Starten met ab

Frietpan

New Member
Hola,
Ik ben bezig om een alarm aan te sluiten op mn turbho cx-50.

Dat van de + en - knipperlichten sat begrijp ik allemaal wel.

Maar hoe zit dat met het startrelais en zo…

Kan geen wijs uit de tekening die er bij zit.

Ja chinese meuk

Een kabel kleurtje in mn scooter zou wel makkelijk zijn.
Bedankt
 

Attachments

  • EE31AACE-A134-4884-97BF-BE66C3447B9A.jpeg
    EE31AACE-A134-4884-97BF-BE66C3447B9A.jpeg
    206.7 KB · Views: 18
  • 3A8AB73F-CD78-4EF3-8B01-B7EFA3525562.jpeg
    3A8AB73F-CD78-4EF3-8B01-B7EFA3525562.jpeg
    213.9 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

ik denk om HEEEL veel ellende te besparen om er niet aan te beginnen.(het start gebeuren)
het brengt totaal niks meer... en starten met beveiligingen in de standaards lijkt het me ook een moeilijk gebeuren.
 
Helaas heb ik geen schema van jouw scooter.
Maar als ik het schema bekijk van de Turbho RL-50 met een origineel alarm zie ik een DC-CDI, de tekening die jij bij dit chinese alarm hebt gekregen is getekend voor een AC-CDI.
Nu is hier wel een mouw aan te passen maar als het start-circuit van jouw scooter hetzelfde is als die van de RL-50 wordt het voor elkaar krijgen van het afstand starten wel heel ingewikkeld voor een leek.

Dus wil je dit alarm zonder al te veel rompslomp aansluiten mis je dus het afstand starten.

Ik wil je wel op weg helpen maar dan heb ik of het schema van jouw scooter nodig of heel goeie detailfoto's van de cdi-connector, de contactslot-connector en van de startrelais aansluitingen/connector.

Vraagje, zit het elektrisch schema van jouw scooter niet toevallig achter in de gebruikershandleiding van jouw scooter?
 
Ik ga ervan uit dat het hier de functie op ''afstand starten'' betreft?

Het kan wel maar of het verstandig is om aan te sluiten, is een tweede...
Het heeft dus alleen nut als de scooter over een elektronische choke beschikt en goed is afgesteld et cetera.
Bij een motorblok i.c.m. een DC-CDI ontsteking is het al helemaal af te raden omdat dit type CDI ook 12 Volt accuspanning pakt!

Het ingewikkelde hieraan is om het buiten het contactslot aan te sluiten zodat het startrelais stroom krijgt vanaf de accu als je de remote gebruikt. Let wel! Het contactslot dient dan gefopt te worden om de geschakelde plusdraad in te kunnen schakelen die het statrelais bediend.
De remlichtschakelaars (links & rechts) die normaliter nodig zijn om de 12 Volt stroom naar het startrelais en startmotor te krijgen zijn dan ook automatisch uitgeschakeld!

Eigenlijk overbrug je hiermee dus de eerste stand van het contactslot als je deze op ''on'' draait en de constante plusdraad van de accu verbonden is met de geschakelde plusdraad. Welke normaliter pas geactiveerd wordt als je één of beide remhevels intrekt v.w.b. het elektrisch starten. Het kan dus zijn dat je een dergelijk systeem via een extra relais moet doorverbinden/schakelen om het ''op afstand kunnen starten'' te kunnen realiseren en activeren!
 
Last edited:
Het kan dus zijn dat je een dergelijk systeem via een extra relais moet doorverbinden/schakelen om het ''op afstand kunnen starten'' te kunnen realiseren en activeren!
Dat klopt om de startfunctie te realiseren op de Turbho RL-50 is inderdaad een extra relais nodig.
Dit omdat ik er gemakshalve van uit ga dat de CX-50 het zelfde start-circuit principe hanteert als de RL-50 met dezelfde draadkleuren.

Het contactslot wordt automatisch overbrugd als je het alarm uitschakelt . (op de oranje draad komt dan spanning neem ik aan)
Druk je daarna op de startbutton van de afstandsbediening van het alarm komt er een spanning te staan op de blauwe draad zolang je de startbutton drukt.
Deze blauwe draad sluit je dan, via een diode, aan op de groen/gele draad van het startrelais. (wat ook tevens je remlicht is en dit zal gaan branden tijdens het starten)
Tevens sluit je direct op de blauwe draad van het alarm, dus nog voor de diode, de spoel van een extra relais aan.
Dit extra relais is nodig om, tijdens het drukken van de startbutton op de afstandsbediening, de startknop van de scooter te overbruggen.

