Start problemen viva city 2t

Mellowcake

Well-Known Member
Hoi,
Ik bezit een viva city 2006 model.
nu heb ik problemen met starten wanneer het blok koud is. minimaal 20x kicken. Met warm blok is het starten en lopen.
Nu heb ik de choke gecheckt. die werkt gewoon, maar met maatje ben ik aan het meten geweest en de choke krijgt geen spanning. nu zijn we het draadschema nagelopen en er komt geen spanning uit de "regulator".
maar die zou ook verantwoordelijk zijn voor de verlichting. Waar dus alles werkt naar behoren. groot/dim licht. en aan/uit.
Wij snappen het niet meer. iemand die zich hierin kan vinden of een oplossing weet?
 
Advertisement - register to remove this

Werkt jou licht over het contact , dus via de accu , ook als de motor uit staat?
In dat geval zou de regelaar defect kunnen zijn . Op de choke staat wel wisselspanning direct uit de stator via de regelaar . Heb je de bedrading tot aan de regelaar door gemeten en de connector op de regelaar schoon gemaakt?
 
Hoi,
Ik bezit een viva city 2006 model.
nu heb ik problemen met starten wanneer het blok koud is. minimaal 20x kicken. Met warm blok is het starten en lopen.
Nu heb ik de choke gecheckt. die werkt gewoon, maar met maatje ben ik aan het meten geweest en de choke krijgt geen spanning. nu zijn we het draadschema nagelopen en er komt geen spanning uit de "regulator".
maar die zou ook verantwoordelijk zijn voor de verlichting. Waar dus alles werkt naar behoren. groot/dim licht. en aan/uit.
Wij snappen het niet meer. iemand die zich hierin kan vinden of een oplossing weet?

Weerstand choke is apart van de verlicht..

De verlichting heeft er een met roze draad.
Die van de choke heeft er een met groene draad.


Nu heb ik de choke gecheckt. die werkt gewoon, maar met maatje ben ik aan het meten geweest en de choke krijgt geen spanning.

Tegenstijdige zin.
 
Weerstand choke is apart van de verlicht..

De verlichting heeft er een met roze draad.
Die van de choke heeft er een met groene draad.


Nu heb ik de choke gecheckt. die werkt gewoon, maar met maatje ben ik aan het meten geweest en de choke krijgt geen spanning.

Tegenstijdige zin.
Waarschijnlijk direct op een accu getest , anders heb je inderdaad iets tegenstrijdigs
 
De gele draad van je choke loopt naar de stator achter je vliegwiel.
De groen/zwarte draad van je choke loopt via een serieweerstand naar massa. (=min-pool accu)

Één van beide verbindingen is waarschijnlijk onderbroken.

Dus multimeter erbij en meten maar.

Doe dit als volgt:
  • Zet de scooter NIET op contact.
  • Trek de stekker los van de choke.
  • Trek de stekker met de gele draad los bij je vliegwiel
  • Zet de multimeter op het laagst Ohm-bereik met de zwarte meetdraad in de com-aansluiting en de rode meetdraad in de juiste rode aansluitbus van de multimeter.
  • Prik met de zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van de accu.
  • Prik met de rode meetpen op de groen/zwarte draad van je kabelboomconnector bij je choke, je meet nu via de serieweerstand, de waarde die je meet moet ongeveer rond de 7 Ohm liggen.
  • Nu de volgende meting hieronder.
  • Prik daarna met de zwarte meetpen van de multimeter op gele draad van je kabelboomconnector van je vliegwiel.
  • Prik met de rode meetpen op de gele draad van je kabelboomconnector bij je choke, je meet nu de draad tussen je vliegwiel en je choke, de waarde die je moet meten is 0 Ohm, in de praktijk zal dit 0,1 of hooguit 0,3 Ohm zijn wegens de afwijking van je meter en de contactweerstanden van je meetpennen.
Laat me het resultaat van beide metingen hier weten, dan bekijken we wat de volgende stappen zijn voor het oplossen van je choke probleem.

Echter ik denk niet dat het slechte starten aan je choke primair ligt.
Als de choke geen spanning krijgt, is het kanaaltje wat zorgt voor het extra rijke mengsel altijd open en blijft, omdat de choke-plunjer niet uitzet, altijd open.
MAW de scooter, koud of warm, krijgt altijd al een rijker mengsel.
Omdat de scooter wel goed start als de motor warm is en het zou liggen aan het brandstofmengsel, is mijn conclusie, dat bij een warme motor het brandstofmengsel beter is dan bij een koude.

Dus als het slecht starten bij koude motor al aan je brandstofmengsel ligt, is je sproeier te klein of wellicht je carburateur vies.
 
Last edited:
De gele draad van je choke loopt naar de stator achter je vliegwiel.
De groen/zwarte draad van je choke loopt via een serieweerstand naar massa. (=min-pool accu)

Één van beide verbindingen is waarschijnlijk onderbroken.

Dus multimeter erbij en meten maar.

