Start niet elektrisch bij koude motor

Pinootje

Active Member
Mijn Sym Mio 50 bj 2007 21.000 km start niet elektrisch bij koude motor. Echter met één kickje loopt hij meteen. Wanneer de motor goed warm is lukt elektrisch starten wel.
De startmotor krijgt volgens mij de boel wel rondgedraaid maar de motor slaat gewoon niet aan. Bendix lijkt me dan niet het probleem en de accu heb ik ook al vervangen door een splinternieuwe die ik eerst geladen heb en vervolgens 10km mee gereden (zonder licht).
Echter geen resultaat. In het filmpje hoor je het geluid wellicht kun je daar als ervaren sleutelaar iets aan horen. Eerst 3 pogingen elektrisch en de 4e keer is met kickstarter waarna hij gelijk aanslaat. Wat zou de meest voor de hand liggende oorzaak kunnen zijn?
Filmpje:
 
Advertisement - register to remove this

Doe eens het volgende:

1. Trek de bougiekap eens van de bougie.
2. Laat de bougie in de cilinder gedraaid.
3. Neem een andere bougie waarvan je weet dat deze in orde is en steek deze in de bougiekap.
4. houd het schroefdraadgedeelte van de bougie tegen het blok.
5. Start nu eens elektrisch en kijk of de bougie vonkt.
6. Start daarna met de kickstarter en kijk of de bougie vonkt.
 
Oke dat ga ik testen maar heb nu geen tweede bougie in huis. Wordt dus volgende week.
Maar stel dat met deze werkwijze de nieuwe bougie niet vonkt bij elektrisch starten wat is dan de conclusie?
 
Jouw scooter maakt gebruik van een DC-CDI.
De spanning die gebruikt wordt om de condensator in je cdi op te laden komt rechtstreeks van de accu.
Als de accuspanning nu door 1 of andere reden te ver zakt tijdens het gebruik van de startmotor, stopt de oscillator in de cdi die ervoor zorgt dat de accuspanning verhoogd wordt.
Hierdoor zal de cdi niet of niet goed meer werken en heb je een geen of een slechte vonk.

Als dit dus het geval is moet er uitgezocht worden waardoor de voedingspanning van de CDI zover zakt.

Je zou het ook kunnen proberen met de bougie die er nu in zit echter dan bouwt de cilinder geen compressie op en de startmotor hoeft dan minder hard te werken en trekt minder stroom waardoor het vermoedelijke euvel niet zichtbaar gemaakt kan worden.

Verder ook even controleren of de accuklemmen schoon zijn, goed aangedraaid zijn en goed contact maken en de elektrode afstand van de nu in gebruik zijnde bougie controleren op juiste afstand!
 
Last edited:
Accupolen zijn schoon en elektrode/afstand is ok. Tevens de connectie van de massakabel van de startmotor losgehad, licht opgeschuurd en schoongemaakt met contactspray. Jouw verhaal is helder. Wat ik echter nog niet snap is waarom met warme motor één en ander wel werkt. Is dat omdat de startmotor dan minder hard moet werken?
Iig ga ik een bougie bestellen om te testen
 
Als de motor warm is heeft de spanningsregelaar de accu weer wat bijgeladen, dit kan misschien net genoeg zijn om de cdi weer te laten functioneren tijdens het elektrisch starten.

Maar of dit werkelijk zo is moet blijken uit de test.
 
Test gedaan zoals geadviseerd. Kon niet echt een duidelijk verschil zien in de vonk. Gelijk maar de nieuwe bougie geplaatst en voila! Hij start elektrisch!! Echt heel vreemd want hij doet dit al sinds ik hem heb (ca 2 jaar ong) en de dealer was ermee bekend en heeft hem ook in onderhoud gehad en ook weleens de bougie vervangen... Pas geleden de bougie nog schoongemaakt en elektrode-afstand weer bijgesteld maar dat had geen effect.

Wellicht is het een combinatie van dingen want ik heb ook de voedingskabel van de startmotor schoongemaakt (die vanaf het relais komt). Die stekerverbinding was namelijk behoorlijk smerig en vet.

Even aankijken hoe het morgenochtend gaat.

Zo zag de oude bougie eruit.
 