Het gevaarlijke aan dit op afstand starten is, dat je de beveiliging middels het trekken van de rem uitschakelt.
Hierdoor kan de scooter, als door welke reden dan ook het achterwiel de grond raakt, er als een speer vandoor gaan.
Niet zo handig en gevaarlijk voor omstanders en niet gezond voor de lak en tuperware van de scooter. ;)

Verder bestaat het gevaar dat de accu leeg raakt als je vergeet het alarm in te schakelen als de scooter ergens geparkeerd/gestald staat.
Want zolang het alarm niet is ingeschakeld blijft het contactslot overbrugd en dus blijft alles wat aan de boordspanning zit aangesloten, onder spanning en dus stroom trekken uit de accu.

Dus ik moet @Super8 wel gelijk geven, het heeft wel wat voeten in de aarde en kan je een heel pak ellende bezorgen.

Persoonlijk zou ik dit alarm niet op mijn scooter willen hebben er zitten te veel haken en ogen aan!
Ik wil niet denigrerend doen over het merk Turbho, integendeel, maar als ik een scooter zou willen stelen zou het die Vespa, die Piaggio, die Peugeot, die Yamaha of die Honda zijn die ernaast geparkeerd staat.
Misschien stelt je dit gerust. :innocent:

Maar wil je ondanks dit alles toch dit alarm aan willen sluiten, laat het maar weten en maak wat detailfoto's van de zaken genoemd in mijn post#3 of als je een elektrisch schema kunt bezorgen van je scooter, des te beter.
 
Last edited:
Dat klopt om de startfunctie te realiseren op de Turbho RL-50 is inderdaad een extra relais nodig.
Dit omdat ik er gemakshalve van uit ga dat de CX-50 het zelfde start-circuit principe hanteert als de RL-50 met dezelfde draadkleuren.

Het contactslot wordt automatisch overbrugd als je het alarm uitschakelt . (op de oranje draad komt dan spanning neem ik aan)
Druk je daarna op de startbutton van de afstandsbediening van het alarm komt er een spanning te staan op de blauwe draad zolang je de startbutton drukt.
Deze blauwe draad sluit je dan, via een diode, aan op de groen/gele draad van het startrelais. (wat ook tevens je remlicht is en dit zal gaan branden tijdens het starten)
Tevens sluit je direct op de blauwe draad van het alarm, dus nog voor de diode, de spoel van een extra relais aan.
Dit extra relais is nodig om, tijdens het drukken van de startbutton op de afstandsbediening, de startknop van de scooter te overbruggen.

Het gevaarlijke aan dit op afstand starten is, dat je de beveiliging middels het trekken van de rem uitschakelt.
Hierdoor kan de scooter, als door welke reden dan ook het achterwiel de grond raakt, er als een speer vandoor gaan.
Niet zo handig en gevaarlijk voor omstanders en niet gezond voor de lak en tuperware van de scooter. ;)

Verder bestaat het gevaar dat de accu leeg raakt als je vergeet het alarm in te schakelen als de scooter ergens geparkeerd/gestald staat.
Want zolang het alarm niet is ingeschakeld blijft het contactslot overbrugd en dus blijft alles wat aan de boordspanning zit aangesloten, onder spanning en dus stroom trekken uit de accu.
Of iemand zet iets tussen je gaschuif en je scooter rijd er volgas vandoor.
 
Turbho en BTC is/was een merk van ''Hodi on wheels'' enkele jaren terug alweer.
Alles daar was echter afkomstig van Baotian wat het makkelijk maakte qua kleur van bedrading.
(consequent qua het elektrische schema)

Hodi on wheels bestaat echter inmiddels niet meer en is overgenomen door AGM wat nu inmiddels de grootste is in Nederland.

AGM (Asian Gear Motors) halen nog steeds scooters bij verschillende Chinese fabrieken vandaan, en daar gaat het vaak mis.

V.w.b. een goed alarm wat kant en klaar geleverd word met ook op afstand starten functie, kun je het best de Spy nemen.
Deze is echter erg prijzig maar je hoeft dan niet te puzzelen qua bedrading, dus op de Chinese scooters heb je er geen reet aan!
Ik heb ook niet beweert dat het makkelijk zou zijn.., het kan echter wel!

