Start niet

Samstraver

New Member
Ik heb een Vespa sprint iget 3v nieuwe gekocht uit 2020 euro4 model met slecht 70km op de teller ik rijd weg van huis en liep 40 en hij zakte terug in Snelheid en stopte er mee en start niet meer maar ik had hem daar voor gewassen dus denk ik moet hem laten drogen want mischien is er water gekomen in de ondsteking of dat ik hem had gestart zonder dat het lampje uit was van de pomp volgens mij de benzine pomp dus kan het zo zijn dat er nu een luchtbel in zit zo ja wat kan ik hier aan doen weet we wat van scooters af maar niet van injecties
 
Advertisement - register to remove this

Ik vermoed dat je het motormanagementlampje bedoelt.
Dit lampje licht op als je de scooter op contact zet,.
De ECU, dit is de centrale regelunit voor de injectie en ontsteking, start op en doet een aantal testen.
Als de ECU geen problemen ziet gaat het lampje uit, blijft het lampje echter branden en/of geeft eventueel een bepaalde "knippercode" dat heeft de ECU een probleem ontdekt.
Aan de hand van de "knippercode" kun je dan in het user-manual of repair-manual achterhalen in welk gedeelte van de scooter zicht de fout bevindt.
Het kan ook zijn dat het lampje enkel blijft branden, dan kan de dealer middels speciale software de foutcode uitlezen.

Ik zou gewoon terug gaan naar de scooterzaak waar je hem gekocht hebt, op deze scooter zit nog fabrieksgarantie en het kan niet zijn dat een zo dure scooter niet meer start na een wasbeurtje, tenzij je hem afgespoten met een hogedrukreiniger.
 
Ik vermoed dat je het motormanagementlampje bedoelt.
Dit lampje licht op als je de scooter op contact zet,.
De ECU, dit is de centrale regelunit voor de injectie en ontsteking, start op en doet een aantal testen.
Als de ECU geen problemen ziet gaat het lampje uit, blijft het lampje echter branden en/of geeft eventueel een bepaalde "knippercode" dat heeft de ECU een probleem ontdekt.
Aan de hand van de "knippercode" kun je dan in het user-manual of repair-manual achterhalen in welk gedeelte van de scooter zicht de fout bevindt.
Het kan ook zijn dat het lampje enkel blijft branden, dan kan de dealer middels speciale software de foutcode uitlezen.

Ik zou gewoon terug gaan naar de scooterzaak waar je hem gekocht hebt, op deze scooter zit nog fabrieksgarantie en het kan niet zijn dat een zo dure scooter niet meer start na een wasbeurtje, tenzij je hem afgespoten met een hogedrukreiniger.
oke super bedank heb hem niet afgespoten met hoge druk het lampje gaat wel weer uit dus vind het wel heel apart
 
Wat je initieel eventueel kunt doen is de brommer op contact zetten en een aantal keren elektrisch starten.
Dan de bougie uit de cilinder draaien en kijken of deze vochtig/nat wordt met brandstof.
Daarna bougie weer in de bougiedop klikken en de schroefdraad van de bougie op een blank stuk van het motorblok leggen
Daarna scooter weer op contact en elektrisch starten en controleren of de bougie ook vonkt.

Denk er wel aan door het zelf sleutelen aan een nieuwe scooter met fabrieksgarantie kan de garantie nietig verklaard worden dus altijd eerst naar de dealer.
 
Wat je initieel eventueel kunt doen is de brommer op contact zetten en een aantal keren elektrisch starten.
Dan de bougie uit de cilinder draaien en kijken of deze vochtig/nat wordt met brandstof.
Daarna bougie weer in de bougiedop klikken en de schroefdraad van de bougie op een blank stuk van het motorblok leggen
Daarna scooter weer op contact en elektrisch starten en controleren of de bougie ook vonkt.

Denk er wel aan door het zelf sleutelen aan een nieuwe scooter met fabrieksgarantie kan de garantie nietig verklaard worden dus altijd eerst naar de dealer.
Oke super bedankt ik ga hem gewoon bij de scooter dealer berengen zijn dit eventuele problemen van een injectie had ik toch beter een cabrateur versie moeten kunnen nemen?
 
had ik toch beter een cabrateur versie moeten kunnen nemen?
Nou nee, als je de scooter gewoon gebruikt en niet vernachelt door hem proberen op te voeren kun je niks beter hebben dan een injectiescooter.

Als je een brommer koopt weet je dat je niet harder mag/kunt dan 45kmpu, je kunt het hier niet mee eens zijn maar wil je toch harder heb je de verkeerde keuze gemaakt en had je beter een (lichte) motor gekocht.

Zelf ben ik geen voorstander van opvoeren maar denk toch dat men een onverstandige keuze heeft gemaakt door de maximale snelheid op 45 kmpu te zetten maar wel de brommers op de rijbaan jaagt.
Beter was geweest, brommers altijd op de rijbaan binnen de bebouwde kom en max. snelheid 50 a 60 kmpu.
Maar ja, er zijn mijns inziens, in het verleden, meerdere onlogische keuzes gemaakt, denk aan de brommobiel......
 
Nou nee, als je de scooter gewoon gebruikt en niet vernachelt door hem proberen op te voeren kun je niks beter hebben dan een injectiescooter.

Als je een brommer koopt weet je dat je niet harder mag/kunt dan 45kmpu, je kunt het hier niet mee eens zijn maar wil je toch harder heb je de verkeerde keuze gemaakt en had je beter een (lichte) motor gekocht.

Zelf ben ik geen voorstander van opvoeren maar denk toch dat men een onverstandige keuze heeft gemaakt door de maximale snelheid op 45 kmpu te zetten maar wel de brommers op de rijbaan jaagt.
Beter was geweest, brommers altijd op de rijbaan binnen de bebouwde kom en max. snelheid 50 a 60 kmpu.
Maar ja, er zijn mijns inziens, in het verleden, meerdere onlogische keuzes gemaakt, denk aan de brommobiel......
Oke super bedankt dus het zal slecht zijn voor mijn scooter als ik bijvoorbeeld een multivar monteer om iets harder op te trekken en voor een hogeren top
 
Back
Top