dat het weer oke is . Hopenlijk is met het omdraaien van de plus en min pool je cdi niet beschadigd , en is daarvoor de zekering er al uit geklapt. Veel succes verder , ik heb ook een grande retro en ik vindt het prima rijden . Wel regelmatig onderhoud geven en je kleppen bijtijds stellen.
Veel succes verder gr Arie
 
Dan heb je waarschijnlijk het magnetisch veld veranderd , waardoor hij nu wel weer goed zit, Bij de meeste startmotoren zit daarvoor in het schild e een inkeping met op het huis een uitstulping , waardoor het geheel maar op een manier in elkaar kan.
Dat is hier duidelijk niet het geval typisch iets chinees denk ik . maar goed dat het weer oke is . Hopenlijk is met het omdraaien van de plus en min pool je cdi niet beschadigd , en is daarvoor de zekering er al uit geklapt. Veel succes verder , ik heb ook een grande retro en ik vindt het prima rijden . Wel regelmatig onderhoud geven en je kleppen bijtijds stellen.
Veel succes verder gr Ari
Post automatically merged:

Dan heb je waarschijnlijk het magnetisch veld veranderd , waardoor hij nu wel weer goed zit, Bij de meeste startmotoren zit daarvoor in het schild e een inkeping met op het huis een uitstulping , waardoor het geheel maar op een manier in elkaar kan.
Dat is hier duidelijk niet het geval typisch iets chinees denk ik . maar goed dat het weer oke is . Hopenlijk is met het omdraaien van de plus en min pool je cdi niet beschadigd , en is daarvoor de zekering er al uit geklapt. Veel succes verder , ik heb ook een grande retro en ik vindt het prima rijden . Wel regelmatig onderhoud geven en je kleppen bijtijds stellen.
Veel succes verder gr Arie
Ohh oke, klinkt logisch. Bedankt voor de info! Ja zijn wel leuke dingen, maar wel met Chinese logica dus
Groet, Mees
 
Back
Top