Of iemand zet iets tussen je gaschuif en je scooter rijd er volgas vandoor.

Huh, wat nou??
 

Attachments

  • Motor alarm aansluiten zonder en met remlichtschakelaars ab-afstand .pdf
    241.6 KB · Views: 14
Turbho en BTC is/was een merk van ''Hodi on wheels'' enkele jaren terug alweer.
Alles daar was echter afkomstig van Baotian wat het makkelijk maakte qua kleur van bedrading.
(consequent qua het elektrische schema)

Hodi on wheels bestaat echter inmiddels niet meer en is overgenomen door AGM wat nu inmiddels de grootste is in Nederland.

AGM (Asian Gear Motors) halen nog steeds scooters bij verschillende Chinese fabrieken vandaan, en daar gaat het vaak mis.

V.w.b. een goed alarm wat kant en klaar geleverd word met ook op afstand starten functie, kun je het best de Spy nemen.
Deze is echter erg prijzig maar je hoeft dan niet te puzzelen qua bedrading, dus op de Chinese scooters heb je er geen reet aan!
Ik heb ook niet beweert dat het makkelijk zou zijn.., het kan echter wel!



Huh, wat nou??
Sommige mensen het grappig vinden iets tussen je gasschuif of dat ding waar je kabel in gaat. Te stoppen en je start em en vliegt er vandoor.
 
Het alarm is inmiddels gemonteerd en werkend.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou ik geen extra relais nodig hebben om het starten op afstand te activeren.
 
Fijn dat het werkt.
Maar heb je ook de startblokkering aangesloten (rose en grijze draad en waarin heb je deze startblokkering opgenomen, in de bobine verbinding, in de pickup verbinding of in de dc voeding van de cdi?

En werkt het op afstand starten ook al en hoe heb je dit gefikst want bij de Turbho RL-50 zit de startknop echt achter de spoel van het startrelais. (low side switching) en indien de CX-50 ook hetzefde principe hanteert heb je toch echt een extra schakelcontact nodig om de startknop te overbruggen.

In ieder geval, veel plezier met de scoot!
 
Wat je nodig hebt is een diode als bijv een 1N4001 en een relais met een maakcontact.
Als de groote je niks uit maakt, kan dit zelfs het goedkoopste startrelais zijn dat je kunt vinden.
Ik zal hier beneden even een schemaatje maken en omdat je de rest van het alarm reeds hebt aangesloten, teken ik alleen de blauwe draad die uit het alarm komt.
Het rode deel is het bestaande deel van de scooter bedrading, het zwarte deel is het extra deel wat je extra moet aanschaffen/aansluiten.
Het blauwe deel is de blauwe draad van het alarm.

Succes en veel knutselplezier.

Naamloos.png
 
Heb er 1 opgebouwd op mijn lingben. werkt prima. het was even meten en proberen. Er zijn complete sets te koop die je redelijk simpel aan kan sluiten.
 
Heb er 1 opgebouwd op mijn lingben. werkt prima. het was even meten en proberen. Er zijn complete sets te koop die je redelijk simpel aan kan sluiten.
Hoe zit dat nou eigenlijk met deze chingchengwang alarmen.
Ik had 10 jaar terug een Agm Retro, geweldig ding. Zat al een alarm.
Echter wanneer je op afstand startte dan kapte de scooter er na 5/10 min rijden mee. (Staat me niet meer helemaal bij.)

Is dat nog steeds zo?
Mijn scooter heeft gewoon zon vrij stekkertje, dus inpluggen is een eitje.
En ik zie dat ze voor 15 euro al op ali weg gaan, mee bestellen met wat spulletjes lijkt me dan ook best grappig.
Even los van dat niet iedereen zijn ervaringen met de schoksensor even goed zijn.
 
Die van mij is zo gevoelig dat hij al afgaat wanneer het regent. merkt alles op...Niet altijd fijn haha
True das wel wat minder.
Heb je ook antwoord op me vraag? :p
Bij op afstand starten, kun je gewoon blijven rijden tot je de motor af zet of houdt hij er vanzelf na 5/10 min mee op.
Uiteraard bedoel ik dan zonder dat ik tussendoor de sleutel in het contact steek.
 
heb het niet meer op deze manier aangesloten maar ik kon gewoon rijden. Viel niet uit iig,
Zat eerst op mijn lingben en die had eerst geen sleutel die was kwijt en op deze manier kon ik toch rijden.

 
Back
Top