Start zeer moeilijk bij koud weer

Ik ervaar ook problemen bij het koud starten van de Turbho RX50.
Vorig jaar is er een nieuwe motor geplaatst.

De vorige eigenaar had vanaf het begin (oude motor) al startproblemen, bij zowel koud als warm starten.
Ik heb toen de bougie bekeken en deze bleek vet zwart te zijn.
De mengsel verhouding bleek niet goed afgesteld, na het opnieuw instellen was dat probleem opgelost.
Ook moest vaker de bougie vervangen worden, want na verloop van tijd was er geen goeie vonk meer maar meer een soort mist bij het vonken.
Na vervanging van de bougie was het wel weer gewoon starten en lopen.
De motor bleef ook niet regelmatig (stationair) draaien, toen heb ik de monteur gevraagd eens naar de sproeiers te kijken.
Stationair sproeier was iets verstopt, maar na het reinigen van de sproeiers draait de motor mooi gelijkmatig.

In mei 2020 heb ik een beurt laten doen waarbij ook de bougie vervangen zou zijn, er zit volgens het boekje een ngk 4549 cr7hsa in.
Als ik de bougie bekijk dan is deze grijs/zwart.

Toch gaat koud starten in toenemende mate steeds slechter.
Maar als de motor eenmaal gelopen heeft na een moeilijke start, dan start ie ook vele uren later nog wel gewoon goed zoals het hoort.
Als de motor koud start hoor ik gelijk het toerental omhoog gaan, de choke lijkt dan te werken.
Naar het vonken van de bougie heb ik nu nog niet gekeken, omdat er met de scooter sinds mei nog geen grote afstanden zijn gereden.
Volgens het boekje moet om de 2000KM de bougie vervangen worden, maar zoveel is er nog niet mee gereden.
 
Last edited:
Ik ervaar ook problemen bij het koud starten van de Turbho RX50.
Vorig jaar is er een nieuwe motor geplaatst.

De vorige eigenaar had vanaf het begin (oude motor) al startproblemen, bij zowel koud als warm starten.
Ik heb toen de bougie bekeken en deze bleek vet zwart te zijn.
De mengsel verhouding bleek niet goed afgesteld, na het opnieuw instellen was dat probleem opgelost.
Ook moest vaker de bougie vervangen worden, want na verloop van tijd was er geen goeie vonk meer maar meer een soort mist bij het vonken.
Na vervanging van de bougie was het wel weer gewoon starten en lopen.
De motor bleef ook niet regelmatig (stationair) draaien, toen heb ik de monteur gevraagd eens naar de sproeiers te kijken.
Stationair sproeier was iets verstopt, maar na het reinigen van de sproeiers draait de motor mooi gelijkmatig.

In mei 2020 heb ik een beurt laten doen waarbij ook de bougie vervangen zou zijn, er zit volgens het boekje een ngk 4549 cr7hsa in.
Als ik de bougie bekijk dan is deze grijs/zwart.

Toch gaat koud starten in toenemende mate steeds slechter.
Maar als de motor eenmaal gelopen heeft na een moeilijke start, dan start ie ook vele uren later nog wel gewoon goed zoals het hoort.
Als de motor koud start hoor ik gelijk het toerental omhoog gaan, de choke lijkt dan te werken.
Naar het vonken van de bougie heb ik nu nog niet gekeken, omdat er met de scooter sinds mei nog geen grote afstanden zijn gereden.
Volgens het boekje moet om de 2000KM de bougie vervangen worden, maar zoveel is er nog niet mee gereden.
ik had dezelfde problemen , ik heb toen
1- kleppen gesteld ( inlaat 0.05 en uitlaat 0.1 )
2- carburateur en sproeiers uitgekuist ( sproiers waren licht verstopt )
3- nieuwe choke
4- nieuwe bougie
nu start en draait hij nog altijd zonder problemen.
mvgr
 
