Startmotor draait traag/ sleept

Jeremyhendriks18

New Member
Beste, ik heb een kymco agility 50, 4 takt uit 2008. Ik was aan het rijden en plots waren mijn rolletjes los gegaan( wss niet goed de vario erin gezet). Deze thuis ering gezet en alles nagekeken en er leek niks mis mee te zijn, tot dat ik de scooter wou starten. De startmotor draaide heel langzaam rond en starten wou die niet( dit heb ik nog nooit eerder gehad) accu was ook niet goed meer dus die heb ik vervangen, ook heb ik de bougie en startmotor vervangen, maar nogsteeds sleept de startmotor. Zelf denk ik de startrelais maar dit weet ik niet zeker.

Iemand die me kan helpen

Groet
 
Advertisement - register to remove this

Om te testen of het aan het startrelais ligt doe het volgende:

  1. Zoek je startrelais op.
  2. Op je startrelais zitten 4 draden, 2 dikke en 2 dunne.
  3. Verbind de twee dikke draden met elkaar door.
  4. Als de startmortor nu wel goed draait, is je schakelcontact in je startrelais defect en dien je het startrelais te vervangen.
 
Doe wat je wil.
draait de startmotor zonder bendix wel gewoon goed?
En als dat niet het geval is zou je K zoals je zelf al zij je startrelais zelfs nakijken.
Goed dat je dat ff zegt heb ik nog niet naar gekeken doe ik morgen, als ie zonder bendix wel goed draait wat is dan het probleem? En kan het ook zijn dat mijn krukas krom is, want toen mijn rolletjes los waren en ik de carterkap open deed toen ik thuis was, was het daar binnen heel heet
 
je startrelais zit rechts van je scooter.
eerst je zadel verwijderen en dan zie je em zo zitten (zoals eerder verteld, zie je het aan de dikke draden)
je kan de polen van het relais "kortsluiten" dmv een schroevendraaier (contact wel op aan)
En hoe moet dat precies? Ik heb wel wat verstand van scooters maar als t op elecktrischiteit aankomt heb ik er geen kaas van gegeten
 
Het startrelais kan er ook zo uitzien zoals de link hier beneden.
Beide uitvoeringen vind ik wanneer ik naar een startrelais zoek van de Kymco Agility.
Zal wel aan het bouwjaar van de scooter liggen, vermoed ik zo.

In iedergeval met een schroevendraaier, stukje draad of een oude punttang een kortsluiting maken tussen de twee dikke draden.
Het startrelais mag daarbij gewoon aangesloten blijven of als het handiger is de connector of aansluitogen los te halen, mag dit ook, aan jouw de keuze.
Ook hoeft hiervoor de scooter niet op contact te staan, het contact van het startrelais hangt immers direct aan de accu en dit in de meeste gevallen zonder zekering.

https://allesvoorscooters.nl/startm...MI_JHo8f-X9gIVguF3Ch2_RwfSEAQYBSABEgJf-_D_BwE
 
Last edited:
Kan ook zijn dat de bendix zelf versleten is.. Waarschijnlijk is deze eruit genomen of eruit gevallen bij je vario goed erin zetten.

Versleten bendix is een bekend kwaaltje bij Gy6 / Kymco.
 
Back
Top