Attachments

  • 2EFCFEFE-4ED3-4F71-8109-4E2C5540D5A5.jpeg
    2EFCFEFE-4ED3-4F71-8109-4E2C5540D5A5.jpeg
    115.7 KB · Views: 26
  • 813EB45B-B4E5-462D-923F-EC3360E37B94.jpeg
    813EB45B-B4E5-462D-923F-EC3360E37B94.jpeg
    112.2 KB · Views: 25
  • F4DE7CD1-1FE9-4759-A0E6-24956DBAF502.jpeg
    F4DE7CD1-1FE9-4759-A0E6-24956DBAF502.jpeg
    107 KB · Views: 24
Nou de pret is weer over. Gisterenmorgen startte hij goed en gisterenmiddag ook nog. Vanochtend weer niet, moest weer kicken. Blijkbaar zit er inmiddels na 50 km al weer lichte aanslag op de bougie waardoor elektrisch starten niet werkt. Mocht je een tip hebben in de volgende stap in dit onderzoek dan houd ik me aanbevolen. Wat ik inmiddels al gedaan heb in chronologische volgorde en tussen sommige stappen zitten meerdere dagen:

  • Oude bougie schoongemaakt en elektrode afstand afgesteld
  • Massakabel van startmoter schoongemaakt en met contactspray behandeld
  • Pluskabel van startmoter schoongemaakt en met contactspray behandeld
  • Bougiedop met contactspray behandeld
  • Stekkers en contrastekkers van CDI met contactspray behandeld
  • Accupolen en kabels schoongemaakt
  • Nieuwe accu geplaatst
  • Nieuwe bougie geplaatst, waarna 1,5 dag goed elektrisch starten.
 
Afgelopen zaterdag het hele luchtfilter eraf gehaald om goed bij de startmoter te kunnen komen. Deze heb ik gedemonteerd maar die lijkt prima in orde. Natuurlijk gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om luchtfilter eens heel goed schoon te maken.

Maar goed, ik zit nog steeds met het probleem dus.

Iemand een tip voor de volgende stap voor dit probleem?
 
Carburateur heb ik nooit open gehad dus geen idee. Bougie is de door de fabrikant voorgeschreven bougie. De NGK CR6HSA.
Maar een tegenvraag: stel dat het probleem bij de sproeier of choke zit, waarom start hij dan de eerste twee dagen wel ineens elektrisch met een nieuwe bougie? Dat kan ik nog niet rijmen met elkaar.

En vraag twee: hoe kan ik de elektrische choke testen? Feit is wel dat hij de eerste 2 km inhoudt.
Hoor het graag. En dank voor de tips.
 
Oke thnx. Ik ga eens kijken of ik die choke kan vinden en demonteren. Volgende week vakantie dus tijd genoeg :) En hopen dat ik de oorzaak kan vinden.
 
Een druppellader is om de accu in conditie te houden, een druppellader is echter niet geschikt om de accu echt op te laden tenzij je een geavanceerd model hebt die kan laden en indien de accu helemaal geladen is automatisch overschakelt naar druppellading.

Een loodaccu laadt je met een stroom op die minimaal met 10% van het aantal Ah van de accu is, dus heb je een accu van 6Ah dan laadt je deze normaliter op met een stroom van 6/10=0,6 Ampere gedurende een uurtje of 12.
 
Vandaag de automatische choke getest en ik heb denk ik twee problemen.

1) De weerstand van de choke is in koude toestand 5,6 ohm. Als hij warmer wordt blijft dat nagenoeg hetzelfde of gaat zelfs iets naar beneden. Ik heb dat getest door een stuk te gaan rijden en door de choke uit elkaar te halen en de PTC 5 minuten in de oven te leggen die ik op 80 graden had gezet. Toen was het iets van 5,4 ohm.
Daarna elementje in de koelkast. Maar de waarde blijft zo’n beetje tussen de 5,4 en 5,8 ohm. Op de foto de waarde toen hij uit de koelkast kwam.

2) Er staat 9 volt wisselspanning op de choke bij draaiende motor. Is dat niet te laag? Ik meet nl iets van 1,5 volt gelijkspanning dus meette toen met wisselspanningsstand. Toen meette ik 9 volt.

Oplossing voor probleem 1 is denk ik nieuwe choke kopen?

Voor probleem 2? Of is 9 volt gewoon goed?
52E47F8D-A381-4FE5-9713-51B9DAD9EFAB.jpeg
 
Last edited:
Hi Sparky, met deze test wilde ik kijken of de weerstand veranderd naarmate de temperatuur hoger wordt. Het schijnt namelijk een PTC te zijn.
Test uit #12 ga ik morgen doen. Mijn acculader is binnen en had nog een accu in de schuur staan. Deze is nu aan t opladen zodat ik morgen op mijn gemak dit aan de keukentafel kan testen :)

Die 9 volt wisselspanning klopt wel? Weet jij dat?
 
Back
Top