Doe dit als volgt:
  • Zet de scooter NIET op contact.
  • Trek de stekker los van de choke.
  • Trek de stekker met de gele draad los bij je vliegwiel
  • Zet de multimeter op het laagst Ohm-bereik met de zwarte meetdraad in de com-aansluiting en de rode meetdraad in de juiste rode aansluitbus van de multimeter.
  • Prik met de zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van de accu.
  • Prik met de rode meetpen op de groen/zwarte draad van je kabelboomconnector bij je choke, je meet nu via de serieweerstand, de waarde die je meet moet ongeveer rond de 7 Ohm liggen.
  • Nu de volgende meting hieronder.
  • Prik daarna met de zwarte meetpen van de multimeter op gele draad van je kabelboomconnector van je vliegwiel.
  • Prik met de rode meetpen op de gele draad van je kabelboomconnector bij je choke, je meet nu de draad tussen je vliegwiel en je choke, de waarde die je moet meten is 0 Ohm, in de praktijk zal dit 0,1 of hooguit 0,3 Ohm zijn wegens de afwijking van je meter en de contactweerstanden van je meetpennen.
Laat me het resultaat van beide metingen hier weten, dan bekijken we wat de volgende stappen zijn voor het oplossen van je choke probleem.

Echter ik denk niet dat het slechte starten aan je choke primair ligt.
Als de choke geen spanning krijgt, is het kanaaltje wat zorgt voor het extra rijke mengsel altijd open en blijft, omdat de choke-plunjer niet uitzet, altijd open.
MAW de scooter, koud of warm, krijgt altijd al een rijker mengsel.
Omdat de scooter wel goed start als de motor warm is en het zou liggen aan het brandstofmengsel, is mijn conclusie, dat bij een warme motor het brandstofmengsel beter is dan bij een koude.

Dus als het slecht starten bij koude motor al aan je brandstofmengsel ligt, is je sproeier te klein of wellicht je carburateur vies.
oké, ik moet even zeggen dat mijn kennis niet al te groot is, vooral niet op het elektronische gebied. maar ik kijk toch graag mee om het op te pikken.
nu weet ik dus zeker, dat wij gisteren alles hebben los getrokken en doorgemeten hebben wat je aangeeft. de waardes werden in de tekening aangegeven dus zodoende wisten we dat dat juist was. we hebben paar maand geleden de spanning regelaar vervangen ivm zwak licht.
we hadden het later ook over dat het niet klopt omdat idd de choke dan altijd open zou staan en ik problemen zou hebben tijdens het rijden ivm verzuipen. een kabeltje vd lamp direct naar choke zou het dus niet oplossen.

nu wil ik ook even vermelden dat ik een hele zwakke accu erin had zitten, waar we gisteren het zuur ff van bij hebben gevuld. doet de elec start het langer dan 10 sec. koste me vanochtend al aardig wat minder moeite met trappen. maar dat zou niet iets van doen moeten hebben toch?
Post automatically merged:

De gele draad van je choke loopt naar de stator achter je vliegwiel.
De groen/zwarte draad van je choke loopt via een serieweerstand naar massa. (=min-pool accu)

Één van beide verbindingen is waarschijnlijk onderbroken.

Dus multimeter erbij en meten maar.

Doe dit als volgt:
  • Zet de scooter NIET op contact.
  • Trek de stekker los van de choke.
  • Trek de stekker met de gele draad los bij je vliegwiel
  • Zet de multimeter op het laagst Ohm-bereik met de zwarte meetdraad in de com-aansluiting en de rode meetdraad in de juiste rode aansluitbus van de multimeter.
  • Prik met de zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van de accu.
  • Prik met de rode meetpen op de groen/zwarte draad van je kabelboomconnector bij je choke, je meet nu via de serieweerstand, de waarde die je meet moet ongeveer rond de 7 Ohm liggen.
  • Nu de volgende meting hieronder.
  • Prik daarna met de zwarte meetpen van de multimeter op gele draad van je kabelboomconnector van je vliegwiel.
  • Prik met de rode meetpen op de gele draad van je kabelboomconnector bij je choke, je meet nu de draad tussen je vliegwiel en je choke, de waarde die je moet meten is 0 Ohm, in de praktijk zal dit 0,1 of hooguit 0,3 Ohm zijn wegens de afwijking van je meter en de contactweerstanden van je meetpennen.
Laat me het resultaat van beide metingen hier weten, dan bekijken we wat de volgende stappen zijn voor het oplossen van je choke probleem.

Echter ik denk niet dat het slechte starten aan je choke primair ligt.
Als de choke geen spanning krijgt, is het kanaaltje wat zorgt voor het extra rijke mengsel altijd open en blijft, omdat de choke-plunjer niet uitzet, altijd open.
MAW de scooter, koud of warm, krijgt altijd al een rijker mengsel.
Omdat de scooter wel goed start als de motor warm is en het zou liggen aan het brandstofmengsel, is mijn conclusie, dat bij een warme motor het brandstofmengsel beter is dan bij een koude.