ik had dezelfde problemen , ik heb toen
1- kleppen gesteld ( inlaat 0.05 en uitlaat 0.1 )
2- carburateur en sproeiers uitgekuist ( sproiers waren licht verstopt )
3- nieuwe choke
4- nieuwe bougie
nu start en draait hij nog altijd zonder problemen.
mvgr
Zelfs met een nieuwe motor en na een grote beurt aantal maanden geleden?
Kleppen waren bij installatie van motor al gecontroleerd, toen bleek dat de kleppendeksel lekte.
Sproeiers en carburateur zijn schoongemaakt, heb alleen vergeten te kijken naar de maat van de stationair sproeier, die zou tussen 30 en 32 moeten zijn.
Het is een elektrische choke, gedemonteerd kan je zien of die naar behoren werkt, leek ok te zijn.
Alleen naar de bougie heb ik nog niet gekeken, maar 4 januari breng ik de brommer voor onderhoud weg en wil ik zien in welke staat de bougie verkeert.
Op een bougie heb je een jaar garantie, 7 maanden geleden grote beurt gehad, dus als die bougie niet goed meer blijkt te werken krijg ik een nieuwe.
 
Last edited:
Heb vandaag de carburateur laten nakijken, schoonmaken, kleppen stellen en bougie nakijken/vervangen.
Inlaatklep stond te ver dicht, volgens het boekje hoort er in de carburateur een 30 - 32 stationair sproeier in, maar er zit een 33 in.
De bougie nagekeken, die is mooi bruin grijs ... dat is aan zich goed.
Toch merkte ik dat starten nog steeds moeizaam gaat, 1e keer start en slaat gelijk af, 2e keer opnieuw starten slaat gelijk af, 3e keer starten en begon met pruttelen, mondjesmaat gas geven en toen bleef de motor lopen.
Krijg het idee dat het toch aan de stationair sproeier kan liggen, maar ik wacht nog een dag af tot morgenochtend 5 januari, zien hoe starten dan gaat.
Als het nog steeds niet goed gaat, vraag ik toch om kleinere stationair sproeier.
 
De stand van zaken:
Gisteravond het mengsel nog iets aangepast door de CO schroef verder open te draaien, omdat de motor bij de reparateur eerst meerdere keren afsloeg en daarna pruttelde toen ik startte.
Vanochtend de motor opnieuw gestart en nu bleef de motor wel meteen mooi draaien zonder pruttelen, dus net dat kleine beetje extra meer lucht heeft het 'm gedaan.
Met hulp uit dit forum ben ik nu een gelukkig mens, bedankt.
 
Na verloop van tijd ging het koud starten weer problematisch, hoewel het mengsel nu wel goed is ingesteld.
Nu is de oplossing toch iets eenvoudiger dan gedacht.
Het vonkgebied (anode/kathode) schoonmaken door metaal voorzichtig schoon te krabben.
Daarna starten en gelijk perfect lopen, probleem verholpen.
Conclusie:
De bougie elk half jaar een keer schoonmaken (of bij beginnende startproblemen) blijkt geen overbodige luxe.
 
Ik heb iets bijzonders gemerkt en ik ben niet 100% zeker wat de oorzaak ervan is.
De carburateur heb ik teruggezet naar hoe ik die voor alle problemen ingesteld had staan, met de oude benzine was het koud starten en lopen.
Sinds de nieuwe brandstof waar die bio ethanol in zit, had ik al tamelijk snel start problemen met een koude motor.
Voorheen werd al o.a naar de bobine gewezen, een vuile carburateur, kleppen stellen, enz.
Op de bobine na heb ik al het hierboven genoemde al gehad, maar niets heeft echt geholpen.

Maar als ik nu de bougie losmaak, deze schoonmaak (anode/kathode blank) en daarna dezelfde bougie er weer inschroef en start, dan gaat dat als vanouds, koud starten en lopen.
Kortom, ik heb me een beetje in de materie ingelezen en kom tot de conclusie dat die brandstof met bio ethanol zorgt o.a voor aanslag op de bougie, hoger brandstof verbruik, (15 - 30%) lagere dichtheid, vocht en een te lage verbrandingstemperatuur zodat de bougie niet schoonbrandt.
Het gevolg is startproblemen.
Nu zegt men dat een benzine stabilisator zoals Putoline, Forté, Liqui Moly, Wynns of Tunap een oplossing zou zijn voor dit soort problemen.
0,1% toevoegen aan de benzine (25 ml voor 25 liter brandstof), in mijn geval 5 ml voor 5 liter brandstof.
Heeft iemand daar ervaring mee?

E.e.a kan je 'hier' terugvinden, men heeft het over brandstof met E10, maar met E5 zullen de problemen niet veel minder vervelend zijn.
 
Last edited:
Ik heb iets bijzonders gemerkt en ik ben niet 100% zeker wat de oorzaak ervan is.
De carburateur heb ik teruggezet naar hoe ik die voor alle problemen ingesteld had staan, met de oude benzine was het koud starten en lopen.
Sinds de nieuwe brandstof waar die bio ethanol in zit, had ik al tamelijk snel start problemen met een koude motor.
Voorheen werd al o.a naar de bobine gewezen, een vuile carburateur, kleppen stellen, enz.
Op de bobine na heb ik al het hierboven genoemde al gehad, maar niets heeft echt geholpen.

Maar als ik nu de bougie losmaak, deze schoonmaak (anode/kathode blank) en daarna dezelfde bougie er weer inschroef en start, dan gaat dat als vanouds, koud starten en lopen.
Kortom, ik heb me een beetje in de materie ingelezen en kom tot de conclusie dat die brandstof met bio ethanol zorgt o.a voor aanslag op de bougie, hoger brandstof verbruik, (15 - 30%) lagere dichtheid, vocht en een te lage verbrandingstemperatuur zodat de bougie niet schoonbrandt.
Het gevolg is startproblemen.
Nu zegt men dat een benzine stabilisator zoals Putoline, Forté, Liqui Moly, Wynns of Tunap een oplossing zou zijn voor dit soort problemen.
0,1% toevoegen aan de benzine (25 ml voor 25 liter brandstof), in mijn geval 5 ml voor 5 liter brandstof.
Heeft iemand daar ervaring mee?

E.e.a kan je 'hier' terugvinden, men heeft het over brandstof met E10, maar met E5 zullen de problemen niet veel minder vervelend zijn.
M.b.t het schoonbranden van de bougie werd mij aangeraden een bougie te nemen met een hogere verbrandingstemperatuur.
 
Dus je hebt euro 95 getankt?
Persoonlijk raad ik dit af, aangezien de ethanol (alcohol) de rubbers aantast (uitdrogen). Verder trekt ethanol vocht aan, wat natuurlijk niet kan verbranden en voor roestvorming in je tank kan zorgen (mogelijk ook zuiger en cilinder).

Kortom, tank gewoon euro 98 en betaal iets meer per tankbeurt
 
Dus je hebt euro 95 getankt?
Persoonlijk raad ik dit af, aangezien de ethanol (alcohol) de rubbers aantast (uitdrogen). Verder trekt ethanol vocht aan, wat natuurlijk niet kan verbranden en voor roestvorming in je tank kan zorgen (mogelijk ook zuiger en cilinder).

Kortom, tank gewoon euro 98 en betaal iets meer per tankbeurt
Nee, volgens mij benzine met 5% ethanol getankt. In ieder geval komt het er op neer dat benzine met bio-ethanol een ongelijke verbranding geeft. Dat wordt o.a veroorzaakt door de verschillende soortelijke dichtheden van de stoffen, maar ook vocht. Het gevolg kan o.a aanslag op de bougie zijn. Om die reden probeer ik eerst een bougie die heter wordt en daarmee beter zou schoon branden. Als dat toch niet voldoende blijkt te zijn, wil ik Putoline (o.i.d) gebruiken in een poging zo alsnog een stabielere samenstelling/verbranding te krijgen.
 
Back
Top