Dus als het slecht starten bij koude motor al aan je brandstofmengsel ligt, is je sproeier te klein of wellicht je carburateur vies.
je hebt het over het brandstof mengsel, nu zei laatst iemand mij al dat het lag aan het gebruik van action olie. dat die door het koude weer "stijf" wordt. ik heb sinds een week ook het gevoel dat ik meer ben gaan roken. maar ik rijd nu al minimaal 12 maanden zo. al is het nu koud weer ofc.
 
Last edited:
Met brandstofmengsel bedoel ik de verhouding lucht/benzine.
Action olie of what ever, dit mag geen afbreuk doen aan het starten tenzij je te veel olie bijmengt en het brandstofmengsel daardoor minder goed ontsteekt.

Roken betekent onvoldoende/slechte verbranding of te veel olie.
Als de Viva alleen rookt bij het starten en wegrijden en nadien verdwijnt kan het zijn dat je oliepompje toch olie doorlaat ook al staat de motor stil.
Dit kun je testen door het olieslangetje bij je carb/spruitstuk (wat van toepassing is) los te trekken, het slangetje even laten uitdruppelen en daarna het uiteinde van het slangetje een nachtje in een schoon bekertje hangen.
Als je pompje dan lekt, zie je de volgende dag een laagje olie op de bodem van je bekertje.

Als je pompje lekt krijgt je ophoping van olie in je carburateur/spruitstuk die bij de eerste start gelijk de cilinder wordt ingezogen.
Dit kan wel een oorzaak zijn van slecht starten omdat je dan initieel te veel olie bijmengt en het brandstofmengsel minder brandbaar is en bovendien je bougie vettig wordt.

Hoe is de kleur van je bougie trouwens?

Je kunt wel alles gemeten hebben maar toch klopt er iets niet want je elektrische choke krijgt geen spanning zei je en de verlichting werkt goed.
Die gele draad die van je vliegwiel komt zorgt namelijk ook voor je verlichting en een deel van de ingangsspanning van je spanningsregelaar.

Mijn conclusie is dus:

Als je verlichting werk, komt er ook via de gele draad wisselspanning tot aan je lampje.
Dus de stator achter je vliegwiel, sommige noemen dit ontsteking, is goed.
Meet je geen spanning over je choke dan heb je een onderbreking in de gele draad of in de groenzwarte draad of in je seriële chokeweerstand of in de massa van deze chokeweerstand.
 
Met brandstofmengsel bedoel ik de verhouding lucht/benzine.
Action olie of what ever, dit mag geen afbreuk doen aan het starten tenzij je te veel olie bijmengt en het brandstofmengsel daardoor minder goed ontsteekt.

Roken betekent onvoldoende/slechte verbranding of te veel olie.
Als de Viva alleen rookt bij het starten en wegrijden en nadien verdwijnt kan het zijn dat je oliepompje toch olie doorlaat ook al staat de motor stil.
Dit kun je testen door het olieslangetje bij je carb/spruitstuk (wat van toepassing is) los te trekken, het slangetje even laten uitdruppelen en daarna het uiteinde van het slangetje een nachtje in een schoon bekertje hangen.
Als je pompje dan lekt, zie je de volgende dag een laagje olie op de bodem van je bekertje.

Als je pompje lekt krijgt je ophoping van olie in je carburateur/spruitstuk die bij de eerste start gelijk de cilinder wordt ingezogen.
Dit kan wel een oorzaak zijn van slecht starten omdat je dan initieel te veel olie bijmengt en het brandstofmengsel minder brandbaar is en bovendien je bougie vettig wordt.

Hoe is de kleur van je bougie trouwens?

Je kunt wel alles gemeten hebben maar toch klopt er iets niet want je elektrische choke krijgt geen spanning zei je en de verlichting werkt goed.
Die gele draad die van je vliegwiel komt zorgt namelijk ook voor je verlichting en een deel van de ingangsspanning van je spanningsregelaar.

Mijn conclusie is dus:

Als je verlichting werk, komt er ook via de gele draad wisselspanning tot aan je lampje.
Dus de stator achter je vliegwiel, sommige noemen dit ontsteking, is goed.
Meet je geen spanning over je choke dan heb je een onderbreking in de gele draad of in de groenzwarte draad of in je seriële chokeweerstand of in de massa van deze chokeweerstand.
Ik ga morgen weer ff bij m'n maatje langs. bougie kleur is mooi koffie bruin. hebben verder alles nagelopen. maatje werkt al jaren met scooters en is ook electronic aangelegd. Geloof dat het probleem was dat juist op het gele draad "verlichting" wel weerstand komt uit de regulator. maar op groen niet. dat lijkt dan op een defecte regulator. maar ik geef morgen nog ff een update. tit dusver iig alvast bedankt voor het meedenken.
moet zeggen dat na het navullen vd accu ik vanochtend 20 sec elec starten kon en toen met 1 trappen de scooter aan het lopen had. moest toen wel ff wachten met gas geven. het koste me dus eigg geen moeite. maar alsnog, hij zou gewoon met de elec start moeten gaan lopen.
 
Back
Top